Gå till innehåll

Mitt första saltkar (clown-hotell) modifieringar/förbättringar?


Netweaver

Rekommenderade inlägg

Hej!

Då kan ni räkna in ännu en som fastnat i saltvattensträsket :) får se hur länge mitt kar i vardagsrummet förblir sött nu.

Köpte i förra veckan ett clownhotell som startades upp i fredags med osmos vatten och salt och har nu snurrat i snart 2 dygn med 2 fluval 4+ för att blanda saltet rejält.

Idag inhandlas (pre-cured) 7 kg levande sten och dessa har blivit något hastigt placerade i karet.

Har gjort lite modifieringar på karet och fler ska det bli, har enligt rekommendation tagit bort det svarta filtret i fack 1, satt en powerhead 680l/h i fjärde facket med en bit slang ut genom det större hålet och kopplat på en hydor bioflo vilket ger en mycket bättre cirkulation i karet.

Har även en aquaclear (bara huvet) i andra änden av karet för bättre cirkulation från det hållet.

Så nu är det bara att vänta och mäta värdena.

Har nitrit,nitrat,ph,ammonium test är det något mer jag behöver testa i början?

Sen undrar jag om nån bytt fläktarna det är ju vanliga 60 mm fläktar funderade på att byta ut dom snarast så det blir tystare?

Sen undrar jag också om nån satt in andra reflektorer det är ju inte direkt nån höjdare som sitter i? Måste ju blir bättre med riktiga.

Min son upptäckte 2 sjöstjärnor förmodar att dom kan stanna kvar eller?

Lägger upp en bild är något grumligt i vattnet fortfarande

post-3013-14468915038342_thumb.jpg

Nån annan som har dessa kar som gjort några förbättringar? som vill komma med lite tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu upptäckt att jag får microbubblor med ut i karet :arg: ska försöka göra som Lasse här på SG har gjort med sitt och bygga om det 3'e facket med en avskiljare och filtermatta.

Får bli att köra till affären igen......

Fläktar i 60x60 verkar det inte vara många som har hemma tänkte beställa dessa eller liknande https://www.jmedata.se/Default2.aspx?Product=PA612N2GML

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu haft karet igång lite mer än 2 veckor har haft en liten spik men alla värden är åter på 0 eller nästan.

Har inte bytt nåt vatten än då det inte känns vettigt då värdena är bra vänta nog en vecka eller 2 tills första vattenbytet.

Har inhandlat 3 turbosniglar får verkligen säga att dom är effektiva.

Händer inte så mycket annars i karet får vänta några veckor till innan det blir nån enstaka fisk.

Har haft en liten dust med ett par glasrosor blev lite besviken då jag verkligen tyckte dom var vackra men ut rök dom.

Har beställt nya fläktar som jag ska byta ut original fläktarna blev 2 med relativt högt luftflöden men som endast låter 19db.

Ska ta isär rampen och se om jag kan seperera led ljuset från den andra belysningen så jag kan köra den på timer nån timme eller 2 på kvällen/natten.

Bifogar en ny bild har nästan blivit av med alla brunalgerna nu igen :)

post-3013-14468915078338_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag har inte meckat med belysningen - det verkar inte behövas för åtminstone mjukkorallerna växer som ogräs. Skall man starta med de svårare SPS:en så måste man kanske mixtra med ljuset - annar tycker jag det är ganska bra i Clownhotellet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det varit igång ett tag har börjat så smått att inreda med lite koraller och så.

Har letat en hel del på nätet för att kunna byta ut belysningen mot lite kraftigare så min förhoppning är snart kraftigare ljus och seperat styrning av månljuset.

Så här såg det ut härom dagen, bilden är lite mörk men det beror mer på kameran.

post-3013-14468915195138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har tyvärr inte hänt så mycket mer annat än att skummaren äntligen har slutat att skicka ut bubblor i karet förmodar att vattnet var för rent eller nåt i början.

På grund av lite andra interessen som dragits igång med det sköna vädret har modifieringarna låtit sig vänta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag gjorde på mitt för att modifiera har du gjort det mesta förutom om man tar upp skummaren ur fack 2, innan måste du plocka ur pump ur fack 1 och ta loss den gänga som du sätter fast pumpen mot skummarfacket...hoppas du fattar. När du sen plockat upp skummaren ser du att den är strypt. Ta en borr av något större dimension än hålet, borra och strypningen lossnar. Skruva tillbaka som från början. Nu kommer du få en skummare som verkligen gör ett bättre jobb, jag fick sätta på en strypnippel för det blev för mycket snurr i den men som sagt klart bättre:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...
Vad jag egentligen var ute efter var om du lyckats separera de blåa dioderna från resten så man kan köra dessa på en separat timer, men det är kanske inte bra med sånt ljus?

Tänkte annars man kunde haft dom på ett par timmar efter man släckt det vanliga.

Har du lyckats med att sära på belysningen?

Gärna tips isf. vill oxå styra dioderna separat......

//B

Lyckades du sära på belysningarna? nån annan som gjort det kanske? va på o koppla ur nån sladd igår som jag trodde va rätt men det lös lika bra fast sladden va urkopplad :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får vi hoppats då personen har mer än ett år försökt då tråden är över ett år gammal
En god idé att fråga alltså. Men ändå inte: Jag dubbelklickade på "Netweaver" och fick upp att han inte varit inloggad sedan 2/2.

ja men hade hoppats på nån annan skulle se det som kanske hade lyckats ... hade varit mkt bättre o ha det så ju:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...