Gå till innehåll

Varför får vi Cyano? - Avancerad diskussion.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

När jag kom hem till Sthlm i fredags såg jag till min fasa att jag fått en vackert röd cyanomatta i burken. Bestämde mig för att testa Lasses nitratråd och gick ned på ICA och köpte Santa Marias salpeter (NaNO3) och -lo and behold- efter ett par dagar med en knivsudd per dag drog de sig tillbaka. Lasses resonemang förefaller mig helt logiskt samt att det ser ut att funka praktiskt.

Oveb sade i ett tidigare inlägg att förändringar överhuvudtaget kan störa förutsättningarna för alger/bakterier. Jag tror att det kan ligga mycket i det. Dvs att förändringar per se är viktigare äv vad förändringarna består i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"En knivsudd" är ett varumärkesskyddat mått, bara så du vet. ;) *skämtar bara*

Att tillsätta nitrat för att jämna ut eventuell obevisad kvävebrist som jag själv trott stenhårt på tidigare kan vara en väg att gå. Nackdelen är väl att man näringsanrikar karet så man får både nitrat och fosfatöverskott. En annan väg att gå är att ta ut fosfaten istället. Men den vägen är ju svårare än att bara pytsa i lite KNO3 el. dyl.

Cyanot är ju tacksamt på det sättet att det är en säker indikation på att man har uppvällande fosfat någonstans ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"En knivsudd" är ett varumärkesskyddat mått, bara så du vet. ;) *skämtar bara*

Att tillsätta nitrat för att jämna ut eventuell obevisad kvävebrist som jag själv trott stenhårt på tidigare kan vara en väg att gå. Nackdelen är väl att man näringsanrikar karet så man får både nitrat och fosfatöverskott. En annan väg att gå är att ta ut fosfaten istället. Men den vägen är ju svårare än att bara pytsa i lite KNO3 el. dyl.

Cyanot är ju tacksamt på det sättet att det är en säker indikation på att man har uppvällande fosfat någonstans ifrån.

Jag passade också på att köpa Deltecs allra mest känsliga fosfatkit och nivåerna var omätbara. Huru förklara det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blir galen! jag får inte bort mina cyano. hur tar man kol på dom?? jag tog bort lite genom att skrubba stenen men dom växer över min sandbotten. hur ska jag göra??

ps: jag har ingen skummare(jag får inte plats med en i akvariet). inte heller tester just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passade också på att köpa Deltecs allra mest känsliga fosfatkit och nivåerna var omätbara. Huru förklara det?

Fosfattesterna är egentligen värdelösa i just detta hänseende - enligt min åsikt. Om man kan mäta något fosfat i vattenkolumnet innebär det att alla andra konsumenter (alger, bakterier m.m.) är så pass helt översköljda med fosfatet att de inte kan ta upp mera och att en del av fosfatet därför passerar fritt ut i vattenkolumnet, där vi kan då mäta det. Detta borde innebära att när vi kan mäta fritt fosfat i vattnet så är "the party over" (lånat uttryck).

Att man kan se cyano och håralger men inte kan mäta något fosfat i vattnet innebär det att det sipprar ut fosfat från LS eller bottensediment så pass sakta att det i sin helhet hinner tas upp av bl.a. just cyano/håralger men inte så pass snabbt att det går att påvisa förekomsten av fosfatet i vattenkolumnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blir galen! jag får inte bort mina cyano. hur tar man kol på dom?? jag tog bort lite genom att skrubba stenen men dom växer över min sandbotten. hur ska jag göra??

ps: jag har ingen skummare(jag får inte plats med en i akvariet). inte heller tester just nu.

Det är den absolut vanligaste sak som brukar hända. Oftast när man först sätter upp karet. Hänt både mig och en hel del andra här på forumet. Först kommer bruna kiselalger då de är mkt snabba förökare, sedan dyker cyanot upp. Trots att man kanske lagt i vad som synes vara en helt ren sand. Det finns inget sådant som helt ren sand! ;) Alltid massa fosfat som sitter och väntar på första bästa tillfälle (eller kanske på första bästa bakterie) som skall lösa upp fosfaten och servera det på ett silverfat till akvaristen i form av cyano.

Du kan söka på cyano, det påstås att vitlök tar kol på det, andra hävdar att en produkt från FaunaMarin som heter UltraBak skulle hjälpa också. Själv har jag bara erfarenhet av AntiRed, en produkt som tog död på min cyano på två dagar. En förutsättning för att använda detta medel är att man har skummaren som skummar ut dels medicinresterna och dels själva det döende cyano m.m. I slutändan får du dock ändå se över ditt sätt att ta ut näring ur akvariet om du nu inte har skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passade också på att köpa Deltecs allra mest känsliga fosfatkit och nivåerna var omätbara. Huru förklara det?

hej. Ngr kommentarer till din fråga ( o kanske svar)

Deltecs test är inte särskilt känsligt..faktiskt mindre känsligt än de oändligt mkt billigare salifert. Tänk nämligen på att deltecs lägsta värde 0.008 är mg/l P, och i mg/l PO4 blir de 0.024. Salifert skala är PO4 direkt o den går ner till 0.015.

dessutom tycker jag deltecs färgskala i dessa låga intervall är mkt svåravläst, för de finns ingen färg som stämmer överens. de kan alltså vara alltifrån 0-0.024.

Tar man salifert med högsta upplösning tycker jag man får en hyffsad lättavläst skala.

De e märkligt att deltectestet e så mkt dyrare, eftersom de dessutom innehåller precis samma kemikalier som alla andra fosfatest.

Sen tror jag du skall tänka på att även om du mäter noll med vilket test du än använder, förrutom hannafotometer möjligen, så har du inte noll. Och cyanon klarar sej med otroligt små halter, så ett nollvärde är inte lika med att alger o cyano svälter.

Sen så är de så att bakterier/cyano kan bilda fosfataser, som alltså är enzymer som löser ut bundet fosfat från substrat. de betyder att cyanon kan nog alltid fixa sitt fosfat. de stämmer ganska bra med de faktum at vi ser cyanoproblem även i zeovitkar, med fosfatvärden som antagligen ligger till o med lägre än naturens.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så är de så att bakterier/cyano kan bilda fosfataser, som alltså är enzymer som löser ut bundet fosfat från substrat.

Tack Jonas! Jag visste ju att bakterier löser upp fosfaten från sanden, men visste inte vad lösningsmedlet hette, har alltid använt begreppet "bakteriesoppa", men nu vet jag: fosfataser. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...