Gå till innehåll

Blek euphyllia.....


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

När man har exakt rätt vattenkvalitet för en euphyllia (vet inte vilka värden det ;) ) så vet jag att mina euphyllior "blåser" upp sig med mycket vatten och sträcker ut sig ordentligt och då blir topparna nästan genomskinliga. Tycker det är rätt snyggt när de breder ut sig så.

Vet inte om det är vad du upplever samma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att min euphyllia ser så blek ut? Den har nästan ingen brun ton i sig alls! Vad göra? Tacksam för tips!

om de är äkta bleaching som är på gång, dvs då blir den mkt ljus...skulle jag doserat jod. kan också bli så om den står för ljust..(eller väldigt mörkt, men de är nog inte troligt i ditt kar)..

men förstahandstips:JOD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, med min erfarenhet av Euphyllia påverkar inte jodtillsats färgen. Jag har prövat både jod och järn.

Men med nitratbrist bleknar den gröna färgen. Men för Euphyllia tar det en vecka innan färgen är perfekt igen. Har du mätt nitratvärdet?

Bara för att krångla till det. Jag mäter noll nitrat och har haft det läget i flera år och har inte några bleka Euphyllier.

Det jag har märkt är att denna korall är känslig för höga KH-värden, men det ger mest ledsna Euphyllier inte bleka.

Om det är blekning kan du kanske hitta något matnyttigt här: http://www.advancedaquarist.com/2002/2/coral/view

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, med min erfarenhet av Euphyllia påverkar inte jodtillsats färgen. Jag har prövat både jod och järn.

Men med nitratbrist bleknar den gröna färgen. Men för Euphyllia tar det en vecka innan färgen är perfekt igen. Har du mätt nitratvärdet?

tror inte shark of sweden har så lågt i nitrat att hans ephyllia skulle blekna av de, då han kör ett så litet kar utan kolkälla mm..men vi får höra vilket nitratvärde han har.

Själv har jag upplevt som sagt att både euphyllior o galaxeor tappat zoozanthellerna på ett par dar totalt vid jodbrist! efter dosering i dubbel dos i tre dar, återkom färgen sakta efter en vecka. Då hade jag nånstans runt 5-10 i nitrat dessutom (innan kolkällans tid)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att jag har kommit på problemet....

Hade långt över 500 i calsium...:smiley5:

då kan man förvänta sej ett för lågt kh samtidigt....höj kh: t isåfall med karbonater, o tillsätt förstås inget som är calciumhöjande. När kh så småningom stiger faller Calcium..o ja de gamla vanliga...när värdena möts, är balanserade, gå över på en balanserad metod (kalkvatten, biocalcium, balling mm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

suck....jävla KH o PH hatar dom!!!!

jo...när väl obalans inträffat kan de bli rätt så besvärligt att få de på köl. När man till slut fått balans, o sen enbart använder sej av en balanserad metod, då får man inga stora svängningar. de e hela hemligheten..att se till att aldrig komma för långt ifrån balansen. balling är ju ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...