Gå till innehåll

Sjuk imperator


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag behöver hjälp med vad jag ska ta mig till med min imperator. Jag har tidigare diskuterat den i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=213596#post213596, men det var en blandad tråd med jonasromans imperator, så jag startar en egen tråd här.

Bakgrunden är följande: Hämtning av fisken från handlaren, där den gått i karantän 2 veckor (bild 1, 21 december)

Vita fläckar börjar synas efter en vecka (bild 2, 31 december)

Nu ser den ännu värre ut (12 januari, bild 3)

Jag har tidigare fått följande tips:

Calle o Jonas putsar räkor och inga stora vatten byten och framförallt inget meckande i karet så brukar det ge sig.Calle har glömt om du har ljuskrävande koraller i din burk annars dra på blåljuset bara,mörker e lugnande för fisken och tar bort stressen.Patrik
Jag har alltid blandat min egen kopparblandning, men det finns säkert utmärkta färdiga att köpa.

Sedan kan man ju testa sötvattensdopp eller sänkning av salthalten i karet.

Innan jag gjorde något skulle jag dock vara 100% säker på att det bara blir värre och värre. Det vet man först om någon vecka eller 2.

Min erfarenhet av medicinering a la kopparsulfat är att det är mycket bra men aggresivt, svagare individer behöver nödvändigtvis inte överleva behandlingen. Mycket bra att ha koll på dosen samt byta vatten i behandlingskaret.

Jonas din fisk har förmodligen Lymphocystis som e en virus sjukdom,Jag hittar inte dom äldre inläggen som jag tror Ingvar Hellmalm skrev .Patrik
Det var hudförändringar typ det Jonas beskrev som föranledde min fråga om fångstmetod, jag kanske var otydlig där.

Angående prickar så tror jag de kan komma och gå oavsett fångst metod. Mitt förstahandsval vid prickar är 'stay cool' några dagar och kanske ända upp till 2 veckor. Såvida förloppet inte är snabbt och som skrevs innan - inget pillande i karet.

Inte helt ovanligt med svamp på kejsare vid miljöombyte, brukar försvinna av sig själv om vattenkvalitet och aptit är schysst. Ozon påskyndar processen

Hacket i fenan är typskt mekanisk skada (från revirgruff, kanske?) som brukar läka snabbt.

cyanidfångst ger vanligtvis helt andra symptom, dessutom hade den sannolikt redan "stämplat ut".

Hej Kalle. Jag kan inte hitta dina bilder just nu, men vad jag mins så såg det ut som små skinskador med underliggand avfärgad muskulatur. Detta brukar vara ett tecken på en bakteriell infektion, kanse sekundärt till någon parasit. Du kan prova att beh. med Baytril 5mg/l vatten i ett separat kar. Fisken skall gå där 3-5 dagar. Alternativt 10mg/kg 1 gång per dag i 10 dagar. (mindra lämpligt då Baytril kan störa mikrofloran i karet). Baytril injektionslösning 100mg/ml går bra att använda. Ett 20l beh. kar kräver då blott 1 ml.

Det är svårt att säga. Kliar fisken sig?

Om man ger prefekta förhållanden så kan fiskens imuncystem fixa det, men om den är försvagad så måste den ha hjälp. Jag har dock en misstanke att den är nedsatt då den är nyinköpt. En god ide är som första seg att sänka salthalten. Det stärker fisken och försvagar ev parasiter. Det är dock ej alltid nödvänmdigta att sänka så lågt som du föreslår (bekämpande av fastställd Cryptocarion) utan under 1.020 räcker oftast. Tag det lungt med denna fisk i bästa fall är den nätad eller fångad med MS222 och i värsta fall cyanid. Det har gått aldeles för kort tid för att ge en prognos. I värsta fall så ligger smitta i ditt kar och då brukar nyanlända åka dit. Om så är fallet måste du hålla din fisk i karrantän och bota minst 28 dagar. En enda högsensitiv fisk kan utlösa en katastrof i ditt stora kar. Hur många fiskar har du?

Kejsare har alltid varit mina favoriter och som mest hade jag 36 olika arter och min imperator var 36 cm lång. Det är mycket viktigt att ge dom svamptillskott i kosten ( spec. foder finns) även om dom äter allt så får dom ofta näringsrubbningar om man inte gör det.

Lycka till

Jag har sedan 31 december kört med nästan bara blåljus - bara två timmars vitt T5 per dag för att inte macroalgerna ska lägga av med förhoppning om att detta ska vara avstressande. Imperatorn har ätit bra, bl.a. svamptillskott, men han ser ju bara värre och värre ut.

Är det dags att flytta över honom till ett nano och mixtra med salthalten och kanske medicinera?

post-1358-14468914980752_thumb.jpg

post-1358-14468914980916_thumb.jpg

post-1358-14468914981125_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips,

Jag flyttar över den ikväll, inte till nanot utan till min vattenbytartank på 75 liter som jag lösgör från sumpsystemet till mitt stora kar.

Kanske man kan köpa Baytril på typ Albano djursjukhus?

Jag råkar ha 100 mg Baytril över i tablettform. Det räcker bara till 20L vatten men vill du ha den så säg till. Vi köpte medicinen på apoteket på recept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag ser av de nya bilderna spec. den sista så är detta ett fall av "prick" sänk långamt salthalten. Jag har under många år funnit att detta är mer skonsamt mot fisken än koppar.

Anledningen att ge Baytril är att försvagade fiskar ofta åker dit på kompl. som blir den direkta dödanledningen. Baytril finns som tabl. 15,50,150mg samt inj. lösning 25,100mg/ml. bäst och billigast är att använda inj. 100mg/ml. Jag vet inte var du bor men ett besök hos närmsta vet. torde lösa detta om du beskriver bakgrunden. Du har även tillstånd att referera till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte lika bra med Aquafuran? .....men jag rekomenderar inte att medicinera i första läget. Gå ner i salthalt succesivt till 1.011. Ner kan du gå reltivt fort ca 2-3dygn. Upp däremot så får du t det lugnare...kanske en vecka. Den ska helst vara symtomfri i ca 2veckor i låg salthalt innan du kan gå upp till normal 1.023.

Hoppas det går bra Calle,

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gått vidare med behandlingen. Jag har börjat med att i små steg dra ned salthalten till 1,017 i karantänskaret. Tack oveb för lånet av refraktometern!

Jag har också varit förbi Albano djursjukhus och visat upp Ingvar Hellmalms ordination för jourhavande veterinär, som gav mig en dos med 3,5 ml Baytril (100 mg/l) till mitt 70 liters karantänskar. Jag glömde fråga hur ofta det händer att de skriver ut läkemedel till fisk på djursjukhuset ;) I vilket fall som helst, Baytrilet är nu injicerat i karantänskaret. Nu får vi vänta och se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går de Calle?

är de verkligen prick som hellman sa??ser inte ut riktigt så tycker jag..verkar ju mer som den tappar färg o pigment, orsakat kanske av nån invärtes sjukdom. Hur lyckades du fånga upp den förresten?

Hoppas den blir bättre...dina ansträngningar är beundransvärda:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering från min sjukling. Det är nu tredje dagen i karantänskaret med låg salthalt, 1,017. Baytrilet tillsattes i söndags (förrgår). Dessvärre ser jag ingen förbättring, kanske dessvärre ytterligare försämring. Jag har testat flera olika typer av mat, men jag har inte sett den äta något. Levande mat har jag inte lyckats få tag på (Tack Nixon för erbjudande om tigerpods, men Södertälje känns för långt bort för det nu).

Färgerna på bilderna är inte helt rättvisande, då jag belyser karantänskaret med en vanlig glödlampa under fotograferingen. I övrigt är karantänskaret mörklagt och förtejpat.

Snyft...

post-1358-14468914995563_thumb.jpg

post-1358-14468914995722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ush de e jobbigt att se sina favorit fiskar må dålit o känna sig så hjälplös... gick igenom något liknande med min Navarcus... och det var inte alls kul...

Men Calle även om den skulle ha frisknat skulle det märkas i den miljön fisken är satt i ?

Menar.. den har ju trottsallt haft en väldigt stressfull månad... och burken den år o är väl inte riktigt optimalt för att den ska trivas ? Imperatorer är u trottsallt ganska känsliga fiskar...

Undrade mest på om den faktiskt blivit botad från dess sjukdom så kanske det inte märks av... hur vet man då ?

Att den inte äter behöver ju inte nödvändigtvis vara pga sjukdomen... utan stressen ?

bara en take jag fick.. är långt ifrån en expert i ämnet...

Hoppas det löser sig.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag lyckligare igen!

Det är nu dag 7 i karantänskaret och Imperatorn har äntligen börjat äta och ser dessutom påtagligt bättre ut!

Jag sänkte salthalten i karantänskaret från 1,016 till 1,011 i onsdags/torsdags, och har legat kvar där sedan dess. Jag köpte nytt frysfoder för kejsare idag, som imperatorn åt med god aptit. Nu är det bara att fortsätta mata den så att den kan samla krafter.

Jag måste byta vatten ganska ofta i karantänskaret, då min frikostiga matning har gett påtagliga nitrithalter...

post-1358-14468915003024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...