Gå till innehåll

Varför får vi Cyano? - Avancerad diskussion.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Och så plötsligt kommer tintomara och fyller en del av det tomrum som Lasse lämnat och höjer nivån något igen.

Det känns bra att fler och fler kan konstatera att kväve ofta är begränsande i marina miljöer med egna erfarenheter. Här på guiden är det nämligen toleransen för teoretiska bevis mycket, mycket låg. Det är egna erfarenheter som gäller. Nu är det Peter, Stig, Rebecka och Lasse som testat kno3 tillsats, samtliga har sett possitiva effekter av den. Men frågan är nu vem som provat med kno3 tillsats och upplevt negativa effekter? För visst måste det finnas sådanna här? Med så många negativa åsikter måste det väl finnas negativa erfarenheter också, eller? Kan det vara så att motståndarna endast har teorietiskt grundade bevis??

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sedan kanske någon tycker att "några fjuttiga mikroskopiskt små grönalger kan väl inte vara något hinder för cyanon att återkolonisera området"? Fast det kan det visst vara. Grönalger är hala, slippriga och växer. De är svåra att sitta på.

är de verkligen så tintomara? då borde de vara betydligt enklare att bli av med cyano...bara att öka förutsättningarna för andra alger, dvs tillsätta nitrat. Visst...vi ser då tillväxt av dessa alger, men precis som du skriver är bakterier väldigt seglivade, behöver inte så mkt näring. Du skriver själv att de räcker inte att bara tillsätta nitrat, man ,måste också fysiskt förstöra för cyanon, för att ytterligare försvåra för rekolonisation. Men inte heller då är nitrattillsättning någon universallösning.

Slutligen så är det säkert någon som tycker att "om man häller i nitrat så göder man bara grönalgerna och korallerna blir övervuxna", men då har man missat en sak: Man behöver inte tillsätta mer nitrat än att cyanon får lite motstånd, det behövs inte mycket. Det är helt onödigt ur cyano-bekämpar synpunkt att odla upp några algbuskar. Det handlar ju inte om att kväva cyanokulturerna under tjocka toviga algskogar... det är bara frågan om att ge dem lite motstånd
. det är en svår i riskabel balansgång...de är lätt att skriva så, men i praktiken är finns de en överhängande risk att du får algproblem av annat slag än cyano. Dåliga saker kan hända mkt fort.

S

en bör det kanske påpekas att cyano är ganska tuffa när det gäller att hålla ställningarna. När de väl har fått sin chans så biter de sig fast, även om det innebär att svälta. Bakterier är duktiga på att svälta, mycket, mycket tåligare när det gäller näringsbrist än eukaryoter. Ju mer som de har hunnit ta över, desto svårare har man för att slå dem tillbaka
. de är ju de jag också menar...jag undrar av just dessa skäl om de går att slå ut cyano bara genom att göra de bätre för andra alger...klarar dessa verkligen då att konkurera ut cyanon. jag tycker du nästan svarar nej på den frågan själv. Jag är inte övertygad att nitrattillsättning är en klok väg.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar främst på erfarenheter. Tintomara, Lasse och jag har samma erfarenheter. Man kan konkurera ut cyano med kno3.

Svedalaciklid: Jag vet att black molly äter en del arter av cyano, och dessa kan man ju hålla i saltvatten. Kanske det skulle vara något?

MVH

Magnus

Ni som kör no3 för att bekämpa cyano, kör ni alltid med det?, i förbyggande syfte?

Eller är det bara vid problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så plötsligt kommer tintomara och fyller en del av det tomrum som Lasse lämnat och höjer nivån något igen.

Det känns bra att fler och fler kan konstatera att kväve ofta är begränsande i marina miljöer med egna erfarenheter. Här på guiden är det nämligen toleransen för teoretiska bevis mycket, mycket låg. Det är egna erfarenheter som gäller. Nu är det Peter, Stig, Rebecka och Lasse som testat kno3 tillsats, samtliga har sett possitiva effekter av den. Men frågan är nu vem som provat med kno3 tillsats och upplevt negativa effekter? För visst måste det finnas sådanna här? Med så många negativa åsikter måste det väl finnas negativa erfarenheter också, eller? Kan det vara så att motståndarna endast har teorietiskt grundade bevis??

MVH

Magnus

Det är intressanta iaktagelser onekligen...men hur ser burken i övrigt ut med 10ppm i nitrat? lyckas man med denna balansgång utan att få en algbalja?? kanske...kanske inte?? o de finns ju de fakto många, många som haft cyano trots både 5-10 o 15 i nitrat...hur kommer de sej??

jag betvivlar inte sanningshalten i era iaktagelser, men både lasses o tintomaras resonemang känns lite väl tunnt...konkurensteorin är långt ifrån vattentät...o tintomara tar ju i princip tillbaka de hon säger i början, på slutet(att cyanon är seglivad, kräver mkt lite mat, o är svår att konkurera ut med andra alger!).

Jag dissar inte nitratteorin, men jag tror detta är multifaktoriellt, o därför är fortfarande tveksam om den klokaste metoden är att tillsätta nitrat. de handlar ju inte bara om cyano, utan hur hela akvariet mår o ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det roligaste med KNO3 är om man blandar detta med socker å tänder eld så får man en grym kaskad av rök

tex

Hehe, flåt för att jag följer upp en OT. Om man käkar lite KH2PO4 så blir det åxå en explosion... fast inte på det där sättet :)

Tebaks till Topic: Jag har visserligen inte doserat KNO3, däremot så har jag stängt av skummaren under några veckor med gott resultat. Varför det fungerade har jag ingen aning om, jag bara väljer pålitliga akvarister när jag gör tester.

Under denna tid körde jag rejäla doser Ultra-life åxå, vilket förståss är vansinne :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att höga nitrathalter inte automatiskt innebär algbomber finns det massor av praktiska exempel på, till exempel Ingvar Hellmans och Norbergs kar. Den moderna teoribildningen kring algers fysiologi säger att det är amonium som triggar algblomning, inte nitrat. Altså finns det inget som helst samband mellan nitrathalt och algmängd. Mina egna erfarenheter stödjer också detta.

Däremot så verkar det finns samband mellan nitrathalten och vilka alger vi får vid en eventuell triggning, där högre halt ger de för mig finare algerna. Jag ämnar tillföra kunskapsbanken när det gäller kno3 tillsats om det behövs. Om det går bra så kanske vi blir fler, så småningom så är kanske kno3 tillsats lika alldagligt och okontroversiellt som tex zeovit ;)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. Jag ämnar tillföra kunskapsbanken när det gäller kno3 tillsats om det behövs. Om det går bra så kanske vi blir fler, så småningom så är kanske kno3 tillsats lika alldagligt och okontroversiellt som tex zeovit ;)

MVH

Magnus

Jag dissar inte denna profetia...framtiden får utvisa..ska bli intressant...personligen känner jag, som framgått, ett motstånd mot att dosera näringsämnen, eftersom grundpelaren alltid varit att begränsa, samt att jag har själv enbart goda erfarenheter av lågt nitrat...men givetvis kommer jag vara lyhörd för om detta blir en ny o framför allt bevisad trend..:)...

För mej är de betydligt enklare att ta till mej zeovittänket...eftersom de är ett väldigt biologiskt o naturligt sätt...1)näringsbegränsning med samma metod som naturen, dvs mha bakterier 2)mat åt koraller med samma metoder som i naturen, mha bakterier. jag förstår inte hur zeovit kunnat bli så kontroversiellt...de är ju naturens egen metod, som man ger lite extra schuss....

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog vilja påstå att kno3 är mycket mer alldagligt och okontroversiellt än ZEOvit. Jag tror faktiskt att jag tillfört det på ett sätt eller annat sålänge jag hållt på i denna hobbyn.

För mej som inte sysslat med vare sej zeovit eller nitrattillsättning, känns zeovit betydligt mer naturligt o intuitivt rätt...de är ju i princip att använda naturens egna metoder med lite extra gaspådrag:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att höga nitrathalter inte automatiskt innebär algbomber finns det massor av praktiska exempel på, till exempel Ingvar Hellmans och Norbergs kar. Den moderna teoribildningen kring algers fysiologi säger att det är amonium som triggar algblomning, inte nitrat. Altså finns det inget som helst samband mellan nitrathalt och algmängd. Mina egna erfarenheter stödjer också detta.

Däremot så verkar det finns samband mellan nitrathalten och vilka alger vi får vid en eventuell triggning, där högre halt ger de för mig finare algerna. Jag ämnar tillföra kunskapsbanken när det gäller kno3 tillsats om det behövs. Om det går bra så kanske vi blir fler, så småningom så är kanske kno3 tillsats lika alldagligt och okontroversiellt som tex zeovit ;)

MVH

Magnus

De båda ex. du tar upp hade mycket algbetande djur, så mitt tips är.

Ska du odla alger för att konkurera ut Cyano, försök och motverka det med algbetande djur så inte det blir ett problem istället.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De båda ex. du tar upp hade mycket algbetande djur, så mitt tips är.

Ska du odla alger för att konkurera ut Cyano, försök och motverka det med algbetande djur så inte det blir ett problem istället.

/Janne

Betare tycker jag är bra i varje kar, bra inlägg.

Jörgen: Jag tror inte att zeovith och kno3 tillsats är en bra kombination. kno3 tillsats ger en högre andel näringsupptag med hjälp av zoox och zeovith strävar efter så låg som möjligt. Kanske inte någon bra idé att äta kakan och ha kvar den.

Men jag är väldigt spänd på att se hur ditt kar reagerar på kno3, så mitt tips är att vänta med zeotestet och köra nitrattestet först.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror man kan kombinera zeovitmetoden med lite nitrattillsats speciellt om man har mycket stenkorall som förbrukar nitratet, det kan ju också vara bra som kompliment till bakterierna man skakar av från zeoliten.

de låter konstigt jörgen...både gasa o bromsa på samma gång...

kan man inte göra med zeo som med vodka..att man tillsätter kolkällan i lite mindre dos o därmed håller nitraten lite högre om man nu inte vill ha superlåga värden??

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de låter konstigt jörgen...både gasa o bromsa på samma gång...

kan man inte göra med zeo som med vodka..att man tillsätter kolkällan i lite mindre dos o därmed håller nitraten lite högre om man nu inte vill ha superlåga värden??

/Jonas

Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen.

Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också.

Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inga problem mad att ev dosera lite nitrat när man har 20kg stenkorall i karet som förbrukar det ev lilla överskott som kan bildas i ett nafs och pyttelite nitrat gör inte heller så mycket ur i utfärgningshänseende för korallerna, inte förän man kanske kommer upp till 10mg/l och har man extremt lite nitrat och man doserar en lösning som håller 50mg/l och tar 1ml per 100l vatten så kommer korallerna förbruka den största mängden snabbt och på så sätt ger man de ett extra tillskott utöver bakterierna från zeoliten och korallmat som coral vitalizer, Magnus tillsätter ju lite ibland som det verkar och det är ju bara att titta på hans koraller. Magnus har ju masor av erfarenhet och han har tagit upp detta vid några tillfällen. Janne skriver att man ska öka ZB och ZF samt minska dosen av ZS2 när vattnet blir för sterilt från näringsämnen om korallerna blir för bleka och man gör på detta viset så tar det ju ändå tid och vid sådana tillfällen kan det ju vara bra med en lite manuell tillsats av nitrat för att gardera sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...