Gå till innehåll

Om marknadsföring på forumet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Vänner,

De senaste dagarna har det "pyst" lite här och var i några trådar kring detta med marknadsföring, speciellt om vad man "får" och "inte får" skriva om. Istället för att diskussionen kommer fragmentariskt här och var, så tar vi diskussionen ordnat i denna tråd istället.

Jag hoppas att vi inte behöver debattera frågan om forumet ska vara modererat eller inte, eller om det ska finnas några regler eller inte. Alla hobbyforum på nätet har regler, speciellt de framgångsrika. Vi väljer en ordning och tonläge som vi tror bäst gagnar forumets syfte.

Bakgrunden till diskussionen om marknadsföring är följande regel:

10.4 Marknadsföring eller värvning -

Förutom det som omfattas av regel 10.3 så tillåter vi inte inlägg (eller ett forumbeteende i övrigt) vars huvudsakliga syfte verkar vara att marknadsföra ett visst företag, produkt eller tjänst, eller där man försöker locka besökare till en viss webbplats. Detta gäller både forumet, PM-funktionen, MSN, signaturen, avataren och galleriet.

Efter det att regel 10.4 tillkom har vi tillfört de s.k. annonsörforumen, som närmare beskrivs i trådarna https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18205 och https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19312

Kärnfrågan på sistone tycks kretsa kring i vilken utsträckning det är ok att tipsa om vilka varor som en viss butik har i lager. Det är inte helt enkelt - var går gränsen mellan "tips" och "marknadsföring"? Självfallet vill vi inte ha ett "Munkavleforum" där det är förbjudet att nämna namn på butiker eller länka till dem. Motsatta extremfallet är likaså oönskat. I höstas höll det på att gå till överdrift när allt fler medlemmar började pusha för "sin" butik i signaturerna.

Låt mig också säga att vi ligger inte i händerna på annonsörerna. Vi skulle kunna tappa annonsörer utan att riskera SG, så det finns ingen koppling där. Däremot finns det någon form av rättvisekoppling. Någon affär väljer att skaffa sig en banner och marknadsför sina sändningar via "sitt" annonsörsforum. En annan affär kanske hoppar över detta med banner och istället litar på att dess kunder pushar för deras produkter. Vad är rättvist här? Vad ska vi säga till de annonsörer som betalar för sin banner? Ska vi kanske rent av helt hoppa över detta med annonsörer och hoppas att vi kan dra runt sidan bara på frivilliga bidrag? Har vi tillräcklig support för det? Nja, så länge vi väljer att ha annonsörer så måste vi behandla dem anständigt, även om SG är till för medlemmarna och hobbyn.

Vi har därför i moderatorkretsen valt följande praktiska tolkning av regel 10.4 ovan:

Vi släpper igenom korta inlägg/trådar som endast upplyser om att det finns en ny affär i landet som inte redan är allmänt känd eller finns i länklistan. Likaså att medlemmar svarar på frågan "Var får jag tag på följande pryl". Det är hjälpsamt och av typen "faktaupplysning". Det är också OK att i sin beskrivning av sitt kar eller nya inköp också säga var man köpt dem.

Att däremot lägga in inlägg som tipsar om utbudet hos en redan befintlig/känd affär är ju i definitionens mening reklam, dvs en avsikt att påverka medlemmar att handla på ett visst ställe. Reklam har vi bara i annonsörernas trådar. Vi kan släppa igenom inlägg om produkten är mycket "udda" eller om butiken är "udda". Men inlägg av typen "Butiken i stan har fått in en ny sändning idag" är reklam.

Debattsugna medlemmar får härmed möjligheten att ventilera sin åsikter :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kanske borde jag ha läst på forumreglerna innan jag skriver detta men jag får väl ta risken att bli av med huvudet. Om jag inte minns fel så står det att forumet ska vara till gagn för medlemmarna. Den tråd du syftar på måste vara ett lysande exempel, när en butik tagit hem en sändning med mindre vanliga koraller. Det kan inte definieras som reklam så länge tipsaren inte har annat än tacksamhet och ryggdunkningar av andra sps-nördar att vänta. Ryggdunkningar vet vi ju att det är väldigt populärt på forumet.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Självklart är ju annonsörerna viktiga men det måste finnas utrymme att nämna andra butiker. Det måste ju vara någon moderator som har kunskaper i marknadsföring och som kan bidra till att annonsörerna får mesta möjliga värde för pengarna. (Ett tips från mig kan vara att helt enkelt fråga dem).

<o:p></o:p>

Om man inte kan skriva att något är bra eller till och med dåligt vad gäller butiker så måste ju det i konsekvensens namn även gälla produkter/tillverkare. Att skriva att t.ex. Tunze är det sämsta skit som finns är ju uppenbarligen helt tillåtet, varför?

<o:p></o:p>

När man inte lämnar öppningar för såväl negativ som positiv feedback/kritik så försämras forumets dynamik avsevärt. Dessutom underskattar man deltagarnas förmåga att tänka självständigt samt övervärderar forumets förmåga att påverka marknadsbilden.

<o:p></o:p>

Tack för ordet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Låt mig också säga att vi ligger inte i händerna på annonsörerna. Vi skulle kunna tappa annonsörer utan att riskera SG, så det finns ingen koppling där. Däremot finns det någon form av rättvisekoppling. Någon affär väljer att skaffa sig en banner och marknadsför sina sändningar via "sitt" annonsörsforum. En annan affär kanske hoppar över detta med banner och istället litar på att dess kunder pushar för deras produkter. Vad är rättvist här? Vad ska vi säga till de annonsörer som betalar för sin banner? Ska vi kanske rent av helt hoppa över detta med annonsörer och hoppas att vi kan dra runt sidan bara på frivilliga bidrag? Har vi tillräcklig support för det? Nja, så länge vi väljer att ha annonsörer så måste vi behandla dem anständigt, även om SG är till för medlemmarna och hobbyn."

Det är ju bara en omskrivning, det är annonsörerna som gör att vi inte kan skriva vad vi vill, det är ju helt klart. Sen är det en annan sak hur mycket man ska ta hänsyn till dem eller hur mycket de kan påverka vår verksamhet. Om man tar t.ex. en tidning så köper företagen en reklamplats där, men de har sen inget att säga till om innehållet i tidningen, det vore väl en gångbar väg även för SG. Jag förstår inte riktigt den här rättvisemodellen, de betalar för sin banner, de betalar inte för att vi inte ska få snacka om andra företag här på SG. Jag tycker att annonsörerna har för mycket att säga till om eller vi ger dem för mycket, när det påverkar vad vi får skriva på SG.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne,

Som svar på ditt inlägg så kan jag säga att vi hittills inte mottagit någon styrning från någon annonsör som har påverkat oss (vad jag känner till i alla fall). Förra året hade vi någon handlare som surnade till ordentligt när det snackades skit som de produkter som han hade generalagenturen på och vi fick hot om att han skulle sluta som annonsör om vi inte balanserade diskussionen. Vi var oberörda inför den kritiken, och annonsören ifråga är ändå kvar.

Argumentationen jag gjorde ovan är istället härledd ur de diskussioner som under en längre tid vuxit fram i moderatorkretsen och vårt eget "rättvisepatos". Kanske behöver det uppdateras?

För övrigt läser jag ofta kommentaren att "SG är till för medlemmarna". Det är nästan rätt. Läs syftet:

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar.

SG drivt helt ideellt och oberoende av vinstdrivande aktörer inom branschen. Ingen av oss personer bakom har heller något intresse i någon av branschens aktörer.

När vi säger att SG är till för "hobbyn" så innebär det kombinationen av ett livskraftigt nätverk av utövare av hobbyn och leverantörer till utövarna, dvs handlare. Det är mot denna bakgrund som vi bromsar diskussioner av typen "pricerunner" eller "hetsjakt mot handlare". Det är sannerligen ingen ekonomisk dans på rosor att våga ta investeringen att starta butik i salthobbyn, och vi ser gärna att etableringar stöttas och kritik sker med ansvar.

Vi skriver "informationsutbyte" i syftet också, vilket skulle kunna tolkas som att det borde vara fritt med reklam i alla dess former. Samtidigt fick vi många negativa reaktioner från flera medlemmar som ansåg att forumet blev alldeles för kommersialiserat i höstas (i samband med att en ny butik etablerades, om ni kommer ihåg). Det var marknadsföring för denna nya butik i var och varannan tråd, och flera medlemmar började droppa av pga denna kommersialisering. Vi tappar ogärna medlemmar, och vi styrde istället upp reglerna. Men som sagt, reglerna kan gärna fortsätta utvecklas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det blir bra om en moderator sköter vilka inlägg och länkar som inte håller måttet,när det gäller om det är reklam eller tips,

nu verkar det som det är olika var ribban ligger beroende på vem som låser!

Jag förstår idén, icke-konsekvent agerande från moderatorer kan lätt irritera. Men samtidigt har jag svårt att kräva av mig själv eller någon annan att vara inloggad så ofta som det krävs för att hinna hantera diskussionerna tillräckligt snabbt. Det är ett teamarbete att moderera SG, och individuella bedömningar kommer att ske olika så länge som människor är människor och inte maskiner. Dock sker ingrepp av det slag du syftar på först efter det att två moderatorer blivit eniga om saken, vilket borde ge en viss konsekvens hoppas vi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne,

Som svar på ditt inlägg så kan jag säga att vi hittills inte mottagit någon styrning från någon annonsör som har påverkat oss (vad jag känner till i alla fall). Förra året hade vi någon handlare som surnade till ordentligt när det snackades skit som de produkter som han hade generalagenturen på och vi fick hot om att han skulle sluta som annonsör om vi inte balanserade diskussionen. Vi var oberörda inför den kritiken, och annonsören ifråga är ändå kvar.

Argumentationen jag gjorde ovan är istället härledd ur de diskussioner som under en längre tid vuxit fram i moderatorkretsen och vårt eget "rättvisepatos". Kanske behöver det uppdateras?

För övrigt läser jag ofta kommentaren att "SG är till för medlemmarna". Det är nästan rätt. Läs syftet:

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar.

SG drivt helt ideellt och oberoende av vinstdrivande aktörer inom branschen. Ingen av oss personer bakom har heller något intresse i någon av branschens aktörer.

När vi säger att SG är till för "hobbyn" så innebär det kombinationen av ett livskraftigt nätverk av utövare av hobbyn och leverantörer till utövarna, dvs handlare. Det är mot denna bakgrund som vi bromsar diskussioner av typen "pricerunner" eller "hetsjakt mot handlare". Det är sannerligen ingen ekonomisk dans på rosor att våga ta investeringen att starta butik i salthobbyn, och vi ser gärna att etableringar stöttas och kritik sker med ansvar.

Vi skriver "informationsutbyte" i syftet också, vilket skulle kunna tolkas som att det borde vara fritt med reklam i alla dess former. Samtidigt fick vi många negativa reaktioner från flera medlemmar som ansåg att forumet blev alldeles för kommersialiserat i höstas (i samband med att en ny butik etablerades, om ni kommer ihåg). Det var marknadsföring för denna nya butik i var och varannan tråd, och flera medlemmar började droppa av pga denna kommersialisering. Vi tappar ogärna medlemmar, och vi styrde istället upp reglerna. Men som sagt, reglerna kan gärna fortsätta utvecklas!

Det är mycket roligare att påverka än att kritisera så det här är ett försök till det.

Jag är inte ute efter kommersialisering eller kunna göra reklam för någon butik, min avsikt är att man även ska kunna sprida nyheter om produkter och sändningar som medlem. Jag tycker inte att annonsörerna ska ha ensamrätt på det, utan det är vi tillsammans som skapar SG, på lika villkor nämdes tidigare.

Men för att slippa det som ni nämt en massa reklam i trådarna så behövs det lite regler. Så här lyder mitt förslag.

- Det är bara trådskaparen som har rätt att hänvisa till vilken butik som helst.

- Bara om trådskaparen ber om att andra ska komma med förslag på en butik, så är det okay för andra att hänvisa till vilken butik som helst.

Handlarna har som vanligt sina trådar där de kommunicerar ut nyheter och sändningar.

Man skulle även kunna tänka sig ett nytt avsnitt för medlemmarna som heter något i stil med Nyheter, där medlemmarna kan kommunicera ut nyheter och sändningar.

Jag tror det skulle kunna fungera både för medlemmar och moderatorer, vad tror Du/Ni?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vänder mej mot jannes förslag med de bestämdaste. De finns redan en tydlig tendens att vi har våra favoritbutiker, eller hur?...den typen av reklam som den enskilde gör för att man har en till exempel personlig koppling till butiksägaren, eller bara gillar denne som person, är osakliga skäl, som snabbt kommer ge en orättvis fördelning av "reklam". De finns butiksägare med mindre möjligheter att knyta personliga kontakter, inte har samma utåtriktade sätt, inte har den profil som andra har. Dom kommer snabbt i kölvattnet om vi har medlemmar som tar varje tillfälle att hylla sin favorit.

Kunderna skall på egen hand bilda sej en uppfattning om vad som passar dom eller inte.

beträffande sändningar är de säljarens ansvar o ingen annan att marknadsföra den, via sin reklamsida. Känner stockholmarna för att tala om för varann när triton har schyssta koraller går de bra att använda telefonluren. Sådana annonseringar är ganska tröttande för oss på andra sidan.

Jag tycker vargklos förslag är de rimliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Jannes första exempel är omöjligt att moderera. Men att ha ett ämne som heter nya importer - levande vore kanske något.

Fast egentligen skulle jag helst vilja se en redaktör med ensam skrivrätt för att hålla ordning på tråden.

Litet mer som PM till alla medlemmar. I så fall skall alla nyheter mailas till redaktören som lägger in det.

Jag tror också det behöver begränsas till levande för annars:

Kommer ett preparat upp från Corallenzucht så blir det genast svar att Fauna Marin har samma sedan länge och sedan att Tropic Marin har motsvarande. Och varv två att de inte alls motsvarar utan att A är bättre än C och B är något helt annat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips vore att försäljare som inte är annonsörer på sidan kan göra som de gör på en butik här nere i söder, man får skriva upp sig på en lista där man får ett sms dagarna innan/samma dag som en ny sändning kommer in, så kan man själv anmäla sig till detta om man inte besöker butiken så ofta. Ett annat sätt är det som en annan butik här nere kör med, nämligen email när det vankas nya sändningar, då har man också rätt så bra koll på vad som kommer samt att man kan vara på hugget när det där lilla extra kommer in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur detta kan bli en sån het diskussion varje gång. Annonsörerna har ju sina sidor, XX informerar...där får man ju skriva sin reklam o marknadsföring..eller har jag missat nåt?...så va är då problemet...de e ju bara att titta där...nya inlägg där kommer ju upp bland alla trådar. va e problemet?

Sen vill jag påpeka en sak till: Om en handlare är duktig, seriös, kunnig o allt de där..då behöver han/hon inte oroa sej!...rykten går snabbare än nåt annat...de e kvalite o proffsighet som e de enda som räknas i längden...om man skulle ha oturen att stöta på motsatsen nån gång finns inga annonser i världen som kan rädda den butiken. Tack o lov har vi inga sådana tråkiga exempel här..tvärtom:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ser inte någon anledning att ändra på den ordning som finns nu, annonsörerna har möjlighet att själva informera under "sin" avdelning om de vill, men givetvis måste vi kunna tipsa varandra om olika produkter även från andra ställe. Som någon skrev annonserna är ju till för att synas på sidan, inte för att annonsörerna ska köpa sig någonsorts ensamrätt till SG. Jag tycker faktiskt reglerna som infördes i höstas har funkat bra och att moderatorernas bedömningar varit mycket bra. Sen är ju tillgången på exempelvis sällsynta sps och viss fisk ganska dålig på många håll och då tycker jag att det borde vara ok att olika affärers utbud tas upp för diskussion, denna typ av diskussion skiljer ju sig ganska markant ifrån "köp skummare den och den där, den är jättebillig", eller blir det för krångligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att jag är dum har nog bara otur när jag tänker

Men gå inte hela EU ut på att ta bort gränser

varför skulle jag inte få berätta för någon om jag tycker att en handlare är bra eller dålig

dyr eller billig det är upp till handlarna hur dom vill vara om dom vill försvara sig så har dom väll till gång SG (alla kan inte tycka om mig jag kan inte tycka alla)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lennart, då vad som anses som bra eller dåligt är rätt så subjektivt, så vill vi slippa den diskutionen i forumet. Eftersom alla fabrikat och tillverkare inte har en representant här heller, så kan det vara svårt för dessa att få komma till tals, och för att då inte skapa en dålig stämning och en debatt där allt kan gå åt pipan så har vi valt att inte tillåta detta i forumet. Det är inget som gagnar hobbyn att spy galla på något eller någon så fort allt inte går ens väg. Det är också pga detta som vi valt att låta handlarna ha sin egen del där man kan diskutera direkt med dem och förhoppningsvis lösa saker via PM, mail eller direkt i butik i den mån det går.

Jag hoppas du förstår detta och kan acceptera besluten som är tagna. Överlag så kan jag ju säga att det är positiva inställningar till våra reglar vi har fått, både från handlare och privatpersoner, sen är det alltid ett par russin i kakan som sklal surna till ibland, men det är inget man kan komma ifrån.

Med all världens vänliga hälsningar, Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom alla fabrikat och tillverkare inte har en representant här heller, så kan det vara svårt för dessa att få komma till tals, och för att då inte skapa en dålig stämning och en debatt där allt kan gå åt pipan så har vi valt att inte tillåta detta i forumet. Det är inget som gagnar hobbyn att spy galla på något eller någon så fort allt inte går ens väg.

Det här stämmer ju långt ifrån med verkligheten. Titta bara på det spott och spä stackars Tunze fått utstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart finns det undantag då det ofta går in i andra diskutioner och läser man dessa trådar ser man också att det ofta har en bredare grund. Tunze har ju fått både bra och dåliga omdömmen och därför har dessa diskutioner haft ett vakande öga på sig, i den mån det går. Det är sällan en tråd som är en ren pajkastningstråd blir långvarig. Sen att tex Tunzes nano eller Koralias pumpar har fått lite olika åsikter har ju faktikt en grund då de har varit lite olika i kvalitén. Men den diskutionen får fortgå i trådarna om respektive pumpar.

Går man in och tar bort allt för mycket så blir det ju oförståbart innehåll för nästa som kommer och söker information, och samma innehåll kan komma upp i ännu en tråd.

Vi har ju, som du säkert vet Christer, påpekat att man ska ta upp detta med respektive tillverkare/försäljare och det har ju också accepteras av 99% av medlemmarna. Sen att diskutionen går vidare och hur medlemmarna ser på problem och eventuella lösningar är ju en positiv diskution anser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här stämmer ju långt ifrån med verkligheten. Titta bara på det spott och spä stackars Tunze fått utstå.

Tunzez spått o spä är helt befogat...jag har nu lämnat in den berämda streampumpen 6055 för tredje gången på 2 månader! Ska dom försvaras när dom gör en kass konstruktion?????...du har haft tur christer, inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att jag är dum har nog bara otur när jag tänker

Men gå inte hela EU ut på att ta bort gränser

varför skulle jag inte få berätta för någon om jag tycker att en handlare är bra eller dålig

dyr eller billig det är upp till handlarna hur dom vill vara om dom vill försvara sig så har dom väll till gång SG (alla kan inte tycka om mig jag kan inte tycka alla)

Det är lite de jag menar..att rykten om kvalite o ärlighet sprider sej ändå...det är inte SG uppgift att sköta detta...de sköter vi, kunder, via djungeltelegrafen/mail etc. SG är i första han en sida som avhandlar akvaristik, inte handeln runt omkring denna.

Om jag handlar o en enda gång misstänker att ett pris modereras uppåt, avvikandes ifrån skrivna prislistor etc..då är de förtroendet rökt sen..så funkar nog dom flesta. Tyvärr har jag drabbat av de för inte så länge sen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart finns det undantag då det ofta går in i andra diskutioner och läser man dessa trådar ser man också att det ofta har en bredare grund. Tunze har ju fått både bra och dåliga omdömmen och därför har dessa diskutioner haft ett vakande öga på sig, i den mån det går. Det är sällan en tråd som är en ren pajkastningstråd blir långvarig. Sen att tex Tunzes nano eller Koralias pumpar har fått lite olika åsikter har ju faktikt en grund då de har varit lite olika i kvalitén. Men den diskutionen får fortgå i trådarna om respektive pumpar.

Går man in och tar bort allt för mycket så blir det ju oförståbart innehåll för nästa som kommer och söker information, och samma innehåll kan komma upp i ännu en tråd.

Vi har ju, som du säkert vet Christer, påpekat att man ska ta upp detta med respektive tillverkare/försäljare och det har ju också accepteras av 99% av medlemmarna. Sen att diskutionen går vidare och hur medlemmarna ser på problem och eventuella lösningar är ju en positiv diskution anser jag.

Ok, så i vissa fall där "någon" (vem?) tycker att det är okey att kritisera (kasta skit) så går det bra medan där "någon" (vem?) inte tycker att det är befogat så går det inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...