Gå till innehåll

Akvarium 1000Liter


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Hej och god fortsättning på det nya året!!

Jag har fått lite cyano så jag skall prova coral snow och ZEObak så får jag se om det blir någon skillnad det är inte så mycket cyano och den verkar dra sig tillbaka med lite mekanisk rörning så det kan bli lyckat med denna behandling.

Jag fick cyano för jag glömde byta min ultra sil och efter det så byggde jag ett silicat filter som verkar fungera men det tar ju någon ecka innan dessa filter kommer igång för fullt men efter 1 vecka så började cyanon sluta breda ut sig och nu har det gått 1 månad eller liknande så skal bli kul att se karet efter jämtlands resan.

Jag har inför skaffat en resun wavemaker 15000liters med controler och allt skall bli roligt att prova i karet och se om jag kan få några chysta wavs.

Annars så verkar karet må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 435
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag betsälde lite saker som inte kommit fram än posten har sänt det fel så jag får vänta ett tag till på mina saker mindre roligt detta för jag hr cyano det har minskat men jag vill inte ha skiten alls så jag vill få igång behandlingen med coralsnow och zeobak och se om det fungerar vad jag läst så skall det vara en bra blandning och sedan en pump till med våg simulator.

men den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

och lite bilder på karet med julklappen

post-3455-14468916548843_thumb.jpg

post-3455-14468916548984_thumb.jpg

post-3455-14468916549124_thumb.jpg

post-3455-14468916549257_thumb.jpg

post-3455-1446891654939_thumb.jpg

post-3455-14468916549519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kanske lite sent om du redan hunnit beställa grejer till en metod, men jag har bara bra erfareneter av Ultra Life Red Slime Remover när det gäller att få bort cyano (om du är säker på att det är just det du har). Men det finns kanske andra metoder som du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en metod men vad som hände polaren jupiter så vill jag inte riskera något provar med coralsnow sedan får jag se skall flytta om någon månad så blir jag inte av med det så skrubbar jag sten och gör rent sanden så kanske jag kan bli av med all cyano

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag har 2 st och dom är redliga dom bor under varsin sten roliga djur köppta på ciklidhuset lerum och är inte så dyra i inköp heller rolig att se dom när dom ligger i sitt hål och spejar efter mat och dom uppför sig som en muräna men som sagt är inte lika agresiv och man får ha dom andra fiskarna kvar är sugen på en muräna men då är förmodligen karet rensat på småfisk låter lite väl dyrt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Xenia-ätande nakensnäckor:

http://www.seaslugforum.net/factsheet.cfm?base=phylhyal

Sedan "muränan" - dom är så coola, önskar jag hade ett större kar så jag kunde ha såna. Den fisken var på min topp-vill-ha-lista innan jag skaffade saltakvariet. Istället får jag nöja mig med tvåfärgad blennid som också var på listan. Ja, fisklistan var ungefär bara så lång. Det är ju svårt att välja när allt ska passa ihop och gå att få tag på och passa nybörjare också.

Tyvärr är det är ju ingen mening att köpa små eftersom de är som snyggast när de blir vuxna och färgar om så som din först då. Plus att jag inte gillar tanken på att ha djur som jag vet att jag måste göra mig av med när de blir för stora.

http://se.reeflex.net/tiere/379_Pholidichthys_leucotaenia.htm

34 cm - det är lite stort för mitt RSM. Hur långa är dina bara för nyfikenhets skull? Om/när jag skaffar större kar ska jag ha såna - undrar mest hur stora de blir innan de färgar om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dom jag har växer som fasen dom va inte stora när jag köpte dom och detta va när jag va på träff hos wrang.

Ja sådana sniglar skall jag försöka få tag på för zenia är fin att titta på så man vill ju ha men inte för mycket av dom så något får beta av så kanske det kan fungera att ha dom i karet men jag skall plantera in i sumpen dom filtrerar ju bra.

Ja hur stora kan dom vara runt 15-20cm så dom har växt runt 10-15cm sedan wrang hade sin träff men dom ligger mest under varsin sten men kommer det mat så kommer dom fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir flytt nu i februari så nu får jag passa på med saker som jag inte är helt nöjd med akvariet skall höjas ca 20cm och ett skåp på sidan för co2 tub och annat man dragit på sig överdelen kommer ochså att bli högre runt 30cm högre med lucka underdelen kommer ochså att få lucka.

Sedan skall det in 6st 80mm fläcktar med temp styrning 3st under och 3 st i överdelen samt en 120mm fläckt i skåpet så man får lite drag i sakerna skall bygga så jag kan ställa en bordsfläckt i skåpet som blåser över vattenytan och kanske över sumpen ochså får se på det men en ritning på det hela

post-3455-14468916715716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fundering på plangtonreaktor den måste ge mycket mat till koraller och filtrerare måste vara en bra ideé att ha en sådan co2 har jag ju redan så ett t kors där så är det klart men hue är dom att sköta och odla någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja nu är flytten snart klar skall ta karet på lördag men stativet är byggt så jag kan ställa karet på men kommer att få fixa mera med den och bilder kommer när jag hittat min kamera den är i någon av alla lådor.

Stativet blev höjt från 65cm till 82cm tot och på ena kortsidan vart det ett skåp på 60.80.200 så jag får platts med co2tup och allt annat man dragit på sig gott med alla saker på ett ställe.

Det skall monteras 6 eller 7 80mm fläcktar med temp styrning i stativet 3 under och 3 över kanske en i skåpet ochså men det blir öppet imellan överdel och underdel så jag hoppas det räcker med ventilation och givetvis nogra öppningar så luft kan cirkulera sedan skall det målas i sin rätta färg en polare har åtagit sig att måla som en mur så skall bli intressant att se när det är klart men först karet och dra ihop stativets underdel med skåp och överdel så det blir stadigt men att flytta sakerna det kommer att bli en utmaning så förhoppnings vis blir det mycket svett och inga tårar på lördag så håll tummarna att allt går vågen har redan testat med stativet och et är 200.80.80 och det gck ganska så smärt fritt men glas väger mera och det skall inte gå flisor eller sprickor.

Men när allt är klart så skall det bli en träff återkommer med tid och datum

Så nu vill man komma till det stadiet man kommer hem och bara kan sätta sig framför karet med en kaffe och slippa bära och konka på alla dessa lådor och möbler usch och fy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är man ledsen när jag va bort och tittade till karet på fredag kväll så va allt bra men jag va ut en sväng på lördag så jag åkte en sväng på eftermiddagen men av min stora förvåning så lös det inget ljus inne i huset och fullt ricktigt proppen hade gått så kret va alldeles grumligt och karet låg på 12.5grader så jag rusae ner för att byta proppensm inte gått på 1.5år när vi bott där och nu är det mindre saker igång så jag åkte till det nya huset för att hämta min kamera så jag fotade alla fiskar som låg på botten orörliga och på koraller som va vita.

det lucktade ruttet så jag vart orolig igår när jag skulle börja flytta på sakerna att det skulle luckta satan men allt va dött så det va bara att tömma vattnet ut igenom fönstret och sätta sig ner och gråta en skött sedan börja slita med sten och teknik flytten av karet gick ganska så midigt men det va tungt så ett stort tack till dom 4 som kom.

Men nu står karet på platts med vatten i och väntar på att det skall bli rätt temp för att börja bygga upp revet igen för nu är det bara 16grader så det är lite kallt tycker jag.

Och vad kan man säga om allt detta?

Ja man kan inte lita på proppar men med ren viljestyrka så klarar man allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...