Gå till innehåll

Osmos vatten


lottac

Rekommenderade inlägg

Jag fick ett tips igår av en gammal räv inom salt. Jag har haft problem med lågt Ph ända sedan jag startade mitt akvarium. Han sa till mig att blanda mitt osmosvatten med ca 25% vanligt vatten för att enbart osmos vatten är 0 kontaminerat och det "låser" fast Ph värdet och höjer bara Kh värdet. Det spelar ingen roll hur mycket Ph buffer jag har i när det inte kan höjas. Jag har inte fattat vad jag gjort för fel innan. För rent vatten är inte heller bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lotta

Osmosvatten har precis i början ph 7, men ganska snart reagerar de med luftens koldioxid, o ph:t sjunker därför...tror de brukar lägga sej runt 6.0 efter ett tag. Alltså är osmosvatten väldigt reagent.

jag skulle inte korrigerat ditt ph problem i akvariet på de sätt du blivit rådd. Osmosvatten har man för att inte introducera oönskade produkter från kranvattnet...frångå inte den principen.

Ditt låga ph beror inte på ditt osmosvatten, även om de alltså ligger på ett lägre ph. de klarra akvariet buffra upp utan problem.

orsaken ligger i akvaroet, o du måste angripa problemets orsak.

Först o främst, kolla så du har ett bra KH värde...ej under 8.0, men kanske inte över 9.

Kontrollera sen olika ph värden io akvariet över dygnet...normalt med 7.8 på morgonen, o upp till 8.3 på kvällen. Däremot om du har under 8 på kvällen är de för lågt.

om du trots ett bra KH ligger lågt över hela dygnet är kalkvatten de bästa sättet att höja de på. Men du måste tillsätta de i små doser, o de bästa är att du blandar i calciumhydroxid i osmosvattnet, o använder alltså detta kalkvatten för påfyllning av avdunstat vatten.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du trots ett bra KH ligger lågt över hela dygnet är kalkvatten de bästa sättet att höja de på. Men du måste tillsätta de i små doser, o de bästa är att du blandar i calciumhydroxid i osmosvattnet, o använder alltså detta kalkvatten för påfyllning av avdunstat vatten.

Jag håller med Jonas på alla punkter, Fördärva inte ditt osmosvatten genom att blanda det med vanligt kranvatten.

Mha kalkvatten lyckas jag hålla Ph mellan 8,2 - 8,3 under dygnets alla timmar. En väldigt billig och enkel metod som dessutom är beprövad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ledsen men detta funkar inte för mig, jag får bara ett högre Kh värde, inte Ph som blir högre.

Verkar skumt. Vad har du för Ph på morgonen precis innan ljuset tänds, och vad har du för värde precis innan det släcks på kvällen?

Hur blandar du och hur använder du ditt kalkvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Ph på 7,9-8,0 både morgon och kväll, jag har trots detta lyckats dra upp en larv till clown så helt åt fanders kan det ju inte vara. Alla mina fiskar äter och mår bra och som sagt det är ända sedan jag startade jag haft det så här. Jag kör med vanlig Ph buffer. 1 msk till 25 liter vatten. Kalken jag har i är AquaMarin och nu kör jag med Purple Up som ger fantastiska kalkalger och kalkvärdet ligger på 350 just nu.

Magnesiumet är på 1400. Alla skräp värden är bra!!! Ingen Nitrit, Nittrat och Ammoniak alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tycker inte jag heller att ditt Ph är speciellt dåligt, runt 8 är ju ok. Men om jag förstår dig rätt så har du inte testat med att blanda sk kalkvatten, dvs osmosvatten + kalciumhydroxid, för att sedan använda som påfyllnadsvatten för avdunstat vatten? Det var det jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tycker inte jag heller att ditt Ph är speciellt dåligt, runt 8 är ju ok. Men om jag förstår dig rätt så har du inte testat med att blanda sk kalkvatten, dvs osmosvatten + kalciumhydroxid, för att sedan använda som påfyllnadsvatten för avdunstat vatten? Det var det jag menade.

instämmer helt med ingemar...ph är helt ok...men de skadar nog inte att testa en period med kalciumhydroxid i osmosvattnet. de bästa sättet att dosera sin kalciumhydroxid på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

instämmer helt med ingemar...ph är helt ok...men de skadar nog inte att testa en period med kalciumhydroxid i osmosvattnet. de bästa sättet att dosera sin kalciumhydroxid på.

Ni menar att jag inte skall ha i buffer för Ph utan ha kalciumhydroxid istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni menar att jag inte skall ha i buffer för Ph utan ha kalciumhydroxid istället?

de beror på vad du har i KH. Om kh ligger lågt kan du tillsätta buffert också, men ej i osmosvattnet...de tillsätter du direkt i akvariet.

Detta borde göra att du så småningom får ett bra KH värde(8-9)...om du då trots bra kh värde, fortfarande har lågt ph, då kan du komplettera med kalciumhydroxid i osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de beror på vad du har i KH. Om kh ligger lågt kan du tillsätta buffert också, men ej i osmosvattnet...de tillsätter du direkt i akvariet.

Detta borde göra att du så småningom får ett bra KH värde(8-9)...om du då trots bra kh värde, fortfarande har lågt ph, då kan du komplettera med kalciumhydroxid i osmosvattnet.

Håller med. Men du Lotta, krångla inte till det för mycket, ditt akvarium fungerar ju alldeles utmärkt. Skall du ändå justera något så gör det sakta, lugnt och försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar verkar uppenbarligen fungera bra iaf. Så ta det bara lugnt.

Om du försöker sträva efter så naturliga/jämna värden som möjligt så kan jag rekommendera att du börjar läsa på om ballingmetoden, ett mycket enkelt och billigt sätt att ha benkoll på värdena.

Försök hålla, Ca på 400-420, Kh 7-8, Mg 1300-1400 så kommer Ph automatiskt. Ballingblandningarna kan med fördel doseras manuellt och separat för att få ordning på värdena.

Saltvattenskemi för dummies är en utmärkt guide att börja med.

Exakt vad ligger dina värden på (Kh, Ca, Mg, mm.), kan ju vara så att det är lite obalans i dom och därav påverkar Ph lite negativt?

En bra sida där man kan kolla om man har balanserade värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre pumpar och inget täckglas för då hade det blivit allderles för varmt med metallhallogen. En pump har jag vid ytan och de andra längre ner så jag tror inte att det beror på det. Sen har jag ett filter på utsidan som pumpar i vatten plus skummaren som oxå luftar vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara passa på att höja ett varningens finger för hanteringen av kalciumhydroxid. Dels bör man inte andas in dammet som blir när man tar det ur hinken, dels bör man tvätta händerna efteråt då det är otroligt starkt basiskt. (Märkt själv att huden inte mår bra av för mycket kontakt med detta.)

Gällande doseringen så är det bästa att använda en pet-flaska och fylla upp med osmosvatten och dosera kalkciumhydroxiden i, sedan är det bara att skaka tills allt löst sig... Skulle något vara olöst i botten - se till att det inte åker ner i karet vid dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att tipset du fick var från en sötvattensakvarist. I sötvatten har man problem med att hålla pH konstant när man odlar exterma mjukvattensfiskar med hög andel av osmosvatten i karen.

Men tillbaka till salt... En idé som slagit mig är: Vad har du för skummartyp? Det finns några modeller som suger sin luft inifrån skumkoppen. I så fall återanvänder man samma luft gång på gång i skummaren och de gaser man får ur med skummet skickas tillbaka till skummaren igen. I så fall dra ur slangen ur skummarkoppen och haka fast den någonstans med änden högre än vattenytan i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...