Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

Vatten, vatten och åter vatten. I morgon skall jag åka och hämta mer sten samt vatten med rätta värdena hos en kille. Då ska jag enligt de lärda inte behöva köra hela "inkörningprogramet". Vi får se hur det blir med det. Stenarna jag köpte och fick i fredags var okay utom att en sten med massa gelésörja på (troligtvis någon mjukis) som luktade ruttet. Jag putsade och borstade en del på den stenen innan den åkte i. De hade troligtvis inte klarat resan allt för bra.

Annars ser allt okay ut, från mina amatörögon sett.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I natt såg jag min första glasros. Den var säkert 3-5 cm hög. Jag kommer nog att få spana på den ett tag innan åtgärd då den har gömt sig i en håla och verkar veta om att jag har hittat den, något skray alltså. Såg oxå en Fireworm. Den var kanske lite större än vad jag hade förväntat mig. Säg att den säkert var 20 - 30 cm när den sträckte på sig.

Någon som har åsikter på:

1. vilket djur skall bort? Båda eller bara rosen?

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller också på att starta upp och kämpar mot glasrosorna. Det finns ju 1000 tips överallt men om den sitter i en håla har jag märkt (och säkert många med mig) att om man bara stör den hela tiden så kommer den börja vandra och förr eller senare placera sig på ett lättillgängligt och utsatt ställe. Dvs även om du inte kommer åt tillräckligt bra för att ta kål på den så spruta in nåt otrevligt i hålan ändå för att driva ut den. Otrevligt att spruta har jag kört lite olika varianter: kokhett vatten, saltlösning (alltså högre salthalt än i havsvatten), iskallt vatten, kalklösning.

När den väl satt sig så den sticker ut ordentligt har jag haft en jäkla jobb att få kål på den ändå - seriöst, dess läkande egenskaper och regenerativa förmåga vore verkligen nåt för forskarna att undersöka - om man skulle kunna överföra deras läkekött till människor så skulle man säkerligen kunna hugga huvudet av sig själv och vakna upp som två kloner nästa dag.

Men i alla fall - jag tycker det funkar bäst att smyga på den med spruta (har ingen kanyl, men en riktigt smal doseringsspruta) och ge den en riktigt hastig och överraskande dusch kalklösning - knepet är att spruta till snabbt och så nära man kan komma - det verkar chocka dom så de krullar ihop sig istället för att gömma sig i en håla. Sen kör jag spetsen in "krullet" och sprutar ut mer. Sen gojsar jag runt lite i "krullet" och sprutar ut mer så jag är säker på att det kommer in i vävnaden. Sen sprutar jag runt och ovanpå lite grann. Men jag använder faktiskt inte så jättemycket även om det kanske låter så nu. Varje "sprut" är nog en ca 0,5ml - avslutet på och runt den lite mer.

Just det - jag kör med pumparna avstängda också så både glasrosen och kalket håller sig relativt stilla och där jag vill ha det. Sen får pumparna vara av nån timme till så inte kalket sköljs bort innan det verkligen gjort nytta.

Ja... så gör jag... andra gör på tusen andra sätt har jag förstått och jag har provat massor men tycker detta funkar bäst. Första sprutet ska förresten vara rakt in i käften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några funderingar på vad för djur det är jag ser på natten, har tagit dem med nightvision, lägger om en liten stund upp länkar till filmerna.

De liknar mer fiskar än räk, krabb, mysis eller artemia yngel. Men jag är ju som sagt lekman, så vad jag ser kanske är något helt annat i era ögon. Ska bara rippa över filmtjafset, tar någon timma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just innan jag börjat filma ändrat riktining på pumpar, där av grumset---->

Första frågorna:

Vad kan dessa heta?

film1 = Majano?

www.mickesreklam.se/film1.wmv

www.mickesreklam.se/film2.wmv

Nakensnigel??

www.mickesreklam.se/film3.wmv

Ormsjöstjärna?? (sorry, filen e lite stor. Den som väntar....)

www.mickesreklam.se/film4.wmv

Annan nakensnigel??

www.mickesreklam.se/film5.wmv

Nightvision Vad kallar ni dessa djur?

www.mickesreklam.se/film6.wmv

www.mickesreklam.se/film7.wmv (råkar heta film 6 vid start)

www.mickesreklam.se/film8.wmv

De var de för de(nna) gång.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag valde jag att lägga i ett par kapslar med bactozymer för att stimulera den biologiska aktiviteten i karet och för att öka nedbrytningen av nitrit. Har jag då gjort rätt eller fel? Jag antar att det kanske inte har någon större påverkan, men kanske, kanske. Har även börjat med ljus i större doser.

Har ett lager med grönalger på slimelineskivorna i botten, dock alltid ca 10 cm från revbyggnaden. Varför blir det inte alger under sten och på sten, e det pga av ljuset eller pga att microtjafs städar närmast stenarna och idå äter grönalgerna?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just innan jag börjat filma ändrat riktining på pumpar, där av grumset---->

Första frågorna:

Vad kan dessa heta?

film1 = Majano?

www.mickesreklam.se/film1.wmv

www.mickesreklam.se/film2.wmv

Nakensnigel??

www.mickesreklam.se/film3.wmv

Ormsjöstjärna?? (sorry, filen e lite stor. Den som väntar....)

www.mickesreklam.se/film4.wmv

Annan nakensnigel??

www.mickesreklam.se/film5.wmv

Nightvision Vad kallar ni dessa djur?

www.mickesreklam.se/film6.wmv

www.mickesreklam.se/film7.wmv (råkar heta film 6 vid start)

www.mickesreklam.se/film8.wmv

De var de för de(nna) gång.

/Micke

Film 1 Ricordea florida

film 2 Ricordea yuma

Absolut inte Majano

nu e du bortskämd :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är ju din tråd Micke! Jättekul å du är ju på G ordentligt! Bus-kul! Förefaller krylla av liv i karet. Ska läsa å kolla mer senare, just nu ska jag stupa i säng efter en eländigt jobbig vecka...

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är ju din tråd Micke! Jättekul å du är ju på G ordentligt! Bus-kul! Förefaller krylla av liv i karet. Ska läsa å kolla mer senare, just nu ska jag stupa i säng efter en eländigt jobbig vecka...

/Gierth

Kul att du hittade min tråd och tack för ditt svar, japp man kan kalla det bus-kul! ;)

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag för första gången gjort lite tester i karet. Dock inte saltvärdet som jag höll koll på vid fyllning och som ligger på 0.023 eller 23 nått ivf.

(salifert från Boited Marine)

Nitrate 00000 Helt transparant ofärgat.

Phosphate 00000 Helt transparant, ingen tillstymmelse till blått.

Så vad kan man dra för slutsattser av detta?

Dock har jag en del grönaler på botten, runt revet med cA 5 TILL 10 CM ren botten närmast stenanarna. Har oxå sett att grönalgerna börjar försvinna, dock inte fort. Så någon som har en idé om vad mitt nästa steg bör bli och vad säger dessa värden just dig?

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick lite backning av Ted att jag hade för lite sten i karet, men jag kan nu se att jag inte har lagt ut några bilder med alla den stenar som "börjar" skapa reveti karet och jag har oxå problem att göra det i kväll då jag inte har batterier till cameran hemma. Så vi får vänta tills i morr´n då jag har hämtat de jag har i laddaren på firman.Den som väntar på ........ Ja, ja tack för alla fina svar ;/.

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ett dussin turbosniglar börjat jobba skift och det verkar som om grönskan börjar försvinna, dock har endel av "de gröna" fått fäste i botten dvs. jag har en del alger som börjar närmare sig 10 cm strecket. Någon som har ledtråd till vad man gör åt detta, mer än väntar?

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ormstjöstjärna så klart. Smådjuren på natten ä diverse små kräftdjur, vilka är toppen i akvariet (mandarinfiskar t ex äter bara dessa och tar inget foder. Även en del koraller tar dem)

Tack för ditt svar och kul att det kom någon reaktion på vad jag skrivit. Det har liksom varit tyst här ett tag. Om det varit pga. mina formuleringar, om folk inte har haft tid, min tråd har inte varit intressant eller om jag skriver och frågar saker som hör hemma i andra delar av forumet..

Något verkar det vara ivf.

Jag drog samma slutsats, det r en ormsjöstjärna, dock har jag inte sett den sedan dess. Nu mera brottas jag med algproblematiken, men det r antagligen övergående. Jag har oxå noterat att partiklar i vattnet gärna hamnar på botten än att slurpas ner till sumpen, kanske jag har för dålig cirkulation ner till sumpen (3000/l timman)? Så jag har nu börjat fundera på att höja cirkulationen ner till sumpen genom att skaffa fram en större pump.

Annars säger jag som tidigare, batterierna till kameran e på gång, la fram dem idag men missade att ta med dem hem.

Polaren i Oslo skulle idag ha fått hem sin balja för 40000 kr. DHL ringde honom vid 15-tiden idag och berättade att de lyckats ha sönder burken på flaket. Han sa:

- Det r nog inte meningen att jag ska starta ett saltvattenskar...

observera då att han oxå har haft problem i ett par månader med leveransen från Sverige, där han beställde det första karet (se info´n tidigare i min tråd). De karet han beställde i Sverige har de inte ring, eller skrivit till honom om under hela tiden, så han valde bort det.

Förtfarande 0.000 phosphate

0.0000 nitrate

Har två putsarräkor som frodas samt en del koraller. Har oxå vatten från fungerande system. Kanske man skulle satsa på att belasta vattnet lite? ;) *slurp*

Natti

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska nog öka circulatonen I burken, eller ändra riktning på pumparna så du inte får stillastående zoner, circkulationen är ett meck i såna här burkar, även i mitt trekantiga:)

Tack för ditt svar Crille.

Jo, jag har rätt bra cirkulation i karet, men jag anser att jag inte får ner tillräckligt med "dynga" i sumpen. I karet sitter en fast pump på 4000L/h som kör rakt in i revet och 10 - 20 cm från ytan sitter en med 4000, 8000 och 15000 L/h intervalltjafs. Jag har oxå för tillfället en 1000L/h som blåser ner under revet, med filter som jag rengör var tredje dag. Jag kommer inom kort att kasta i en till 4000L/h, men observera men, jag tycker att det redan nu e ett enormt "blås" i karet. Men som lekman.... Jag har ju bara sett ett hemmakar tidigare...

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...