Gå till innehåll

Varför får vi Cyano? - Avancerad diskussion.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag har ändrat uppfattning. Du har rätt Jörgen. Zeo exporterar en balanserad mängd av kväve/fosfor. Med tanke på övriga kväveexportvägar så borde även zeo riskera en snedvriden kvävefosforkvot. Lite kvävetillsats bör nog vara nyttigt även i ditt fall. Om tillsatsen skulle leda till obesvärande tillväxt så är det bara att ringa mig, så kan jag hjälpa till.

Testa med 0,5 ppm i veckan och öka om du tycker att resultatet är önskvärt. Om du behöver koncentrationsberäkningar och rena kemikalier är det bara att höra av dig. Lycka till.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du rattar din burk som du vill Jörgen, men det finns andra som läser det här också. När man går över till ZEO så kommer korallerna gå ifrån att ta upp näringen från vattnet till att fånga bakterier som tagit upp näringen tidigare i nedbrytningskedjan, nitraten kommer då att bli låg. I Magnus burk så är det fortfarande näringen ur vattnet korallerna livnär sig på, ´så därför så försöker han ha en jämnhög halt av nitrat och när den sjukit för lågt så tillsätter han mer, det är ganska logiskt. Men i en ZEO burk så är korallerna inte vana med den näringen, så då kommer det att störa korallerna, så därför är det bättre att öka på bakterieproduktionen istället. Vid det här laget så vet väl de flesta att livscykeln på bakterier går väldigt fort, så det blir inga problem att hinna med att producera mera bakterier till korallerna.

/Janne

PS Jag hoppas även att andra än ZEOfolket kan finna något nyttigt i det här och inte bara ser det som ZEOpropaganda, jag försöker att låta bli att älta ZEO, men jag har svårt att inte svara på inlägg när ZEO näms. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ändrat uppfattning. Du har rätt Jörgen. Zeo exporterar en balanserad mängd av kväve/fosfor. Med tanke på övriga kväveexportvägar så borde även zeo riskera en snedvriden kvävefosforkvot. Lite kvävetillsats bör nog vara nyttigt även i ditt fall. Om tillsatsen skulle leda till obesvärande tillväxt så är det bara att ringa mig, så kan jag hjälpa till.

Testa med 0,5 ppm i veckan och öka om du tycker att resultatet är önskvärt. Om du behöver koncentrationsberäkningar och rena kemikalier är det bara att höra av dig. Lycka till.

MVH

Magnus

Då får du ändra dig igen Magnus, kvävet blir inte något problem i ett stabilt ZEOkar. I ZEO-sammanhang så är det bara fosforn som man tar hänsyn till och styr efter, kvävet följer efter och blir inte något problem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du rattar din burk som du vill Jörgen, men det finns andra som läser det här också. När man går över till ZEO så kommer korallerna gå ifrån att ta upp näringen från vattnet till att fånga bakterier som tagit upp näringen tidigare i nedbrytningskedjan, nitraten kommer då att bli låg. I Magnus burk så är det fortfarande näringen ur vattnet korallerna livnär sig på, ´så därför så försöker han ha en jämnhög halt av nitrat och när den sjukit för lågt så tillsätter han mer, det är ganska logiskt. Men i en ZEO burk så är korallerna inte vana med den näringen, så då kommer det att störa korallerna, så därför är det bättre att öka på bakterieproduktionen istället. Vid det här laget så vet väl de flesta att livscykeln på bakterier går väldigt fort, så det blir inga problem att hinna med att producera mera bakterier till korallerna.

/Janne

PS Jag hoppas även att andra än ZEOfolket kan finna något nyttigt i det här och inte bara ser det som ZEOpropaganda, jag försöker att låta bli att älta ZEO, men jag har svårt att inte svara på inlägg när ZEO näms. DS

Tack..de va ett utmärkt svar på min fråga. Jag förstår inte jörgens resonemang...de går emot zeovitprincipen...de måste vara med bakterier man ger födan o EJ med nitrat inom zeovit konceptet.man vill ju ha låga dito för att korallerna inte ska va så zoozanthellaberoende utan bakterieberoende istället. Jörgen blandar 2 koncept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag kan hålla med dig, Janne. Bakterierna som exporteras alt äts upp av korallerna har samma kväve/fosforförhållande som alt du stoppar i karet. Om du inte har fosforreducerad mat förståss, men zeo innebär ingen särskild mat...Eller?

MVH

Magnus

Om förhållandet är detsamma på det som man stoppar i och tar ur, så borde det inte kunna bli obalans så man måste tillsätta något. Utan då är det bara att höja halten och förhållandet kommer fortfarande vara intakt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ändrat uppfattning. Du har rätt Jörgen. Zeo exporterar en balanserad mängd av kväve/fosfor. Med tanke på övriga kväveexportvägar så borde även zeo riskera en snedvriden kvävefosforkvot.

Men om bakterierna exporterar fosfor o kväve i rätt proprtioner så bibehålls ju kvoten. Vilka andra exportvägar menar du skulle rubba balansen? de finns väl ingen naturlig exportväg som tar ut P o N på ett obalanserat sätt..??? bakterier o alger gör ju de inte o där har vi ju majoriteten av exporten...o bakterieexporten är ju den som ansvarar för exporten inom zeovit, vilket alltså borde innebära en balanserad export inom zeovitkonceptet. Dessutom är ju tanken med zeovit korallerna inte skall vara beroende avså mkt nitrat, så att dosera nitrat inom detta koncept måste vara ett helt felaktigt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumningen tar bort mer fosfat och kvävefixerande bakterier tar bort mer kväve. Detta är självregelerande (för det mesta) vilket gör att Jörgens idé om att hålla en något högre nitrathalt i karet är intressant. Hur blir konkurrensförhållandena i karet med ett litet nitratöverskott?

Normalt ( i ett zeolitkar) får zooxantellerna bara näring från den mat koralldjuret har ämnesomsatt.

Om det vore så att zooxantellerna vore inaktiva skulle ett zeolitkar klara sig så gått som utan belysning men att det inte är fallet vet vi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer som du säger Stig att gucket du tömmer ut ur skummarkoppen inehåller mer fosfor än kväve. Men hur mycket kväve vädras ut som gas i skummare och ytcirkulation? Det tillsammans med denitrifikation gör att exportvägarna enligt min erfarenhet är mycket större på kväve än fosfor, givetvis kan det finnas undantag. Att fosfatfilter är vanligare än nitratfilter i denna hobbyn tyder på samma sak. Eftersom fosforn är boven och inte kvävet i ett korallkar så måste man bekämpa denna skevhet om/när den uppkommer (eller förebygga?) på något sätt. Nitrattillsats är ett, fosfatabsorber och fosforreducerad mat är två andra.

Att reducera fosfat på olika sätt är väl beprövat sätt, att tillsätta nitrat är en metod med mindre empiri. Men som Jörgen säger så sugs ju allt kväve upp mycket snabbt i hans kar, och gissa vad som sugs upp sammtidigt i förhållandet 10/1.....Jo, fosfat. Så länge inga högre halter av nitrat accumuleras och inga koraller tappar färgerna så tror jag att detta är ett ypperligt sätt att exportera fosfat, som fraggar för 100kr stycket :). Om det räcker som enda väg ut beror förståss på karets belastning och korallmängd, om det behövs går det ju att kombinera med andra balanserade metoder, tex vodka/zeo.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.

Om det vore så att zooxantellerna vore inaktiva skulle ett zeolitkar klara sig så gått som utan belysning men att det inte är fallet vet vi
.

detta har jag funderat över, men de finns ju naturligtvis aldrig ett eller noll inom biologin. jag kan inte tänka mej att man med den hårdaste zeovitkörning på något sätt kan slå ut zoozanthellproduktionen...man minskar dess roll. men långt ifrån eliminerar den...om de skulle lyckas..då är jag övertygad om att korallen dör...de går inte programmera om biologin hur mkt som helst.

Att dosera nitrat kan kanske ses som en livrem i ett zeovitkar isåfall...minska riskmarginalerna om bakteriematen skulle bli för knapp...de kan jag inse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

viktigt är att man inte blir en fundamentalist som bara tror en sak. Jag spånade lite och om man nu tillsätter lite nitrat så bör ju bakteriepopulationen öka på zeoliten också eller? Jag har ju inte fastnat ännu i zeovitmetoden så jag kanske hädar när jag kommer med dess uttalanden med nitrat men jag vill gärna veta om man kan ha ett sådant vapen att ta till om man skulle få problem bara. Janne du har ju massor av erfarenhet med zeovitmetoden och jag uppskattar verkligen dina svar och lyssnar på vad du säger för personer som har hållit på med en sak länge är den bästa referensen anser jag. känns skönt att du vill dela med dig av dina kunskaper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag betvivlar inte sanningshalten i era iaktagelser, men både lasses o tintomaras resonemang känns lite väl tunnt...konkurensteorin är långt ifrån vattentät...o tintomara tar ju i princip tillbaka de hon säger i början, på slutet(att cyanon är seglivad, kräver mkt lite mat, o är svår att konkurera ut med andra alger!).

Vad exakt är det som verkar tunnt i "resonemanget"? Detta är grundläggande biologi.

Och nej, jag säger inte att cyano är svår att konkurrera ut med andra alger. Jag säger att cyano klarar sig dåligt i konkurrens mot andra alger. Faktum är att cyano är sämst i klassen på att binda fritt fosfat (det är därför cyano frodas vid höga fosfathalter), och cyano är dessutom långsammare på att ta över "lediga områden" än vad andra alger är.

Däremot säger jag att cyano är bra på att svälta. Cyano är bra på att hålla ställningarna, dvs den motstår invasion ganska väl.

Att "hålla ställningarna" (motstå invasion) och att konkurrera (invadera) är två olika saker. Det ena handlar om att försvara vad du redan har, och det andra handlar om att ta över vad andra har. Cyano är dålig på att ta över vad andra har. Att snabbt ta över "lediga utrymmen" är en tredje egenskap som är fullständigt orelaterad till konkurrensförmåga och invasionstålighet, cyano är även dålig på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte släppa observationen att cyano försvinner med ozonisator. Efter att läst allt jag hittar om ozon så står det helt klart. Om cyanon behöver syrefria zooner för att fixera kvävet (de som växer som täcken) så kan ju det högre syrehalterna man får med ozon klart störa den. MEN, skillnaden mellan ozon och inte ozon är också att amoniumsvängningarna blir mindre, kan det vara så att cyano har samma signalsubstans för att blomma som de flesta alger? En annan effekt av ozon är att kvävet snabbt oxideras kemiskt och där har vi en "nitratfabrik" som är bra mycket effektivare än vilket biofilter som helst. Det sammantaget, högre syrehalter, lägre/stabilare amoniumvärden och högre nitrathalt borde kunna knäcka cyano i de flesta fall. Tack för den insikten!!

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte släppa observationen att cyano försvinner med ozonisator. Efter att läst allt jag hittar om ozon så står det helt klart. Om cyanon behöver syrefria zooner för att fixera kvävet (de som växer som täcken) så kan ju det högre syrehalterna man får med ozon klart störa den. MEN, skillnaden mellan ozon och inte ozon är också att amoniumsvängningarna blir mindre, kan det vara så att cyano har samma signalsubstans för att blomma som de flesta alger? En annan effekt av ozon är att kvävet snabbt oxideras kemiskt och där har vi en "nitratfabrik" som är bra mycket effektivare än vilket biofilter som helst. Det sammantaget, högre syrehalter, lägre/stabilare amoniumvärden och högre nitrathalt borde kunna knäcka cyano i de flesta fall. Tack för den insikten!!

MVH

Magnus

Det stämmer säkert Magnus och jag har också märkt en minskning efter jag börjat med ozon. En annan viktig orsak tror jag är att ozonet effektivt tar bort DOM från vattnet. Detta är något cyanon älskar.

Jag fattar ärligt talat inte varför ozon inte är mer populärt inom saltvatten än vad det är idag, men det kanske kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte släppa observationen att cyano försvinner med ozonisator. Efter att läst allt jag hittar om ozon så står det helt klart. Om cyanon behöver syrefria zooner för att fixera kvävet (de som växer som täcken) så kan ju det högre syrehalterna man får med ozon klart störa den. MEN, skillnaden mellan ozon och inte ozon är också att amoniumsvängningarna blir mindre, kan det vara så att cyano har samma signalsubstans för att blomma som de flesta alger? En annan effekt av ozon är att kvävet snabbt oxideras kemiskt och där har vi en "nitratfabrik" som är bra mycket effektivare än vilket biofilter som helst. Det sammantaget, högre syrehalter, lägre/stabilare amoniumvärden och högre nitrathalt borde kunna knäcka cyano i de flesta fall. Tack för den insikten!!

MVH

Magnus

jag håller med dej Magnus...menger verkligen ozon nån verklig nitratstegring?? kanske..i analogi med att droppfilter kan göra de..kanske.

Jag använde mkt ozon själv på 90 talet...de jag då märkte var att man faktiskt kunde få cyano om man överdoserade ozon!..lite svårt att förklara, men detta var min observation...men i låg dos, styrd av redoxpot..så är nog ozon inte så dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med dej Magnus...menger verkligen ozon nån verklig nitratstegring?? kanske..i analogi med att droppfilter kan göra de..kanske.

Jag använde mkt ozon själv på 90 talet...de jag då märkte var att man faktiskt kunde få cyano om man överdoserade ozon!..lite svårt att förklara, men detta var min observation...men i låg dos, styrd av redoxpot..så är nog ozon inte så dumt.

Att du märkte en förhöjd cyano i samband med för högt ozon kan bero på att partikelladdningen blir för stark med försämrad skumning som resultat (ett ganska vanligt misstag).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du märkte en förhöjd cyano i samband med för högt ozon kan bero på att partikelladdningen blir för stark med försämrad skumning som resultat (ett ganska vanligt misstag).

Mvh Peter

aha! tack för ett utmärkt svar peter!..o precis...sämre skumning blev de verkligen

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att skriva 3 utroppstecken kanske du kan vara så snäll o förklara dej. Skulle ge lite mer för oss andra okunniga, som förvisso vet att klöver fixerar kväve, men inte förstår den ytterligare koppling som tydligen är så självklar.
Ärtväxter (som klöver) har rotknölar vilka innehåller symbiotiska cyanobakterier. Dessa fixerar kvävet åt växten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...