Gå till innehåll

När och vad blir den första invånaren?


Tilda

Rekommenderade inlägg

Har ett 58 L saltkar som varit igång 1 dygn med Levande sten.

Jag har inte sett något levande som sniglar eller något så jag är ju sugen på att skaffa nånting sån't. Men jag blir inte klok på hur länge jag måste vänta?

Jag har läst runt här och pratat med butiker och alla säger så klart olika.

Så vad tycker ni, vad är det första jag kan sätta i? Typ makroalg, sniglar, eremiter, räkor, nån korall? Och hur länge ska jag vänta? Fiskarna räknar jag med att vänta med ett bra tag, men skulle vara roligt att ha nåt att titta på så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 58 L saltkar som varit igång 1 dygn med Levande sten.

Jag har inte sett något levande som sniglar eller något så jag är ju sugen på att skaffa nånting sån't. Men jag blir inte klok på hur länge jag måste vänta?

Jag har läst runt här och pratat med butiker och alla säger så klart olika.

Så vad tycker ni, vad är det första jag kan sätta i? Typ makroalg, sniglar, eremiter, räkor, nån korall? Och hur länge ska jag vänta? Fiskarna räknar jag med att vänta med ett bra tag, men skulle vara roligt att ha nåt att titta på så länge :)

Hej...jag brukar göra ungefär så här:

Vänta till ammioniak o nitritoppen gått ner..ibland kommer de knappt nån, ibland blir de en rejäl sådan, allt beroende på hur mkt av den levande stenen som dör i början, o hur lång tid de tar för nitrifikationsbakterierna att etablera sej. Köp en bakterieflaska, så påskyndar du processen. brukar ta 1-2 veckor, sen är värden på ammoniak i princip noll, o på nitrit 0.05 eller lägre. Då, när nitrir ligger på 0.05 eller lägre(behöver alltså inte vara lägre än så), så köper du sniglar. Köp 10 sniglar först...dom är akvariets absolut bästa algätare o helt nödvändiga ända från början.

Belysningen har du helt släckt första veckan, tänder sen upp ett par timmar om dagen bara, o ökar succesivt allteftersom nitrit sjunker.

Relativt snabbt bör du också köpa din första algätande fisk..men vänta ytterligare ett par veckor, så du ligger stabilt lågt i ammoniak o nitrit. För ett så litet kar får de väl bli nån blennid...men där kan du fråga i din affär.

eremiter, o sandstjöstjärnor bör också höra till de första djuren...dvs allt som tillhör gruppen städpatrull, skall introduceras så snart de går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har då inte hänt något med dom ggr jag har startat upp mina kar jag har haft.

Å många ggr har jag lagt i sniglar så fort jag fick hem LS..

som sagt visste inte om det stämde, det var bara det att dom på korallfisken sa så här till mig

när jag frågade ifall dom hade turbosniglar hemma "du har väl bara haft igång ditt kar i en vecka så du behöver vänta ett tag till eftersom dom är känsliga mot nitrit"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla svar :)

Ska titta efter sniglar då, men väntar nog några dagar för att se hur det går med nitriten.

Idag var den mycket låg, mellan 0 och 0.1. Nitraten däremot låg på runt 50 mg/l. vet inte om det är bra eller dåligt så här i början. Har förstått att det är en process med alla ämnen och bakterier under uppstarten.

Så ungefär när kan jag förvänta mig att nitrittoppen börjar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla svar :)

Ska titta efter sniglar då, men väntar nog några dagar för att se hur det går med nitriten.

Idag var den mycket låg, mellan 0 och 0.1. Nitraten däremot låg på runt 50 mg/l. vet inte om det är bra eller dåligt så här i början. Har förstått att det är en process med alla ämnen och bakterier under uppstarten.

Så ungefär när kan jag förvänta mig att nitrittoppen börjar?

0.1 är mkt för o vara nitrit!...du måste mäta med högre upplösning. om du har salifert gör du så att du tittar på vätksna från sidan istället, o dividerar resultatet med 10. då har du lägsta mätnivå på 0.01. me ddenna högre upplösning bör du i alla fall ligge under 0.05

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ta ett tag innan man ser djur i levandestenen, ett tips är att lysa in med en ficklampa på natten och kika, då brukar man kunna se lite småkryp.

Det du visar på bilderna är alger, vilken sort vet jag inte.

Det finns många sätt att starta ett akvarie, men ju mindre erfarenhet man har, dessto långsammare ska man gå fram enligt min mening.

Lämmna nu akvariet släckt i en vecka och låt det puttra på, sen mäter du värden igen, ser det bra ut börjar du med belysningen och köper några algätande sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den gröna busken vara någon slags alg av något slag kanske! Jo det är kul när man ser att det händer saker i akvariet. Har sett en sjöstjäna och en mask som kröp på botten. Själv har jag också gröna och bruna rör som sticker upp från stenen, ingen aning vad det är för något. Kanske någon alg det också??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...