Gå till innehåll

Nitrattillsättningens vara eller icke vara mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Stimpson and Kinzie

"Nitrate or ammonium addition (20 $\mu$M) to oligotrophic sea-water caused a significant reduction in coral growth"

Om man nu citerar en källa så bör man nog ta med hela citatet. Eftersom du inte angav någon artikelkälla till citatet så var det ett helsike att hitta och det var kanske meningen... Här är hela citatet

The addition of 2 mM bicarbonate to aquaria containing tropical ocean water and branches of Porites porites caused a doubling of the skeletal growth rate of the coral. Nitrate or ammonium addition (20 $\mu$M) to oligotrophic sea-water caused a significant reduction in coral growth, but when seawater containing the extra bicarbonate was supplemented with combined nitrogen, no depression of the higher growth rate was evident. We infer that (1) the present dissolved inorganic carbon (DIC) content of the ocean limits coral growth, (2) this limitation is exacerbated by nitrate and ammonium, and (3) adding DIC increases coral calcification rates and confers protection against nutrient enrichment.
Rödfärgning från mig.

Precis som läget i ett normalt akvarium med ett Kh på ca 8-10 som brukar vara en vanlig siffra. Det går alltså inte att bara dra över erfarenheter (eller den mening man vill) från naturen till akvarium.

Jag skall ta ett citat till från en vetenskaplig undersökning i akvarium

M. J. Atkinson1 contact.gif, B. Carlson2 and G. L. Crow2

(1) Hawaii Institute of Marine Biology, PO Box 1346, 96744 Kaneohe, HI, USA(2) Waikiki Aquarium, 96815 Honolulu, HI, USA

Accepted: 2 December 1994

Abstract Fifty-seven species of hermatypic corals have been maintained and grown in high-nutrient seawater at the Waikiki Aquarium, Honolulu, Hawaii. In this study we document the chemical conditions of aquarium water in terms of dissolved nutrients and carbon. Aquarium water is characterized by concentrations of inorganic nutrients that are high relative to most natural reef ecosystems: SiO3 xxlarge8764.gif200 xxlarge956.gifM; PO4 xxlarge8764.gif0.6 xxlarge956.gifM; NO3 xxlarge8764.gif5 xxlarge956.gifM; NH4 xxlarge8764.gif2 xxlarge956.gifM. In contrast, concentrations of organic nutrients are lower than most tropical surface ocean waters: DOP xxlarge8764.gif0.1 xxlarge956.gifM and DON xxlarge8764.gif4 xxlarge956.gifM. The incoming well-water servicing the facility has low pH, crating over-saturation of carbon dioxide. The coral communities in aquaria took up inorganic nutrients and released organic nutrients. Rates of nutrient uptake into aquaria coral communities were similar to nutrient uptake by natural reef communities. Coral growth rates were near the upper rates reported from the field, demonstrating corals can and do flourish in relatively high-nutrient water. The growth of corals does not appear to be inhibited at concentrations of nitrogen up to 5 xxlarge956.gifM. Statements implying that corals can only grow in low nutrient oligotrophic seawater are therefore oversimplifications of processes that govern growth of these organisms. Some basic guidelines are given for maintenance of coral communities in aquaria.

Märka här är först att undersökningen rör 57 arter. PO4 var 0,057 ppm, NO3 var ca 0,31 ppm och NH4 var 0,036 ppm. Vidare säger man att

The growth of corals does not appear to be inhibited at concentrations of nitrogen up to 5 xxlarge956.gifM
detta motsvarar då att de i alla fall inte har sett någon inhibitering upp till 0,31 ppm nitrat - nivåer över detta har de inte undersökt vad jag förstår.

Hur du än vrider och vänder på det hela så fungerar metoden utmärkt under de förhållanden som jag har och med det sättet som jag vill driva mitt akvarium. Observera att jag inte en enda gång har sagt att ditt sätt att köra inte fungerar - för det gör det ju helt tydligen. Precis som det fungerar för Magnus när han kör med nitrattillsats och för många andra avancerade akvarister som ettdera tillsätter kväve eller slår av denitrifkationen när värdena går mot 0. Skillnade mellan mig och dig Jonas är att jag accepterar att det fungerar på olika sätt med olika system och organismer medans du bara ser den "rätta" vägen och all som inte håller med är ovetenskapliga amatörer (så låter det nu men tidigare lät det annorlunda).

Men Jonas, du som vet så mycket om farligheten av nitrat och fosfat - kan du upplysa en ovetande stackare om vilka nivåer av nitrat och fosfat som är farliga för fisk, koraller, snäckor, anemoner, sjöborrar och koraller? När börjar djuren dö? Skulle vara väldigt bra att ha siffror på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, när ingen ändå postar några artiklar om hur mycket nitrat en korall kan tänkas konsumera, får väl jag bidra, först från abstakten:

ABSTRACT: Experiments were carried out over 15 mo to assess the net exchange of dissolved inorganic nitrogen (DIN) by the symbiotic coral Acropora palmata (Lamarck) under near-natural environmental conditions. Specimens were enclosed in situ in transparent acrylic chambers and changes in the

ambient seawater concentrations of nitrate, nitrite and ammonium determined over 1 h closed incubation~

T. here was a consistent depletion of nitrate and a more variable but significant mean depletion of

ammonium within the experimental chambers, indicating simultaneous net uptake of both ions by the

coral. No exchange of nitrite could be detected. No significant changes in concentration of any form of

DIN occurred in ambient seawater control chambers. Contrary to previous predictions from studies of

uptake kinetics in isolated zooxanthellae and other coral species, mean net rates of nitrate uptake

exceeded that of ammonium uptake by a factor of 2. Nitrate uptake was dependent on substrate

concentration, with a linear response over the range of ambient seawater concentrations encountered in

the study. Rate of ammonium uptake was apparently independent of substrate concentration and the

rate of uptake of each ion was independent of the concentration of the others. A diurnal rhythm was

noted in nitrate uptake rates, after changes in concentration had been taken into account, which

suggests that although uptake continued over the complete 24 h period, maximal rates of uptake were

not maintained throughout the night. These results support previous studies which have demonstrated

the capability for dual uptake of both nitrate and ammonium by zooxanthellae, but suggest that under

natural conditions nitrate rather than ammonium provides the primary external source of dissolved inorganic nitrogen in this species.

Och nu från källtexten, s. 67f.:

Using least-squares multiple regression procedures, the net daily uptake of nitrate was estimated to be

21.5 +- 4.23 umol NO3 d-l (+ 95 % confidence interval) for a colony with a standard surface area of 350 cm2, at the median seawater concentration of 0.31 uM NO3.

There was a highly significant net uptake of ammonium by the coral (paired samples t-test, initial vs

final concentration; p<0.001, n = 96). However, ammonium exchange was far less consistent than was

demonstrated for nitrate, with 24 out of 96 incubations showing a loss of ammonium from the specimen.

Daily net ammonium uptake was estimated to be 10.3 k 4.27 umol NH4 d-l for the standard-sized coral

specimen of 350 cm2 surface area (mean + 95 % confidence interval).

Vidare från diskussionsdelen, s. 68. :

The capacity for simultaneous uptake of nitrate and ammonium from enriched seawater has been demonstrated for both intact corals (D'Elia & Webb 1977, Wilkerson & Trench 1986) and isolated zooxanthellae (D'Elia et al. 1983). This study indicates that simultaneous uptake also occurs at natural seawater concentrations. This net uptake contributes approximately 30 % to the average daily nitrogen requirement for tissue growth, gamete production and dissolved organic nitrogen production (Bythell 1988).

The linear uptake kinetics found for nitrate would indicate that the coral is generally undersaturated at natural environmental concentrations (0.22 to 1.72 umol).

Och allt detta kommer från arikeln som heter:

av

John C. Bythell,

West Indies Laboratory, Fairleigh Dickinson University, 5200 Teague Bay, Christiansted, St Croix, US Virgin Is. 00820.

Publicerat i: MARINE ECOLOGY PROGRESS SERIES

Mar. Ecol. Prog. Ser.,

Vol. 68: 65-69, 1990

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant ämne även om debatten har spårat ur en hel del (en eloge till Patrikss och några till dock som håller en trevlig ton och kommer med bra länkar). Tänkte ta det back to basics lite och dela med mig av mina synpunkter.

I allmänhet så behövs inte nitrat tillsättas i våra kar för korallernas välmående och i de flesta kar finns snarare ett överskott som vida överstiger de lösta nivåerna som finns på reven. Med metoder som kolkällemetoder och zeovit i kombination med effektiv mekanisk/kemisk rening kan vi som bekant uppnå mycket låga nivåer av nitrat/fosfat vilket känns igen på de ljusare färgerna där zooxanthellerna har mindre täthet än de naturligt har i haven (vilket många tycker är vackert).

Detta beror delvis på att korallerna i våra kar inte får i sig nitrat genom levande mat osv som finns i mycket stora mängder i naturen. Att säga att vattnen kring korallrev är fattiga på nitrat/fosfat etc stämmer därför inte alls om man se till korallens verkliga tillgång och upptag av dessa ämnen hos de flesta koraller (finns en anledning varför korallerna har störst kroppsyta tillägnad åt oralöppningar än någon annan djurgrupp även om detta inte gäller alla koraller såsom Xenia).

När korallerna inte får i sig tillräckligt med näring från mat/plankton så kan de delvis tillgodogöra sig det de behöver från lösta ämnen i vattnet såsom nitratet (tur för oss). Är zooxanthell-densiteten lägre än normalt leder upptaget av nitrat/fosfat till att djuret effektivare kan ta till vara på solenergin. Detta leder till högre tillväxt och även starkare och mer motståndskraftiga koraller misstänker jag. Blir gödningen däremot för hög blir zoxanthellernas antal för många och leder till lägre tillväxt (detta igenkänns av en allt mörkare brun färg).

I de flesta kar som matas för lite eller på fel sätt kan tillväxten öka vid något förhöjda nivåer av nitrat och även fosfat vilket även görs vid många av dagens korallodlingar. Vilka nivåer som gäller här är nog oklart och de exakta nivåerna beror på en mängd faktorer såsom matning, vilken korallart vi pratar om osv. De flesta källor jag har sett tyder dock på att nivåerna av nitrat ur ett tillväxtsynsätt är betydligt högre än de Jonas citerade och att det inte innebär någon fara för korallernas hälsa vid de förhöjda nivåer som nämns (många ligger betydligt över dessa siffror utan problem så vitt jag kan se). Säger dock inte att de behöver vara felaktiga för det.

Jag tycker också det låter väldigt konstigt att Lasses mjuka koraller reagerar negativt om de inte får extra tillsatt nitrat med tanke på karets utformning och belastning. Om jag skulle utgå från bilderna på Lasses koraller skulle jag snarare misstänka att nitratnivån är realtivt hög med brunaktig färg som resultat (kan möjligen bero på fotona). Ingen kritik Lasse, det bara förvånar mig och det måste vara ett mycket unikt kar om det verkligen beror på nitratbrist.

Mitt råd är som vanligt att försöka mata korallerna med lämplig levande föda i form av plankton där korallerna kan ta upp nitratet och andra essentiella ämnen som korallen behöver och som inte kan uppnås fullt ut med lösta ämnen (vissa aminosyror som påverkar bl.a. tillväxt kan bara tillgodofås via maten). Detta påverkar inte heller vattnet och algerna i någon större utsträckning och lämplig ”död” föda är en acceptabel ersättning i många fall.

Hoppas på en konstuktiv fortsättning på debatten.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låser mig inte utan om nitrattillsats skulle göra korallerna mer färggranna så skulle jag göra det. Jag har provat att tillsätta nitrat mot cyanon men det funkade inte för mig utan det blev värre så jag slutade, jag har kört utan zeolit sen jag möblerade om karet + att jag knappt doserar någon vodka heller längre. jag doserar lite ultra organic fast inte verje dag och inte heller fulldos. jag har fortfarande omätbart nitrat och fosfat och korallerna är riktigt fina utan att vara pastellfärgsbleka. Jag tror inte heller att jag behöver någon kolkälla för att hålla nere nitraten utan alla stenkoraller är som ett jättestort levande nitratfilter som tar hand om ev överskott. jag säger varken bu eller bä för nitratdosering. Lasse tycker att hans djur mår bättre med nitrat och att akvariet funkar bäst så jag tänker inte ifrågasätta detta. Jag skulle bara vilja ta ett nitrattest på Lasses kar för att få en uppfattning om det är omätbart eller om han har höga värden, inget annat för ett sådant prov kan ger en indikation och en mall för hur man ska diskutera vidare angående nitrat kontar korallers välmående etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter

Om man tar xenian först så är den i verkligheten inte speciellt brun, några exemplar har en brunare färgton medans de allra flesta har ett vitskärt lyster. Anthellian är väldigt ljus de som växer vid ytan (märkligt nog) och mörkare de som växer längre ner. De andra korallerna är betydligt bättre färgade nu än tidigare. Stjärnpolypen som är gulgrön var innan mycket brunare.

Jag tror att det bruna sitter mest på baksidan av linsen än framför faktiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla gnällspikar (skämtar!) - låt inte åtminstone denna tråd spåra ur till diskussion om att Oj vad allting är så avancerat och svårt och rå klimat på guiden osv.. Sådana inlägg finns det gott om men tillför tyvär inget i ämnet i sig. Vissa av oss tycker faktiskt om sådana "djupa" diskussioner, och så länge det inte finns någon Avancerad del eller Think Tank så får vi nördar faktiskt föra långa diskussioner i den allmänna delen, och ni som inte gillar sådana diskussioner har ju alltid rätt att avstå från dylik läsning och kommentarer.

Åter till ämnet.

Visst är det så att korallerna behöver nitrat och fosfat för fotosyntesen. Men i ytterst obetydliga mängder. Vanliga system med skummare, gott fiskbestånd och ordentlig matning överskrider nog med råge korallernas behov av oorganiska salter.

Däremot vad gäller den setup som bl.a. Lasse kör, dvs. med tjock sandbädd och ingen skumning, det är en annan femma. Jag gissar att lejondelen, kanske så mycket som 90 % om inte mer, av den tillsatta nitraten går åt till att mata det tjocka denitrifierande sandlagret, som luftar ut N ut i atmosfären. Dvs. man hivar i KNO3 och får kvävgas ut. Detta är en direkt nackdel med ett tjockt sandlager. I sandlagret finns det således frisk med fosfat - som bl.a. leder till cyano - men samtidigt omvandlas nitraten till otillgänglig kvävgas. Som att lägga lök på laxen kan jag tycka, men det är ju jag det. :)

Därför kan jag tro på Lasse när han säger att han observerar kvävebrist, så länge vi är överens om att det hänger samman med vart det mesta av nitraten tar vägen - ut i luften. Däremot om det påstås att det mesta av nitraten försvinner tack vare konsumtionen hos korallerna så framstår det för mig som föga sannolikt och det vore bra med att se lite underlag för ett sådant antagande.

Förresten - för kännedom: Jörg Kokott som åberopats här är en av grundarna till vodkametoden. som alltså är ett sätt att ta ner nitraten, inte öka nitraten.

Jörg har även skrivit en hel del om tillsättning av näring i saltvattensakvarier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

magnus: pwins svar o erfarenheter talar samma språk som forskningen. jag har hittils inte sett eller hört ett enda argument eller förklaring eller ens exempel, på att nitrattillsättning är bra. de motsatta finns massor av artiklar o bevis för. nu fåri snart nitratgänget komma med lite motbevis o moteld...du ser ju själv vad artiklarna säger. ljuger dom?

Du menar att du inte sett en enda vetenskaplig artikel som motbevisar det du säger i den här tråden... Du kommer inte få det av mig i alla fall...

Exempel har jag gett dig i tidigare trådar och du kan få fler om du verkligen vill.

Men uppriktigt - är du intresserad av att se något annat än det du tror på själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall givetvis respektera varann..o någotsånär klarar vi väl detta:smiley24:..så låt oss fortsätta debatten.

Jag håller nog faktiskt inte med dej om att de finns så väldigt många olika sätt som är rätt. de säger vi ofta för att visa ödmjukhet inför varann o naturen o vår okunskap..o bra e väl de..men nånstan där finns själva sanningen...de rätta o ultimata sättet vi alla strävar efter...o jag tror de kanske bara finns et sådant om vi hårddrar det hela. Titta på naturen...den är väldigt konstant, och väldigt intolerant mot olika sätt.

Kul at du provar zeovit...jag tror inte dettta är de ultimata sättet heller..men nog inte så långt ifrån...tänket e sunt, om än krångligt att nå dit än så länge.

Mvh

Jonas

Ok - Jonas du tror det finns ett "bästa sätt" (=ditt sätt) och du tänker fortsätta driva den linjen här på forumet. Trist inställning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok - Jonas du tror det finns ett "bästa sätt" (=ditt sätt) och du tänker fortsätta driva den linjen här på forumet. Trist inställning!

Nä..du tolkar mej helt fel. Det är väl inte politiskt korrekt att säga så, men jag tror faktiskt inte det finns massor av bästa sätt..riktigt så generös är inte biologin...många sätt som är ok, o funkar hyffsat, visst, men om vi talar om de optimala, ultimata, perfekta drömsättet, som vi alla vill nå...då finns de nog inte så många faktiskt. Vi vill ju alla nå dit..eller hur?.....o sen magnus: mitt sätt är långt, lång, långt ifrån de bästa.."trist" att du tror att jag skulle mena de.

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att du inte sett en enda vetenskaplig artikel som motbevisar det du säger i den här tråden... Du kommer inte få det av mig i alla fall...

Exempel har jag gett dig i tidigare trådar och du kan få fler om du verkligen vill.

Men uppriktigt - är du intresserad av att se något annat än det du tror på själv?

som sagt...jag tar gärna emot motargument o artiklar magnus...så nu tolkar du mej fel igen.

....de handlar ju om att de finns så otroligt mkt artiklar o bevisl, som säger precis samma sak, om o om igen, beträffande nitratens skadliga effekter. Så jag är uppriktigt mkt intresserad av vad du har som motargument. Skjut!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det inte med egna erfarenheter Jonas? Det finns ju tydligen de som haft det i tråden.

Eller måste man ha "gedigna listor med långa rader av artiklar" för att få vara med i din klubb? ;)(Ironi)

hej Jimmy

Erfarenheter är bra, men kruxet är att de finns lika mkt eller mer just erfarenhet av låga nitratvärdens gynnsamma effekt. Dessutom har vi akvarister ett problem..vi kan inte urskilja en enskild faktor som orsak när ett akvarium mår bra eller dåligt, för vi gör fler saker samtidigt. Därför kan studier lära oss mkt...där renodlar man så gott de går, en faktor i bästa fall, o tittar bara på den...som tex här, där man tittat på vad nitrat exakt gör med en korall.

Jag säger inte att vetenskap alltid är bra..de finns pseudovetenskap och dålig forskning...så nån särskild klubb är jag nog inte med i;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

QUOTE=Lasse;230438]Om man nu citerar en källa så bör man nog ta med hela citatet. Eftersom du inte angav någon artikelkälla till citatet så var det ett helsike att hitta och det var kanske meningen... Här är hela citatet

Lasse...jag har läst artikeln o de där tillägget ändrar ingenting. Det är fortfarande så att nitrat har en bromsande effekt på tillväxten...sen om den bromsningen kan minskas med bikarbonat gör inte saken mindre intressant...likväl har nitrat denna effekt.

Du blundar för budskapet..."kanske medvetet...". Mekanismen bakom nitratens hämmande effekt och karbonatens hämmande effekt på hämmningen är den här:

vid nitrattillsättning ökar zooxanhellproduktionen mer än själva korallväxten. korallen kan då inte längre tillgodose zooxanthellen dess CO2 behov...därför får zooxanthellen i större utsräckning ta detta fårn vattnet. Då sjunker karbonathalten, och därför minskar korallväxten. Således kan detta till viss del kompenseras med karbonattillsättning..helt rätt. men de belyser alltså fortfarande en svaghet med nitratöverskott.

P

recis som läget i ett normalt akvarium med ett Kh på ca 8-10 som brukar vara en vanlig siffra. Det går alltså inte att bara dra över erfarenheter (eller den mening man vill) från naturen till akvarium.
Fortfarande kan du inte vifta bort budskapet o förklaringsmodellen ovan.
Hur du än vrider och vänder på det hela så fungerar metoden utmärkt under de förhållanden som jag har och med det sättet som jag vill driva mitt akvarium. Observera att jag inte en enda gång har sagt att ditt sätt att köra inte fungerar - för det gör det ju helt tydligen. Precis som det fungerar för Magnus när han kör med nitrattillsats och för många andra avancerade akvarister som ettdera tillsätter kväve eller slår av denitrifkationen när värdena går mot 0. Skillnade mellan mig och dig Jonas är att jag accepterar att det fungerar på olika sätt med olika system och organismer medans du bara ser den "rätta" vägen och all som inte håller med är ovetenskapliga amatörer (så låter det nu men tidigare lät det annorlunda).

Hårda ord om mej som inte stämmer....du kastar sten i glashus. Tråden handlar inte om ifall ditt eller mitt eller nån annans akvarium funkar eller ej...den handlar om vad vi tror är sant beträffande nitratfrågan. Vi representerar två olika uppfattningar, o låt oss göra de nu utan att blanda in personangrepp. Vi behöver inte hålla med varann, men kanske respektera. jag har aldrig sagt att de finns nåt som heter mitt sätt..jag bara skriver de jag tror på, precis som du själv.

Men Jonas, du som vet så mycket om farligheten av nitrat och fosfat - kan du upplysa en ovetande stackare om vilka nivåer av nitrat och fosfat som är farliga för fisk, koraller, snäckor, anemoner, sjöborrar och koraller? När börjar djuren dö? Skulle vara väldigt bra att ha siffror på detta.[/quote
De va allt en stor portion falsk ödmjukhet de Lasse. Varför skall jag svara på de, när du alltid har alla svar själv, och aldrig tror på vad jag säger.

Nu när du är klar med dina personangrepp på mej så kanske du kan återgå till trådens ämne...

Sen, för att inte ytterligare bli missuppfattad, tycker jag faktiskt att du har ett riktigt trevligt o personligt akvarium. Även om jag inte tror på nitrattillsättning har du en intressant burk Lasse. Lugna dej nu lite, så får vi försöka samsas lite:)...de här ju trots allt en hobby..inte på liv o död precis..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte det avancerade innehållet i trådarna som är problemet utan debattekniken och inställningen till varandras kunskaper.

Det är tyvärr den usla stämningen här som tar död på saltvattensguiden! Ingen av de akvarister jag känner skriver längre en enda rad här i forumet...

Och sen glömde jag skriva att inget i vodkametoden (de ursprungliga artiklarna) handlar om att sänka nitratnivåerna till de nivåer som det talas om här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas jag vill fortfarande ha svar på frågan jag ställde om vilka nivåer av nitrat och fosfat som är farliga för fisk, snäckor, anemoner, sjöborrar och koraller? När börjar djuren dö? Skulle vara väldigt bra att ha siffror på detta.

Angående citatet ovan så trodde jag att vi diskutterade de förhållanden som är i ett akvarium - inte de förhållanden som är ute i havet och intressant är också att du inte med ett ord kommenterade citatet från den enda vetenskapliga undersökningen i ett akvarium som jag sett i denna tråd.

Men som sagt siffror på letala nivåer av nitrat och fosfat för olika djurgrupper vore önskvärt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I allmänhet så behövs inte nitrat tillsättas i våra kar för korallernas välmående och i de flesta kar finns snarare ett överskott som vida överstiger de lösta nivåerna som finns på reven.

[...]

I de flesta kar som matas för lite eller på fel sätt kan tillväxten öka vid något förhöjda nivåer av nitrat och även fosfat vilket även görs vid många av dagens korallodlingar.

[...]

Mitt råd är som vanligt att försöka mata korallerna med lämplig levande föda i form av plankton där korallerna kan ta upp nitratet och andra essentiella ämnen som korallen behöver och som inte kan uppnås fullt ut med lösta ämnen (vissa aminosyror som påverkar bl.a. tillväxt kan bara tillgodofås via maten). Detta påverkar inte heller vattnet och algerna i någon större utsträckning och lämplig ”död” föda är en acceptabel ersättning i många fall.

Helt överens!! :)

Grejen är att den setup som bl.a. Lasse kör inte tillåter ordentlig matning. Alls. Det saknas ju exportvägar för fosfat värda namnet. Blir alldeles för mycket -poop- Därför nitratgenvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt överens!! :)

Grejen är att den setup som bl.a. Lasse kör inte tillåter ordentlig matning. Alls. Det saknas ju exportvägar för fosfat värda namnet. Blir alldeles för mycket -poop- Därför nitratgenvägen.

Jo du jag matar ganska hårt i ett kar som är på 100 liter. Där finns ett antal fiskar och andra djur.

MVH Lasse

Edit

Patrik din referens om nettoupptag av oorganiskt kväve var väldigt intressant. Det gäller ju en Acropora, dvs en stenkorall som även lever av rov.

The capacity for simultaneous uptake of nitrate and ammonium from enriched seawater has been demonstrated for both intact corals (D'Elia & Webb 1977, Wilkerson & Trench 1986) and isolated zooxanthellae (D'Elia et al. 1983). This study indicates that simultaneous uptake also occurs at natural seawater concentrations. This net uptake contributes approximately 30 % to the average daily nitrogen requirement for tissue growth, gamete production and dissolved organic nitrogen production (Bythell 1988).

The linear uptake kinetics found for nitrate would indicate that the coral is generally undersaturated at natural environmental concentrations (0.22 to 1.72 umol).

Koralldjuret (altså inte zooxantellen) får under naturliga förhållande ca 30 % av sitt kvävebehov via det oorganiska kvävet. Det tas ju upp av zooxantellen och kan det utgöra 30% av koralldjurets kvävebehov per dag så måste det betyda att koralldjuret skördar av zooxantellerna, dvs "äter" överproduktionen.

Den andra delen säger att potentialen för att ta mer från det oorganiska kvävet (eg äta mer zooxanteller) finns där men det är de låga koncentrationerna av oorganiskt kväve som sätter gränsen.

Sannerligen intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...