Gå till innehåll

Auditor's första saltvattenskar


Auditor

Rekommenderade inlägg

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är inte det där du kallar skum anemon en glasros?

Är som sagt en nybörjare, men är inte glasrosor mer genomskinliga?

Och dessa dyker bara upp då det är mörkt.

Tror jag såg några glasrosor innan på en sten, men de verkar ha promenerat iväg eller blitt tagna av nått. De vart iallafall mycket mera genomskinliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag gillar din ramp skarpt. Önskar jag var så händig och kunde fixa ihop grejor på det där viset.

Hrm, ser nog bättre ut på bild än i verkligheten.

Köpte en begagnad MH armatur, sen har jag byggt en stomme utav L-profiler i aluminium som jag helt sonika lägger MH armaturen i.

Under den så har jag monterat lysrör, sen sitter HF-donen lite varstans i L-profilerna.

Håller på med en svart huv som ska träs över den sen så jag slipper ha solglasögon på mig inomhus :smiley16:

Peta på anemonen, om den susar in i stenen är det troligtvis en glasros.

Ska prova detta ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe... coolt

Själv har jag köpt 2x450W MH av Ted. Billig som attan var de. Skall använda dem till ett 500 liters som jaghar sätt i nu. Det är en hel del som måste göras innan den dagen kommer som jag kan använda dem Men jag vill också bygga en Huv/Sarg runt mina lampor så man kan sitta och titta på TV eller iaf slippa bli bländad. Har du ngn ritning på din huv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ämnar ha MH lampan mest för att få det lilla extra glittret.

Har ingen riktig ritning, utan hittar mest på medans jag bygger.

Tanken är att alu konstruktionen skall hängas från taket i fyra ställbara stållinor.

Innan den hängs upp så skall jag dock trä huven över den och linorna igenom 4 hål. sedan kommer huven att vila på alu konstruktionen vid lämplig höjd så att den sticker ner och döljer ovandelen på akvariet.

Främre delen av huven kommer att vara fäst med ett par gångjärn så att man kan komma åt doningarna innuti.

Men vi får se hur det blir då jag är klar med att, det kanske blir -poop- av att.

900w låter rätt så häftigt, jag kommer landa på 474w till 360liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort som iggiz föreslog, när jag petade på anemonen så fick den rätt bråttom in i stenen, så tyvärr verkar det bara vara nån form av glasros.

Idag så såg jag minst 5st krabbor i samma sten, så krabbor verkar jag inte lida brist på heller.

Dyker upp tomma skal lite varstans nu med.

Satt på lite galler vid ytavrinningen, kanske är för små maskor? (bild)

Ett par bilder på hur det börjar se ut med med möbel och allt (bild)

Nu gäller det bara att jag får HF-donen och att affärerna svarar på mina förfrågningar så kanske man kan komma igång på allvar. Stenen har nog vatt sjösatt i ca 3 veckor vid det här laget.

Just det, skummarn hade slutat skumma såg jag nu, tidigare under ett par dagar så skummade den ganska så brun/grönt. Antar det går åt rätt håll?

Ska försöka få den att skumma lite blötare imorgon nu när den verkar ha lugnat sig.

post-3521-14468915609493_thumb.jpg

post-3521-14468915609616_thumb.jpg

post-3521-14468915609736_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Impressive!! Har du någon ritning på din bänk? mycket snyggt detta. Så vill jag med göra med min bänk. Det är exakt vad jag tänkt mig!!! Tack för inspirationen!!!

Nån ritning har jag inte, inte mer än en sågskiss som jag lämnade in hos Fellessons för att få skivorna.

Körde på lamellskivor som va 2500*1250*22mm.

Lät Fellessons såga dem enligt bl1 och bl2.

Bl1 innehåller botten skivan och topp skivan, samt fyra gavel skivor.

Limmade och skruvade ihop gavelskivorna två och två så att jag fick två tjocka skivor på 44mm, detta eftersom det är de som bär upp hela vikten.

På bl 2 så finns det mest småbitar som jag gjorde fötter och stagben av, samt en hylla.

Finns ett foto tidigare i tråden på sidan två där man ser ganska så tydligt hur det är ihopsatt.

Så, enkelt kan man säga så är det 6 ben, som är tre skivor tjocka.

Limmade ihop några pinnar och sågade så jag fick kvadratiska fötter.

På detta ligger det en skiva.

Sedan så står gavlarna på botten skivan, och topp skivan ligger på gavlarna.

Stagpinnarna i mitten fäste jag först efter att bänken va invägt.

Bakstycket är bara en plywood skiva.

Så det är en välldans enkel bänk att bygga, enda tråkiga är det jäkla målandet och sandpapprandet...

post-3521-14468915610969_thumb.jpg

post-3521-14468915611144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Tyvärr eller tack och lov tror jag att jag har fått tag på ett begagnat kar på 500 L som har bänk och sump redan. Borrat och klart är det med. Det enda som är tradigt med detta är att bänken är en aluminium bänk som skall kläs för det skall bli bra. Men jag skall spara dina skisser och bilder för framtida bruk för det är förbaskat tjusigt!! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gokväll gott folk.

Har en liten elfråga till folk som har BM200 skummare och Newjet 1700 pumpar.

Håller på att leta upp vad det är som slukar el i min lägenhet, och har funnit en stor bov i mina gamla lysrör till sötvattenskaret, 2st 18w och ett 30W drar tillsammans 1.1A alltså 250W.

Blir väll skenbar effekt man mäter? Är väll ändå den man betalar för...

Har även mätt på två fluval ytterfilter som det står 10W på, då får jag 18.5w totalt, vilket stämmer.

Men när jag mäter på skummaren så får jag 66.7W vilket är dubbelt så mkt som det står att den ska dra på aquapro200.

Newjet pumpen drar 73W fast det står 32W på kartongen, mäter jag helt galet? Vad har ni för resultast?

Kör med en tångampere mätare i el-centralen.

En kul grej är att när jag kopplar in Hemmabion, utan att slå på den, så minskas förbrukningen med 0.1A, måste vara lysrören som ger nån fasförskjutning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste man ta hänsyn till den?

Man betalar väll för den skenbara effekten?

Hursomhelst så tycker jag att pumparna är helskumma.

Det står 33W på new jet pumpen, men den drar som om den vore över 70W.

Medans fluval pumparna stämmer perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhandlat en såndär grunka nu.

Då jag kollar upp mitt gamla lysrör så säger den 36W när det är på 30W, så det verkar stämma.

Men pumpen reggas som 73W när den ska vara 33W

Det är lite förbryllande.

Har ni andra siffror på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att lämna tillbaka skiten till Kjell.

Det är inte många rader i den beskrivningen som stämmer in på produkten.

Nån effektfaktor ser man inte röken av.

Så den verkar bara vara marginellt bättre än att mäta enbart strömen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den är OK. 30w lysrör + 7w reaktorförlust stämmer ju perfekt.

Går den att ställa in på VA istället för w så är det den skenbara effekten.

( Bör vara 84va eller 0,365 A )

Du kan väl komma hit och mäta min skummarpump så få vi se om det skiljer något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den är OK. 30w lysrör + 7w reaktorförlust stämmer ju perfekt.

Går den att ställa in på VA istället för w så är det den skenbara effekten.

( Bör vara 84va eller 0,365 A )

Du kan väl komma hit och mäta min skummarpump så få vi se om det skiljer något.

Ja, lysrören stämmer mycket bättre än när jag bara mätte strömmen 36W mot 69W.

Nu får jag hoppas att jag inte har fel, för då får jag skämmas en hel del, men är inte Lysrör en hyffsat reaktiv effekt?

Och Pumpar (spolar) en induktiv effekt?

För den verkar inte klara av pumparna, Skummarpumpen tar 66W säger den, då den ska vara max 30W om man ska tro på tillverkaren.

Å New-jet pumpen är helt uppåt väggarna!

Kan tyvärr inte mäta Va, beskrivningen på Kjells sida stämmer inte alls.

I verkligheten så klarar den bara V,A och W samt nån fånig funktion med att man knapapr in priset per kW/h.

Kan komma över nån dag, kommer nog igång på allvar snart då jag fick Akvariedatorn och pumparna + en massa annat skojs idag.

*Edit: Hittade lite papper från en mätsession jag hade med ett riktigt instrument då jag ännu gick i skolan. En otymplig sak stor som ett labbaggregat.

Datan jag har antecknat på lysrören är dessa:

A:1,1

VA:241

Cos phi: 68

W:89

Detta borde ha vatt på samma lysrör som jag har nu, 2 st 18W och 1 30W

Amperen stämmer perfekt.

Antar dock att T5:or med osrams HF-Don har lite bättre effekt, men ändå, är det en vettig idé att bygga sig ett kondensatorbatteri? För man betalar väll för den skenbara effekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...