amatören Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 http://se.reeflex.net/tiere/243_Pterosynchiropus_picturatus.htm en länk till lsd mandarinen....
Veijo S Postat 8 oktober 2009 Författare Postat 8 oktober 2009 Tack för länken skall fundera på en mandarin och det blir nog en sådan i framtiden grymt läckra
Veijo S Postat 10 oktober 2009 Författare Postat 10 oktober 2009 Nu har jag kört med vodkametoden i en vecka doserar 0,5Ml/100liter men nitraten har inte reagerat än skall jag köra en vecka till med samma dos och sedan prova höja till 1Ml/100liter eller kan jag göra det redan efter en vecka?
Virse Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Häftigt! Är muränan könsbestämd? Noterade att den hette Helena, hur går en könsbestämning till?
amatören Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Hur känner man igen alla andra tjejer....en gång i månaden!!!
Veijo S Postat 10 oktober 2009 Författare Postat 10 oktober 2009 HAHA den är inte könsbestämd den heter Muräna (Helena) den sorten så det kan jag inte göra och jag har inte haft problem med tamponer eller annat.
Virse Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Hur känner man igen alla andra tjejer....en gång i månaden!!!Syftar du på humörsväningarna? HAHA den är inte könsbestämd den heter Muräna (Helena) den sorten så det kan jag inte göra och jag har inte haft problem med tamponer eller annat.Jaha, går de inte att könsbestämma med typ färgmönster eller något liknande?
amatören Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 japp....humörsvängningar.....vad magnus gör me tamponger vill jag inte veta.
Veijo S Postat 10 oktober 2009 Författare Postat 10 oktober 2009 Det kanske man kan göra vet ej kanske vore roligt att veta vad det är för kön
Veijo S Postat 10 oktober 2009 Författare Postat 10 oktober 2009 Jaså ja det finns en mängd olika endamål för dom man kan göra målningar hihi.Ja imorgon så blir det akvarie dag så skall bli kul att kolla testerna och se om det ändrat sig något nitraten har jag kollat eftersom jag provar vodka men den va oförändrad så vänta ett tag till med den så hoppas jag den skall börja gå neråt annars så värkar det växa på samt invånarna är glada och tjocka.
Veijo S Postat 15 oktober 2009 Författare Postat 15 oktober 2009 Ja nu har jag bytat MH lampor från 20K till 14K för att se om mina koraller mår bättre och får mera färg.Blev ricktigt nöjd med 14K det blev klarare allt så lite mera tillväxt hade uppskattas men nu får jag vänta och se på resultat.
Veijo S Postat 17 oktober 2009 Författare Postat 17 oktober 2009 Nu blir det lite nya kort med andra lampor ser bättre ut måste jag säga korallernas färger syns bättre men om jag vill ha mera är det att köra en armatur kombo MH/T5 då ni som har fina färger på era koraller kan ju skriva vad ni kör med för rör MH samt Kelvin tal samt tillsattser kan vara roligt att se och kanske prova framöver.själv kör jag kalkreactor samt nitratfilter fosfat/kisel filter Mh 14K 400WOsram 67 eller vad dom heter dom helt blåa.Tillsattser ultra min S ultra bak ultra organic
Veijo S Postat 17 oktober 2009 Författare Postat 17 oktober 2009 Tackar får se med dessa lampor om jag får bra tillväxt ochså
Veijo S Postat 17 oktober 2009 Författare Postat 17 oktober 2009 tack amatören ozonen går bra och nu syns det att den gör något klart och fint vatten och det är svart i skummarkoppen som det skall vara.Läste att du hade problem det är tråkigt hoppas du fortsätter köra.
amatören Postat 17 oktober 2009 Postat 17 oktober 2009 Tack Just nu så bryr jag inte mig.....tog hårt att förlora nason. Får se vad som händer.
Veijo S Postat 17 oktober 2009 Författare Postat 17 oktober 2009 Tråkigt när et ite går som man vill med karet har som sagt själv suttit där lägga ner eller fortsätta och det vart fortsätta den gången men 1gång till så vet jag inte vad jag gör.
amatören Postat 17 oktober 2009 Postat 17 oktober 2009 Det är ju det att inte veta vad som är fel o bara super dyr fisk dör
Veijo S Postat 17 oktober 2009 Författare Postat 17 oktober 2009 ja det suger att inte veta vad som är fel hade några acroporor som inte ville vara med längre och ett väldigt labbande och letande efter info men värkar fått bukt på det nu tråkigt men vad gör man åt det?Mer än fortsätter leta efter problem
Veijo S Postat 18 oktober 2009 Författare Postat 18 oktober 2009 Har funderingar på att göra en DSP i ena delen i sumpen för nitratens skull skulle det inte fungera så kan jg lätt ta bort det ä detta ett bra sätt att få ner nitraten kör med vodka metoden men min gorgonia eller hur det stavas vill inte slå ut sedan jag började med vodkan är detta normalt?Kör på 0,5/100liter så snål kör vodkan men nitraten har inte gått ner den ligger stadigt kvar.
Veijo S Postat 22 oktober 2009 Författare Postat 22 oktober 2009 Nu har jag beställt pumpar 2st 12000liters samt 4st 5000liters alla med styrning samt med fottocell och dom pumparna med 12000liter kommer att ha batteri så man kan köra dom ett tag efter strömavbrott vet ej hur länge. så nu får jag lite drag i karet hoppas jag så nu blir det 15000liter + 2st 12000liter + 4st 5000liter samt 3000liter från sumpen TOT 62000Liter så nu väntar jag ivrigt på att få hem sakerna och se hur det blir köpte ett 36W uvc filter och lite annat smått å gott när jag va igång med beställningen.Har börjat se skillnad i karet efter att jag bytat lampor kör nu med 3st14K 400W Mh lampor samt att jag kör vodkametoden karet ser friskare ut kan inte förklara hur men allt ser gladare ut.
adddo Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Kul att det funkar för dig.Vad är det för sorts pumpar du bestämt dig för?
Veijo S Postat 22 oktober 2009 Författare Postat 22 oktober 2009 jag beställde från usa så det är kanske inget märke att skryta med har en sunsun pump i karet och dom 4st på 5000liter är liknande är riktigt nöjd med den sunsun pumpen jag har riktigt tyst och fungerar bra och eftersom alla pumpar blir styrbara så TOT 7st styrbara pumpar så hoppas att det blir bra i karet.
adddo Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Du får hålla oss uppdaterade på hur de funkar och ljudnivåer och sånt.. Har slutat tro på europeiska märkens "självklara överlägsenhet"
Rekommenderade inlägg