Gå till innehåll

Ett inbyggt 600 liters akvarium i väggen - Akvariet nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 743
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Shit Christian, jag verkligen diggar ditt kar! Har sagt det förut och säger det igen...

Gillar din "clean look"!

Jag upplevde själv med spriten i karet att till slut var algerna ett minne blott. Det kunde gå flera veckor utan några som helst alger på rutan, så dom enda ställena jag var tvungen att skrapa var runt LS på bakrutan där troligtvis fosfat-läckaget var.

Tackar det värmer ännu en gång.:smiley9:

Vad i hela fridens namn gör du med karet CW ?

Det ser ju mycket bra ut

Tack för orden du med :smiley9:

Jag gör nog inte som många andra med karet eller få. Ser och kollar hur karet mår och inte bara förlitar sig på allt annat ;)

Droppar mina droppar. pumpar reaktorn, kör med lite tillsatser å sedan låter det stå å puttra :skrattar:

Var säkert en utav de som föll med i sången för X år sedan att

- ash jag kommer aldrig köra med zeovitmetoden det är inge för mig gå där å ditta å datta. Värre än att ha små barn etc

Ja nu då jag själv fallit in med detta så pratade jag med Biotedmarin hur jag skulle kunna börja försiktigt. Tog basic varorna första perioden men nu då man verkligen sett att detta funkar med att sänka närings ämnerna så får jag ta det lungt å komplettera med de som korallerna istället måste ha för att ha kvar sin grannhet och färg.

Är mycket nöjd med karet allt har sin tid karet såg skit ut för antal månader sedan men jag dokumenterar detta på min hemsida så nån utav de första dagarna varje månad så tar jag ett foto både utanför från Vardagsrummet å ett via min webbcam för att själv se hur det blir

Här kommer lite bilder tagna för nångra minuter sedan.

post-736-14468916262626_thumb.jpg

post-736-14468916263054_thumb.jpg

post-736-14468916263481_thumb.jpg

Viss grumlighet finns då jag körde lite med algmagnet innan å virvlade skit oxså.

Japp även mitt kar har skit på vissa ställen

men sånt är det vi har ett slutet system å skit kan man ej få bort oavsett hur man kör...-popcorn-

Skall komplettera med lite mer kirurger ikaret

post-736-14468916263724_thumb.jpg Sett innefrån akvarierummet

post-736-14468916264176_thumb.jpg Fin fragg jag fick från förra mötet!

post-736-14468916264516_thumb.jpg Karet uppifrån

post-736-14468916263966_thumb.jpg Min Gula poriters (Porites lichen)

Vad tillsätter du för Zeovit preparat ?

Dags för TV:n med Marin Timell, men kompletterar det senare

post-736-144689162624_thumb.jpg

post-736-14468916262845_thumb.jpg

post-736-14468916263262_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror din Porites kan vara en Porites cylindrica. Porites lichen växer så kallat encrusting.

Så sant då säger vi att det är en Poriters cylindrica -ger upp

Tatueringen idag blev bra. Åter CityTattoo i GBG och Calle som fick hjälpa mig.

Fick tom in en Moorish Idol, Zanclus cornutus -kung

post-736-14468916269878_thumb.jpg

post-736-14468916269277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja tiden går fort karet är nu inne på sin 115:e dag med zeovitmetoden.

Fick hem ett paket ifrån Biotedmarin och julrean så passade på att bunkra upp lite och testa det nya ZEOzym

NEW: ZEOzym – Disbarment of harmful substances – Improvment of coral growth.

more

Här e ett schema som jag håller reda på allt. Ser säkert jobbigt ut men man kommer in i det

blog_attachment.php?attachmentid=32&thumb=1&d=1228321406

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tiden går fort karet är nu inne på sin 115:e dag med zeovitmetoden.

Fick hem ett paket ifrån Biotedmarin och julrean så passade på att bunkra upp lite och testa det nya ZEOzym

NEW: ZEOzym – Disbarment of harmful substances – Improvment of coral growth.

more

Här e ett schema som jag håller reda på allt. Ser säkert jobbigt ut men man kommer in i det

blog_attachment.php?attachmentid=32&thumb=1&d=1228321406

Bra schema, lätt att följa ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tiden går fort karet är nu inne på sin 115:e dag med zeovitmetoden.

Fick hem ett paket ifrån Biotedmarin och julrean så passade på att bunkra upp lite och testa det nya ZEOzym

NEW: ZEOzym – Disbarment of harmful substances – Improvment of coral growth.

more

Här e ett schema som jag håller reda på allt. Ser säkert jobbigt ut men man kommer in i det

blog_attachment.php?attachmentid=32&thumb=1&d=1228321406

Varför pumpar du bara reaktorn varannan dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Wrang, du avslöjar inga mängder.

Kör ungefär som det står på flaskorna men har ett bättre schema på min hemsida

Men sedan så blir det lite mer å mer hur karet/korallerna ser ut som man pyttsar i.

Aminosyrer doserar jag alltid på kvällen precis innan ljuset släcks eller då det är helt släkt.

Detta skall man göra för att korallen skall lättare ta upp det och att aminosyror bryts ner i ljus

Bra schema, lätt att följa ;)

Ja det är huvudtanken så det blir lättare

/Gustaf

Varför pumpar du bara reaktorn varannan dag?

Läste på Zeovitsforum att man kunde göra detta och få en bättre mulm produktion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Fungerar det bra för dig Christian, inga nya upptäckter med zeon ?

Tack för att du frågar. Karet funkar kanon med allt men tyvärr så har jag bara 4f iskar kvar. Köpte en sjuk fisk i en butik som jag ej såg å sedan tog den med nästan alla i karet.

har vart borta nu i 4 dagar utan nån tillsyn allt såg kanon då jag kom hem. fortsatte som innan med alla droppar etc. Inga tråk alger eller annat som är tråkigt.

Kör på som innan med droppar å så men skall nog skaffa mig en Kalium test. Har en blå korall som inte är blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du det med alger på rutan, sk "prickalger"?

Vad menar du. Har mest ett flyktigt yta på glasen som lätt går få bort med ens magflow

Vad var det för sjukdom som lyckades sänka fisk beståndet så drastiskt?

Först Svamp och sedan Vita prick.

Har kört med UV-C nattetid efter en rekommendation av en annan zeovit kille men även att dra ner på kolkällan (Zeostart 2) och öka tempen i karet men tyvärr utan resultat. Skrev 4 innnan men det är 6 fiskar kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet rullar på som innan. Gör inget speciellt utan de man bör göra så det funkar.

Har iallafall beställt en rolig grej i mitt tycke men mer om det senare är några veckors leveranstid på det hela.

Ledtråd: teknik sak

Här är en bild från idag 2009-01-06

post-736-14468916546818_thumb.jpg

Har återfått min gröna färg på min enzmann men råkade knäcka den på den högsta delen så då blev det en fragg över som blev placerad till vänster om min gula montipora i mitten.

Min Acropora Millepora börjar skjuta skott igen så ännu ett tecken att karet funkar. Först trodde jag det var döda zoner men nu så ser man tydligare att det är tillväxt zoner.

post-736-14468916547031_thumb.jpg

Har även börjat med att knoppa korallerna mer så de får en mer buskig tillväxt.

Tyvärr så har fisk beståndet gått ner fick en sjukdom i karet men nu verkar allt vara okey igen. Alla 6 fiskarna som är kvar ser fina ut och inge skavanker.

Har kört med UV-C under natten men skall plocka bort detta nu igen. Så det är den slangen man ser på bakrutan. Tar vattnet under hela revet och upp i UVC som ligger på kanten i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknikprylsgissning: En fjärrstyrd webbkamera som går att styra med mobiltelefonen. ;)

...eller en kamera som är färgkänslig, och som kan styra olika doserpumpar med zeo-preparat som automatiskt justerar färgerna på korallerna till optimala värden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...