Gå till innehåll

Pålitlig Påhängs skummare ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Min MCE600 har aldrig skummat över och skummar bra, men pumpen är just nu på väg till Deltec i Tyskland p.g.a. den låter som en gräsklippare.

Det gjorde min. Det blev dyrt. Har även jag haft problem med oljud och varit tvungen att skicka till Tyskland.

Hoppas det kommer nya modeller snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man är ute efter en bra model som i princip kan stå e en hörnet i akvaret då ? vill ha tag på en som är ganska tyst av sig. Jag har faktiskt en Begagnad MCE600 , där jag presis skaffat nya röda silicon ändarna.. till aquabeen som sitter i.. dock är där vanlig rotor.. vet ej om det ska vara så..! tyvärr upplever jag att den ska vara ganska 'högt' i akvaret så belysningen kommer i kläm presis där då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också en MCE600 , den är acceptabelt tyst efter modifiereingen med dom röda bussningarna men den har skummat över två gånger, dock inte mycket men ändå. Funderar på att skaffa en överrinningsbox så att jag kan ha den i sumpen istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också en MCE600 , den är acceptabelt tyst efter modifiereingen med dom röda bussningarna men den har skummat över två gånger, dock inte mycket men ändå. Funderar på att skaffa en överrinningsbox så att jag kan ha den i sumpen istället.

har du den just nu hängande på kanten då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du den just nu hängande på kanten då ?

Yes, den hänger på kanten i dagsläget. Den skummade över lite inatt (inte mycket men tapeten

fick sig en körare) så jag gjorde rent den nu och den var riktigt skitig innuti (luktade inte bra) så

den kanske var igensatt också.

Den skummar dock bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ar insett faran med påhäng's lösningen nu så det är kört.. men jag har 'hörn' i ett befintligt söttvatten akvarium som är avdelade med BTN Slimline , så där finns möjlighet att gömma undan en del teknik, så 'kan' skummaren stå i ett sådant hörn hade det varit kanon.

har ju tittat runt en del och hittat att Tunze's skummare 9010-9015 hade passat men sen har jag i princip bara läst negativa responser på deras skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec MCE 600. Har haft den hängandes på kanten över ett år. Har aldrig skummat över. Håller med att den kommer ganska högt upp i kanten och ser inte så snygg ut. Kommer att plasera den i fortsättningsvis i sumpen. (Så fort jag hittar en som passar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en sump så slipper du otrevliga överraskningar från påhängsskummare och fula skummare i akvariet.

men i samma veva då så ökar säkert ljudnivån en bra bit med ytavringingslåda , skummaren , returpump osv.. sen är möblen byggd så det är bara ca 50cm fack i den.(kankse går ändå ?) och jag vill absolut inte borra akvariet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men i samma veva då så ökar säkert ljudnivån en bra bit med ytavringingslåda , skummaren , returpump osv.. sen är möblen byggd så det är bara ca 50cm fack i den.(kankse går ändå ?) och jag vill absolut inte borra akvariet..

ytavrinningslåda = låter ingenting (med durso).

skummare = låter mindre om den står i en sump i ett skåp än om den hänger fritt på sidan.

returpumpen = En vanlig Eheimpump som retur är helt ljudlös.

ej borra = Inget problem, jag kör själv oborrat. Skaffa/bygg en överrinningsbox.

50cm är väll kanske tight men det kanske räcker. Annars behöver du ju inte tvungetvis ha sumpen under akvariet. Varför släppa loss kreativiteten och bygga ett snyggt skåp på sidan med sump och teknik. Jag tror wrang gjort något liknande.

Vilket kar är det förresten du ska ha den tilltänkta skummaren till? Är det till ditt RSM eller till ditt 600 liter sötkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytavrinningslåda = låter ingenting (med durso).

skummare = låter mindre om den står i en sump i ett skåp än om den hänger fritt på sidan.

returpumpen = En vanlig Eheimpump som retur är helt ljudlös.

ej borra = Inget problem, jag kör själv oborrat. Skaffa/bygg en överrinningsbox.

50cm är väll kanske tight men det kanske räcker. Annars behöver du ju inte tvungetvis ha sumpen under akvariet. Varför släppa loss kreativiteten och bygga ett snyggt skåp på sidan med sump och teknik. Jag tror wrang gjort något liknande.

Vilket kar är det förresten du ska ha den tilltänkta skummaren till? Är det till ditt RSM eller till ditt 600 liter sötkar?

Det är till 600L Söt kar som ev blir salt sen om man nu blir biten.. (vardagsrums akvariet)

jag har mätt 'kanten' på sargen i överkant till runt 8-9cm ner till vattenytan.

funkar någon köpemodell av ytavrining så är väl det enklast o smidigast..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just hela idén med hur påhängsskummarna fungerar kan bli lite tråkig om nånting sätter igen. Därför kan det vara en idé att göra t.ex som Texas gjort, att inte köra sump och ha en pump inne i karet som pumpar upp vatten till en recirkulerande skummare ovanför akvariet i ett skåp eller vad man nu vill. Vattnet som går ur skummaren åker direkt ner i karet igen via rör.

Vill man kombinera detta med en ytavrinning - gör en låda med överrinningskam och limma fast den inne i karet och sätt pumpen i den lådan. Det gäller då att ha tillräckligt med volym i "lådan" så pumpen inte går torr. Det är samtidigt där man måste vara jättenoggrann med automatisk vattenpåfyllning då volymen är så liten.

Överrinningsboxar är till ondo. Det samlas ALLTID luft hur man än gör i dom, förr eller senare. Har du en pump som suger ut luften i toppen på boxen måste man se till så hela kedjan är ren från skräp eftersom den kommer alltid att suga (dyng)vatten när det inte finns någon luft att suga ur boxen. (Jag har egen erfarenhet av detta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just hela idén med hur påhängsskummarna fungerar kan bli lite tråkig om nånting sätter igen. Därför kan det vara en idé att göra t.ex som Texas gjort, att inte köra sump och ha en pump inne i karet som pumpar upp vatten till en recirkulerande skummare ovanför akvariet i ett skåp eller vad man nu vill. Vattnet som går ur skummaren åker direkt ner i karet igen via rör.

Vill man kombinera detta med en ytavrinning - gör en låda med överrinningskam och limma fast den inne i karet och sätt pumpen i den lådan. Det gäller då att ha tillräckligt med volym i "lådan" så pumpen inte går torr. Det är samtidigt där man måste vara jättenoggrann med automatisk vattenpåfyllning då volymen är så liten.

Överrinningsboxar är till ondo. Det samlas ALLTID luft hur man än gör i dom, förr eller senare. Har du en pump som suger ut luften i toppen på boxen måste man se till så hela kedjan är ren från skräp eftersom den kommer alltid att suga (dyng)vatten när det inte finns någon luft att suga ur boxen. (Jag har egen erfarenhet av detta)

men om man har en överriningsbox som stannar så pumpar returpumen upp sumpvattnet.. , men om det vattnet "får" plats i akvariet så är det värsta som kan hända att skummare och returpump går torra ? fortfarande 'allt' vatten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant. Men borrar du karet och sätter ett säkerhetsrör som har mynningen ett par cm ovan vattenytan så bör det inte kunna hända.

Borra nu Manne! ;)

Borrningen kommer inte att ske. :) då förblir det sött , om det nu inte går att lösa på annat tyst och säkert sätt.. i nödvärn i det läget, hade hela MCE600 fått landa i akvariet inmurad på något sätt i aquascapen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var väldigt nöjd med mina Turboflotor 1000 multi SL.

Bilder på dem och min dåvarande setup finns under bilder: Petrol 1080L.

En "kul" grej är att antingen tycker man de är kanonbra eller riktigt dåliga. Två läger.

du hade dina hängande utanför akvariet då ? ser dom skymta fram på någon av bliderna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...