Gå till innehåll

Ett inbyggt 600 liters akvarium i väggen - Akvariet nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 743
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja den verkar vara ljuskygg. La den på ett ställe efter inkoppningen å tog nog bara 10min fören den var under min stora montpora men nu é den framme å sniglar. Är ej så lätt att gömma sig med ett skal som en Avokado i storlek.

Den vit prickiga hinnan var ej framme till en början men nu är nästan hela skalet täckt. Är lika snygg vilket som.

Har sett den i vilt tillstånd även jag i RödaHavet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är per som undrar en liten sak!!!!

Vad har du använt i ljusväg till akvariet som du har här?

jag har en MH-ramp 2x150w + en ramp med T5, 4rör, (3vita ett blått) men det ser inte alls lika ljust ut som din bild! Tips på bra ljusrör emottages!!!!!

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är per som undrar en liten sak!!!!

Vad har du använt i ljusväg till akvariet som du har här?

jag har en MH-ramp 2x150w + en ramp med T5, 4rör, (3vita ett blått) men det ser inte alls lika ljust ut som din bild! Tips på bra ljusrör emottages!!!!!

Mvh Per.

Enbart T5 med riktiga reflektorer!

10st rör varav 8x39watt T5 och 2x54watt T5

Blandade rör ifrån Korallenzuch och ett blått rör

3st KZ Fidji purple 39watt

5st KZ Corallight 39watt

1st KZ Coral Light New Generation 54watt

1st Blått 54watt

/C

ps japp nu é jag tillbaka har vart vid sommarstugan i Karlstad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju tråkgt att några fiskar dött, ser fortf. bra och 3vligt ut efter om möbleringen ;).

Man skulle nog rynka på ögonbrynen om man skulle sitta vid det bordet och bli bjuden på Sushi och spirulina oss er! ;)

Ha det gott C W

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du verkligen att äta framför detta ?? Hur kan du då koncentrera dig på maten

Japp det har funkat hittils 2:a bjudningen så satt jag med ryggen mot akvariet.

Det var ju tråkgt att några fiskar dött, ser fortf. bra och 3vligt ut efter om möbleringen .Man skulle nog rynka på ögonbrynen om man skulle sitta vid det bordet och bli bjuden på Sushi och spirulina oss er!

Ha det gott C W

/Gustaf

Tackar där sa du nått klart att det skall bjudas Sushi, jag älskar Sushi

Som denna kanske -skrattar hysteriskt

nemo-sushi.jpg

420005319_c4e4dd99b6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tackar. kul att höra. Just nu é det ej så kul med detta kar. Har problem med alger men visst är det ändå okey.

Puttsar rutan varje dag men sen på framrutan har jag Weissglas så klarheten blir mer vad jag tycker.

Sedan så filtermatta i ytavrinningen å filterrening genom en strumpa i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vanligt akvarieglas innehåller en viss del järn och färgar glaset grönt. Eller kollar du på ett glas från sidan så ser du att den är grönt.

Ett Weissglas/Opthiwhite/Starfireglas/Lowiron (kärt barn har många namn) har alltså nästan ingen järn i glaset och blir det helt genomskinligt med ingen brytning, kan gämföras med att kolla igenom en plexiglas skiva.

Man får betala mer för detta glas men jag tycker det är grym skillnad genom de olika glasen då jag har valigt akvarieglas på bakrerutorna

Vet ej varför jag fått dessa alger (Dålig vattenkvalite eller nått) Har inga sniglar i karet förutom de som lever i sanden men skall skrubba nu bort dessa i en hink å sedan börja med zeovitmetoden och dra ner på näringsämnerna som alger och annat skit lever utav.

Karet är ju uppstartat för 3 månader men har ej upplevt det så här innan med andra akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild på mitt bygge av en zeovit reaktor.

Tanken är klon på Iaquatic och en KorallenZucht nya version.

Iaquatic - Ett innerrör inne i reaktorn för att hålla stenarna borta från ytter röret

KZ - en magnet i botten som skjuter ifrån botten då man pumpar och blir så sätt lättare att pumpa den inre röret med zeovitstenarna.

Iaquatic - EN loop på pumpen som tillförreaktor för vid ev stopp att stenarna blir torrlaggda

post-736-14468915847482_thumb.jpg

Skall bara kapa av det innre röret vid den blå randen då detta rör blev lite högt då man pumpar

post-736-14468915846757_thumb.jpg

Ser just ett fel men lätt att åtgärda. Kranen sitter på fel sida av kröken. :smiley12:

post-736-14468915847078_thumb.jpg

post-736-14468915847269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggare Bob slår till igen! Är imponerad av ditt hantverk!
Häftigt.!!

Hehe japp det är kul att mecka lite. Har material å så hemma. Inga svåra maskiner utan det mesta är gjort med vanlig slipmaskin, Sticksåg och borrmaskin.

Magneterna har jag klätt in med PVC rör och tätat dessa. 2+2st Magneter som drar ifrån varandra hoppas jag kunna räcka

post-736-14468915847735_thumb.jpg

Det känns lätt att pumpa nu å då lär det bli lättare även då vattnet är i behållaren

Har just nu 2Kg Zeovit sten i behållaren men kommer att bara köra med 1,5kg då det beräknas med 1kg till 400Liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...