Gå till innehåll

Fiskar+sjöhästar??


sugen på salt

Rekommenderade inlägg

Sjöhästar behöver något att "hänga" sig vid, rekomenderar Caulerpa. det går att ha sjöhästar med fiskar men inte aggresvia fiskar såsom kirurger och dylikt. Clowner går bra samt mindre fiskar. Så länge det inte är för strömt för sjöhästarna och att de äter och har något att hänga vid så funkar det toppen Hänvisar dock till Karro&Anders, som kan detta ämne bättre än mig ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden!

Jag håller inte med om att clowner är ett bra val med sjöhästar, de kan vara alldeles för aktiva och kommer äta upp mycket av maten för sjöhästarna. Clowner kan också bli ordentligt revirbenägna. Jag kommer ha pipefish och mandarin med mina. Mindre gobier typ neon gobie går säkert också bra.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm.. clowner kan vara revirbildande, men har sett många små kar med clowner och sjöhästar tillsammans så jag använde mina erfarenheter av det. Det beror nog på hur stora de är också(angående kön).Men som sagt om man ska ha ett sjöhäst kar så är det nästan ett måste med pipefish;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men som sagt om man ska ha ett sjöhäst kar så är det nästan ett måste med pipefish;)

Jo de är fina och fungerar bra tillsammans vad gäller temperament och behov mm men tyvärr så avråds de ofta eftersom de lätt överför sjukdomar till sjöhästarna, kanske beroende på att de är så närbesläktade. Jag vet inte hur kraftigt sambandet är och vill man vara så säker det går så ska man nog bara ha sjöhästar från en och samma akvarieodlade kull.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. men om man vet att man köpt en frisk pipefish innan sjöhästarna så kan man bota den om den har en sjukdom, redan när de första symtomen börjar:)

Det är tyvärr inte så enkelt Johan men jag gör som Karro och Anders och utmanar ödet lite :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
seahorse.org har listat ner vilka som går ihop med sjöhästar, kolla länken.

http://www.seahorse.org/library/articles/tankmates/tankmates.shtml

snor tråden lite, läste på seahorse länken att man inte kan ha kofiskar med sjöhästar, dock sett ett par rekomendera de här på svg och förstår faktist själv inte varför dom e satta på nivå 4 "these specimens either have no business in a seahorse tank, or should not be kept in captive systems due to failure to thrive." Dom e dåliga simmare precis som sjöhästarna gillar inte strömt vatten och har väll ganska lika krav som sjöhästarna har eller har jag helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På seahorse.org finns det folk som haft sjöhästar i över 20 års tid. Det finns kunniga veterinärer och marinbiologer mm som verkligen vet vad dom talar om. Det som står i galleriet och biblioteket är den bästa guid du kan få. Jag skulle rekommendera att du läster och lär så mycket som möjligt där innan du skaffar dina sjöhästar. Jag har endast 2 gobiodon okinawae samt 2 odlade pipefish med mina sjöhästar. Jag har aldrig haft problem med de fiskarna. Jag skulle däremot aldrig våga ha pipfish som jag köpt i en akvariebutik ihop med mina sjöhästar. Ska man ha det skall man hålla pipefishen i karantän dessutom ska dom avmaskas innan. JAg tycker att sjöhästar är så speciella djur att jag inte behöver något annat i mitt akvarium. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...