Gå till innehåll

Ida's 375 liters


idaida

Rekommenderade inlägg

Jaha! I dag blir mitt nya akvarium skickad ifrån Danmark! Jag har ventet lenge nu, nästan 3 månader! Møbelet har stått klart her i 2 månader nu.. Men nu har jag fått bekräftelse på att det skickas i dag! Banana man

090108018xs0.jpg

När det nya akvariet kommer, skal jag lage hull til rör och sånt i topp platen. Jag har inte riktig bestämt mig for vär jag skal ha avrenningsboksen.. Bak i et hjørne eller på midten.. vad tycker ni? Akvariet står midt på en vägg i stuen.

Några bilder från mitt midlertidiga 250:

Kolla första bilden; jag fikk en liten present av min pojkvän.. 2-2,5 cm.. Den äter som en häst! :skrattar:140108035te1.jpg

140108037bp9.jpg

140108039ph0.jpg

140108048zo8.jpg

Det här blir et low-tec system. Jag vurderer balling, men det får komma senare.

Utanom sirkulation och varme kommer jag att ha:

AM turboflotor 1000 multi

Tunze Osmolator

Osmos

2x150w hqi + 250w hqi i midten. (Jag vet inte, vi får se hur det blir).

2xt8 actinic, hvitt

Uv om/när det behøvs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar på vad jag skal göra med bakväggen i akvariet. Först tänkte jag at ha överrinningen på midten o legge svart silicon på hela väggen. Tror at det kan bli bra, spesielt när veggen gror igjen med kalkalger + +..

Samtidig tycker jag det er snygt med blå bakgrund, men da passar det dårlig med överrinningen på midten. Da får jag heller plassere den i et hörne. Akvariet står midt på väggen i stuen, så av den grunn tenkte jag det villa vara best med avrinningen på midten, men det skulle gå bra o ha den på siden også.

Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att akvariet äntligen är på väg. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Angående ytavrinningen så hade jag nog satt den i mitten mot bakrutan... eller i ena hörnet... eller varför inte i andra hörnet :snurrig:.

Nä, i mitten tror jag blir bra, jag har ju en 375 liters också, hade jag byggt det idag hade jag satt min i mitten.

Bakrutan tycker jag blir snyggast med en ganska mörkblå nyans. Avrinningsboxen kan man ju plantera kollonianemoner på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart det där med kolonianemoner. Det har jag inte tänkt på! Tänkte jag skulle ha en liten "lagun" och därfor sette avrinningen lite til höger for midten, eller venster.. ;) Då vil boksen havne bak lite sten i alle fall.

Vad tror ni? En liten lagun och open aquascaping...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jeg endelig kommet et steg videre.. Akvariet kom på fredag, men jag har varit sjuk så ting har tagit lite tid.. :snurrig:

Men i dag har jag fått boret hull, 3 stk. 2 ner o 1 upp. Møbelet är ferdig modifiserad o i morgon skal jag kutta glas till avrinnigsboksen o lima den upp.

210108vh4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir snyggt!

Tänk på att borra små hål i returerna strax under vattenytan för att förhindra hävert vid strömavbrott. Eller klarar din sump kanske att svälja det vatten som skulle sugas upp?

Det har du säkert redan tänkt på, men jag ser inga hål på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jeg har hatt lite sten lagret til sammans med min kulefisk. Det har blitt lite trådalger, men dom blir snart borte.

020208002xa7.jpg

Dette bildet er dagen etter jeg hadde i levende sten. Korallene er satt i, og jeg har begynt å ha i sand.

020208005cc3.jpg

030208012dg6.jpg

Kun blålys er på her. Slik ser det altså ut nå, 3 dager etter at jeg hade i den første steinen. (Moden vel å merke)

040208004kt4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen takk alle sammen! Så snille dere er!

Har to Aqua Medic 150w. Den ene er litt eldre, derfor ser de litt forskjellige ut. Har satt i nye pærer på 10000k og i tillegg har jeg lysrør på 20000k.

Skal nok senke lampene litt etter hvert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...