Gå till innehåll

Hur sköta icke-fotosyntetiska koraller...


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag har nyligen skaffat två arter med gorgonier som inte har zooxantheller dvs som enbart får energi genom föda och inte solljus. De här arterna är därför väldigt svåra att sköta och att få dem att trivas och överleva en längre period. Tyvärr var exemplaren jag fick tag på nästan döda hos handlaren men jag hoppas kunna få liv i dem och fick dem för en billig peng. Den ena är gul med vita polyper (Diodogorgia nodulifera http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=1519) och den andra är smal, ljus med mörkblåa polyper (osäker på ID än).

Här är en artikel om en kille som lyckats väl med många svåra arter inklusive den vackra men nästan omöjliga Dendronephthya http://www.coralidea.com/images/soft/dendronepthea.jpg :

http://reefkeeping.com/issues/2008-02/feature/index.php

Om någon är intresserad av dessa arter och skötseln kring dessa vackra koraller som inte lever av solljus (fler än jag och Aerie hoppas jag :) ) så diskutera gärna detta här.

Jag själv har börjat ge mina en blandning av korallfoder, torkad phyto, nykläckt artemia och rotifers. Detta matar jag polyperna med pipet dagligen (olika blandningar av föda). Jag rör även runt i sanden för att mata dem med detritus. Det är mycket svårt att avgöra om de äter maten så det skulle vara intressant att höra andras erfarenheter och åsikter både vad gäller matning och andra parametrar.

Vet som sagt inte om detta intresserar så många men för mig som gillar utmaningar inom hobbyn så är detta ett intressant ämne.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att de gillar att stå på ställen där cirkulationen är god och mycket av maten passerar polyperna (kan även tänka mig att en wavebox underlättar ytterligare för polyperna att fånga maten). Ett problem med gorgonier är att de lätt blir övervuxna med alger, risken för detta kan minskas genom att placera dem på ställen med mindre ljus vilket de ofta gör på reven.

Det finns också gorgonier som delvis lever av solljus och är därför mer lättskötta. Dessa arter brukar ha brunaktiga polyper.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två gorgonier som jag tror lever endast genom föda. Jag matar med torkad phyto- och zooplankton för det mesta. De slår ut polyperna så fort det kommer i karet. Jag matar även med fryst röd plankton och ultra clam och seafan från Fauna Marin. Mina gorgonier verkar trivas bra och har polyoerna ute ofta. Jag har bara haft dem i ca 1 halv månad och hoppas verkligen de ska leva länge i mitt kar. Det är mina erfarenheter såhär långt. Ska bli intressant och höra andras erfarenheter.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har börjat ge mina en blandning av korallfoder, torkad phyto, nykläckt artemia och rotifers. Detta matar jag polyperna med pipet dagligen (olika blandningar av föda). Jag rör även runt i sanden för att mata dem med detritus.

Mvh Peter

Det vackra är det svåra!

Algöverväxten beror väl av att de i alla akvarium står för ljust. I havet står de ju längre ner så att ljuslevande alger inte finns i samma omfattning som i ett akvarium. Detta försöker man i akvarium motverka med bra cirkulation kring dem. När jag dyker tycker jag ofta man hittar dem på ganska lugna ställen. Snarare tycker jag att de står där det finns goda möjligheter till uppström med planktonrikt vatten från djupet. Ska man tro på dessa icke vetenskapliga observationer så;

är det kanske viktigare att mata mycket i moderat cirkulation så att de hinner fånga maten och hålla näringsnivåerna så låga man bara kan för att minska algmängden. Kanske blåsa av dem då och då med en pump man håller i handen. Hur funkar dessa gorgonier i zeo-system måntro.

I vilket fall har ju du de bästa förutsättningarna med levande plankton. Ska bli kul att följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har det mesta täckt där, det enda svåra mer är väl just cirkulationen, är svårt att bedöma vilken hastighet de trivs bäst i. Vad är det för korallfoder du har? Tror rotifer är för små för de flesta gorgonier, artemian är nog bra till nodulifieran... vad sägs om att prova torkade cyklops och FM ultra clam/seafan som komplement?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra inlägg.

Jag håller med om att cirkulationen nog är viktig och att det nog är svårt att hitta "rätt" cirkulation i våra kar. Det jag har märkt med min wavebox är att den håller partiklar svävande och underlättar för polyper i allmänhet att fånga föda.

Korallmaten är nanofood från Aquaconnect. Ultraclam och seafan skulle vara bra att få tag på, jag använder även cyclopeeze som jag tycker är ett riktigt bra foder, glömde skriva det. Jag tror rotifer fungerar och det bekräftas även i artikeln ovan även om just nodulfieran har större polyper än den blåa arten. Det är som sagt svårt att se vilken mat de fångar, får sätta mig med förstoringsglas en dag :).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en korall, typ Alcyonium spp. I början ville den inte expandera så mycket så jag placerade den ganska långt ner och där det går en kraftig ström. Kombinerat med att jag matade med en blandning av cyclo-ez, skalade artemia ägg och vuxen artemia så fick jag den att expandera kraftigt när jag precis inna släckning kramade ur mina filter så att ett bakteriemulm uppstod. Sedan några veckor nu så vill den inte visa upp sina polyper. Har misstänkt att det pågår kemiskt krig i akvariet så jag provar just nu kol så vi får se vad som händer. Första bilden visar den under dagen.

attachment.php?attachmentid=20063&d=1200872773

Bilden under visar korallen i sin fulla prakt.

attachment.php?attachmentid=20064&d=1200872773

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Såhär såg min skönhet ut.

Den strök tyvärr med när jag uppgraderade kar.... :(

En riktig skönhet Adddo som inte verkar helt omöjlig enligt första artikeln jag länkade till. Hur har det gått med den ickefotosyntetiska gorgonian?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att rc startat ett eget forum för det äntligen! Tack för de tyska länkarna, kan vara värt att tillägga att marineaquarium.nl även har ett forum för dessa söta koraller.

Ingen orsak bara kul att det intresserar en del på forumet (som vill göra livet ännu krångligare än det behöver vara ;) ). Glömde också länka till det aktuella forumet på marineaquarium.nl:

http://www.marineaquarium.nl/smf/index.php?PHPSESSID=409b4746c3c9ad456aa760e270ed5355&board=16.0

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...