Gå till innehåll

Ett inbyggt 600 liters akvarium i väggen - Akvariet nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 743
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tackar, det börjar ta sig riktigt bra i karet.

Ljuset är ej det rätta på bilderna konstig nog vad det är på riktigt

Sanden vill isg inte alls vara vit längre så det blir kanske ett jobb att suga upp det hela eller så väntar jag ytterligare å hoppas att den skall bli vitare

Översta bilden är fotad från framsidan och genom min weissglas. är grymt nöjd att jag tog detta. Nästa kar blir det i alla rutor som man har möjlighet att kolla igenom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser stilrent och prydligt ut -respekt
Ser snyggt och väldigt städat ut!!!

Tackar så mycket försäker hålla det i shack man lär sig vad som behövs göras å tillsättas. Så det rullar på.

Har beställt idag 2st till Sebae clowner så får jag mer utav dessa. Den jag har är ensam nu å har vart svåra att få tag på men nu skall de komma in till mig bara de finns hos Dijong i Holland.

Wrang, din fjäril, är den på dina koraller något?

Har du förresten kopplat in din flödesmätare? :) Nyfiken på vad den kan göra...

nej den äter inget annat än fiskmat å ev de glasroser som finns kvar. Har ej sett alls att den gått på korallerna. Kanske nån gång med då mat har landat men inge äta koraller attacker.

Nej jag har ej fått tummen ur ännu att koppla in den. behöver lite delar så det är bara där skon klämmer.

Vad den kan göra? Mäta flödet ;)

Var har du köpt din flödesmätare?

Är det 25mm eller 32 mm koppling på den?

Köpte den utav en kille på forumet. Det är 40mm koppling på denna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Äntligen har jag satt mig ner å fixa utlopps röret jag hadde tänkt från början på andra sidan av karet för att flödet skall "blåsa" på stenen

Här är en bit på väg med ombygget och inkoppling av den digitala flödesmätaren

post-736-14468917536611_thumb.jpg

post-736-14468917536898_thumb.jpg

Har även kompletterat med 2st styrbara Nano Stream 6055 i karet

Glöm ej å kolla in på min live kamera

http://saltvattensakvarium.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

:smiley20:

Började riva ner min ramp här i Måndags för att uppgradera denna lite. Körde med 8st tillklippta reflektorer och iomed detta smalare. Vet ej om det har nån betydelse men nu sitter det orginal storlek måsvinge reflektorer. Har flyttat upp alla drosslar till ovansidan.

Har även bytt ut drosslarna till digitalt styrbara över DALI så kan man dimmra belysningen mellan 1-100%

Kör man som innan med dimmbara för 1-10V så kan man bara dimmra dom mellan 100-12%

Inte mycket att brysig om kanske men det blir en mjukare dimmring med dom nya de liksom dalarner i kraft men som innan så var det mer stegvis...

Phu nu efter typ konstant meckande å 18timmar (2dagar) senare så är det klart.

5st 2x39watt drosslar men kör just nu med bara 4st 2x39watt då det skall upp en ny smalare armatur utanför som blir vikbar för att lättare kunna komma ner ikaret å greja...

post-736-14468917615973_thumb.jpg

post-736-14468917616577_thumb.jpg

post-736-14468917616921_thumb.jpg Några är dimmrade då klockan är 2100 och de börjar gå ner i ljuset.

post-736-14468917617124_thumb.jpg Uppifrån

post-736-14468917615739_thumb.jpg

post-736-14468917616249_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar alltid kul att höra av från andra igen å gillar även mitt akvarium

Har uppdaterat lite i mitt akvarierum med osmos påfyllningen. Tyckte det såg så shabbigt ut med en slang liggande på golvet från tanken å sedan in till sumpen, så köpte lite 12mm PVC rör och krökar idag hos Biotedmarin för att dra PVC rör längs med golvliten istället. Blev jätte bra å skönt att få till detta oxså.

Har även fått till lite mer limmning för omplaseringen av utblåset i karet, blir att flytta denna till andra sidan av karet. Så snart kan man även koppla in denna nya väg för returpumpen och även sätta igång min digitala flödesmätare. -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ja det hade vart kul men frågan om folk skulle köpa en armatur tro?

Har byggt en till som skall vara på sidan av den andra armaturen, yttersidan. Skall ta bort den som sitter på sidan/framkant i rummet. Flytta fram armaturen å sätta upp den nya ytters mot bakkanten denna är ledad så man lätt kan vika upp armaturen om man skall ner i greja i karet

men skall lägga byggandet just nu åt sidan har lite saker som skall göras innan å är viktigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar alltid kul att höra av från andra igen å gillar även mitt akvarium

Har uppdaterat lite i mitt akvarierum med osmos påfyllningen. Tyckte det såg så shabbigt ut med en slang liggande på golvet från tanken å sedan in till sumpen, så köpte lite 12mm PVC rör och krökar idag hos Biotedmarin för att dra PVC rör längs med golvliten istället. Blev jätte bra å skönt att få till detta oxså.

Har även fått till lite mer limmning för omplaseringen av utblåset i karet, blir att flytta denna till andra sidan av karet. Så snart kan man även koppla in denna nya väg för returpumpen och även sätta igång min digitala flödesmätare. -dans

Det var intressant. Skall själv fundera på att göra något liknande.. Ska du dra osmosslangen igenom röret? eller kör du vattnet igenom röret? Jag har själv haft lite småtankat kring detta. Att dra ett 16mm rör, och osmosslang i rören, och kunna använda rören till vattenbyten, och skicka det gamla vattnet runnt slangen tillbaka till badrummet.. Men det är bara tankar i och för sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...