Gå till innehåll

ZEOvitmetoden - frågor och svar


Janne

Rekommenderade inlägg

Nu är jag ju en nybörjare på zeovit men jäkligt erfaren med vodka och när jag körde vodka så matade jag nästan aldrig korallerna med bakterier från zeoliten max 6-8 ggr under 3 år och jag bytte inte heller zeoliten särskilt ofta. I zeovitmetoden och även vodkametoden så är det lätt att komma för lågt med nitrat och det bästa är ju att ha 0,1 nitrat som är ett ungefärligt medelvärde i korallhaven då hänger ju inte Damokles svärd över en på samma sätt. Jag måste också krypa till korset och erkänna att burkar med 1-5mg/l i nitrat ger koraller som är helt otroligt fina om de har rätt gener från början vill säga, det samma gäller zeovitmetoden. Generna är viktigast för att få de där korallerna som sticker ut i mängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

men det är väl så att korallarna i huvudsak lever på ljuset, i andra hand på plankton och först i tredje hand bakterier? Går kanske inte att rangordna på detta vis, men efter hur stor del av korallens näring de står får borde det för de flesta sps bli så.

Borneman skriver ju om "bacterioplankton", men här ingåg förutom "free-living bacteria" också detritus, particulate organic matter (POM), suspended organic matter (SOM) och ibland reef snow, vilket borde betyda att bara bakterierna från zeoliten endast kan stå för en väldigt liten del av de flesta korallers näring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byter var 30:e dag ungefär, det märks lite skillnad på vattnet!

Okej, då är det bara att slänga iväg en beställning ;) Ni som har lite erfarenhet av hur länge grundpreparaten varar (Tänker då på zeobak, zeofood7 och zeostart2). Vilka storlekar skulle ni rekomendera att köpa för att underhålla ett 800 liters kar säg 6 månader, vilket går det åt mest/minst av osv..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste också krypa till korset och erkänna att burkar med 1-5mg/l i nitrat ger koraller som är helt otroligt fina om de har rätt gener från början vill säga, det samma gäller zeovitmetoden. Generna är viktigast för att få de där korallerna som sticker ut i mängden.

Du tog orden ur min mun, Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det är väl så att korallarna i huvudsak lever på ljuset, i andra hand på plankton och först i tredje hand bakterier? Går kanske inte att rangordna på detta vis, men efter hur stor del av korallens näring de står får borde det för de flesta sps bli så.

Borneman skriver ju om "bacterioplankton", men här ingåg förutom "free-living bacteria" också detritus, particulate organic matter (POM), suspended organic matter (SOM) och ibland reef snow, vilket borde betyda att bara bakterierna från zeoliten endast kan stå för en väldigt liten del av de flesta korallers näring?

de är ungefär samma fråga jagf har. klarta att mulmen eller bakterierna när dom väl finns där gör sitt jobb o korallen sträcker ut sej...de betvivlar nog ingen...men frågan är..hur stor roll har denna mulm...frågan blir: hur funkar ett zeovitkar utan mulm o bakterier?? detta är ingen kritik mot zeovit utan bara en undran vilken roll den där mulmen exakt spelar...hur kommer korallerna se ut utan bakteritillsättning...ja egentligen är de ju vodkametoden vi har då...o som svärd har han ju tillämpat denna inklusive zeolitsubstrat, om jag förstått de hela rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte riktigt om detta svarade på min fråga...min undran är varför inte korallen kan klara sej med bara ljus, då den ju har zoozantheller för detta. zoozanthellerna är ju korallens lösning på att klara sej i ett näringsfattigt vatten. varför behöver den dessutom bakterier eller plankton?? skulle de inte räcka med bara ljus??

eller är de i själva verket så att de är inte korallcellen som behöver bakterierna utan zoozanthellcellen, som utvinner näringsämnen ur bakterierna...??de sitnämnda låter mer logiskt eftersom ett zeovitkar i allra högsta grad är ljusberoende. den stora frågan är alltså vilken roll bakterierna spelar...är de till zoozanthellen eller till korallen den ger sin näring?? om de är de senare borde ett zeovitkar vara mindre känsligt för dåligt ljus, vilket de väl inte är?

/Jonas

Varför tror du att korallen i ett akvarie ska klara sig utan plankton/bakterier, när korallen på revet både har mera solljus och plankton? Det är inte så enkelt med symbioset mellan algen och korallen, det är ju ett givande och tagande som baktreriematen aldrig kan ersätta. Hur skulle zooxanthellen kunna tillgodose sig bakterier?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoox är väl dom som gör korallen brun? I ZEOvit tillämpar man (för dom som vågar) medel för att ta ihjäl dessa för att framhäva färgen under dessa. Då är vi där igen... varför massa ljus när ljuskrävande zoox är borta?

Korallen behöver sin Zooxtheller jag lovar dig, det är därför man inte rekomenderar att dosera det så ofta så de ska hinna växa ut, utan zoox. så dör korallen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja.exakt..jag säker en föreläsning i zeovit från grunden...ingen verkar veta exakt hur viktigt är bakterierna?, är dom till för korallcelen eller zoozanthellen?, o om de är de tidigare, varför behövs lika mkt ljus då som i ett vanligt kar...o varför klarar sej inte korallen på enbart ljus, för zoozanthellerna är ju kvar...grundkonceptet är ganska enkelt attta till sej, men sen i detalj...där känner jag mej vilsen..

Varför ska korallen klara sig utan näring i ett ZEOvitkar när den inte gör det ett traditionellt kar?

Jag tar det en gång till, börjar tröttna. Korallen behöver lika mycket näring i ett ZEOvitkar, men för att Zooxathellen inte ska behöva bada i närsalter och bli brun, så odlar man bakterierna som tar upp näring som sen korallen kan tillgodose sig, korallen får alltså lika mycket näring fast via bakterierna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har trott att detta med bakteriematningen är en stor grej in zeovitkonceptet, men isåfall skulle de ju funka ganska bra utan bakterier. de låter isåfall ganska logiskt...vodkametoden går väl bra utan bakteritillsättning, så varför måste man ha de vid zeovit..?? i båda metoderna har vi mkt låga nitrat o fosfatvärden. Hur funkar ett zeovitkar utan denna bakterietillsättning..??

/Jonas

Det är ingen stor grej, men det får korallen att överleva. Du får pröva själv, av dina uttaland och dömma så har du inte varit i närheten av ett näringsfattigt akvarie och dess problem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska korallen klara sig utan näring i ett ZEOvitkar när den inte gör det ett traditionellt kar?

Jag tar det en gång till, börjar tröttna. Korallen behöver lika mycket näring i ett ZEOvitkar, men för att Zooxathellen inte ska behöva bada i närsalter och bli brun, så odlar man bakterierna som tar upp näring som sen korallen kan tillgodose sig, korallen får alltså lika mycket näring fast via bakterierna.

/Janne

jag tog bort inlägget. känns som de blir rundgång annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med risk att bli lite tjatig, men låt mej få lyfta en fråga igen rörande zeovitkar:

Tanken är ju att skapa mkt låga värden på nitrat o fosfat, o detta åstadkomms medelst en kolkälla. Sen hävdas de att korallerna dör i zeovitsystemet om man inte tillför bakterier som foder till dom. I vodkametoden, eller andra kolkällemetoder med för den delen, när man också driver ner nitrat o fosfat riktigt riktigt lågt, så går de däremot bra utan bakterier. De har vi flera exempel på här på guiden. Min fråga därför, som jag inte tycker har besvarats, är varför zeovitmetoden är mer beroende av bakterier än vid bruk av andra kolkällemetoder?? Är de så att vid zeovitmetoden driver man ner nitrat o fosfat ÄNNU lägre än de hårdaste körda vodkaakvariet.?? är de så att man lägger sej på nitrat o fosfatvärden som till o med ligger under naturens?? Alltså: varför blir bakterierna korallernas livlina inom zeovit?? De är dom ju INTE vid bruk av andra kolkällemetoder, med till synes lika låga näringsvärden...

ka de va så att de går bra utan bakterier, men metoden är väl framtagen i första hand för att ODLA koraller...o de klart bakterierna säkert påskyndar tillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er

sitter och läser denna tråd pga jag själv har gått över till zeo.

Vill bara rekomendera de som är intresserade av att prova detta läser igenom zeovitguiden som finns, där står en hel del som gör att det klarnar lite.

Jag har sett några mycket fina kar som körs med alkohol, har själv provat detta i ca ett år men jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra vad korallerna behöver/saknar, när jag fick se detta och deras upplägg verkar detta lättare att hålla fina koraller vid god hälsa, mycket tack vare deras guide och forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med risk att bli lite tjatig, men låt mej få lyfta en fråga igen rörande zeovitkar:

Tanken är ju att skapa mkt låga värden på nitrat o fosfat, o detta åstadkomms medelst en kolkälla. Sen hävdas de att korallerna dör i zeovitsystemet om man inte tillför bakterier som foder till dom. I vodkametoden, eller andra kolkällemetoder med för den delen, när man också driver ner nitrat o fosfat riktigt riktigt lågt, så går de däremot bra utan bakterier. De har vi flera exempel på här på guiden. Min fråga därför, som jag inte tycker har besvarats, är varför zeovitmetoden är mer beroende av bakterier än vid bruk av andra kolkällemetoder?? Är de så att vid zeovitmetoden driver man ner nitrat o fosfat ÄNNU lägre än de hårdaste körda vodkaakvariet.?? är de så att man lägger sej på nitrat o fosfatvärden som till o med ligger under naturens?? Alltså: varför blir bakterierna korallernas livlina inom zeovit?? De är dom ju INTE vid bruk av andra kolkällemetoder, med till synes lika låga näringsvärden...

ka de va så att de går bra utan bakterier, men metoden är väl framtagen i första hand för att ODLA koraller...o de klart bakterierna säkert påskyndar tillväxten.

För det första så tror jag som du säger att zeovitmetoden är effektivare än bara vodka och därför driver ner nitrat och fosfat lägre.

För det andra, när man kör enbart vodka så sätter sig bakterierna på rutor och överallt, vad tror du händer när bakterierna lossnar pga att man skrapar rutan, har högt flöde eller liknande, jo det blir mat åt korallerna. ;)

Så tror jag iaf att det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med risk att bli lite tjatig, men låt mej få lyfta en fråga igen rörande zeovitkar:

Tanken är ju att skapa mkt låga värden på nitrat o fosfat, o detta åstadkomms medelst en kolkälla. Sen hävdas de att korallerna dör i zeovitsystemet om man inte tillför bakterier som foder till dom. I vodkametoden, eller andra kolkällemetoder med för den delen, när man också driver ner nitrat o fosfat riktigt riktigt lågt, så går de däremot bra utan bakterier. De har vi flera exempel på här på guiden. Min fråga därför, som jag inte tycker har besvarats, är varför zeovitmetoden är mer beroende av bakterier än vid bruk av andra kolkällemetoder?? Är de så att vid zeovitmetoden driver man ner nitrat o fosfat ÄNNU lägre än de hårdaste körda vodkaakvariet.?? är de så att man lägger sej på nitrat o fosfatvärden som till o med ligger under naturens?? Alltså: varför blir bakterierna korallernas livlina inom zeovit?? De är dom ju INTE vid bruk av andra kolkällemetoder, med till synes lika låga näringsvärden...

ka de va så att de går bra utan bakterier, men metoden är väl framtagen i första hand för att ODLA koraller...o de klart bakterierna säkert påskyndar tillväxten.

Det är helt riktigt att man går ÄNNU lägre med ZEOvit, var man hamnar är svårt och säga eftersom det inte går och mäta, men strävan med ZEOvit är naturliga förhållande.

Ute på reven så fångar SPS:er zooplankton och i ett ZEOvitkar så fångar de bakterier, det är väl inte så konstigt.

ZEOvit är väl framtagen för att skapa en så bra miljö som möjligt för koraller. Jag vet faktiskt inte om några odlare använder sig av ZEOvit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er

sitter och läser denna tråd pga jag själv har gått över till zeo.

Vill bara rekomendera de som är intresserade av att prova detta läser igenom zeovitguiden som finns, där står en hel del som gör att det klarnar lite.

Jag har sett några mycket fina kar som körs med alkohol, har själv provat detta i ca ett år men jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra vad korallerna behöver/saknar, när jag fick se detta och deras upplägg verkar detta lättare att hålla fina koraller vid god hälsa, mycket tack vare deras guide och forum.

ja, så ser jag det oxå,hela konceptet är lättare att överblicka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne med flera för inläggen. Då förklarar de en del, man kör alltså ner nitrat o fosfat ännu hårdare med zeovit än med vodka, o visst...kanske är de så att man kommer ner då till naturliga nivåer. Frågan är om man till o med kommer UNDER, men de är väl svårt att mäta för oss hobbyakvarister. I naturen använder sej korallen av både plankton/bakterier o zoozanthelller/ljus. Förhållandet mellan hur mkt som används av de ena eller de andra beror på de betingelser som råder där korallen råkar växa. Eller hur?

Om man minskade ljuset ordentligt skulle de säkert gå att hålla korallen vid liv om man ökade på plankton/bakteriematen istället, o tvärtom om man ökade ljuset kan man minska på födan. de intressanta är att veta vilket förhållande som egentligen råder i ett zeovitkar, hur mkt är korallen beroende av de ena resp de andra. De kan naturligtvis vi hobbyakavrister inte svara på, utan krävs laboratorieforskning för att ta reda på. de jag undrar är hur mkt drar vi ner på zoozanthelllivlinan i zeovit?? ligger vi på naturnivåer så får säkert korallen en hel del energi från zoozanthellen fortfarande, men ligger vi UNDER naturnivåer, då förstår jag att zoozanthellerna ej klarra skivan ensamt. Hanna mätaren mäter ju faktiskt nivåer som är lägre en ett riktigt korallrev..rätta mej om jag har fel...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...