Gå till innehåll

Holacanthus ciliaris - från ung till vuxen


Wiking

Rekommenderade inlägg

En historia från det glada 80-talet. För att få till denna historia var jag tvungen att plocka fram min bords skanner som stått i en garderob i 5 år, installera programvaran, leta reda på två diabilder, samt leta fram en artikel jag skrev i en tidsskrift 1986.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

På hösten 1983 köpte jag ett ungdjur av Holacanthus ciliaris på Korallfisken i Linköping. Minns att jag fick betala 285 kr, det var mycket pengar tyckte jag då men var trots allt nöjd med affären i många år efteråt.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Fisken var ca 2 - 2,5 cm liten och mycket fin. Hade stora svårigheter att få den att överleva eftersom en Centropyge eibli höll på att ta kål på den, men det är en annan historia.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

1986 var den så pass stor att den borde börja färga om, men icke. Redan på den tiden var man lite 'konstig' och tillbringade vissa nätter framför karet med ficklampa, och döm om min förvåning när jag en natt fick se min ciliaris halvvägs omfärgad. Glad i hågen morgonen efter kikade jag in i karet för att se den omfärgad i belysning, nix. Ett antal nätter med ficklampa gav samma resultat, nästan vuxenfärg men på dagarna ungfärgen.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Jag hade samtidigt en Pomacanthus semicirculatus med ungfärg, denna var dock större i storlek. Jag drog slutsatsen att min ciliaris ville färga om men inte vågade eller fick av någon anledning och drog slutsatsen att semicirculatusen var orsaken.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

På den tiden hade jag ett förråd i mitt garage där jag hade en ställning med ytterligare 3 hundraliters saltvattenskar. Och nu föll det sig så bra att karet i huset skulle flyttas från ena ändan av rummet till den andra. Semicirculatusen åkte ut i garaget, ciliaris fick stanna kvar inne i värmen.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Efter 8 veckor fick semicirculatusen komma in i värmen igen och trots att han var större så hade han inte mycket att säga till om, drottningen var verkligen en drottning. Ciliarisen växte till sig ytterligare och efter några månader så hade hon en helt annan färg skrud.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Minnet är bra men kort. Någon gång runt 1990 lade jag ner mitt kar och Stefan Molin tog över dessa samt alla andra fiskar jag hade.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Kolla in bilderna, den första hösten 1983, H ciliaris ca 2 - 2,5 cm, den andra bilden 1986.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

post-2676-1446891480924_thumb.jpg

post-2676-14468914809383_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ingemar hur stor blev den på de 7 åren du hade den?

Det är ju lite av ett problem att erbjuda ett bra foder till stora kejsare fortfarande i dag.

Vad matade du med under det glada 80-talet? Då kan inte utbudet på foder varit stort.

Jag vet att Ciliaris och Bermudaensis är otroligt svåra att särskilja. Men i mina ögon ser det mer ut som en Bermudaensis, efter det jag lärt mig att man kan särskilja dem på. Tänkte länka till lita andra sidor men ju mer jag läste desto mer osäker blev jag så jag släpper det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att Ciliaris och Bermudaensis är otroligt svåra att särskilja. Men i mina ögon ser det mer ut som en Bermudaensis, efter det jag lärt mig att man kan särskilja dem på. Tänkte länka till lita andra sidor men ju mer jag läste desto mer osäker blev jag så jag släpper det.

Det är helt klart en ciliaris. Skall se om jag kan hitta några gamla diabilder jag kan skanna som visar ciliarisens karakteristiska fläck i pannan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar hur stor blev den på de 7 åren du hade den?

Det är ju lite av ett problem att erbjuda ett bra foder till stora kejsare fortfarande i dag.

Vad matade du med under det glada 80-talet? Då kan inte utbudet på foder varit stort.

Den växte från ca 2-3 cm till 12-14 om jag minns rätt, inte så där jättemycket alltså.

Maten på 80-talet var ungefär som nu, flingor, pellets, mysis osv. På våren var man ute i skogstrakter med vattensamling och fångade mygglarver med håv. Levande mygglarver kunde man också köpa i närmaste Akvariebutik. Den överlevde några dagar i kylskåpet i ett glas vatten. Inte det minsta uppskattat av Sambon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Ingemar. Vad hände med fisken, för den lever väl inte längre, eller? Ditt minne är det nog inget fel på om du kommer ihåg vad du betalade för en fisk för drygt 20 år sedan ;).

När jag lade ner så togs alla mina fiskar över av en kompis och minns jag rätt så var det Stefan Molin som är inne på denna siten och härjar då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar hade du vid tidpunkten?

Kom med fler bilder på fiskar och akvarie. :)

Detta var mitt andra saltvattensakvarium. Gissar att bilden nedan är från tiden 1980 - 1982.

Jag lade det i dvala 1982, byggde nya bänk och ljusramp och startade upp det igen våren -83 samtidigt som vi flyttade in i vårt nybyggda hus.

160x40x50 = 320 liter ungefär. Jag ser på fotot att jag hade övergivit bottenfilter och körde enbart med cirkulation och några syrestenar.

post-2676-14468914815525_thumb.jpg

post-2676-14468914815725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Molin har hört av sig till mig idag. Han har inget minne av att han övertog alla mina fiskar och det kan ju faktiskt vara som så att mitt minne sviker. Men jag tror ändå.......

Hursomhaver. Vad jag är helt 100 på är att Molin även tog över min utvändiga skummare med det då välkända märket Fischer. Jag vill även minnas att han tog all min faxekalk också. Hittade 2 bilder på skummaren.

Inhandlad även den hos Korallfisken i Linköping. Vet att jag hade stora svårigheter att trimma in den. Under de första veckorna så lyckades han tömma karet på ca 10 liter vatten vid ett tillfälle, som således rann över plexiglasbehållaren för att slutligen blöta ner hela golvet. Detta orsakade inga vattenskador men ett mycket otrevligt samtal från mig till (tror det var Roland) Korallfisken där jag ifrågassat hur i hel... man kan sälja något som bär sig åt på det viset.

Lärde mig av det samtalet att jag inte var den första som råkat ut för detta missödet, och var troligen inte den sista heller.

Notera silikonslangarna på den vänstra bilden, dem har jag fortfarande kvar. De var svindyra på 80-talet.

post-2676-14468914817595_thumb.jpg

post-2676-14468914817807_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min absoluta favoritfisk var och är fortfarande Forcepigger flavissimus. Minns att jag gjorde ett försök att hålla en sådan på 80-talet och det bekräftas av mina bilder nedan. Alla seriösa akvarister tillverkade egen medicin mot Vita prick som var mycket vanligt på den tiden. Ett enkelt och mycket effektivt recept var att följa Frank de Graaf's anvisningar. Kopparsulfaten inhandlade man på Apoteket, gissa om personalen var frågvis angående användningsområdet.

Stamlösning kopparsulfat

Lös 4 g kopparsulfat

och 0,25 g kristallisk citronsyra

i 1 liter destillerat vatten

Beroende på hur behandlingskaret var inrett så använde man olika mängd per liter vatten. I mitt fall dokumenterat nedan så innebar det 1 cm<SUP>3 </SUP>per 4 liter vatten. Därefter halverade man dosen varje dygn och efter 96 timmar gjorde man ett totalt vattenbyte och började om från början.

Ett av mina 3 akvarium i garaget var ett karantärsakvarium, det som syns på bilden är inte karantänskaret utan ett mycket litet behandlingskar på 10-20 liter. Att jag lyckades bota denna fisken bevisas av fotot som visar den i mitt huvudkar, dit hade han ju aldrig kommit annars.

Jag kan ändå garantera att denna fisk senare inte dog av ålderskrämpor. Minns jag rätt magrade den av eftersom mitt foder inte dög, förmodligen samma problem dagens akvarister har med denna art. Jag skulle dock inte ha något emot att göra ett nytt försök idag men min kub är ju redan sprängdfylld med fisk.

Bild 1 visar tydligen tecken på pricksjukan

Bild 2 behandling i karet

Bild 3 från huvudkaret, förmodligen 4-6 veckor senare

Kuriosa: Doppvärmaren i behandlingskaret hämtade jag ner från vinden för 1 år sedan. Den används i min 30 litersbalja för beredning av osmosvatten och salt.

post-2676-14468914817994_thumb.jpg

post-2676-14468914818193_thumb.jpg

post-2676-14468914818408_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Molin har hört av sig till mig idag. Han har inget minne av att han övertog alla mina fiskar och det kan ju faktiskt vara som så att mitt minne sviker. Men jag tror ändå.......

Hursomhaver. Vad jag är helt 100 på är att Molin även tog över min utvändiga skummare med det då välkända märket Fischer. Jag vill även minnas att han tog all min faxekalk också. Hittade 2 bilder på skummaren.

Inhandlad även den hos Korallfisken i Linköping. Vet att jag hade stora svårigheter att trimma in den. Under de första veckorna så lyckades han tömma karet på ca 10 liter vatten vid ett tillfälle, som således rann över plexiglasbehållaren för att slutligen blöta ner hela golvet. Detta orsakade inga vattenskador men ett mycket otrevligt samtal från mig till (tror det var Roland) Korallfisken där jag ifrågassat hur i hel... man kan sälja något som bär sig åt på det viset.

Lärde mig av det samtalet att jag inte var den första som råkat ut för detta missödet, och var troligen inte den sista heller.

Notera silikonslangarna på den vänstra bilden, dem har jag fortfarande kvar. De var svindyra på 80-talet.

En sån skummare hade jag med. Tror tillåmed jag har den kvar på vinden hemma hos föräldrarna- Blast from the past :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,skummaren kommer jag allt ihåg,fick även jag lite vatte på golvet då och då,annars gälde en 5öring på fiskelina vid nyköp av fisk eller 1tesked koppasulfat på1l vatten,sen 1dl av blandningen till 100l akvarievatten,fas en vimpel gjorde bara en knyck och stendog hade inte ens fått i full dos.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,skummaren kommer jag allt ihåg,fick även jag lite vatte på golvet då och då,annars gälde en 5öring på fiskelina vid nyköp av fisk eller 1tesked koppasulfat på1l vatten,sen 1dl av blandningen till 100l akvarievatten,fas en vimpel gjorde bara en knyck och stendog hade inte ens fått i full dos.Mvh stefan

Det där med 5 öringar i karet provade jag aldrig på, man har ju ingen aning om hur mycket koppar man sprider i vattnet. Appropå vimpel, hittade faktiskt ett foto på en vimpel ikväll, det var den första fisken jag köpte överhuvudtaget, han blev inte gammal. Skall försöka lägga ut bilden vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första perioden av 80-talet hade inte mycket läsbart att erbjuda för den vetgirige. Böcker, tidningar och artiklar om saltvatten fick man verkligen leta efter. De viktigaste källorna var tidsskriften Akvariet, utgiven av SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund), tidskriften TI´N samt den alldeles utmärkta tidsskriften Klovnfisken från Danmark.

I Akvariet kunde man någon/några gånger per år finna någon artikel om Saltvatten, utövarna var inte många på den tiden och artikelförfattare var sällsynta.

TI'N (Tetrainformation Norden) kostade 1984 16 sv kr. Den kunde även köpas i Norge, Danmark, Finland och Island. Ursprungslandet måste naturligtvis ha varit Tyskland. Artiklarna i tidningen hade blandade språk/översättningar, svenska, norska och danska blandades fritt. Varje nummer innehöll åtminstånde en saltvattensartikel. I just detta nummer kunde man läsa om Lienardella fasciata.

I Danmark var man väldigt aktiva och där utgavs under många år Klovnfisken av Dansk Saltvands Klub. Det här avbildade numret innehöll bl a artiklar om Försök med havsvatten och Varför inte ozon. Känns ämnena igen nu 25 år senare.:smiley16:

post-2676-14468914828992_thumb.jpg

post-2676-14468914829116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...