Gå till innehåll

blåa BIOBOLLAR.??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

är de nån som kör dessa plast saker som filter?

såg på vinden att ja har typ 50 liter sån där biobollar.. är det nått som man ska köra eller e det bara skit med dom.. kan nån göra lite utlägg både för och nackdelar på dessa..

kommer inte ihåg varför ja plockade ut mina för ett par år sen men då va det snack om att tanken kan krasha om man körde biobollar..

SÅ berätta nu, ska ja spara eller slänga??

// HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en sak jag länge undrat över (har själv några i ett fack).

Många får tuppjuck så fort biobollat tas upp och hänvisar till ålderdomligt förfarande,

men få kan redovisa för nackdelarna.

Det sägs ofta att det är en nitratfabrik.. Men varför då?

Det är en yta som allt annat..Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en sak jag länge undrat över (har själv några i ett fack).

Många får tuppjuck så fort biobollat tas upp och hänvisar till ålderdomligt förfarande,

men få kan redovisa för nackdelarna.

Det sägs ofta att det är en nitratfabrik.. Men varför då?

Det är en yta som allt annat..Eller?

Tänkte på det oxo.. YTA allså som allt annat..

men tänkte försöka locka fram fördelar och nackdelar med dessa omtalade biobollar..

de finns ju hur som helst på detta forum, å detta borde ju kunna locka till debatt..

dessa bollar har ju funnits sen tidernas begynelse, så nån borde ju veta EXAKT hur de är...!!

//HB

Moderator's upplysning:
mod.gifOlycklig formulering, Jag har justerat i inlägget

Mvh Petrol

ja omformulerar mig.. bättre vetande akvarister..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder det i ett mindre kar och många odlare använder biobollar, inte minst i syrerika miljöer där bollarna kommer i kontakt med luften. Det hjälper inte till att bryta ner nitrat (alls?) men det är nedbytningen av ammoniak, (nitrit) som kan skapa problem för odlare och koraller och problemalger i viss mån (lite nitrat är som bekant bara bra). Jag kombinerar biobollarna med en dsb, makroalger och levande sten som tar hand om nitraten. Jag anser att de är användbara komplement under vissa förutsättningar.

Peter

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med biobollar i ytavriningen för att få en tyst ytavrining samt en plats där vatten och luft möts ordentligt. Jag har biobollar i hela men endast en vattennivå på ett par centimeter i ytavriningen. Har även läst att vissa förkastar detta i ett revakvarium (pga av redan hög nedbrytning i LS) men så länge det inte sammlas massa skit i bollarna bryr jag mej inte. Detta unvikts med hjälp av en pvc skiva som är borrad med hundratals 4mm hål och som ligger på toppen så att säga. Inga större saker kommer därigenom.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. så bollar är att rekommendera allså.. vart ifrån har ja fått att dom kan orsaka krash ifrån.. är det inte sant? och om man har skummare behövs bollarna då.. eller blir det kaka på kaka så att säga.. eller blir det dubbelt så effektivt..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer väl från idén att man inte ska ha filter (alltså biobollar, filtermatta, makaroner o dyl) i saltvatten, då dessa när de samlat på sig mycket skit blir "nitratfabriker". Jag uppfattade detta som en ganska allmänt accepterad uppfattning när jag startade mitt första salt för en 5-6 år sedan?

Jag har oxå kört med biobollar i ytavrinningen och jag tror det ska ganska mycket till innan bollarna blir så skitiga så de "avger" någon nitrat (om det nu var det de skulle göra...) Numera finns det väl en hel del andra idéer och filter i allmänhet ses väl inte lika skeptiskt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amoniak är giftigt, för att bli av med det krävs antingen avluftning eller nerbrytning till nitrat. Det första sker i skummaren, det andra på ytor av bakterier. Skummaren är dock väldigt ojämn i sin amoniakavluftandefunktion medans biofiltret är flexibelt och tar hand om det mesta som passerar.

Inget biologiskt filter tillverkar nitrat som klychan "nitratfabriker" lätt kan få en att tro. De bara omvandlar giftigt amoniak till ogiftigt nitrat.

Förr i tiden kunde höga nitratvärden vara problematiska, med nya supereffektiva skummare och kolkällemetoder är kväve i nitratform ofta en bristvara som biofilter kan tillgodose akvariet med. Rätt använt och i rätt samanhang kan biobollar vara skillnaden mellan succe och pannkaka.

Ett annat mer accepterat sätt att effektivt bryta ner amoniak till nitrat är ozon, nitratfabrik?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppfilter är förståss optimalt, men nersänkt i vatten med gott flöde och luftbubbling är nästan lika bra. Det gör skillnad även om det bara ligger och skräpar i sumpen, men då tror jag att filtermatta är bättre.

Har man sump och avrinning av dursotyp så tror jag att det bästa stället är i första facket i sumpen.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har vanligytavrinning med filtermatta... är biobollar ett alternative då ?

funderar på att prova me biobollar istället... om det nu är bättre än filtermattan... och sedan finns det ju så många olika former... men men är biobollar bättre än filtermatta ? (har DSB och sprinklerfilter i karet )

mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det enda vettiga stället är bubbelfällor. Yta för nitratproduktion har du ändå.

Filtermatta skall du absolut undvika i saltkar om du inte vill göra ren den två gånger i veckan. I saltkar försöker man skumma ur skiten inte att samla en bakterihärd helt i onödan.

Vad gör skillnaden så stor mellan biobollar och filtermatta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lång erfarenhet av biobollar! Började på 60-talet. Biobollarnas funktion är att ge stor yta på minimalt utrymme samt att de har liten vikt. Biobollar användes som nitrifikationfiltermassa för att via nitrifikationsbakterier ombilda amonium och nitit till nitrat. dvs syrekrävande processer och där är de effektiva. De har däremot ingen denitrifikationskappasität dvs omvandla nitrat till syre och kväve (vilket sker inuti levande sten). Biobollar har fortfarande en stor användnig i många tillämpningar (variant) t.ex. i Munters reningssystem för fiskodling, men torde ha begränsad användbarhet i moderna revkar där man eftersträvar låga kvävetal. De är endast ett sätt att öka biofilter ytan men så fungerar även många andra material som t.ex keramikrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtermatta lägger igen av skit + nedbrytningsbakterier. Det gör inte biobollar. Det är dessutom risk för att det bildas giftig svavelväte om filtermattan lägger igen. Att ha filtermatta i ytavrinngen tycker jag är ren dumhet. Ytavrinningen har man för att samla ihop ytvattnet för att få max föroreningar till skummaren. Och så sätter man in ett bakteriefilter för att hålla kvar det man försöker skumma bort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder ju filtermattor också...... och jag har aldrig gjort rent dem heller. Hemligheten med det är att det skall vara en sjujäkla fart igenom dem så syretillförseln blir så kraftig att nedbrytningen blir total. På tal om nitratfabrik - jag kör skummarlöst, biobollar, filtermatta och måste tillsätta nitrat eftersom jag inte får tillräckligt i karet annars - förklara det den som kan :)

Földelen med biologiska filter i saltvatten är precis det som Tropfrog påpekade - en snabb nitrifikation och därmed betydligt mindre risk för ammoniakbildning. Det ammonium/ammoniak som inte skummarna tar hand om kommer att omvandlas till nitrat oavsett biobollar eller inte - i så fall på ytorna av den levande stenen. Det biobollarna gör (och även en grov madrass med bra genomströmning) är att påskynda nitrifieringen och optimera den eftersom de är ett betydligt bättre substrat för bakterienedbrytning än LS. Det optimala är att ha ett biotorn men även dränkta med en bra genomströmning fungerar om inte belastningen är för stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har stor volym på filtermattan och högt flöde klarar det sig nog. (flera procent av vattenvolymen) Men med en liten skiva i överrinnigen är jag övertygad om att den lägger igen.

Men allmänt sett vill jag ha skummaren först för att venrilera ut så mycket som möjligt för att minska belastningen på de biologiska filtren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har stor volym på filtermattan och högt flöde klarar det sig nog. (flera procent av vattenvolymen) Men med en liten skiva i överrinnigen är jag övertygad om att den lägger igen.

Men allmänt sett vill jag ha skummaren först för att venrilera ut så mycket som möjligt för att minska belastningen på de biologiska filtren.

Därom är vi överens - det måste vara en ganska aktiv pumpning igenom

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Helt plötsligt börjar jag känna en oro inför min sump!

http://img.port79.se/?dir=images/saltvatten.matsal&imgname=DSCE08785.JPG&single=1

Sådär ser det ut just nu i en sump som är 100x50x40 cm 200 liter till ett kar på 540 liter.

Skummare Deltec 1060s Turbo.

Filterfacket är 20 cm brett och har en öppning nertill på cirka 1,2 cm, sen kommer nästa kam som är på 5 cm, sen är resten av ytan helt öppet för all teknik. Ytavrinningen är 32 mm.

Bör jag känna mig orolig? Har 60 kg LS 13,5 kg Levande Sand.

Min tråd om mitt kar. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27755

Om jag tolkar er rätt så kanske man bara skulle köra en filtermatta och inga makaroner osv? och bara lyfta upp den mattan en gång i veckan och krama ur i en hink och sen ner igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Libben, Mer översiktlig bild på sumpen är väll närmast ett måste om man ska kunna uttala sig, men rent generelt är jag inte glad för filtervadd. Kör man med skummare torde filtermatta vara lite kaka på kaka, men brister skummaren i kapacitet så... Det viktiga är att ha så stor yta mot den sidan flödet kommer från så att den aldrig sätts igen. Efterhand som det bryts ner kommer det längre in i mattan, men sätts ytan igen är det tvärstopp.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...