Gå till innehåll

hummer från puket


jupiter

Rekommenderade inlägg

hejsan.

har fått köpt en hummer till mitt akvarium säljaren påstod att den kallas för puket hummer och skall tydligen vara en populär maträtt där.

söker på forumet men hittar ingen information om hummrar som liknar min.

vet någon var man får tag på mer info om dom och är det någon mer som har detta konstiga djur i sitt akvarium. sprötena är gott och väl 20cm långa och kritvita kroppen ca 7cm lång mkt fin att se på i nattljust då den springer om kring som bara den i akvariet.

mvh Peter m

post-2384-14468914622411_thumb.jpg

post-2384-14468914623055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror detta kan vara samma hummer! Så det kan nog stämma att det är mat.

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/74692

Denna heter Spiny blue lobster. Tror det kan vara en sådan.

http://www.centralpets.com/critter_images/fish/saltwater_inverts/SWI_0001788_20040217235754.jpg

Och lite kort info om den!

http://www.marinedepotlive.com/spiny-blue-lobster---panulirus-versicolor-inverts--lobsters.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tackar för dessa snabba svar.

Spiny blue lobster är det helt klart precis som en kopia av min. men h-vete den där som ligger i grytan den var rejäl i storlek inte blir dom väl så stora då får jag verkligen sätta fast korallerna. 14tum blir väl drygt 30 cm

men vad menar dom med seafood är det samma som vi använder typ fryst artemia och sådant.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm ser ju ganska så delikata ut ju, men det finns väl inte möjligheter att få en hummer att växa sig ens i närheten så stor i fångenskap väl, åtminstånde inte i ett normal stort akvarium. eller har jag fel. Eller växer dom bara dom får tillräckligt med mat.

Peter m

ps förövrigt så bytte den skal i förrgår så den växer iaf nu. ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen!

en fråga till

låt säga att man kan få den att växa till sig till en hyffsad matstorlek

skulle någon av då våga äta den?

tror inte jag skulle göra det men vore kul att höra om det finns någon med modet att våga göra det :)

mvh Peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte den i en affär i karlstad han hade 3 st kvar två st var större än min.

härligt skulle själv vilja åka till puket men nu när man är nybliven pappa så får det nog vänta nått år :(

var iofs 2veckor i hurghada i nov-dec 2006 så jag får drömma mig tillbaka dit.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen!

en fråga till

låt säga att man kan få den att växa till sig till en hyffsad matstorlek

skulle någon av då våga äta den?

tror inte jag skulle göra det men vore kul att höra om det finns någon med modet att våga göra det :)

mvh Peter m

Ja det skulle jag nog kunna, de är jättegoda fast jag har bara provat dem grillade. Vackert och intressant djur som jag hoppas inte hamnar på din tallrik :). Är den någorlunda aktiva under dagen?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ringer dig lasse tar du med vin

och ja peter den är något aktiv på dagen "jag har turen att den grottan den valt till boende är synligt iofs" men den är mest aktiv på natten. ser också att när jag drar ner på ljuset och kör på 2x54w blue moon ljus så tror han att det är natt och då drar han i gång "älskar att sitta i min xenia.

Mattias har rätt för vad jag vet så har ju hummrar knipklor och det har ju inte denna "lite synd då jag tycker att dom är godast att äta :)

Peter m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tackar för dessa snabba svar.

men vad menar dom med seafood är det samma som vi använder typ fryst artemia och sådant.

Peter

Jag tror dom menar allmänt fisk, räkor och musslor och sånt.

På min lokala kvantum säljer dom påsar med blandade frysta havsdjur.

Prova den! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...