jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 med anledning av tron på dosering av aminpsyror. organismer har aminosyrorna till att bilda protein o org gör sina egna as beroende på vilket protein som skall bildas. de styr vi inte över genom att tillsätta dito. de enda som behövs tillsättas är essent as. vi påverkar imte proteinsyntetisesen med as. de ligger i generna. de enda som behövs är kväve o kol o fosfor o som byggst så fixar generna resten. tror inte på as tillsättning därför Citera
acuario Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag ska mäta värderna i morgon. Lasse jag kommer att vara på cyanon så mycket jag kan och det ska bli intressant att se om de försvinner. Det kan ju vara så att jag måste ner med fosfaten lite till också. Jag har kört vodka i ca 3 år utan några mätbara värden på fosft och nitrat och aldrig har jag haft cyano men de dök upp efter lite överdoserande av aminosyror+ ultraclam, detta räddade en del korall men priset blev cyano. Jag är medveten om att saker inte händer snabbt så jag kommer ge detta lite tid till. Citera
PatriksS Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 men jag kan inte styra vilka aminosyror jag vill ha, lps och sps vill ha olika aminosyror, mjukoraller svamp musslor vill ha olika aminosyror. detta kan jag ej styra utan tillsatser!Du behöver inte vara orolig. SPS:er utvinner egna aminos ur sin zoox, det är zooxen som är den huvudsakliga proteinkällan för koralldjuret. Det lilla som behövs utifrån kommer från fiskmaten. Detta för att få koralldjuret att producera den enzym som skall stimulera frigörandet av proteiner från zooxen. Tänk på koralldjuret som en ko och på zooxen som gräs. Inga bönder går väl och strör aminosyror på fälten för att få kon att växa - en ko klarar sig (producerar egna proteiner och växer) utmärkt på vanligt gräs.Är det normalt att cyanon ökar först när man börjar dosera nitrat för att sedan ev försvinna? Patrik, Lasse?Jag ska mäta värderna i morgon. Lasse jag kommer att vara på cyanon så mycket jag kan och det ska bli intressant att se om de försvinner. Det kan ju vara så att jag måste ner med fosfaten lite till också. Jag har kört vodka i ca 3 år utan några mätbara värden på fosft och nitrat och aldrig har jag haft cyano men de dök upp efter lite överdoserande av aminosyror+ ultraclam, detta räddade en del korall men priset blev cyano. Jag är medveten om att saker inte händer snabbt så jag kommer ge detta lite tid till.Jörgen, troligen fick du en del fosfat från ultraclam - den innehåller ju växtplankton, och vad består växterna av? Jo, N och P. Jag har inte heller märkt att cyanon avtar helt av sig själv endast med tillsats av nitrat, utan man måste nog köra störningstekniken ändå. Jag tog bort det mesta av cyanon med antired, men det är en bit kvar som jag kan testa störningsmetoden på. Citera
Connaissancen Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 När jag låg på ca 0,2 i nitrat, fick jag en början på cyano (röd slemalg). När den började föröka sig blev jag orolig, och jag försökte med att höja nitratvärdet. Jag tillsatte natriumnitrat sakta tills jag var uppe i ca 2 ppm, men detta gjorde ingen inverkan på cyanon. Inte heller när jag låg på ca 5-6 ppm (efter mer matning) kunde jag se någon effekt på cyanon, den växte tillbaka i samma takt efter varje bortsugande. (fosfat omätbar hela tiden)Efter att ha slutat med nitrattillsättning, och med mer normal matning, har jag nu kommit ner till ca 0,5-1 i nitrat - även detta utan effekt på cyanon. (däremot börjar min tjusiga rödalg vissna) Ska man se efter de små förändringarna, så säger jag att det är bäst just nu, vad gäller cyano. Citera
Lasse Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Kom och tänka på att en av baktankarna med att dosera nitrat för att bli av med cyano är ju att gynna övriga alger som är bättre på att ta vara på fosfor i form av oPO4. Om man doserar kolkälla och har väldigt låga PO4-koncentrationer så blir ju PO4 också tillväxtbegränsande och cyanon kan tillgodose sitt behov av fosfor genom skapandet av mattorna och därmed lite svavelvätebildning och frisläppande av fosfor från substratet. Detta kan förklara varför Connaissancen inte lyckades. Forsberg - du körde ju kolkälla (vodka) - fortsatte du med det när du fick Cyanon och fick bort den med nitrattillsats?MVH Lasse Citera
Vargklo Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Lasse, vad är teorin bakom att störa cyanomattorna? Räcker det att röra upp dem, t.ex. genom en sandvändande fisk, eller ska man suga bort dem med en slang? Citera
ramq Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Lasse, det förklarar lite grann av den cyano-outbreak jag har i 1920L-karet. Där jag sugit bort bottensubstratet finns inga cyano, inte ens på LS i närheten.Däremot där substratet finns kvar (1/4 av akvariet på vänster sida) är det full fart...Det lutar mer och mer åt att köra BB i stora karet vill jag lova. Citera
Lasse Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 I korthet är min teori följande. Jag har satt ihop en del kunskap som är bevisad men hela tankegången är inte bevisad utan är en ganska personlig teori. Den cyano vi har som bildar mattor har inte den cell som gör det möjligt för dem att utvinna ammonium från kvävgas. Genom att bilda mattor vid någon triggning (som jag tror är nitratbrist men kanske också faktiskt skulle kunna vara PO4 - brist (skriver så för att inte förvilla med fosfat och ortofosfat) i vissa läge - se längre ner) så skapar de en anaerob (syrefri miljö) vilket är nödvändigt för bakterier som har det enzym som krävs för omvandlingen av kvävgas till ammonium. Enzymet förstörs vid kontakt med syre. I denna anaeroba miljö som samtidigt saknar nitrat (nitratbrist) så kommer bakterierna att övergå till att använda sulfat som elektronacceptor i förbränningscykel eftersom de andra möjligheterna inte finns (inget syre och inget nitrat). Slutprodukten blir svavelväte och det i sin tur frigör fosfor från framförallt olika metallkomplex. Så under denna matta har dessa överlevare både tillgång till fosfor och kväve som ingen annan kommer åt och som produceras av bakterier till dem.Störningen av mattorna syftar då till att bryta denna miljö, nitrattillsatsen syftar till att försvåra svavelvätebildningen under mattorna (de anaeroba bakterierna använder hellre nitrat som elektronacceptor om det finns tillgänglig) samt att ge de relativt bättre PO4 "fångarna" grönalgerna en tillväxtyta där mattorna var innan. Det senare faller ju bort om även fosforn är tillväxtbegränsande. Bekämpningen blir svårare då.Jag vet att det finns åtminstone ett exempel där det med vetenskapliga metoder bevisats att det inte råder nitratbrist eller PO4 brist och som drabbats av röda cyano men i mina kar har jag med ovanstående metod lyckats bekämpa cyano framgångsrikt vid rätt många tillfällen.Eftersom jag är mycket tveksam till rapporterade nitratvärden på från 0 till 15 mg/l tagna med akvarietester så betecknar jag alltid cyanoutbrott som tecken på nitratbrist. Jag mätte 50 ppm i mitt ena kar där det bevisligen var nitratbrist eftersom både tillväxt och annat (tillbakagång av cyano) skedde i samband med att jag doserade nitrat.En brasklapp bara - jag har använt kaliumnitrat och Connaissancen har använt natriumnitrat. Jag tror inte detta spelar någon roll men osvuret är nog bäst.Edit: Glömde - jag tycker det är bättre att suga upp dem - man minskar på detta sätt den aktiva biomassan samtidigt. En cyanomatta kanske växer med en faktor 4 under ett dygn (bara påhittade siffror). Är mattan då vid start 1 kvadratcentimeter så blir den 4 kvadtarcentimeter nästa dag. Är den 10 cm2 så är den dag två ca 40 kvadratcentmeter.MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 @ Lasse: substatet släpper ifrån sig fosfat ändå, cyanobelagt eller ej.@ ramq: fast jag har äntligen lyckats odla cyano även i min BB... Jag lovade mig själv och frun att inte experimentera med RSM:en, men jag kunde inte hålla mig, hehe. Mitt hemliga cyanorecept? Okej då, var så god:1. Jag struntade fullständigt i att slamsuga filterfacken på sedimentära partiklar (a.k.a. "skit") i över tre månader. Jag ville medvetet se hur länge man kan vara slarvig med ett BB-kar mot bakgrund av att det hävdades att ett barebottom måste slamsugas hela tiden och måste ditten och datten. I mitt fall funkade allting bra från mitten av september -07 till mitten av december, dvs. ca tre månader, och tills det var två centimeter tjock grå gegga i filterfacken i mitt RSM.2. Samtidigt experimenterade jag med att inte dosera KNO3 men väl vodka. Karet fick också enbart frysfoder, i form av cyklops och artemia. I mitt fall höll baljan ut i endast två - tre veckor, sedan uppenbarade sig den röda cyanon. Och nu, eftersom jag i bästa hobbyandan experimenterade med två komponenter samtidigt (ej slamsuga och ej nitratdosering), så vet jag inte vilken av parametrarna som triggade igång cyanon. Blev det för mycket skit eller blev det obalans i kväve:fosfor-kvoten, eller bådadera? Jag vet ärligt talat inte. Skulle jag gissa så skulle jag satsa på det tredje alternativet, men då är det en spekulation från min sida. Citera
jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag ska mäta värderna i morgon. Lasse jag kommer att vara på cyanon så mycket jag kan och det ska bli intressant att se om de försvinner. Det kan ju vara så att jag måste ner med fosfaten lite till också. Jag har kört vodka i ca 3 år utan några mätbara värden på fosft och nitrat och aldrig har jag haft cyano men de dök upp efter lite överdoserande av aminosyror+ ultraclam, detta räddade en del korall men priset blev cyano. Jag är medveten om att saker inte händer snabbt så jag kommer ge detta lite tid till.de som jörgen skriver får mej att ännu en gång fråga: varför finns de så många burkar med mkt låga nitrat o fosfatvärden som trots detta inte har cyano??...burkar som kör kolkälla, med nollvärden..men ändå inte cyano??...de går inte ihop med lasses teori...de kan säkert ligga en del i lasses teori, men de låter för enkelt...då skulle vi ju ha lösningen på detta nu.sen undrar jag detta med att dosera nitrat för att minska risken för att bakterierna ej skall klara av att konsumera fosfat...de som patrik skrev...är detta i praktiken verkligen ett problem....vi mäter ju noll i fosfat i zeovitburkar, där man drivot ner nitrat till noll med kolkälla...varför stiger inte fosfat där då?? o jörgen o andra har drivit vodkaburkar med noll i nitrat o även noll i fosfat...så hur sannt är detta? är de bara en teori..eller är den verkligen belagd...de stämmer inte klockrent med verkligheten.jag tror patriks resoneamng teoretiskt kan va sant, men jag tror de i praktiken nästan aldrig uppstår...de blir aldrig noll i nitrat...du kan mäta noll, men de finns ju en turnover, o de kanske räcker för att hålla bakterierna vid liv. dessutom..dessa bakterier vi matar med kolkälla...varför skulle dom dör om nitrat tar slut..?? dom har ju sin kolkälla, o detta räcker väl för deras cellanfning o proteinsyntes mm....cellen kan ju tex använda sej av aminosyror, bryta ner dom, o bilda nya proteiner...så helt enkelt: hur beroende är bakterien egentligen av just nitrat?? Citera
PatriksS Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 @ jonasroman: det här med låga värden i vissa burkar och avsaknad av cyano. Det kan vara så att testerna inte säger hela sanningen, att det ändå kan finnas en hel del nitrat även om testerna visar noll. Zeovitburkarna får sin nitrat via dyra aminosyror. Cyano kan kanske också bero på för mycket organisk skit - det är alltså möjligt att mycket låga nitratnivåer i sig inte är helt och hållet tillräckliga för att trigga cyano, det kan visst vara så att det behövs en uppbyggnad av syrekonsumerande, fosfatläckande "skit" i burken för att just tippa över vågen till cyanos fördel. Jag vet inte, bara spånar. Citera
jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 @ jonasroman: det här med låga värden i vissa burkar och avsaknad av cyano. Det kan vara så att testerna inte säger hela sanningen, att det ändå kan finnas en hel del nitrat även om testerna visar noll. Zeovitburkarna får sin nitrat via dyra aminosyror. Cyano kan kanske också bero på för mycket organisk skit - det är alltså möjligt att mycket låga nitratnivåer i sig inte är helt och hållet tillräckliga för att trigga cyano, det kan visst vara så att det behövs en uppbyggnad av syrekonsumerande, fosfatläckande "skit" i burken för att just tippa över vågen till cyanos fördel. Jag vet inte, bara spånar.ja..jag är ju inte den som helt tror på detta med lågt nitrat o cyano, utan isfåall mer på fosfatöverskott, samt organiskt material. De kan styrkas av att cyanon mer sällan kommer på sten o oftare på sand, där en misskött sådan kan trigga cyanon. Beträffande nitrattester så får andra säga vad dom vill..men de är ett av de tester jag tycker verkar mäta mkt nära verkligheten...jag får ideligen förväntade värden, sjunker förväntat med cykeln etc, samt stämmer ruskigt bra med proffsmätning med fotometer. Aminosyror som ger nitrat...e de verkligen så?? aminosyror kan ju i for sej brytas ner till ammoniak, o sedermera nitrat, men de verkar va en onödigt lång väg.jag kan ha fel där...för att förstå detta måste man ju veta exakt vad är de egentligen nitrat gör...biokemiskt...de vet säkert nån? elektronacceptor i mitokondrierna har jag fått för mej..dvs på de sättet ett bränsle till cellen...o isfåall kan de inte ersättas med en aminosyra.edit: aminosyran kan på ett sätt ersätta nitrat, då den kan brytas ner till glukos, kolkälla, o därmed ge cellen energi...men behövs inte nitrat ändå som elektronacceptor...hmm...e lite ute på djupt vatten nu...finns nån som kommentera detta?? Citera
Lasse Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Nu är vi ute och snurrar en gång till. Tråden heter fosfatreducering och glidit över till cyano igen.Jag beklagar att jag gick i fällan igen - men det var faktisk vår käre moderator Vargklo som lockade in mig:)MVH LasseEdit: Nitrat fungerar i första hand som transport av kväve till fotosynteserande organismer. Nitrat kan dock inte transporteras inne i organismer utan måste ensymatiskt omvandlas till ammonium vilket görs via ett enzym. Många alger och växter klarar det genom upptag från vattnet och ensymatisk omvandling innan det tas in i organismen. Vet faktiskt inte om bakterier har denna förmåga vilket är den springande punkten om Patrik har rätt med sitt resonemang om att bakterierna behöver nitrat i denna bemärkelse. Jag vet faktiskt inte detta men Tintomara - eftersom du säkert smygläser nu - du kan väl skicka mig ett pm om detta om du inte vill lägga ett inlägg själv.Nitrat har ytterligare en funktion för bakterier som lever anoxiskt eller syrefritt. Att tjäna som elektronacceptor i Krebbs cykel (citronsyracykeln) (som du säker känner till bättre än jag Jonas) under anoxiska och syrefria förhållanden när inte syrgas finns tillgängligt (denitrifikation). När syre finns tillgängligt för Krebbs cykel så blir sluresultatet koldioxid, används nitrat så blir kvävgas (N2) restprodukten. När även nitratet är slut så övergår bakterierna till sulfat som elektronacceptor i nämnda energicykel och restprodukten där är svavelväte. Sista möjliga molekyl att använda som elektronacceptor i citronsyracykeln när allting annat är slut är någorlunda komplicerade organiska kolföreningar (obs inte vodka och liknande) och restprodukten där är metangas (rötning och framställning av biogas).Vid vodka dosering har jag tolkat kurvan med först en snabb fosfatreducering och sedan efter ca trettio dagar en mer markerad nedgång av nitraten som att det som ansvarar för nitratnedgången är i första hand denitrifikationen och inte något upptag. Det är möjligt att några heterotrofa bakterier kan omvandla nitrat ensymatiskt till ammonium och därför kan i ett senare läge stå för ett upptag och därför kan Patriks nitrattillsats vara klokt i detta hänseende. Det finns ett helt gäng fotosyntentiserande bakterier som skulle vara lämpliga för detta. Man har också ofta en tillväxt av bakterier i vattenkolumnen och om de kan omvandla nitrat till ammonium vet jag inte.En säkrare kvävekälla för bakterier är faktiskt aminosyrorna eftersom de innehåller som namnet säger en aminogrupp NH2 men också en karboxylgrupp COOH. Alla amminosyror är sk amfolyter vilket innebär bland annat att karboxylgruppen kan ge en proton till aminogruppen vilken då får "värdet" NH3. Från detta är det oerhört lätt att få fram ammonium (NH4) som bakterien kan ta in i cellen för att sedan syntentisera de proteiner som den behöver. Även om bakterierna skulle ha förmågan att omvandla NO3 ensymatiskt till NH4 så kostar den processen betydligt mycket mer energimässigt än den enklare omvandlingen från amminogrupp till ammonium.Växter och alger måste dock förlita sig på nitrat och ammonium fritt ute i vattenkolumnen (eller kring rotsystemet). Vissa alger har dålig förmåga att ensymatiskt omvandla nitrat till ammonium utan få förlita sig på ammoniumrester i vattnet. Oftast brukar detta vara de sk skitalgerna! För mig är det därför viktigt att ha en så snabb omvandling av ammoniumet från fiskarna till nitrat som möjligt och dätför arbetar jag med bakteriologiska filter. Appropå tillsättning av aminosyror - vad skummar du bort med en skummare - jo proteiner och vad består dessa av - jo aminosyror. Skummarlöst innebär att det behövs inga tillsatser. Vargklo - flytta gärna tråden från och med inlägget som startade det senaste till en egen tråd.MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Ursäkta mej för OT...skall rätta in mej i ledet;) Citera
acuario Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag vill testa fast jag själv är skeptisk, tydligen har denna metod hjälpt en del men det kan vara något annat som gör att cyanon försvinner. Tomas pohl frågade mig om osmosanläggningen det första han gjorde och sa att det är viktigt att ha koll på vattnets renhet för med gamla filterpatroner/mebran kan det följa med sporer som gör att cyanon blommar upp i akvariet, jag har bytt kolfiltret & partikelfiltret samt nytt silikatmedia i silikatfiltret. Jag kommer att suga upp cyanon minst en gång per vecka och på så sätt blir det ett litet vattenbyte också, nitratdoseringen fortsätter och allt detta tillsammans ska förhoppningsvis göra att jag blir av med skiten vad det lider. Michael mrutzek har även sagt till mig att i Tyskland har många problem med cyano där man har omätbara nitrat och fosfatvärden i akvarierna så han rekomenderar också nitrattillsats. Citera
crille Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 vill bara säga en liten cyanosak ,när min burk var som sämst skick med högt nitrat och fosfat,så hade jag cyano oxå, likaså i mitt förra där jag mätte "0" kom det cyano. Citera
Wiking Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 det här med låga värden i vissa burkar och avsaknad av cyano. Det kan vara så att testerna inte säger hela sanningen, att det ändå kan finnas en hel del nitrat även om testerna visar noll.Jag vill inte på något sätt störa trådens ämne men, det här om att det ändå kan finnas nitrat trots att testet visar 0, det kan väl inte vara något nytt eller kontroversiellt?Redan för 25 år sedan ansågs det att nitrat värden inte går att avläsa med säkerhet. Jag själv har lämnat in till proffslabb för att få nitratvärde avläst, med den brasklappen att osäkerheten är stor. Och på den tiden pratade vi inte värden runt några fjuttiga 0.00 värden. Minns jag rätt så fick man ta någon omväg där man gjorde om nitrat till nitrit före mätning, och detta var ett proffslabb. Citera
Vargklo Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Ja, vi har alla om vartannat problem med att hålla oss till temat - fosfatreducering Låt oss hjälpa varandra att hålla oss på samma spår. Jag själv har nu beställt hem KNO3 genom en av de länkar Lasse var vänlig att ge mig, för att den vägen våga brassa på lite med med vodkan i min strävan att komma ned till noll i fosfat. Jag mäter att jag ligger kring 0,02 (Salifert) idag. Jag suger också upp skiten från botten varannan dag, och har idag även köpt en sandvändande goby för att störa mattorna (enligt Lasses teori). Citera
jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Ja, vi har alla om vartannat problem med att hålla oss till temat - fosfatreducering Låt oss hjälpa varandra att hålla oss på samma spår. Jag själv har nu beställt hem KNO3 genom en av de länkar Lasse var vänlig att ge mig, för att den vägen våga brassa på lite med med vodkan i min strävan att komma ned till noll i fosfat. Jag mäter att jag ligger kring 0,02 (Salifert) idag. Jag suger också upp skiten från botten varannan dag, och har idag även köpt en sandvändande goby för att störa mattorna (enligt Lasses teori).bara en liten parantes: finns 0.02 på salifert...? min stannar vid 0.03, men du kanske menar att de ligger mellan 0.00 o 0.03 i nyans. frågar då jag tycker själv det är himla svårt att avläsa i dessa intervall;) Citera
Lasse Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag gjorde en kraftig edit på mitt förra inlägg - det tog en tid så ni han spruta iväg en hel del inlägg. Var vänliga och läs om mitt inlägg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=212502&postcount=63Jörgen - du bör suga mattorna varje dag i början - kraftig störning var det MVH Lasse Citera
Vargklo Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Nu är vi ute och snurrar en gång till. Tråden heter fosfatreducering och glidit över till cyano igen.Jag beklagar att jag gick i fällan igen - men det var faktisk vår käre moderator Vargklo som lockade in mig:)Vargklo - flytta gärna tråden från och med inlägget som startade det senaste till en egen tråd.MVH LasseVi gör ett sista försök och hålla disciplinen, annars bryter vi upp tråden bara en liten parantes: finns 0.02 på salifert...? min stannar vid 0.03, men du kanske menar att de ligger mellan 0.00 o 0.03 i nyans. frågar då jag tycker själv det är himla svårt att avläsa i dessa intervall;)Ja, du har rätt. Jag gör en skattning att "blåheten" ligger till två tredjedelar mot det värde som motsvarar 0,03. På något sätt måste jag ju kunna mäta framstegen mot min resa mot "noll fosfat" och nirvana Nu kör jag som sagt vodkametoden så får vi se vad det ger. Om nitraten börjar sjunka från dagens 2-3 ppm så blir det tillskott med KNO3. Citera
PatriksS Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 För att anknyta till ämnet fosfatreducering, som enligt min uppfattning kan ske via vodka+nitrat, kan jag säga att även en mycket snabb googling gav mig en hel del träffar som styrker min ståndpunkt att marina heterotropha (de som äter organiskt kol, t.ex. vodka?) bakterier synes käka NO3, se bl.a. dessa:http://getd.galib.uga.edu/public/allen_andrew_e_200205_phd/allen_andrew_e_200205_phd.pdfhttp://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6VF5-470V029-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=eeab61064a5261e0c8698d802fc688e8Detta skulle då innebära att man visst torde kunna dosera billig oorganisk nitrat istället för dyra aminosyror (som ändå skummas bort som också Lasse påpekat). Även i ett oskummat kar behöver man tillsätta nitrat. Citera
Vargklo Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Om jag nu suger ut mattor med skit från botten, så får jag ju ofrånkomligen med mig sand också. Är det riskfritt, ur fosfatreduceringssynpunkt, att skölja sanden noga och återanvända den, eller borde jag kasta den och köpa ny? (jösses, 7 pers online på just denna tråd i skrivande stund - poppis ämne det här...) Citera
petrol Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Läste tråden först nu..Vad som strör lite huvudbry i mångas skallar är säkert varför vodkametoden fungerar jättebra för vissa, medan andra (bland annat Petrol?) har problem eller helt enkelt inte lyckas alls med den. Där har däremot socker fungerat bättre och där finns det flertalet varianter med druvsocker och annat. Kanske är den befintliga bakteriemassan skiftande mellan akvarier och att det därigenom skiftar olika resultat?Jag låter det ämnet få förbli och väntar med spänning på vad fler gräver fram till alternativa kolkällor... Även om vodka är billigare än fosfatremovers så är socker billigare än vodka.Det stämmer bra att Vodkan var verkningslös i mitt kar. Jag tillsatte vodka och mätte fosfat och nitrat dagligen (för att se när jag skulle komma till en vändning). Tror jag gjorde av med två flaskor vodka i månaden.. 7 flaskor totalt. Slutade tvärt och började med motsvarande mängd socker i stället men slarvade med mätningen (var ganska trött på att mäta när jag inte fick resultat). Efter ett par dagar noterar jag att skummaren ger ett märkligt skumm, vitt bubbligt och ville lyfta locket på skummarhatten. Inte så mycket brun gegga (?). Nu ser jag också att sumparna börjar få ett vitt bakterietäcke på inredningen, så något är i görningen. Nitraten har gått ner med hälften, fosfaten som tråden handlar om har dock inte gått ner alls utan verkar faktiskt ha ökat med det dubbla(?). Ska införskaffa något alubaserat fosfatmedel så snart jag får tillfälle. Citera
Wiking Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Om jag nu suger ut mattor med skit från botten, så får jag ju ofrånkomligen med mig sand också. Är det riskfritt, ur fosfatreduceringssynpunkt, att skölja sanden noga och återanvända den, eller borde jag kasta den och köpa ny? Återanvänd sanden, men sköljd den ordentligt i osmosvatten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.