Gå till innehåll

Jannes 700-liters


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det blir i huvudsak SPS:er, men den här gången ska jag nog ha lite andra stenkoraller också. Det blir lite dött annars, inget som vajjar i vinden, kanske några Euphyllior på sidan i nederkant. Sen beror det mycket på vad man kan få tag i för SPS:er, men tanken är få men fina. Acropora i table format står som vanligt högt på listan. Det blir genast lite svårare då, man kanske får ta sig en tur till Coburg.

/Janne

Vad ligger i Coburg? Har du kvar BTN rocky påbyggnaden nu när du har minskat på LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir i huvudsak SPS:er, men den här gången ska jag nog ha lite andra stenkoraller också. Det blir lite dött annars, inget som vajjar i vinden, kanske några Euphyllior på sidan i nederkant. Sen beror det mycket på vad man kan få tag i för SPS:er, men tanken är få men fina. Acropora i table format står som vanligt högt på listan. Det blir genast lite svårare då, man kanske får ta sig en tur till Coburg.

/Janne

Bra. Jag PMar dig ett förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Tommy det är kul att vara på bana igen, efter vårat snack i våras så slog jag ett större akvarie ur hågen, jag är glad för det idag.

JA KZ är helt rätt, nej Jonas den är inte kvar.

Ja Patrik det är ommöblerat, men djupet har uteblivit, det kommer sen med korallerna.

Tanken är ju att det är de som skall göra det.

Tack igen för förslaget Erik.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christian, det är borrat i botten, det är två Durso standpipes en i varje bakre hörn, det sitter en kaffeburk med en gummibustning, så det går att justera vattendjupet. Det är bara att dra kaffeburken upp och ner på standpipen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christian, det är borrat i botten, det är två Durso standpipes en i varje bakre hörn, det sitter en kaffeburk med en gummibustning, så det går att justera vattendjupet. Det är bara att dra kaffeburken upp och ner på standpipen.

/Janne

Får börja med att säga att det ser estetiskt mycket vackert ut.

Sedan förstår jag nog inte det här med kaffeburkarna men det låter som en intresant lösning. Kan du ta ett kort så fattar jag nog också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Det är inte så svårt, man borra ett hål i botten på en burk och sen sätter man i en gummibustning, vars innerdiameter är samma som röret på standpipen. Sen trär man på burken på röret och sen går det att dra burken upp och ner på röret.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Bjarne!

Hej Niclas, tack, det var ett tag sen, vi får se hur det blir. Jag har gjort tvärt om den här gången, förut var det berget och revet, nu skall korallerna fram. Tanken är att det ska vara BB, jag har fått lite vanlig alger nu i omstarten, men de är snart borta. Vi får se om jag lyckas hålla botten ren, men om det går bra så reflekterar glas med vit botten ljuset väldigt bra, min ide är att korallerna ska få ljus även underifrån.

/Jane

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett näringsfattigt akvarie så växer även kalkalger dåligt, för det är ju en alg som behöver näring.

Jag tycker också att det är fint med sand och kanske slår jag i ett tunt lager. Men det samlar sig en massa skit i den också, som det är nu så suger jag ut skiten en gång i veckan då jag byter vatten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett näringsfattigt akvarie så växer även kalkalger dåligt, för det är ju en alg som behöver näring.

Jag tycker också att det är fint med sand och kanske slår jag i ett tunt lager. Men det samlar sig en massa skit i den också, som det är nu så suger jag ut skiten en gång i veckan då jag byter vatten.

/Janne

Vill bara få detta bekräftat. Om man kör med vodka, zeovit, ultralith eller liknande metoder som skapar näringsfattiga vatten. försvinner då altså även tillväxten av kalkalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...