Gå till innehåll

Clownens Sjöhästbiotop, 275 L Kubakvarium


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mitt mål sedan flera år har varit att skapa ett akvarium med en sjöhästbiotop och jag börjar nu känna att jag har kunskap nog att ge det ett seriöst försök.

För ändamålet har jag skaffat ett kubakvarium som heter Scubacube från Eheim på 250L: http://www.otto.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Otto-OttoDe-Site/de_DE/-/EUR/OV_DisplayProductInformation-SuperZoomMoreImages;sid=AywmoyHdfSaUomYTvuKegzpxWpY-iSpfNKES9DLIUTOD7cWohQyNzywFt56vT_a_v_o=?ProductID=419_AAAB35UAAAEYPupNPFrn&Picture=1607298.jpg

Karet känns välbyggt med måtten 66x66x66cm. Höjden på skåpet plus akvariet är 165cm vilket ger en skön insynshöjd och man slipper böja sig ner när man tittar på invånarna. Karet är borrat i botten men jag kommer inte att börja med sump eller ytterfilter.

I dagsläget planerar jag att ha följande invånare:

Fisk:

-4-6 st odlade Hippocampus Erectus (om det går att få tag på den här arten).

-1 Mandarin (Synchiropus splendidus)

-1 Pipefish (Dunckerocampus dactyliophorus)

Koraller:

-Mycket Ricordea

-Gorgonia

-Mjukkoraller samt lättare och mindre ljuskrävande sps (inga LPS eller anemoner eftersom dessa kan skada sjöhästarna).

-Tubastrea som kommer att uppskatta den höga nivån av matning

Ryggradslösa djur:

-Flera arter med snäckor som tar hand om algerna i det näringsrika vattnet och sanden

-Ca tre par med räkor av arterna L. amboinensis (putsarräka)/Lysmata wurdemanni (pepparmintsräka). Anledningen varför jag vill ha så mycket räkor är att de ska producera levande föda till sjöhästarna vilket blir nästan dagligen om allt går bra samt fungera som städare (antalet kan kan bli ett problem dock så jag får se lite).

-En eller fler musslor för att rena vattnet. Om någon vet om det finns risk att musslor kan greppa tag och skada svansen på sjöhästar så meddela mig gärna detta.

Övrigt:

Flera arter med makroalger där hästarna kan greppa tag med svansarna.

Ca 30 kg levande sten.

Tunt lager korallsand.

Om ni är intresserade av sjöhästar och deras släktingar inom hobbyn är detta en bra utgångspunkt som forum:

http://www.seahorse.org/

Och två intressanta artiklar:

http://www.seahorse.org/library/arti...sAndInfo.shtml

http://images.google.co.uk/imgres?im...%3Den%26sa%3DN

Här är ett kar som inspirerat mig:

http://www.reefvideos.com/ (ricordea & seahorse tank)

Jag kommer uppdatera efter hand med mer information och jag uppskattar allas åsikter och erfarenheter. Jag uppdaterar en del information från en planeringstråd tidigare så en del information kanske en del redan läst. I dagsläget har jag precis byggt upp den levande stenen men jag kommer tillsätta mer efter hand. Jag håller på att fylla på med vatten och sand så det är fortfarande lite grumligt i karet men bilder kommer inom kort.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det tekniska:

- 2x24w T5

- 150w MH från Aquamedic

- Tunze nanostream 6045, 4.500L/h

- Tunze osmolator

- Påhängsrefugium (20L)

Jag vet att sjöhästar inte vill ha för stark cirkulation men jag kommer att testa med tunzes nanostream 6045. Blir det för stark cirkulation så har jag andra alternativ.

Sjöhästar vill också ha lägre temperatur än de flesta andra fiskar. Den främsta orsaken till detta är att risken för att de ska drabbas av bakterieangrepp då minskar. För att hålla nere temperaturen ska jag testa att installera extra fläktar, se till att ha ordentlig ytcirkulation från pumparna, samt köra utan luckor. Jag planerar också att köra utan skummare vilket håller ner temperaturen ytterligare. Räcker inte den biologiska reningen kommer jag testa med ett ytterfilter. Med dessa åtgärder hoppas jag ligga inom rätt område och undvika inköp av kylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det biologiska:

Jag kommer att ha en hel del levande sten i karet för att hjälpa till med reningen och se till att microfaunan är så stor som möjligt i karet. Jag kommer även ha sand men jag kommer se till att det inte är för djupt eftersom sjöhästarna behöver allt utrymme de kan få i höjd om de ska leka i karet.

I början kommer jag nog ha snabbväxande arter som Xenia vilket även hjälper till att rena vattnet. Dessa kommer jag ersätta med andra mer attraktiva arter senare vilket jag även gjort i mitt huvudkar. Jag funderar också på att ha korgar med makroalger (chaetomorpha) hängandes i karet i början för att hjälpa den biologiska biten i början.

Jag har redan 20kg levande sten som nu kryllar av mysis och som är väl inkörd för att helt eller delvis användas i karet/refugiumet. Sanden och de flesta korallerna kommer jag ta från huvudkaret där utrymmet ändå börjar bli knappt.

Jag odlar även phytoplankton, rotifer, tigger pods och vuxna artemia i liten skala som kommer att användas i karet samt förhoppningsvis vid odling senare. Jag gör även försök med mysis nu. En av huvudanledningarna varför jag kommer att välja Erectus är att det är en relativt "lättodlad" art. Jag har tidigare även tillverkat några enklare kreisel modeller för uppfödningen (där vattnet centrifugeras och håller mat och sjöhästar svävande utan kontakt med vattenytan).

Refugiet jag letar efter är den här modellen som heter aquafuge. Tyvärr verkar det vara mycket svårt att få tag på de större modellerna i Europa: http://www.marinedepot.com/ps_viewitem~idproduct~CR1725~tab~2.html

Jag kollar även upp om någon kan tillverka en för mig här i Finland. Måtten är ungefär 63x13x30cm. Det finns en herre i Stockholm som har en sådan liggande med inbyggd skummare men han verkar inte så pigg på att skicka den till mig. Jag har försökt skicka honom ett till pm men har inte fått något svar än :).

Annars fattas det bara sjöhästar :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon vet om det finns risk att musslor kan greppa tag och skada svansen på sjöhästar så meddela mig gärna detta.

Inte bra med musslor i hästkar just pga att de kan slå igen och hästen fastna.

Inte bara svansen är en faran utan även nosen. Så fort en häst tycker att något är intressant så står den stilla och stirrar på den, inte omöjligt att få in nosen då.

Håll även koll efter krabbor, men det visste du säkert redan.

Ska bli väldigt kul att följa ditt kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bra med musslor i hästkar just pga att de kan slå igen och hästen fastna.

Inte bara svansen är en faran utan även nosen. Så fort en häst tycker att något är intressant så står den stilla och stirrar på den, inte omöjligt att få in nosen då.

Håll även koll efter krabbor, men det visste du säkert redan.

Ska bli väldigt kul att följa ditt kar :)

Ok tack, krabbor och musslor är portade :). Ert kar är en suverän inspirationskälla.

Ska även tillägga att min mandarin har börjat äta fryst mysis vilket underlättar en hel del och min pipefish äter levande artemia. Det blir nog svårare att få pipefishen att äta fryst. Äter er(a) pipefish fryst Karro & Anders?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack, krabbor och musslor är portade :). Ert kar är en suverän inspirationskälla.

Ska även tillägga att min mandarin har börjat äta fryst mysis vilket underlättar en hel del och min pipefish äter levande artemia. Det blir nog svårare att få pipefishen att äta fryst. Äter er(a) pipefish fryst Karro & Anders?

Våra mandariner och pipefishen (vi har bara en) äter fryst mat. Mandarinerna tar även kulor.

Alla våra fiskar får "jaga" sin mat, vi stänger inte av några pumpar. Vi har märkt att de äter mycket bättre med cirkulation.

Vilken pipefish var det du hade nu igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra mandariner och pipefishen (vi har bara en) äter fryst mat. Mandarinerna tar även kulor.

Alla våra fiskar får "jaga" sin mat, vi stänger inte av några pumpar. Vi har märkt att de äter mycket bättre med cirkulation.

Vilken pipefish var det du hade nu igen?

Jag har en Dunckerocampus Dactyliophorus sedan några veckor tillbaka, ska pröva och ge den fryst nykläckt artemia senare. Jag tror även att min mandarin pickar i sig kulfoder i form av otohime.

Sedan har jag en teknisk fråga. Lampan som följde med i min AM 150w (10k tror jag) tycker jag ger ett guldassigt ljus jämfört med mina Reeflux 10k i mitt korallkar. Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor (kanske bara är innan lampan bränt in iofs)?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan som följer med är på 13000k och pissgul oavsett inbränd eller ej. Släng i en BLV 20000k så blir d bara bulla.

Ok, tack, blir väl till att byta den då. Ska nog kolla på en Reeflux 10k alternativt 12k. Blir inte 20k väldigt blått, i synnerhet om jag kompletterar med blåljus från mina T5 eller är denna lampa inte så blå trots k-talet?

vad fick du ge för karet?

mvh A

649 Euro, dvs ca 6100 kr, inkl borrning och 2x24w T5 vilket jag inte tycker är så farligt. Det fanns butiker som tog nästan det dubbla här i Finland och priset verkar ligga bra till jämfört med de tyska priserna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då var det dags att lägga upp lite bilder på det nya karet :).

Inte mycket att se än men så här ser det ut idag i varje fall. Inget levande än förutom lite makroalger som sjöhästarna nog kommer gilla (fick dem från ett offentligt akvarium i Helsingfors, vet ej exakt ID).

Jag kommer lägga till mer sten på höjden på pelaren och försöka göra den lite mer intressant samt skapa en mindre ö i främre vänstra hörnet så det blir lite av en canyon känsla. Tanken är att aquascapen ska se bra ut rakt framifrån och från vänster sida. Förslag tas gärna emot.

I skåpet har jag en 90L reservoar för vattenpåfyllet. Denna är kopplad till en Tunze osmolator. Även om ljuset är aningen gult från min MH så är jag ganska nöjd med färgerna och glittret från MHn gör sig riktigt bra i det här akvariet.

Temperaturen ligger på ca 23 grader på kvällen och 22 på morgonen vilket är bra för sjöhästarna (kommer nog ha fläktar i sommar).

Mvh Peter

post-1277-14468915196788_thumb.jpg

post-1277-14468915196995_thumb.jpg

post-1277-14468915197188_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de positiva kommentarerna.

Ljuset på bilderna ser iaf bra ut Peter. :)

Det kan nog bli ett bra tillhåll för dina sjöhästar.

Ja belysningen ser ok ut med mina T5 på men det blir nog ett byte av MH snart.

Snyggt, vore toppen om du kunde få bort hinnan på ytan.

Tack Patrik, hinnan är ingen prioritering två dagar efter jag fyllt på med ny sand och vatten men jag hoppas slippa den med tillräcklig ytcirkulation längre fram. Vattnet har inte heller blivit riktigt klart ännu.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hallå Peter! Det lönar sig kanske att kolla in våran enda saltisaffär om et tag. Affären är ju såld och den nya ägaren har planer på att importera på en mer regelbunden bas. Nyss hade de en riktigt hyfsad fisksändning, men jag väntar på LS så jag kan smälla upp mitt nya 77-liters nanokar (det går bara inte att vara utan saltvatten...). Hoppas Jouni kan importera sjöhästarna åt dig! Det nya karet är fö. verkligt häftigt!

Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alix, kul att se dig på guiden och kul att ni är tillbaka på saltsidan! Jo de hade fått in en del fisk men korallkaret och den levande stenen stank som sjutton för någon vecka sedan så det får de nog starta om. Kolla med Petri istället om du ska ha lite levande sten i dagsläget. Lycka till med det andra "nanoprojektet" ;). Det börjar väl snart vara dags?

Ja karet har börjat ta form och jag har köpt till lite mer levande sten och gjort om aquascapen och börjat tillsätta lite koraller och bytt till en svart bakgrund (kommer att måla baksidan snart). Jag har även beställt ett 60cm långt refugium med inbyggd skummare som förhoppningsvis blir en bra kombination av vattenrening och produktion av pods, mysis mm men det dröjer någon månad innan den kommer över atlanten (se bild nedan). Jag har även beställt en Reeflux 10k lampa för att ersätta originallampan.

Mvh Peter

post-1277-14468915278775_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugiet ser coolt ut! Vattnet strömmar från höger till vänster på bilden antar jag, först igenom skummaren? Annars blir ju största delen av alla nyttodjur bortskummade på vägen till huvudkaret? Eller tänker du hålla refugiet helt skillt ifrån huvudkaret (har du ännu plats i skåpet? :skrattar: ).

Skaffade du sten hos Petri? Jag hörde att den inte var världans bra, har visst legat i förråd i Sverige en tid. Var din sten OK? Knepigt, det där... Får försöka klippa till direkt det kommer en ny sändning till Akvaariolinna om den kommer direkt ifrån Indonesien. Det andra "nanopjektet" är i full gång, men tiden går sååå långsamt. Väntetid ända till slutet av juni ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugiet ser coolt ut! Vattnet strömmar från höger till vänster på bilden antar jag, först igenom skummaren? Annars blir ju största delen av alla nyttodjur bortskummade på vägen till huvudkaret? Eller tänker du hålla refugiet helt skillt ifrån huvudkaret (har du ännu plats i skåpet? :skrattar: ).

Skaffade du sten hos Petri? Jag hörde att den inte var världans bra, har visst legat i förråd i Sverige en tid. Var din sten OK? Knepigt, det där... Får försöka klippa till direkt det kommer en ny sändning till Akvaariolinna om den kommer direkt ifrån Indonesien. Det andra "nanopjektet" är i full gång, men tiden går sååå långsamt. Väntetid ända till slutet av juni ännu!

Ja vattnet kommer in genom skummaren och sedan förs djuren ut i karet via överrinning i andra änden. Det är en påhängsmodell.

Jo utbudet på färsk LS i Finland har väl aldrig varit speiciellt bra och stenen från Petri kryllar knappast med liv men den stinker inte gammalt avlopp i varje fall :) ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är det hög tid för en uppdatering. Karet har gått utan problem några månader och efter att ha ändrat min aquascape ett par gånger (inte alltid självmant...) så är jag till slut nöjd med resultatet. Jag har fört över en del koraller från mitt större akvarium och jag har även flyttat över 5 st yngre Banggaikardinaler som jag odlat själv. Jag fick även mitt påhängsrefugium med inbyggd skummare för några dagar sedan som kommer att stå för den mekaniska reningen. Jag har även bytt min MH till en Reeflux 10k lampa samt målat baksidan av akvariet i en mycket mörkblå färg för att ge ett mer dramatiskt intryck.

För några dagar sedan fick jag äntligen tag på två sjöhästar genom kontakter vid Helsingfors offentliga akvarium Sealife. De ska vara odlade H.Reidi från Danmark men kommer från olika kullar. Honan är lite skygg men jag hoppas hon tuffar till sig snart. Hanen kommer däremot fram till handen och tigger mat. Min tvååriga son frågade om han fick klappa "flodhästarna" när han såg dem :).

Återkommer strax med bilder.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...