Gå till innehåll

Jannes 700-liters


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja den så kallade kameran verkar ha fiskfilter också, mendet är mer fisk i burken än nånsin, de här är besättningen:

Pomacanthus imperator

Pomacanthus xanthometopon

Pomacanthus asfur

Pomacanthus navarchus

Pygoplites diacanthus

Apolemichthys xanthurus

Acanthurus sohal

Ctenochaetus hawaiiensis

Labroides dimdiatus

Nemateleotris decora

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tack alla, Jonas vi kan bestämma något på din träff. Stefan jag har inte köpt något blåljus ännu men det kommer, har hållt på med annat som kommer nu. All utrustning i bänken håller på att utrymmas, Det skall bli enklare att sköta underhållet, det finns golvbrunn.

/Janne

post-810-14468912059779_thumb.jpg

post-810-14468912059912_thumb.jpg

post-810-14468912060022_thumb.jpg

post-810-14468912060166_thumb.jpg

post-810-14468912060303_thumb.jpg

post-810-14468912060439_thumb.jpg

post-810-14468912060576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Efter ett halvårs funderande så slog jag till på en BK 250 Internal, med sina 1500 l/h luft och 4000l/h vatten på 48W/h så är den svårslagen. Att den sen har en byggkvallite så att man mer tänker på konstglas än en skummare som skall lyfta skiten ur akvariet är ju inte fel det heller. I jakten på näringsämnen så är en överdimensionerad skummare ett gammalt trick, för ett fiskakvarie rekomenderas våtare skumning och för ett med inte så stor last torrare skumning. Det som går att justera är luftmängden, vattennivå och flödet ut från skummaren, så man tror att det ska gå enkelt, men den är som ett lynnigt fullblod och det är lätt att få den att flöda över. Efter en dags skruvande så börjar jag få ordning på den och det börjar bli lite mörkt i koppen.

Min gamla kalreaktor orkade inte riktigt med så det fick bli en Schuran Jetstream 1 som jag kör med ph-styrning. Det ljusa fältet i reaktorn är magnesiumgranulat som hittils har hållt sig på en bra nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, snackade med Patrik o Jakob igår kväll och vi bestämde att vi ska komma på studiebesök hos dig så snart som möjligt!! Wienerbröd som förra gången blir bra, men denna gång tar vi med dom :)

Kul att du fått hem den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju riktigt bra ut Janne!

Det ska bli kul att höra hur den funkar när den har blivit inkörd. Den ser ju ut att göra rejält med luftbubblor så jag kan förstå att den lätt kan skumma över innan man ställt in den!

Den lilla slangen som sticker ut under koppen, är det en tömnings grej till skummarkoppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ryktet säger att det finns flera, men jag vet inte. På slutet så körde jag min AC 10 timmar totalt, men i 2 timmar intervaller med ett stopp i en kvart för avluftning.

Ni är välkomna, jo det var julafton igår, framförallt så går jetstreamen som en klocka. Jag har justerat tiden den går en gång sen bara funkar det, jag är lika förvånad varje kväll jag testar Kh, Ca och Mg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju alldeles strålande! Det är som min Jetstream Pico som bara rullar på Nu kanske folk även i Sverige förstår att AC inte är allenarådande på bra kalkreaktorer! (o skummare) Finns många bra apparater ute i världen som ofta inte hittar hit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den skummar brutalt om man vill, det är som med en sportbil. Det är upp till användaren hur han vill köra den, inga begränsningar du skall ha kontrollen. Men det innebär även att du kan justera den efter dina behov och att den blir flexibel. Ja det är slangen från skummarkoppen. Klaus på RE är ju mycket för att det skall gå och justera, han jobbar ju nu på att utveckla likströmsmotorer. Så då går det ju även att justera varvet på pumpen och att den blir energisnål också.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...