Gå till innehåll

Om marknadsföring på forumet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Tunzez spått o spä är helt befogat...jag har nu lämnat in den berämda streampumpen 6055 för tredje gången på 2 månader! Ska dom försvaras när dom gör en kass konstruktion?????...du har haft tur christer, inget annat.

Polis, domare och bödel i en och samma person. Imponerande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ok, så i vissa fall där "någon" (vem?) tycker att det är okey att kritisera (kasta skit) så går det bra medan där "någon" (vem?) inte tycker att det är befogat så går det inte?

Vem är denne "någon" du menar?

Ska man hårddra det så kastas det skit i var och varannan tråd som innehåller det minsta lilla negativa, om man nu kallar kritik för att kasta skit, kan inte riktigt se sambandet själv,men men...

Man får så klart se till den aktuella situationen, men vi gör alla misstag, oavsett vem man är.

Det är därför den lilla triangeln bredvid inlägget finns, så att de som anser att "någon" går över gränsen ska kunna hjälpa till och upplysa om detta.

Konstruktiv kritik tas alltid upp och diskuteras i moderatorkretsen och vi försöker komma fram till hållbara lösningar som kan tas emot av den breda massan. Det är väldigt svårt att se till allas behov och önskemål när det handlar om ett publikt forum. Jag är övertygad om att de flesta förstår detta och kan se helheten, och inte bara stirrar sig blinda på detaljerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är oxå lite imot dessa regler.

Jag tycker inte det handlar om smutskastning eller dylikt bara för att jag säger, den affären tycker jag inte är bra för att bla bla... Eller denna affären gillar jag skarpt för att bla bla....

Oftast säger man väl inte detta för att göra reklam eller så, utan av helt vanligt ärlighet. Tycker jag ngn butik missköter sig, ja då bör jag ju kunna få säga det rakt ut så att ingen går i samma fälla som jag gjorde?

Yttrandefriheten hur gäller den på forumet?

Detta med tunxe är oxå en konstig sak, det är helt ok att hacka på den tillverkaren, även koralia för den delen. Jag kanske är jättenöjd o inte alls ser varför detta eviga tjat?

Detta är väl lika dant som att jag klagar på en handlare?

Jag tycker ju att kritiken är befogad om jag i det fallet väljer att öppna munnen om det.

Jag får iaf inte riktigt ihop det, helt plötsligt e det godkänt med kritik och i vissa fal inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yttrandefriheten hur gäller den på forumet?

Ja, diskussionen om "yttrandefrihet" och "censur" är klassisk, och återkommer på forumet som ett brev på posten med jämna mellanrum. Jag citerar vad jag skrev i första inlägget i denna tråd:

Jag hoppas att vi inte behöver debattera frågan om forumet ska vara modererat eller inte, eller om det ska finnas några regler eller inte. Alla hobbyforum på nätet har regler, speciellt de framgångsrika. Vi väljer en ordning och tonläge som vi tror bäst gagnar forumets syfte.

Varken SG eller något annat välfungerande hobbyforum på Internet är något "fritt klotterplank" där det är fritt fram att häva ur sig vad man vill säga om andra personer eller handlare. Vi har några regler som vi utformat för att vi tror att det gagnar utvecklingen av hobbyn som sådan i landet. Jag är medveten om att vi inte kan tillfredsställa varje medlems önskan om att uttrycka att man är förbannad eller irriterad på någon. Vi vill som sagt istället ha en konstruktiv diskussion.

Jag tycker inte det handlar om smutskastning eller dylikt bara för att jag säger, den affären tycker jag inte är bra för att bla bla... Eller denna affären gillar jag skarpt för att bla bla....

Oftast säger man väl inte detta för att göra reklam eller så, utan av helt vanligt ärlighet. Tycker jag ngn butik missköter sig, ja då bör jag ju kunna få säga det rakt ut så att ingen går i samma fälla som jag gjorde?

Vi har haft flera trådar som har startat av typen "Hur sjutton kunde den där idiotiska affären sälja mig en X-fisk? När jag kommer hem upptäcker jag att den inte är kompatibel med min Y-korall. Affären måste ju vara oseriös!". Vi vet av erfarenhet att sådana här trådar spårar ur förr eller senare, och dessutom inte blir rättvisa om inte handlaren får en möjlighet att försvara sig. Och ärligt talat är det nog så att det ganska ofta är kunden själv som gjort en tabbe genom att inte vara påläst eller haft felaktiga förväntningar (eller inte sagt hela sanningen om sin egen erfarenhet och kar till handlaren). I dessa lägen låter vi oftast tråden fortsätta, men redigerar bort butiksnamnet, för att inte kritiken ska bli alltför subjektiv.

Vi vill ha konstruktiva diskussioner - inte ett forum där alla missnöjda personer avreagerar sig okontrollerat.

Men regler kan alltid utvecklas om det finns konkreta förslag om förändringar som vi kan övertygas verkligen ligger i hobbyns syfte, därav denna tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoopet har en ganska bra regel - kritik mot affärer och privatpersoner är tillåten men bara om detta gäller

8/ Kritik

Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).

Denna regel har plockat ner dessa inlägg till ett minimum.

En annan sak är textreklam - många av de som skriver här på forumet är inte nya i branchen och därmed är det givetvis så att det finns bindningar till olika affärer. Om jag exempelvis skriver att jag har fått tag på sällsynt fisk som jag jagat länge så är det omöjligt att säga om det är så eller om jag vill göra reklam för någon affärs nyimport. Det enda jag tror hjälper här är att klart och tydligt markera sina bindningar till olika affärer vilket jag har gjort några gånger. Då vet läsarna att det finns bindningar och kan bilda sig en egen uppfattning. Jag tror att det måste vara fritt att säga att jag har köpt den eller den saken där (i en namngiven affär) eller att jag såg den eller den fisken där. Nackdelen med en sådan ordning är att det går att lägga upp en reklamkampanj på detta sätt men moderatorerna får väl vara lite vakna (och vi andra också) för detta. Om man gör så att man puschar en firma eller affär i sitt inlägg så tycker jag att det skall framgå vem man är - för, efternamn och bostadsort. Inga anonyma inlägg i dessa frågor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att SVG har utomordentligt konstiga regler vad gäller denna fråga är det nog betydligt fler än 1% som tycker (det påstods ju ovan att 99% godtog regeln). Skulle tro att väldigt, väldigt många anser att det är uppåt väggarna korkat, men inte orkar/vågar säga något om det.

Själv blir jag så in i norden frustrerad varje gång jag läser en tråd där folk köpt saker och inte får/vågar skriva ut inköpsplats och pris.

Man kan ju faktiskt inte sticka under stolen med att 40-50% av den här hobbyn handlar om att köpa saker. Teknik, akvarier, material, mat, koraller eller djur...allt handlar om shopping på ett eller annat sätt. Att då begränsa forumet så extremt i denna enormt viktiga del är något jag inte kan förstå. Det tar ju helt enkelt bort ett mycket viktigt verktyg i vår underbara hobby. Ett verktyg som säkert skulle kunna få fler att lyckas och kanske fler att börja.

Det som Lasse skrev här ovan ser i mina ögon ut som ett otroligt mycket bättre alternativ för alla parter. Zoopet måste i detta fallet ses som en enorm förebild och något SVG borde försöka ta efter så långt det går. Klarare och smidigare regel går väl knappast att skapa/följa!?

Dessutom vad gäller att ge possitiv/negativ kritik till olika butiker/företag kan för säkerligen merparten av alla medlemmar vara mycket värdefullt då jag har svårt att tro att det är väldigt många som har tid/ork/råd/möjlighet att åka runt till sveriges alla butiker och skaffa en egen uppfattning.

Hade inte tänkt skriva alls i denna tråden...men efter Lasses kanoninlägg var det svårt att låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler inlägg! Alltid spännande att höra fler åsikter. Ju fler som uttrycker sina åsikter, desto bättre möjlighet har vi att anpassa oss löpande.

Lasse,

När du skriver ditt inlägg hänvisar du till Zoopet som ju generellt sett betjänar en hobbykrets som gör sina inköp hos relativt etablerade handlare. Zoofackhandeln i bred bemärkelse har ju flera kedjor och, kan man anta, mer kapital än saltvattenshandlare. Dessutom är ju inte risken lika stor att kunderna konkurrerar ut lokala handlare mot internethandlare, då den absoluta majoriteten av affärsvolymen i zoofackhandeln är hund- och kattmat (och kattsand) som inte lämpar sig för internethandel på samma sätt. Det jag undrar är om man verkligen helt och hållet kan dra fulla paralleller mellan zoofackhandeln och saltvattenshandlare? Min maggropskänsla är att saltvattenshandlare fortfarande kan behöva mer "stöd" för att bli mer etablerade. Eller är min farhåga överdriven?

Som sagt, intressant tråd. Jag önskar att fler skriver i den! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo: Rätta mig om jag har fel, men de enda renodlade saltföretagen är ganska inarbetade eller startar väl rustade, medans de som är mindre kända ofta är kombinerade salt/söt-företag.

Dvs det är ingen av de idag förekommande företagen som skulle konka för lite negativ kritik. Antingen är dom redan tillräckligt starka, eller så har dom söt-delen att falla tillbaka på. Vissa kanske tom har andra zoo-artiklar som inte har med akvaristik att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min maggropskänsla är att saltvattenshandlare fortfarande kan behöva mer "stöd" för att bli mer etablerade. Eller är min farhåga överdriven?

Som sagt, intressant tråd. Jag önskar att fler skriver i den! :)

Stöd säger du?

Finns väl egentligen inget bättre stöd än när man köpt en "döläcker" korall och delar med sig av var man köpt den?

Eller räknas det till reklam?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu skulle vara/bli tillåtet att ge ris till butiker här på forumet. Tycker ni då att det hade varit ok att namnge och lägge ut foton på butiken i tråden nedan?

Plågeri eller ej?

Återbesök på zoomarknad 10/1-08

.

njaoe, jag är kluven till sånt,det är så lätt att missbruka. säg att olle köper en fisk som dör,för att olle inte vet hur man ska hantera den, olle åker till affären och vill ha pengarna tillbaka, det får han inte, då kan han gå in här på guiden och skriva ner butiken med namn och bild, det kan leda till katastrof

för handlarn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser egentligen inga behov av att marknadsföra "butiken". Dom ser ut att ha mer än nog att göra när man är där.

Men jag spanar förståss in de andra potentiella försäljningsställena emellanåt. Det behövs ett ställe att åka till på söndagarna :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu skulle vara/bli tillåtet att ge ris till butiker öppet här på forumet. Tycker ni då att det hade varit ok att namnge och lägga ut foton på butiken i tråden nedan?

Plågeri eller ej?

Återbesök på zoomarknad 10/1-08

.

Jag ser inget hinder i det.

Har själv varit in i butiker som liknar bekrivningarna i trådarna ovan, värre tom. Hade jag kunnat hade jag varnat folk för att gå till dessa butiker då dom missköter skötseln av djuren. Antingen går butiken under (det gör ju inget eftersom djuren förmodligen kommer få det bättre i någon annans butik) eller så skärper dom sig och alla blir glada igen (djur, kunder och handlaren).

Tillägg:

Naturligtvis svårt om man komer hem med en tillsynes frisk firre och den dör efter en timme, då är det ju lätt att skylla på butiken, tyvärr händer ju det alldeles för ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu skulle vara/bli tillåtet att ge ris till butiker öppet här på forumet. Tycker ni då att det hade varit ok att namnge och lägga ut foton på butiken i tråden nedan?

Plågeri eller ej?

Återbesök på zoomarknad 10/1-08

.

Vare sig det publiceras bilder eller ej så tror jag nog att denna handlare ganska snart återgår till enbart guppies och slöjstjärtar i skål. Synd bara att så många firrar kommer att stryka med under resans gång.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njaoe, jag är kluven till sånt,det är så lätt att missbruka. säg att olle köper en fisk som dör,för att olle inte vet hur man ska hantera den, olle åker till affären och vill ha pengarna tillbaka, det får han inte, då kan han gå in här på guiden och skriva ner butiken med namn och bild, det kan leda till katastrof

för handlarn.

Dock är det du beskriver inte det jag redogjort för i mina trådar. Det måste finnas belägg för att butiken skall kritiseras, det syns ganska lätt när inläggen är oseriösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njaoe, jag är kluven till sånt,det är så lätt att missbruka. säg att olle köper en fisk som dör,för att olle inte vet hur man ska hantera den, olle åker till affären och vill ha pengarna tillbaka, det får han inte, då kan han gå in här på guiden och skriva ner butiken med namn och bild, det kan leda till katastrof

för handlarn.

Då kan man ju alltid hoppas att det är fler som har handlat hos samma snubbe som Olle, som kan säga att det minsann är en hyvens butik.

Svår balansgång det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...