Gå till innehåll

Jannes 700-liters


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja skummaren är helt vit av bubblor, stigarröret är 15 cm i diametern och för att fylla det så behövs det ganska mycket skum, innan det börjar stiga. Utan RD pumpen så vore BK:en ingenting, men nu kan den generera brutalt mycket skum. Jag vet inte varför de andra som gör skummare inte satsar på större pumpar. Men jag tror det är svårt att tillverka ett nålhjul för större pumpar. Nu gör RE nålhjulen med titanpinnar, men till den nya mindre serien så har man börjat fräsa nålhjul och ett hjul tar 19 min för en CNC-fräs att fräsa. Det är ganska kostsamt när man vill gjuta ett på några sekunder. De frästa hjulen gör de för att få ner vikten så kapaciteten ökar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja tänkte köpa en kamera, så jag lånade en grannes Canon 350D för att prova om det kunde vara något att köpa. Det här är första bilden från min revpelare, en gul Acropora formosa och runt foten så växer det självförökad Pocillopora som är spridd över hela burken ca. 30 stycken. Gul Acropora behöver mycket ljus för att behålla färgen, den här står ca. 20 cm. under 500W MH.

53987082-bd6f-0200018C-.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla.

Wow köp du en sådan kamera å kom med mer foton!

Det blir nog en sådan, men jag funderar på optiken.

Verkligen en snygg korall, och växtsättet är snyggt. När den är så nära ytan och har massor av ljus över sig, tror du den kommer "sprida" ut sig ordentligt, kanske som ett stort flak.

Nej, den kommer inte växa som ett flak, den kommer att växa yvigt. Men jag har flakväxande koraller också Acropora plana, Acropora desalwii och Acropora efflorescens. Efflon är väl den mest utmärkande som flakväxande när den är liten, jag kan göra ett försök att ta en bild på den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en sådan jag är mycket nöjd med. Standardoptiken 18 - 55 är plastig och glappig och jag har en känsla av att den inte tecknar så bra i macroläge också. Har just köpt ett 100 mm Canonmacro och det är en helt annan sak. Stabil och gedigen konstruktion men brännvidden är lite för lång för normalt akvariefoto. 50 eller 60 mm är nog bättre makron för vanligt hemmabruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

40717889-580f-02000154-.jpg

40717098-cac2-02000154-.jpg

40716948-369b-02000154-.jpg

/Janne

Hej Janne. Dessa bilder är cirka ett och ett halvt år gamla.

Jag är en av de lyckligt lottade som fått se hur ditt grymma akvarium ser ut nu när du kör med zeovit.

Kan inte du uppdatera med lite nya helhetsbilder på ditt akvarium. Det skulle nog många uppskatta här på guiden.

Ni som inte var på saltvattensguiden när Janne startade detta kar kan läsa och se mer bilder från starten i tråden.

Det "öppna akvariet".(maj 2004)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4125&highlight=%F6ppna+akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej Janne, köp dig du en 350D, fina grejor. Medföljande optik 18 - 55 är plastig o lite klen. MEN den duger bra. Det är bara folk som ska göra en 3x1 meter stora kort som märker skillnaden på optik. Bländar man ner så kan man ta bra skarpa kort med de flesta optiker. Dock skulle jag rekommendera ett macro som fortsatt utveckling av din fotoväska. Sigma har rätt billiga men mycket vassa gluggar. Canon e förstås vassa de med men kostar en jevla massa mer. (kör själv med canons L optik). Lycka till o fram med bilder så fort du kan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nära att slå till på en ny kamera, men så gick min projektor sönder så det blev en ny sådan istället. Det är inte så mycket att se nu för tiden. Periodvis var det mycket fint, men för mycket labbande har tagit hårt. Just nu ligger det lite nere och jag har börjat fundera över min damm i trädgården i stället. Men det har varit väldigt lärorikt och jag kommer igen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Periodvis var det mycket fint, men för mycket labbande har tagit hårt. Just nu ligger det lite nere och jag har börjat fundera över min damm i trädgården i stället. Men det har varit väldigt lärorikt och jag kommer igen.

/Janne

Menar du labbandet med ZeoVit metoden

Ja en fin damm är inte fel det heller.!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

En del har undrat vad som händer med mitt akvarie, så nu tänkte jag berätta lite om det, jag startade om det för två veckor sen.

Tanken med den nya uppsättningen är att det ska vara fokus på korallerna inget annat ska stick ut, en diskret ställning och lite sten, lite japan-inspirerat.

En av ledsjärnorna har varit enkelhet, till både utseende och underhåll. Jag brukar med jämna mellanrum försöka förbättra(kaizen) både installationen och underhållet.

Har börjat om med helt nytt vatten och har ingen sand.

Jag har gjort mig av med en del LS, har ingen i sumpen och mindre i huvudakvariet. Varför kan man då undra, jo det ska inte kunna fastna någon skit, utan det ska vara fritt flöde överallt.

Med mindre sten så är det lättare att få bra cirkulation runt korallerna, inget som tar imot. Revet är luftigt byggt med många platser för koraller att sitta på, det ser lite konstigt ut med den spretanade stenen, men formen på revet bygger jag inte med stenen utan formen ska byggas med korallerna.

Jag har byggt en ny ställning som akvariet står på och den är målad med vit högblank färg. Skarven mellan akvariet och ställningen där frigoliten är har jag fogat med vit latex som gör att det blir en fin integration mellan dem.

Jag har en blå bakgrund i kontaktplast, har inte riktigt bestämt mig om den ska vara kvar eller bytas ut mot någon annat, det är en fördel att man kan dra bort den och klistra på en ny i stället för att måla.

Armaturerna(4*250w) är samma som förut, men jag har bytt lampor så det blir 2 st. 14k och 2 st. 20k från BLV, de kompletterar varandra väldigt bra nere i 400nm - 460nm spektrumet. Vi får se hur det blir, jag vara väldigt nöjd med 10k och 20k, men det här blir snyggare.

Fortsätter med ZeoVit och reaktorn har åkt ner i sumpen och det är bara lite småändringar i sumprummet. Sumpen och sötvattentanken har bytt plats, bänken som regntunnan stog på har åkt ut. Har numer samma pump till kalkreaktorn och ZeoVitreaktorn.

Jag kör med vanlig slang som det lätt går att ändra på, har för länge sen tröttnat på PVC-rör, det blir för statiskt.

Bubbel Kingen och Schuranen är kvar och jag kör fortfarande utan UV.

Det är mindre fisk också, jag har bara kvar en navarcus, en diacantus och skaffat en leucosternon, men hallå säger många då Acanthurus utan UV det går inte, jo det är mycket bättre med bra vatten än UV.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir i huvudsak SPS:er, men den här gången ska jag nog ha lite andra stenkoraller också. Det blir lite dött annars, inget som vajjar i vinden, kanske några Euphyllior på sidan i nederkant. Sen beror det mycket på vad man kan få tag i för SPS:er, men tanken är få men fina. Acropora i table format står som vanligt högt på listan. Det blir genast lite svårare då, man kanske får ta sig en tur till Coburg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...