Gå till innehåll

Hjälp mig starta upp mitt 460 + 60 system.


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte vad du har i ditt vatten. Vad har du för grus, har du gjort rent det ordentligt innan du lade det i karet?

Jo visst har jag det. Tror själv på förklaringen med infusorier, förutsatt att de kan leva i saltvatten eller grumla till vattnet då de dött.

Undrar om jag vågar lägga i LS:en ikväll..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej denna gång är det kalk som fällt ut i vattnet. Det kommer med saltet och koldioxid från luften.

Det händer i var och varannan nystart. Plötsligt när man vänder ryggen till efter två tre dagar är vattnet klart. Det är inga problem med att lägga i LS.

Tack igen en gång Stig! Kör i LS:en ikväll och meddelar hur det går :) Det är begagnad LS så väntar mig en lite snabbare start. Hoppas bara "dimman lättar" fort.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer först en helhetsbild....

Akvariet_2912.jpg

...och sen några frågor.

Jag hittade några små svart/gröna "glaskulor" i min caulastrea, vad är dessa?

Edit: Hittade den fina avdelningen Identifiera Alg/växt och hittade där Valonia! :) (Bilder raderade) Case closed.

Stenen är begagnad och med kom 12 turbon och några koraller.

Dessutom fick jag några små fraggar av hytrix och montipora. Eftersom jag inte har någon epoxy så har jag fraggarna tillsvidare i plastburkar i akvariet. Kan jag fästa dessa på något sätt eller klarar de sig i plastburkarna en vecka eller två tills jag får tag på lim?

Akvariet_29124.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet varit igång i en vecka och allt har lyckats över mina förväntningar. Alla koraller och turbon som kom med med stenen har överlevt. De små fraggar av Hystrix och Montipora som jag fick har iaf bra polypexpansion så får se om de skall orka.

Har även införskaffat en 3-kanalig Grotech doseringspump för Balling men har planerat att vänta med den tills karet fått lite mera steniga invånare.

Tänkte att jag skulle börja med kalkwasser i top-off-vattnet men bruksanvisningarna förbryllar mig. Det står på burken såhär:

"Use 1-1½ teaspoon for each gallon of freshwater. Stir vigorously..bla. bla...... After 4 days use new powder" Vad innebär detta? Att lösningen blivit gammal efter 4 dagar? Min påfyllningskärl är på 35Liter så jag tippar på att det räcker 2 veckor. Min plan var att blanda i 10 teskedar i kärlet och använda upp det för att sedan blanda en ny sats.

Hur gör jag egentligen för att göra det lättast och rättast? Använder alltä Calcium Hydroxid, Reef Evolution ReefKalk.

Verkar vara prima sten jag har, full med små liv. Igår fick jag syn på en brun krabba med röda ögon ungefär lika stor som en tändsticksask! Sen verkar där också gömma sig en mantis eller pistolräka för det knäpper i burken titt som tätt. Eller knäpper även krabbor på samma sätt?

Nu släcktes ljuset så nu blir det ficklampsstudier :)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta upp nån Levandesten borra ett hål i denna och sätt ner en fragg där i mycket mer naturligt att få den växa ut över stenen än att den sitter på en topp av korall lim

Kalkwasser är en färskvara och som det står i manualen så skall det bytas ut efter några dagar. Det är det samma att kalkwasser skall hållas syretätt alltså i en tät flaska vad jag lärt mig. Alltså inte i osmostanken

När jag gjorde med denna metod så blandade jag en PET-flaska skakade denna tills det var helt vitt å sedan fick den stå nån dag så att allt sjönk å sedan doserade jag i sakta sakt mycket försiktigt i karet.

Jag tycker allt att du skall starta upp med din Balling redan nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

nu har akvariet varit igång i 2 veckor och allt verkar okej. Tänkte imorgon göra en utfärd till en saltbutik och förhoppningsvis hämta hem några eremiter eller putsarräkor. Tänkte även introducera den första fisken, en Salarias Fasciatus om de nu råkar ha hemma av dessa.

Någon som har några invändningar på mina planerade inköp? Sen tidigare har jag bara 12 turbon, några läderrkoraller och ett par fraggar SPS.

Kommer även att köra igång Ballingen. Har låga värden nu även om jag tillsätter kalkwasser med hjälp av top off vattnet:

Temp 26C

Sal. 1.024

Kh 6 dKH

Ca dryga 300 ppm

Fosfat nära 0

Nitrat och nitrit 0

Har bestämt mig för att fånga krabborna jag har, sen blir det ID-lek varefter dess öde avgörs. En liten krabat på 2-3cm verkar käka på min montipora som bleknat fläckvis :( Krabban är blå med gula ludna ben, någon som vet någonting mera om den?

Den större är stor som en tändsticksask och brun. Den har en stor kropp och stora klor men väldigt korta knubbiga ben. Kommentarer?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjena,

nu har varit igång i snart 4 veckor. Satte in 3st domino damseller och en watchguard blenny. Fiskarna verkar trivas utmärkt.

Startade även ballingen försiktigt och tillsätter nu rent osmosvattnet i top-off:en. Tillsätter 30ml/dygn per vätska. Har dock mina vattenvärden upp åt skogen:

Sal. 1.024

Ph runt 8

Kh 7 dkh

Ca 500 mg/l

Mg 1100 mg/l

Är det någon idé med att försöka ställa vattenvärdena i detta skede eller borde karet få gå och komma i balns med tiden?

Om jag justera värdena, kan jag då göra det genom att manuellt tillsätta av ballingvätskorna och stänga av doseringspumpen?

Är det mera av vätska B ("kh") som jag använder för att justera?

Har idag läst här på SG som en galning om justering av värden och samband mellan dessa. Just nu känns det som att allt är väldigt rörigt. Jag får nog låta detta sakta sjunka in i min hjärna :)

Någon som kan och vill hjälpa mig med mina vattenvärden?

Hälsn, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dagsläget har jag en Caulastrea som är 25cm, en Lobophyllia - 20cm och några fraggar hystrix. Mjukkorallerna representeras av en sacrophyton (5st i en dunge) en xxl Sinularia och en capnella.

Antar att inte förbrukningen är enorm direkt men kanske man iaf kunde pumpa in lite?

Hystrixfraggarna verkar iaf trivas bra. De har växt med någon millimeter på de 4 veckor som gått sedan start. Hur snabbt växer en hystrix vid optimala förhållanden?

Mvh, Johan

P.S. Ska lägga in lite bilder ikväll. Hittade bl.a. en död krabba i karet igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, dags för en uppdatering.

Jag har stängt av doseringspumpen och istället tillsatt ca. 40ml liquid C manuellt dagligen enligt ditt råd Stig. Mina vattenvärden är fortfarande på samma nivåer som tidigare men det bekymrar mig inte, jag väntar och ser om Ca kommer ner.

Det som däremot bekymrar mig är att mitt vatten är väldigt långt ifrån klart. Det far omkring en massa små partiklar så att vattnet nästan är grått. Läste en annan tråd där någon förklarade att det kan bero på att organismerna i den begagnade stenen bonar om och därför blir det en del skit i vattnet.

Hur som helst, jag har försökt att få bot på detta genom att stoppa ner filtermatta i sumpen. Mattan är den finaste sorten och 5cm tjock, jag har dubbla lager. Dessutom har jag ett eheim ecco 2236 (underdimensionerat jag vet) för att tillfälligt hjälpa att filtrera bort skiten.

INGET HJÄLPER!

Har kört med mekanisk filtrering i snart 2 veckor utan förändring! Flödet genom sumpen är 3000L/h och cirkulationen i karet sköts av TS24-kit vilket är inställt på intervall 2 och ca. 40% av pumpstyrkan. Blåser jag på hårdare blir det riktig dimma i karet och korallerna drar in polyperna.

Skummaren.

Har en Tunze doc 9010 som tidvis dragit ur 1dl om dagen och däremellan når inte skummarpelaren högre än ett par cm upp i reaktorn.

Hade senast igår ut den och rengjorde den och fortfarande når skumpelaren inte äns närapå upp till koppen.

Kunde en effektivare skummare få ut skiten som virvlar omkring?

Kan det vara så att det inte finns någonting att skumma? Har ju begagnad sten som tydligen inte är helt detriusfri och dessutom matar jag 4 fiskar, iofs får de väldigt lite mat, så tycker ju det borde bli skum.

Har sneglat på en Grotech HEA 150, kunde den få ordning på mitt grumliga vatten?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu i några dars tid endast tillsat Liquid C (magnesium + annat tjafs). Hade tidiagrte värdena:

ca 500 mg/l

Kh 7

Mg 1100mg/l

Mätte just mina värden och var tvungen att öppna en ny flaska reagens 3 (JBL ca + Mg test). Nu får jag följande värden:

ca 180mg/l

Kh 6

Mg 1420 mg/L

Är detta möjligt eller är det mitt test som är åt H#¤%te?

Testet är nytt och jag gjorde mätningen 2ggr.

Tacksam för kommentarer!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan Johan

Trevligt att träffas i lördags och jag hoppas att räkorna kommer trivas. Snyggt kar har du också, byggkvaliteten verkar vara riktigt bra på MP och jag ser fram emot att fylla mitt eget med vatten snart. Några nya bilder på gång snart?

Angående dina vattenvärden så kan knappast ditt CA stämma och det var synd att du inte tog med dig ett vattenprov när du var på besök. Jag hade försökt skaffa ett nytt saliferttest om jag vore dig.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Fick idag hem Salifert Nitrit, Nitrat, Ca, Magnesium och KH. Gjorde nya test med dessa-

Ca 425mg/l

KH 7,4dkh

Mg 1350 mg/l

Nitrit och Nitrat ~0

Verkligen trevliga test dessa salifert. Mycket noggrannare skala än t.ex JBL och testen verkar innehålla reagens för många flera mätningar.

Kör nu balling på 40ml/dag.

Tiilätter även 3ml av Pro-Coral k+ och Pro-Coral A- per dag och 18ml av Plankto Marine P varannan dag.

Det finns väl ingen orsak att justera vattenvärdena nu? Tänkte göra en ny mätning om några dagar för att se vart det är på väg.

/Johan

post-1664-14468915094284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade just mitt osmosvatten för silikat och har oroväckande höga nivåer. Svårt att säga exakt men mellan 10 och 30mg/l. Hjälper det att köra rowaphos eller borde jag få tag på annan absorber? Blir antagligen att byta ut osmosen nu också till en med silikatfilter :(

Vad är bästa förstahjälp för att få ner nivåerna?

Har märkt att algerna sakta ökat i antal sen start och visste redan innan att det kan förekomma höga mängder silikat i vattent här i mina trakter. Fick först nu tag på testet så det var ju på tiden kan man säga.

Edit: I akvarievattnet är nivån omätbar så någonting är det ju som förbrukar all silikat. Trots det har svamparna minskat vilket iofs kan bero på ändrade ljusförhållanden.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade just mitt osmosvatten för silikat och har oroväckande höga nivåer. Svårt att säga exakt men mellan 10 och 30mg/l. Hjälper det att köra rowaphos eller borde jag få tag på annan absorber? Blir antagligen att byta ut osmosen nu också till en med silikatfilter :(

Vad är bästa förstahjälp för att få ner nivåerna?

Har märkt att algerna sakta ökat i antal sen start och visste redan innan att det kan förekomma höga mängder silikat i vattent här i mina trakter. Fick först nu tag på testet så det var ju på tiden kan man säga.

Edit: I akvarievattnet är nivån omätbar så någonting är det ju som förbrukar all silikat. Trots det har svamparna minskat vilket iofs kan bero på ändrade ljusförhållanden.

/Johan

Börja med att köpa silikatabsorber och kör allt vatten som kommer ifrån osmosen genom detta.

Du behöver inte byta osmos om du inte har en gammal "utsliten".

Silikatfilter som du har mediat i finns att köpa, men är mycket enkelt att göra själv, bara att ta ett pvc rör eller liknande och sätta en finmaskigt nät i botten, sen låta vattnet från osmosen rinna igenom detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

lade just in beställning på silikatabsorber och ett filter för detta. Tog 2 olika absorbers, Aqua Connetcs silikarbon och Ultra MB 20. Därtill är filtret redan fyllt med något slag av media. Filtret rymmer 1L media så det skall nog klara av några hundra liter iaf.

Väntar att få grejjerna på en vecka, grymt att hamna vänta såå länge :)

Ett par bilder på Clowns begäran:

495O2467_small.jpg

495O2450_small.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...