Gå till innehåll

Clownens Sjöhästbiotop, 275 L Kubakvarium


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar!

Här är bilder på mitt påhängsrefugium som tog sin tid att få tag på från USA. Skummaren verkar fungera bra även om jag har lite problem med bubblor som kommer ut i karet i dagsläget. Jag använder fiji mud i botten och levande sten. I halva refugiet har jag belysning och makroalgen chaetomorpha. I den andra halvan har jag biobollar där jag hoppas att svampar (sponges) ska utvecklas i den begränsade belysningen. Jag har även märkt att mikrofaunan föredrar mörka partier framför starkt belysta. Jag matar refugiet på timer med mikroföda tre gånger om dagen i små portioner vilket sätter fart på förökningen av copepods, amphipods och framförallt mysis. Om jag inte matar aktivt har jag märkt att amphipods kommer att konkurrera ut mina mysis. Produktionen av levande föda i refugiet är viktigt eftersom mandarinen, sjöhästarna och min pipefish är kräsna och behöver rikligt av denna vara.

Det ska bli kul att se hur populationen ökar i refugiet och hur effektivt den förflyttar födan till karet. En av fördelarna med det här refugiet är att det introducerar födan genom en overflow vilket inte skadar dem. Jag har tillsatt mer levande sten och biobollar sedan bilderna togs.

post-1277-14468915546826_thumb.jpg

post-1277-14468915547105_thumb.jpg

post-1277-14468915547311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant refugium! :)

Matar du det via en egen pump eller vad?

Ser ut som en enkel modell om man skulle vilja bygga själv.

Märker du att du får ut smådjur från refugiet ut i karet? Tänkte mest på om de simmar runt på botten i refugiet så kanske det inte kommer ut så mycket till fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant refugium! :)

Matar du det via en egen pump eller vad?

Ser ut som en enkel modell om man skulle vilja bygga själv.

Märker du att du får ut smådjur från refugiet ut i karet? Tänkte mest på om de simmar runt på botten i refugiet så kanske det inte kommer ut så mycket till fiskarna.

Ja det är en venturipump, Rio 400 tror jag, se bild nedan. Det är nog inga problem att bygga själv om man är händigare och lite modigare än vad jag är (skulle nog få mardrömmar där jag förklarar för försäkringsgubben varför grannen återigen har fuktskador i taket). Hade det inte varit en påhängsmodell hade jag nog fixat det själv dock men nu fanns det inte utrymme för detta. Här är en manual som kan användas vid DIY: http://www.cpraquatic.com/pdf/aquafugeps.pdf

Det är omöjligt att säga något om produktionen ännu eftersom refugiet är så nystartat. Jag har dock tänkt på det att djuren i stor del kan bli kvar på botten. Mysis simmar mer än amphipods så de kan eventuellt vara svårare att få över podsen i karet. Samtidigt så brukar amphipods hålla till i chaeton så det är lätt att ta ut chaeton och skaka ur djuren i karet vid behov. Jag har även tänkt att bygga LS upp till överrinningen för att se om fler djur kommer ut i karet om det skulle behövas.

post-1277-14468915547579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl lägga upp lite fler bilder efter alla positiva kommentarer :).

Min pipefish må vara smalast i gänget men det är ingen frågan om vem som bestämmer och är mest nyfiken i karet (den ger pepparmintsräkan på trynet så fort den får syn på den). Det är också en rolig och annorlunda fisk som verkar leva gott på den levande föda som finns på stenen. Jag trodde inte den skulle klara sig när den vägrade äta fryst mat men den växer fint och nu med refugiet så hoppas jag att den kommer att klara sig på lång sikt.

Även bilder på mitt Banggai stim och sjöhästhanen på kvällen.

post-1277-14468915547902_thumb.jpg

post-1277-1446891554809_thumb.jpg

post-1277-14468915548415_thumb.jpg

post-1277-14468915548646_thumb.jpg

post-1277-14468915549043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Dags för en uppdatering och lite bilder.

Tyvärr strök mina två sjöhästar med i somras av okänd anledning. Min pipefish, mandarin och fem egenodlade Banggaier trivs dock fint. Ska försöka beställa nya hästar om det går att få tag på genom Internet.

Mitt refugium funkar bra och min mysis population får växa ostört. Jag skaffade nyligen en mangrove som ska få växa i refugiet. Bladen har ännu inte slagit ut. Jag har precis bytt lampa till en Giesemann 150w "blue" för att få ett mer dramatiskt intryck. Lite svårt att se på bilderna men det är en grotta med tre "pelare" som aquascapen är uppbyggt kring. Jag har tänkt täcka de lägre delarna med ricordea och de övre med sps. I sanden har jag placerat lps och några mjukisar inklusive min stora sinularia.

Lite helbilder:

post-1277-1446891622052_thumb.jpg

post-1277-14468916220782_thumb.jpg

post-1277-14468916221158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr strök mina två sjöhästar med i somras av okänd anledning. Min pipefish, mandarin och fem egenodlade Banggaier trivs dock fint.

Det kan bero på att du hade pipefish ihop med sjöhästarna. Jag skulle försöka ta reda på vad som hände innan jag skaffar nya sjöhästar. Det är ju onödigt att samma sak händer igen.

Kan du inte komma över till Stockholm när du ska köpa dina nya hästar? Det borde inte vara något problem att ta med dom på båten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ove!

Irene: jo det är lite av en chansning med pipefish, jag vet (eller att skaffa sjöhästar över huvudtaget). Jag TROR dock inte det var detta som låg bakom dödsfallen, snarare att jag hade svårt att få tag på tillräckligt högkvalitativt frysfoder under sommaren (Finland är ingen direkt metropol när det gäller saltvatten tyvärr).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK.

Sjöhästar är ju lite speciella då dom sknar någon riktig mage. Deras matsmältningssystem är mycket känsligt och äter dom inte på 4 dagar så stannar det av och sjöhästen dör. PGA detta är dom beroende av att få högkvalitativ mat varje dag. JAg ger mina uteslutande mysis som frysfoder dessutom får dom då och då vuxen berikad artemia. Det bästa är om man kan ge dom lite mat flera gånger om dagen. Kan man inte tillgodose deras speciella behov tycker jag man skall avstå från att skaffa dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK.

Sjöhästar är ju lite speciella då dom sknar någon riktig mage. Deras matsmältningssystem är mycket känsligt och äter dom inte på 4 dagar så stannar det av och sjöhästen dör. PGA detta är dom beroende av att få högkvalitativ mat varje dag. JAg ger mina uteslutande mysis som frysfoder dessutom får dom då och då vuxen berikad artemia. Det bästa är om man kan ge dom lite mat flera gånger om dagen. Kan man inte tillgodose deras speciella behov tycker jag man skall avstå från att skaffa dom.

Håller helt med dig Irene, men nu kanske du fått uppfattningen att jag är lite av en nybörjare som chansar till höger och vänster utan att vara påläst och det stämmer inte riktigt :). Jag fick en dålig sändning med mysis av ett märke jag tidigare haft bra resultat med och kunde inte snabbt få tag på nytt här i mumindalen. Jag matar med berikad mysis minst två gånger om dagen och även berikad levande vuxna artemia lite då och då.

Jag kommer försöka med H.Reidi som jag antagligen beställer från Tyskland inom kort. Min förhoppning är att även kunna odla denna art och jag har konstruerat en kreisel som jag tror kan vara bra för Reidi.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill H.Reidi vara produktiva så kan dom. Mitt par har levererat ett 50-tal föl/gång med bara 14 dagars mellanrum nu det senaste. Ganska imponerande tycker jag, som har dom i ett Clownhotell på endast 57 liter. Där har dom gått sedan maj iår.

Hälsn

Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill H.Reidi vara produktiva så kan dom. Mitt par har levererat ett 50-tal föl/gång med bara 14 dagars mellanrum nu det senaste. Ganska imponerande tycker jag, som har dom i ett Clownhotell på endast 57 liter. Där har dom gått sedan maj iår.

Hälsn

Lars

Hej Lars

Har du gjort några försök till att odla upp dem? Problemet med Reidi är väl att fölen är förhållandevis små vilket försvårar uppfödningen och att det tar längre tid för dem att bli bottenlevande. Kul att se att det är fler och fler på guiden som håller på med sjöhästar.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...