Gå till innehåll

Nya bilder från mitt RSM


Guest Mr_Lindgren

Rekommenderade inlägg

Guest Mr_Lindgren

Har idag tagit några nya bilder i mitt RSM på dess nya invånare.

Vill bara dela med mig.

Vet ni namnet på den röda "trädgrenen" och de lila pinnarna så hade det varit trevligt.

Mvh

Daniel

post-3522-14468914839024_thumb.jpg

post-3522-14468914839143_thumb.jpg

post-3522-14468914839372_thumb.jpg

post-3522-14468914839662_thumb.jpg

post-3522-14468914839855_thumb.jpg

post-3522-14468914840044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

Detta akvariet har varit uppe nu i ca 6-7 veckor, uppstartat med gammalt bra vatten och LS från ett annat akvarium överflyttat till detta RSM. Har bra värden och fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

Tack för svaren, BTA och Gorgonian har jag köpt på Zoo Giganten i Lomma.

Den lila som nästan ser svart ut på bilden blev en glad överraskning när den slåt ut, mörklila "kropp" och ljuslila polyper, mycket vacker men syns tyvärr dåligt på bild.

Nån som har ett latinskt namn på denna?

Mvh

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ni namnet på den röda "trädgrenen" och de lila pinnarna så hade det varit trevligt.

Karet ser jätte fint ut, men för guds skull!!!! Läs på innan du skaffar djur till karet, trädgrenen och pinnarna är icke fotosyntetiska och kommer med största sannolikhet dö i ditt kar! Det dröjer kanske ett tag men jag har aldrig hörtalas om någon som klarat dessa under flera års tid.

Du kan ju börja med att dosera plankton minst en gång om dan och se om de överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt uppbyggt Daniel, du har ett bra öga och det ser definitivt betydligt mycket äldre ut än vad det är.

Gorgonior är som sagt krävande djur som behöver specialfoder för att överleva. Du måste börja mata dessa med lämpligt foder och gärna med levande artemia/rotifer om du kan, det skulle inte behöva mycket extra arbete för att kunna mata dessa koraller i ett kar av den här storleken. Det finns lösningar idag för att ha dessa koraller men du får vara beredd på att det innebär en del extra arbete. Kan du inte tillgodose detta skulle jag sälja korallerna alternativt byta dem till någon lättare korall i affären.

Lycka till

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren
Karet ser jätte fint ut, men för guds skull!!!! Läs på innan du skaffar djur till karet, trädgrenen och pinnarna är icke fotosyntetiska och kommer med största sannolikhet dö i ditt kar! Det dröjer kanske ett tag men jag har aldrig hörtalas om någon som klarat dessa under flera års tid.

Du kan ju börja med att dosera plankton minst en gång om dan och se om de överlever.

Att kalla dessa trädgren och pinnar var ett litet skämtsamt sätt att försöka få fram något korrekt latinskt namn på dessa som vissa förstått och andra inte. Jag vet redan att många Gorgonior är svåra att hålla och att man får ge dem plankton och liknande foder vilket jag gör då jag har haft gorgonior innan har även testat artemia.

Fått namn Gorgonia acabaria samt jag har hittat den lila på bild på nätet men inte ett komplett latinskt namn Purple Ribbon Gorgonian.

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser jätte fint ut, men för guds skull!!!! Läs på innan du skaffar djur till karet, trädgrenen och pinnarna är icke fotosyntetiska och kommer med största sannolikhet dö i ditt kar! Det dröjer kanske ett tag men jag har aldrig hörtalas om någon som klarat dessa under flera års tid.

Du kan ju börja med att dosera plankton minst en gång om dan och se om de överlever.

Lugna dej Addo...va inte så pessimistisk...alla lär vi oss av att prova oss fram..no big deal!...Mr Lindgrens kar är jättesnyggt...måste säga att jag är impad hur han fått till de så fint inom en sån liten burk som ett RSM...de ställer ju stora krav på estetik o planering. Bra jobbat Lindgren!

PS: Har själv köpt en sån där gorgonia en gång då jag bara inte kunde stå emot..den levde ett halvår..vågade inte mata på för mkt av andra skäl..men de va faktiskt värt de halvåret o den erfarenheten. Kör hårt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han är väl inte pessimist, utan realist? Big deal är det alltid med djur, men tänker inte dra igång någon moraldiskussion om det. Däremot är det en annan sak när man gör ett seriöst försök som Daniel.

Kul att du kunde starta upp med gammalt vatten, alltid roligare när den fasen går snabbt :). Gorgonierna är skitsnygga och jag hoppas verkligen att du lyckas med dem.

Hur funkar din dvärgkejsare? Läst att den bicolorn kan vara lite elak, tänkte främst på dina knappar.

Är de två gula prickarna små okinaewes? De är högst på min önskelista.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

hittade dessa bilder på Pterogorgia sp. a.k.a. Purple Ribbon Gorgonian vilket är väldigt likt men jag kanske har fel.

Provar just nu bland annat Fauna Marin Ultra min F tror jag den heter men ska köpa en annan med frystorkad plankton men kommer inte ihåg vad den heter just nu.

Angående dvärg kejsaren så funkar den bra, har inte varit på något än så länge och har varit snäll mot alla djur. Äter allt jag stoppar i akvariet men är rätt feg jämfört med de andra fiskarna jag har. Har haft dvärgkejsare innan så att de e lite fega är inget nytt. Mina andra fiskar äter från mina händer men inte den. Knapparna blir fler och fler precis som skivanemonerna.

Jo där är 2st Gobiodon okinawae i karet samt 1st Gobiodon sp.

post-3522-14468914845744_thumb.jpg

post-3522-1446891484593_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

no big deal!

PS: Har själv köpt en sån där gorgonia en gång då jag bara inte kunde stå emot..den levde ett halvår..vågade inte mata på för mkt av andra skäl..men de va faktiskt värt de halvåret o den erfarenheten. Kör hårt!

Ja det är klart jag ska nog köpa några och pynta granen med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...