Gå till innehåll

Vilka nitratvärden har ni?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

De pågår just nu en debatt om nitratens betydelse, och om den skall vara så låg som möjligt, eller om vi skall medvetet lägga oss lite högre, o ja, till o med dosera nitrat!

Denna tråd syftar inte till att driva dessa frågor vidare, utan tänkte bara de kunde vara intressant att se vilka nitratvärden vi har i våra kar, o kanske också komplettera med hur länge karet varit igång, samt om någon nitratreducerande metod används, ange den.

Börjar med mej själv:

Nitrat: 2.5 ppm

Duration: 6 veckor

Metod: Ingen specifik nitratreducerande metod ännu, annat än skummare o LS. Om nitrat stiger så småningom längre fram vid ökad belastning etc, kommer jag överväga kolkälla, viss bakterietillsättning, med eller utan nån form av zeolit etc..

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min burk har vart igång i två år. Fram tills för ca 2 månader hade jag 0 ppm NO3 mätt med Salifert. Har inte kört nån speciell nitratreducerande metod utan bara kört med LS och skummare. Det senaste halvåret tyckte jag att tillväxt på, inte bara SPS, utan även macroalger avstannade markant och vissa SPSer började blekna. Fick då upp ögonen för nitrathalten och bestämde mig för ca två månader sedan att testa spåret att lägga NO3 på några ppm. Jag tillsätter alltså NO3, i form av natrimnitrat från ICA. Slutar jag med tillsatsen sjunker NO3 till omätbart på 1 vecka. Har även testat att skumma mindre och mata i mängder men inte heller det höjer nitraten.

Ligger nu på ca 5 ppm (Salifert)

Hittills har jag bara sett positiva effekter. Koraller har börjat få färgerna tillbaka, speciellt flera sorters montiporor som hade bleknat ganska rejält och tillväxten har ökat markant. Macroalger som inte växt på 1 år har börjat växa (i lagom mängd).

Jag kommer köra vidare på det här spåret under vintern/våren om inget oförutsett tillstöter och se vad resultatet blir.

EDIT:

Har justerat texten för att ligga mer "in-topic".

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Tagit bort mitt första inlägg eftersom det blir meningslöst när Robban ändrat.

Till mina värden - vet ej men har haft klara tecken på nitratbrist. detta har gjort att jag tillsätter ganska mycket kaliumnitrat just nu. Tillför karet ca 2 ppm varje dag (mätt på hela volymen). Det växer som aldrig förr. I stort set bara "ogräskoraller".

Moderator's upplysning:
mod.gifFörsök att hålla er till ämnet, dvs skriv vilka värden ni har och ifall ni tillsätter något och i så fall vad. Diskutioner om vilka preparat kan tas va PM, annars kan det lätt bli att man kommer för långt ifrån ämnet och det spårar ur.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet varit igång i 9 månader. Ca 10 fiskar och 10 koraller på 275 liter (235 liter verklig volym). Fiskarna mår kanon, korallerna lever men ingen tillväxt att prata om.

Nitrat: 25 - 50

Fosfat: runt 0,5

Metod: LS samt en simpel skummare med syresten. 13% vattenbyte varje vecka men detta reducerar inte min nitrat.

Någon som vill föreslå 2 ml vodka per dag under några veckor för att se hur detta skulle påverka mina värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under sista året hade jag extremt hög fiskbelastning med i princip bara svårtrugad planktonätande fisk och kejsare! 70 talet koraller huvudsakligen SPS!

950 liter

Matade mycket och ofta!! (hektovis, fy skäms enligt vissa) ;)

Stor skummare!!

Bytte vatten 5-7 % per vecka!! Huvudsakligen genom att skumma extremt vått under 3-4 timmar en gång i veckan.

Vodka 15-20 ml/dag

Resultat:

Fosfat pyttelite och varierande

Nitrat Moooooaaaahhhaaahhhhhaaa ( 25-50, varierande )

MEN!! trots detta växte korallerna och hade hyffsad färg, inga missprydande alger hade jag heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång tre månader, stenen har jag haft i ett år. Har haft 0 i nitrat efter inkörningen i första karet som tog 2 månader. Har 8 fiskar och 10 mindre koraller. Nuvarande värden:

Fosfat: 0 (Salifert)

Nitrat: 0

Ca: 440

Kh: 7.7

Mg: 1400

Skummare Deltec MCE-600. Byter 25 liter vatten ung var 10:e dag.

Använder UltraMin-S, 1 ml / dag. Började använda det som "korallfoder", förstod inte att det var en kolkälla. Efter att ha läst diverse trådar här på guiden så har jag börjat tillsäta kaliumnitrat. Började för 3 veckor sedan, tillsätter motsvarande 1 ppm per dag. Mäter mellan 0.5 och 2.5 NO3 med Salifert numera.

Tycker att de få korallena jag har ser bättre ut, bättre polypexpansion och färg. Jag har gjort flera ändringar samtidigt så jag vet egentligen inte att det är nitraten som är avgörande.

De andra ändringarna jag har gjort är: Börjat med Balling, detta hjälpte framförallt att få upp Mg. Har bytt 2 av 6 lysrör till rör med bättre PUR värden. Har börjat utfodra korallerna med Aquatic Nature Corall Food varannan dag.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Moderator's upplysning:
mod.gifDen andra tråden är öppnad igen då missuppfattning förelåg.

exakt janne...håller med...jag tror moderatorn har missuppfattat trådinnehållet, o jag har gjort honom uppmärksam på de. Jag förutsätter att tråden om nitrat öppnas...då den är intressant, viktig, värdefull o givande, o EJ ersätts med denna tråd.

/Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat: 25 - 50

Fosfat: runt 0,5

Metod: LS samt en simpel skummare med syresten. 13% vattenbyte varje vecka men detta reducerar inte min nitrat.

Någon som vill föreslå 2 ml vodka per dag under några veckor för att se hur detta skulle påverka mina värden?

Kan meddela att jag på drygt 2 veckor sänkt mina nitrat och fosfat värden enligt följande;

Nitrat: 25 - 50 -> 10 - 15

Fosfat: runt 0,5 -> 0,1

Detta med hjälp av Vodka. Började med 0,5 ml till min vattenvolym på 235 liter och är idag uppe i 4 ml till samma vattenvolym.

Vad är max gränsen av vodka för 100 liter vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du halverat dittt nitratvärde på en vecka. Fortsätter du i samma takt kraschar karet när nitraten tar slut. Jag skulle sänka vodkan till 3 ml/dag direkt. Och kolla värdet i mitten på nästa vecka igen. Om nitratet går under fem ungefär skulle jag minska tillsatsen igen.

Jag har sett flera kar som kraschat av vodka bara för att man inte minskat tillsatsen i tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du halverat dittt nitratvärde på en vecka. Fortsätter du i samma takt kraschar karet när nitraten tar slut.

Jag är helt medveten om det Stig, men tackar för ditt påpekande. Jag mäter mitt nitrat varannan dag och har tänkt lägga mig mellan 5-10. Dock har sänkningen pågått i ca 2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...