Gå till innehåll

Mitt nya 600l kar


Rekommenderade inlägg

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej Andreas , miracle mudden får vänta ett tag , jag behöver fylla på med 2 säckar levande sand till , men alla värden är inom ramen än så länge , så det kommer nog att räcka med bara DSB , miraclemudden är djuphavs lera till 80% och resten tillsatta mineraler och spår ämne , och korallsand innehåller ju mer än bara kalk , det är 5st diadema borrar i nu och nytta gör dom , men alla problem som jag hade när jag flyttade karet ut till hallen är som bortblåsta , till och med garanterat stendöda fläckar av koraller har börjat få liv igen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Ingemar , tror att det är max 12 kar under alla år kanske några till om man räknar sötvatten , men detta är garanterat det sista karet , det har allt som alla andra kar saknat , fast ändå så enkelt som möjligt , byta vatten var annan vecka det är allt , ok fylla på sötvatten för avdunstningen en gång i veckan , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej Daniel , det har inte hänt så mycket med ut blåsen , det blev några bakslag , först fick jag någon spor eller bakterie som la sig som en film överallt , sen 1 miljon plattmask , men sporen försvann när jag doserade mot plattmask , sen pajade en pump , och jag vill alltid ha två identiska pumpar hemma , använder en och den andra står på rengöning , så det fick bli dränkbar pump igen igen , och jag behöver värmen , har en 300w doppvärmare som går jämt + en 200w som slår till och från , så 2st 400w mh hade passat bättre än lysrör , enda cirkulation jag har nu är den upp från sumpen , och det funkar någorlunda nu , det behöver bara tid nu och det passar bra nu när fiskesäsongen börjat , mvh stefan

post-1262-14468925160055_thumb.jpg

post-1262-1446892516025_thumb.jpg

post-1262-14468925160707_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt förtjust i din tanke på att bara ha returpumparnas utblås som cirkulation i akvariet. Jag tänkte försöka adoptera det till mitt nya akvarie, har du något tips eller så på det? Kan man få bra cirkulation med ett utblås? Blir det ett större och mjukare flöde om man använder stora rör typ 40 mm eller högre? Så att man tjänar på att vidga rören efter pumpens utblås som oftast är av mindre diameter.

Lurigt med värmen där, om du har täckglas på akvariet så borde du väl tjäna någon grad eller två? Jag tycker det kan göra stor skillnad, du har ju öppen sump iaf. Men om du kört MH som gett mycket värme så borde du väl kunna få skillnader i temperatur på natt och dag? Känner igen problemet annars, mitt kar blir med för kallt. Utan värmare alls så blir det nästan 21 grader i det. Så min värmare verkar vara på dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel , nu kör jag en Laguna 6000l/h och 32mm upp till karet , det ger ett ok flöde i karet , om man sätter en förminskning så blir det en hårdare stråle och man drar bara upp sanden i stället , lite surt är det med värmen , den ström kostnaden på doppvärmaren är nästan samma som driften av två 400w MH lampor , 10 timmar om dagen om man räknar på ett år , och spillvärmen på MH lampor blir ju gratisvärme , i alla fall minst sex månader om året , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du man kan ha för pump från min källare (3.5m) å ska bara trycka upp osmosvatten?

Lite tråkigt svar som blir ganska kostsamt.. ;)http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/ Använder dessa pentrypumpar till allt som inte har salt i sig, har hitintills inte förstört någon :) Dom har en pumphöjd på 5m och går att trycka igenom öppningen på en 25L dunk, kostar 80:-.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Wrang , har du kopplat in sumpen i källaren? mvh stefan

Nej inte ännu är massa annat att greja med i ett gammalt hus men skulle vilja haner osmostanken iallafall. Allt är fördraget så hittar man en bra pump även som returpump med styrning så hade det vart kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej , nu samlar jag matreal till ett led bygge , ramarna blir 49x49cm och 3cm höga , en alu skiva ska fästas på ovansidan med fläkt och ledar med linser på insidan , sedan bocka det yttre höljet så jag kan utnyttja den 5mm breda luftspringan som blir runt om för kylning , men allt är bara planering än så länge , mvh stefan

post-1262-14468925310552_thumb.jpg

post-1262-14468925310732_thumb.jpg

post-1262-14468925310894_thumb.jpg

post-1262-14468925311074_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Ingemar , det är bara i planerings stadiet än , så någon kostnad har jag inte kollat på , letar matreal så att den snygg som en köpe armatur fast billigare , det enda jag inte brukar springa på är ledar och linser , resten går nog att skrapa ihop , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hej , idag fixade jag snikvarianten av svängbara ut blås , fick ta det jag hade hemma , en 32mm och en 25mm vinkel en bit 25mm rör och två storlekar 25mm lim muff och en bit pvc remsa , får se om det blir en eller två motorer som driver dom , eller enkelmetoden , en magnet ventil lite fiske lina och två gummiband , mvh stefan

post-1262-14468925505139_thumb.jpg

post-1262-14468925505334_thumb.jpg

post-1262-14468925505513_thumb.jpg

post-1262-14468925505693_thumb.jpg

post-1262-14468925505873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej , fick ur tummen och drog färdigt PVCn , en 25mm vinkel i var ände blev smidigast , sandbädden funkar än så länge bra , åtminstånde så bra att det inte är lönt att starta upp nån skummare , har släppt i några sandvändare och det var en miss , deras bökande kräver vadd filtrering , så ett Hi tec vadd filter är instalerat , mvh stefan

post-1262-14468925857376_thumb.jpg

post-1262-14468925857566_thumb.jpg

post-1262-14468925857766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...