Gå till innehåll

Auditor's första saltvattenskar


Auditor

Rekommenderade inlägg

Nu börjar nästan mitt bygge att röra på sig.

Ska bara smeta på mer färg och lite annat pyssel så är snart bänken klar.

Skall börja på med belysningen tänkte jag, skall bygga en armatur som går ner 5-6cm över akvariet och döljer vatten ytan.

Har därför lite funderingar.

Den skall hålla en mH lampa och 6st T5 rör.

Innerdimensionerna kommer att vara 120*60cm, vilket passar utmärkt för 54W rör (de ska väll vara 116cm?).

Vad jag nu försöker hitta är en vettig mH reflektor för en 150W lampa.

Har ni förslag? Utbudet verkar vara lite tråkigt, funderar på denna

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=234

Men den är hela 37*37cm i area om jag inte fattat helt fel, samt för 250w lampor.

Sedan så såg jag denna http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=590⊂=0&page=1

Men den väger 6.5 kg och är egentligen en egen liten ramp.

Tror ni den skulle funka? T5 rören får trängas lite vid ytterkanterna, men det gör väll inget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Filar å donar å kommer aldrig nån vart...

Ang. armaturen, kommer att köpa denna tror jag.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=590⊂=0&page=1

Och sedan ta isär den för att få väck tyngden och att få ner storleken på den

(Satt visst en ballast inne i den).

Läst om LED rör här på SG och tycker det verkar bra. Men det verkar vara i sin linda ännu, så det kommer nog bli 5 st T5 rör på 54W. Att byta när priset på rören gått ner lite är inget knepigt.

Kommer därmed landa på 420W lyse, det borde väll räcka till ca 360 liter?

Armaturen skall som sagt täcka hela överdelen på akvariet.

Räcker det om den är 40cm hög?

Kommer då att ha 35cm höjd inne i den, MH lampan bygger 12 cm, vilket skulle ge 23cm mellan täckglas och MH lampan.

Vad är att föredra, att ha lampan lite i framkant eller mer bakåt?

Hade tänkt ha 6st 54W rör, men det är på centimetern att det inte går in på 60*120 som jag har att tillgå.

Om nån ser att jag gör nånting som är helgalet så får ni gärna hojta till.

Får hoppas att jag nån gång kan börja posta fisk/korall bilder....

post-3521-14468915402639_thumb.jpg

post-3521-14468915402781_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall det mesta utav trä materialet till ställningar och dylikt vara beställt.

Inte bestämt mig ännu för om "huven" skall stå uppe på akvariet, eller om den ska hänga från taket.

Får bestämma mig då jag ser vad vikten slutar på.

Mitt akvarie stod klart på majornas glas nu, ska försöka bestämma en tid att hämta det imorgon.

Börjar bli dags att beställa lite teknik med, tänker smälla till på en ATI Bubblemaster 200 och ett större UV filter.

Sen blir det kanske dags å börja joxa med elen lite, klart roligare än att måla/sandpappra.

Bild1: Den tänka hjärnan i anläggningen, fick en liten PLC av en säljare. Behöver dock köpa till en expansionsmodul för analoga signaler.

Bild2: Bänken igen, glömde ha blixten på på förra bilden.

Bild3: Närbild nere i ena hörnet.

post-3521-14468915422533_thumb.jpg

post-3521-14468915422759_thumb.jpg

post-3521-14468915422969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, tack vare en schyst kollega så har jag nu fått hem akvariet, samt en MH lampa.

Satt precis och kikade på PVC delar och har ett par frågor.

Har ett hål på strax över 40mm, så ska jag köra på 40mm rör då?

Överdimensionerat det mesta så jag kanske ska köra vidare med det?

Returen kommer gå på utsidan av bänken, men jag tror jag tänker köra på rör där med, är det helt galet? Vill få en lite fastare installation. Fast PVC rören är väll helt stumma så har man väl fått dit dem så kan man inte rubba dem?

Röret från akvariet till sumpen måste jag ha in ett par böjar på.

Ska man köra på 90graders böjar eller är två 45grader bättre?

Tänker mest på vad som ger minst ljud.

Från sumpen till akvariet så kommer jag nog inte undan med mindre än 4st 90 graders böjar, eller två 45 och två 90.

Tidplanen är hursomhelst att få ihop det någorlunda under veckan för test med sötvatten nästa helg, kanske är för optimistisk...

post-3521-14468915474415_thumb.jpg

post-3521-14468915474627_thumb.jpg

post-3521-14468915475183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ha vatt din tråd jag sett i från första början och fått dessa funderingar :)

Skyndar långsamt med mitt bygge nu, limmat i två glasskivor till, ska ha dit ytterligare två små som ska funka som bubbelfälla. Men jag körde slut på silikon.

Nån kan väll hojjta till om ni tror att det inte kommer hålla?

Kanske behöver nån glaslist högst upp för att hjälpa till att hålla ihop det?

Precis tatt en bild av akvariet så jag ska sälja det på blocket nu, sen måste jag få tag på marinakvarie snubben för köp av nytt akvarie. Om inte nån annan har nån ide? Redan kollat med Globefish, och det va inte så farligt dyrt men de vägrar att skicka.

När jag väl har det nya karet så ska jag handla Slimline och mer silikon och då göra färdigt sumpen.

Blir till att bygga en bänk me...

Undrans om man kan hitta nått som är finare på saltvattenssidan än min kära A.Compressiceps?

Hej,

Hade också ett lekande par av A.Compressiceps förut, var tveksam till salt:( men det är skit kul!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hade också ett lekande par av A.Compressiceps förut, var tveksam till salt:( men det är skit kul!!

Också haft mitt par att leka, men nu har jag bara ett yngel av den kullen kvar, och föräldrarna är oense om nånting så det blir nog inge mer.

Salt verkar vara en helt annan nivå av kul :-)

Släpat hem bänk och sump nu som jag håller på att fylla sumpen nu för att se om den orkar med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så... nu far det runt sötvatten i akvariet och sumpen.

Tycker durson drar ner välldans mycke luft, men jag antar det löser sig när/om jag sätter en ventil på utloppet? Eller om jag ska byta till 45 graders vinklar?

Har nästan fritt luftinsug uppe me, kanske det som är felet?

Nåja, ska labba lite med det, och börja brygga osmos vatten, gäller bara att slimlinen kommer nån jäkla gång så jag kan få i den å börja fylla.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kort liten fråga som jag måste ställa för att få lite ro om dagen.

Jag satte igång cirkulationen med sötvatten igår igen, lät det stå under natten.

Nu på morgonen såg jag att ca 1 liter vatten försvunnit.

Då jag inte hittar nått spår av vatten nånstans runt karet, är det rimligt att det avdunstat?

Hällde i ganska så kallt vatten och lät det stå med en cirkulation mellan sump och kar, inget täckglas nånstans å ganska hyfsad ytrörelse i karet.

Finns bara ett ställe som jag inte kommer åt att se, och det är bakom sumpen.

Men om det hade runnit ut en hel liter där så skulle det ha kommit fram vid sidorna.

Kan nämna att karet är 120*60*50 och sumpen är 100*38*30.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också haft mitt par att leka, men nu har jag bara ett yngel av den kullen kvar, och föräldrarna är oense om nånting så det blir nog inge mer.

Salt verkar vara en helt annan nivå av kul :-)

Släpat hem bänk och sump nu som jag håller på att fylla sumpen nu för att se om den orkar med...

Absolut och dessutom är det en helt annan nivå av dyrt också om man känner att man inte vet vad man ska göra av pengarna ;-)

Ser ut att bli kanonbra det där, lycka till med byggandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle gissa på avdunstning, men kolla noga runt pvc kopplingar eller liknande

hur lykas du märka EN liter på så stort kar? okej kanske i ett 58 liters men det borde ju inte vara någon höjdskillnad

Kollat alla silikon fogar och PVC fogar, snustorrt.

Märkte det att det sjönk en halv cm i returpumpens fack.

När nivån står som den gör så är ytan där 56*36cm och det sjönk en halv centimeter där.

Är jag inte helt ute å cyklar så borde det vara en liter då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut och dessutom är det en helt annan nivå av dyrt också om man känner att man inte vet vad man ska göra av pengarna ;-)

Ser ut att bli kanonbra det där, lycka till med byggandet.

Mjo, man är juh en snål jäkel, så det svider lite...

Ska skicka upp nån bild sen då jag känner att man inte behöver skämmas för hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slitsamt det här... satte en Slimline bit fel med, antar det är bäst att vänta tills silikonet torkat och sen skära loss det.

Dörrarna blev nån mm skev med, vilket märks ganska så väl, begriper inte hur det skedde dock.

Nåja, en får väll fila på det när man är klar med viktigare prylar.

Börjar med att göra Osmos ikväll ,sen blir det kanske att åka av :nöjd:

post-3521-14468915546242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man efter ett par missöden fått i sten.

Verkade finnas en hel del liv där nu, sett massa små krabbor, en liten sjöstjärna, tonvis med rörmaskar, små glasrosor (tror jag) en fireworm grov som en tändsticka, och nån snäcka med snabel.

Gjorde misstaget att titta vad som hände efter att jag släkt där, men jag antar att det är normalt att det kommer fram en massa maskar (fireworms?) som simmar runt och börja vandra runt på glaset?

Höjt upp min BM200 e.5 cm så nu står den i ett vattensdjup på 22cm,. tycker ändå den skummar igen koppen rätt så fort.

Den är lugn för det mesta, men sen så får den ryck och skummar över en massa, för att sedan lugna ner sig igen.

Är detta normalt?

Tömt en kopp, vart rätt så grumligt vatten i den, så den kanske gör det den ska trots allt?

Stenen borde inte vara så otroligt hemsk dock, eftersom den legat i ett kar hos Stig i lite mer än en vecka.

Haft lite svårt å möblera stenen på ett bra sätt me, men det är nog för att jag saknar visioner just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misär, verkar som om jag har en ny dödsfiende.

Nämligen kopplingen efter tankgenomföringen (bild).

Kände att det va nån droppe som hade läkt nu, nåja, får göra om det en tredje gång.

Inte helt nöjd med möbleringen utav stenen (bild), men jag tycker det är lite knepigt att bygga, har ingen vidare inspiration för tillfället, men det får man kanske då man börjar stoppa i koraller.

Måste ha sten hela vägen för att dölja insuget till UV-filtret.

Är det kolloni anemoner på den enda bilden? Börjar hata in kamera, att det ska vara så svårt att ha en manuell fokusering i en kompakt kamera 2008?

Skummarn (bild) är just nu lugn sett ur mina ögon. Innan skummade den en kopp på en halv minut.

Nivån som syns på bilden är efter ca 24 timmars skummning i 22cm djup och knivventilen helt öppen.

Testat Ammonium och fosfat, tycker det verkar vara noll på bägge (kan ha fel dock då mitt färgseende är lite defekt)

Mös lite igår då en massa maskar for in mot sin död i skummaren :nöjd:

Får speeda på arbetet med ljusrampen nu....

post-3521-14468915572943_thumb.jpg

post-3521-14468915573122_thumb.jpg

post-3521-14468915573343_thumb.jpg

post-3521-14468915573444_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten bild på lyset..

Kvar att göra är att klura ut nått bra fäste för UV filtret, samt upphängning.

Och sedan måla och spika på huven till den.

Tanken är att lägga MH armaturen orörd i ställningen, så den kommer hamna där det svarta glaset ligger.

Ser nån nånting som är helt fel så är det bara att hojta till.

post-3521-14468915574655_thumb.jpg

post-3521-14468915574946_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många kameror låser fokus när uylösaren är intryckt till hälften.

Ja jo, mest bitter för att den inte redar ut att fokusera då jag zoomar in ganska så mycket.

Ser att den kan fokusera vettigt (ser det då den ställer om fokusen) men att den tappar bort sig och avbryter precis då den blir klar.

Nåja.. skall labba lite med den.. alt låna en polares systemkamera, efter att jag tvingat han att köpa ett makro objektiv.

Lysrampen han jag med att skruva på idag (Bild)

Tog en bild på en krabba igår kväll (bild)

Och på nån skum anemon? som bara kommer fram då det är mörkt. (bild)

Funderar på att sälja mitt sötvattenskar, blir för trångt i akvariehörnan, men jag vet juh inte om jag kommer gilla saltvatten ännu. Och så är det svårt att skilja sig från sina vänner (bild)

Kanske skulle lägga mig i vettig tid ikväll.. min onda boss har juh tvingat mig att jobba hela helgen...

post-3521-14468915592189_thumb.jpg

post-3521-14468915592387_thumb.jpg

post-3521-14468915592626_thumb.jpg

post-3521-1446891559283_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bah... fattades bara det.

Skummarn känns lite småtrasig.

Det är en ATI BM200 där knivventilen är otroligt seg.

Lossat på de tre plastmuttrarna men det känns som den kärvat ihop nere vid bladet (eller hur man nu utrycker sig).

Nån som har nån bra ide? Eller måste jag bråka med tysken å skicka tillbaks alltihopa?

Jag menar, att dra åt den (öppna) är inget problem, men då man ska stänga den så skruvar man motsols, då skruvar man helt sonika av handtaget.

post-3521-14468915597336_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är, så att säga, ingen risk att jag skulle våga ta i nått utan tång och skyddshandskar :x

Men är det nån mening å plocka dom? ställer dom till med nån skada då de är i den storleken?

Tog lite värden nu, men eftersom jag har lite taskigt färgseende så vet jag inte om jag fick det exakt.

Ska se om min lokala handlare kan kika på det me så jag vet om jag kan lita på synen eller inte.

verkar vara lite fosfor och ammonium, men det är väll normalt under uppstarten?

Smiter nog iväg å målar på min sabla ljusrampshuv nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...