Gå till innehåll

lite svamp på imperatorn


Rekommenderade inlägg

Hej

Min imperator är nu 2 veckor gammal...mår fint, äter allt etc...men har lite svamp på de nedersta fenorna som sitter under buken. två små klumoar, på kanske 1mm.

Hade nån frågat mej hade jag sagt att om vattnet är rent o fint o fisken mår o äter, kommer detta förvsinna av sej självt. Men när de kommer till ens egen fisk, vill man höra om ni delar denna uppfattning.

Ni med kejsare...vad säger ni?

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,

Jag fick hem min imperator för 1,5 vecka sedan, och då hade den inga prickar, se första bilden. Nu har den fått lite vita prickar över sig, både på kroppen och fenorna, se andra bilden. Jag har ingen aning om vad det kan vara, eller om jag ska bekymra mig. Har du något liknande?

Jag har ett 20W UVC som går dygnet runt (rengjord och lysröret bytt i augusti), jag har en aktiv cleaner wrasse i karet och imperatorn äter bra, så jag förstår inte vad som skulle orsaka otrivsel.

post-1358-14468914871003_thumb.jpg

post-1358-14468914871143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,

Jag fick hem min imperator för 1,5 vecka sedan, och då hade den inga prickar, se första bilden. Nu har den fått lite vita prickar över sig, både på kroppen och fenorna, se andra bilden. Jag har ingen aning om vad det kan vara, eller om jag ska bekymra mig. Har du något liknande?

Jag har ett 20W UVC som går dygnet runt (rengjord och lysröret bytt i augusti), jag har en aktiv cleaner wrasse i karet och imperatorn äter bra, så jag förstår inte vad som skulle orsaka otrivsel.

ser inte riktigt på dina bilder, men svamp är ju vanligt på kejsare, o särskilt i början med all stress etc. svamp är ju mer som lite ludd eller tussar/bollar..så i mitt fall är de tveklöst svamp...ledsen att jag inte kan hjälpa dej mer...men utan att se så bra på bilderna tror jag de är svamp du har också..men du kanske kan skicka en större bild??

vet nån kejsarakvarist nåt mer om svamp...går de bort om man bara har bra vatten? skall calle o jag vara oroliga??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min imperator är nu 2 veckor gammal...mår fint, äter allt etc...men har lite svamp på de nedersta fenorna som sitter under buken. två små klumoar, på kanske 1mm.

Ni med kejsare...vad säger ni?

Jonas

Kan mycket väl vara tecken på fångstmetod a la cyanid, som brukar visa sig efter ett tag. Är det så illa så kommer det att öka. Vart handlade du fisken? Jag såg en fisk senast igår i GBG fångad med cyanid och i ett tidigt stadie med hudförändringar mitt på kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle o Jonas putsar räkor och inga stora vatten byten och framförallt inget meckande i karet så brukar det ge sig.Calle har glömt om du har ljuskrävande koraller i din burk annars dra på blåljuset bara,mörker e lugnande för fisken och tar bort stressen.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid blandat min egen kopparblandning, men det finns säkert utmärkta färdiga att köpa.

Sedan kan man ju testa sötvattensdopp eller sänkning av salthalten i karet.

Innan jag gjorde något skulle jag dock vara 100% säker på att det bara blir värre och värre. Det vet man först om någon vecka eller 2.

Min erfarenhet av medicinering a la kopparsulfat är att det är mycket bra men aggresivt, svagare individer behöver nödvändigtvis inte överleva behandlingen. Mycket bra att ha koll på dosen samt byta vatten i behandlingskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

Jag har meckat lite varje dag i karet nu under helgerna, ska sluta med det.

Det är ju ett Fish Only kar, så det är en enkel åtgärd att bara köra blåljus ett tag framöver.

Jag får ta löpande foton för att se åt vilket håll det går.

Jag köpte totalt fem fiskar från samma sändning (därav en annan stor kejsare), och det är bara imperatorn som visar tecken på sjukdom. Jag är då osäker på om fångstmetoden skulle vara en orsak.

Jonas - ledsen om jag stal sin tråd, men du har säkert nytta av det som skriva här också. Kanske du ska investera i en bra kamera? ;) (Du skrev i en annan tråd att du hade ett "tröskverk" vill jag minnas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte totalt fem fiskar från samma sändning (därav en annan stor kejsare), och det är bara imperatorn som visar tecken på sjukdom. Jag är då osäker på om fångstmetoden skulle vara en orsak.

Det var hudförändringar typ det Jonas beskrev som föranledde min fråga om fångstmetod, jag kanske var otydlig där.

Angående prickar så tror jag de kan komma och gå oavsett fångst metod. Mitt förstahandsval vid prickar är 'stay cool' några dagar och kanske ända upp till 2 veckor. Såvida förloppet inte är snabbt och som skrevs innan - inget pillande i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara tecken på fångstmetod a la cyanid, som brukar visa sig efter ett tag. Är det så illa så kommer det att öka. Vart handlade du fisken? Jag såg en fisk senast igår i GBG fångad med cyanid och i ett tidigt stadie med hudförändringar mitt på kroppen.

inga prickar direkt, som vargklos, utan två små utväxter,som bomull på strålfenan (kanske de heter..?)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

Jag har meckat lite varje dag i karet nu under helgerna, ska sluta med det.

Det är ju ett Fish Only kar, så det är en enkel åtgärd att bara köra blåljus ett tag framöver.

Jag får ta löpande foton för att se åt vilket håll det går.

Jag köpte totalt fem fiskar från samma sändning (därav en annan stor kejsare), och det är bara imperatorn som visar tecken på sjukdom. Jag är då osäker på om fångstmetoden skulle vara en orsak.

Jonas - ledsen om jag stal sin tråd, men du har säkert nytta av det som skriva här också. Kanske du ska investera i en bra kamera? ;) (Du skrev i en annan tråd att du hade ett "tröskverk" vill jag minnas)

ingen fara calle..jag har nytta av dina frågor/svar;)...jo...kameran e inte nåt vidare...blir en bättre va de lider:)

Gott nytt år på alla!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Salar. Efterverkningar av cyanid fångst brukar angripa själva kroppen.

Lymphocystis infektion (något virus), blomkålsliknande utväxter på fenor. Försvinner ofta av sig själv, ej smittsamt. Kopparsulfat eller kaliumjodid kan användas. He he, kan även skäras bort med skalpell.

Jonas, du har bra koll på ditt kar, inga problem med vattenvärden, stay cool, såvida det inte blir värre och du är helt säker på att det kommer att knäcka din imperator.

Edit: Kolla länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5726&highlight=Lymphocystis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt ovanligt med svamp på kejsare vid miljöombyte, brukar försvinna av sig själv om vattenkvalitet och aptit är schysst. Ozon påskyndar processen

Hacket i fenan är typskt mekanisk skada (från revirgruff, kanske?) som brukar läka snabbt.

cyanidfångst ger vanligtvis helt andra symptom, dessutom hade den sannolikt redan "stämplat ut".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det inte blir OT!

Kan mycket väl vara tecken på fångstmetod a la cyanid, som brukar visa sig efter ett tag. Är det så illa så kommer det att öka. Vart handlade du fisken? Jag såg en fisk senast igår i GBG fångad med cyanid och i ett tidigt stadie med hudförändringar mitt på kroppen.

Hur kan man se att fisken är fångad med cyanid? Både du och Leif skriver om det och jag har aldrig läst att det går att se på fisken. Finns det någon bra stans att läsa om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonas, det finns två bra sätt, uv-c eller KZ-bakterier, jag har slutat helt med uv-c :)

tack crille!...de senare lät ju intressant..för de står ju en liten zeobak i mitt kylskåp:smiley20:...vet du mekanismen bakom att bakterierna hjälper??...konkurerar dom ut dom sjukdomsframkallande mikroorganismerna kanske?? ungeför som normalfloran hos människan gör..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...