Gå till innehåll

Korall och ättika


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra mig för med några mer kunniga om en liten naiv ide jag har lekt med.

Jag har läst en hel del goda råd här på guiden om att kombinera ättika (white vinegar) med CaOH för att lösa upp mer kalcium samt använda acetatet som kolakälla.

Utförde ett litet experiment häromsistens där jag löste upp korallfragment med ättika (bubblade friskt, må jag säga). Rimligtvis borde då de flesta salter som finns inlagrat i kroallen lösas ut. Ättiksyra är en ganska effektiv pH buffert som buffrar vid ett ganska lågt pH (runt 6-7 om jag inte missminner mig). Skulle inte ett sådant korallextrakt (kanske med lite extra CaOh för att få upp pHt) vara en ganska effektiv (och billig!) soppa att tillföra akvariet? Rimligtvis borde extraktet innehålla de mesta i saltväg som koraller behöver (inklusve kolkälla). "Fattigmans kalkreaktor"?

Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra mig för med några mer kunniga om en liten naiv ide jag har lekt med.

Jag har läst en hel del goda råd här på guiden om att kombinera ättika (white vinegar) med CaOH för att lösa upp mer kalcium samt använda acetatet som kolakälla.

Utförde ett litet experiment häromsistens där jag löste upp korallfragment med ättika (bubblade friskt, må jag säga). Rimligtvis borde då de flesta salter som finns inlagrat i kroallen lösas ut. Ättiksyra är en ganska effektiv pH buffert som buffrar vid ett ganska lågt pH (runt 6-7 om jag inte missminner mig). Skulle inte ett sådant korallextrakt (kanske med lite extra CaOh för att få upp pHt) vara en ganska effektiv (och billig!) soppa att tillföra akvariet? Rimligtvis borde extraktet innehålla de mesta i saltväg som koraller behöver (inklusve kolkälla). "Fattigmans kalkreaktor"?

Vad säger ni?

hmm..hur såg extraktet ut? klart eller grumligt?

de jag är ute efter är hur effektivt detta verkligen kan vara...en lösning som både skall innehålla calcium o karbonat i samma vätska, kan inte innehålla särskilt mkt av detta innan de bildas kalciumkarbonat igen...dvs du kommer inte kunna skapa dej en lösning med en så särskilt mkt högre koncentration av kalcium o karbonat än vanligt saltvatten.om äns de...o då faller ju hela iden. Så ärligt talat ..jag tror inte på detta...

kul dock med nya idéer!...mer sånt;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm..hur såg extraktet ut? klart eller grumligt?

de jag är ute efter är hur effektivt detta verkligen kan vara...en lösning som både skall innehålla calcium o karbonat i samma vätska, kan inte innehålla särskilt mkt av detta innan de bildas kalciumkarbonat igen...dvs du kommer inte kunna skapa dej en lösning med en så särskilt mkt högre koncentration av kalcium o karbonat än vanligt saltvatten.om äns de...o då faller ju hela iden. Så ärligt talat ..jag tror inte på detta...

kul dock med nya idéer!...mer sånt;)

Jonas

Efter filtration var lösning klar om än lite simmig. Karbonatet har nog bubblat bort men acetatet lär ju metaboliseras till CO2 och vidare till karbonat. Kalciumet föreligger nog helt som kalciumacetat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter filtration var lösning klar om än lite simmig. Karbonatet har nog bubblat bort men acetatet lär ju metaboliseras till CO2 och vidare till karbonat. Kalciumet föreligger nog helt som kalciumacetat.

Hur kan acetat metaboliseras till co2 utan en organism/cell som gör de?..menadr du verkligen metaboliseras?...i denna lösning borde väl karbonat finnas...

.Kalcium kanske blir kalciumacetat..men kalciumacetat räcker ju som ensam kalcium o karbonatersättare: reagerar i akvariet o bildar en del HCO3 per en del Ca. tyvärr blir där restprodukten CO2 med risk för algväxt. En bonus är dock kolkällan den också innehåller. Jag tror calciumacetat därför är ett mindre bra sätt att ersätta Ca o Kh med...gör för många saker. Jag har en formel nånstans, men orkat inte leta upp den nu.

Jag tror bestämt vi får be en kemist tala om för oss exakt vad som bildas när ättiksya blandas med kalciumkarbonat...inte helt självklart för mej i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med Kalciumhydroxid och ättika och det har fungerat bra.

Om man löser upp mkt kalcium i ättikan så riskerar man dock massiva fällningar när man tillsätter det till karet. Som med mycket annat är det vettigt att ta det försiktigt till en början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också använt kalciumhydroxid och ättika. Två saker är litet lustiga:

1. Ättikan är kolkälla så det är risk att man får nitratbrist med krasch eller med litet tur bara bleknande koraller.

2. Ättikan har ingen försurande effekt på vattnet genom att bakterier bryter ned ättikan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också använt kalciumhydroxid och ättika. Två saker är litet lustiga:

1. Ättikan är kolkälla så det är risk att man får nitratbrist med krasch eller med litet tur bara bleknande koraller.

2. Ättikan har ingen försurande effekt på vattnet genom att bakterier bryter ned ättikan.

Sänker du inte pH på tillsatsen - alltså du får inte den pH-höjande effekten som man normalt får ifrån kalkvatten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också använt kalciumhydroxid och ättika. Två saker är litet lustiga:

1. Ättikan är kolkälla så det är risk att man får nitratbrist med krasch eller med litet tur bara bleknande koraller.

2. Ättikan har ingen försurande effekt på vattnet genom att bakterier bryter ned ättikan.

Man skulle kanske kunna tillsätta nitrat till korallextraktet för att undvika det som du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan acetat metaboliseras till co2 utan en organism/cell som gör de?..menadr du verkligen metaboliseras?...i denna lösning borde väl karbonat finnas...

Du har rätt, utan celler blir det ingen metabolism...

Tänkte förlita mig på de bakterier och andra celler som lever i burken. Acetatet slutar ju -om det metaboliseras fullständingt- som CO2 och sedemera karbonat.

Tanken med att använda korallfragment/sand istället för CaOH var att extrahera alla salter (magnesium, strontium, osv) som koraller innehåller och således behöver för sin tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det här tycker jag låter som en strålande idé.

Jag funderar just på hur jag ska lösa två problem i mitt nya akvarium:

1. Hur dosera kalciumjoner och karbonatbuffert?

2. Hur dosera kolkälla?

Och med kalciumacetat så slår man ju två flugor i en smäll! Tillsats av kalciumjoner samt acetatjoner som metaboliseras som kolkälla till karbonatbuffert.

Min första plan var att billigt tillverka kalciumacetat från matuvarubutikens rena och fina ättika 25% och kalciumhydroxid men det här med korallgrus låter ju som en minst sagt brilliant idé! Torde dessutom ge alla möjliga spårelement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... kanske ska överväga en djup sandbädd då? Fast det får bli en liten en med tanke på utrymmesbristen.

Stig, annars kan du väl alltid tillsätta mer kväve tillsammans med din kalciumacetat och sen lär fosfaten exporteras av skummaren i bakterieform? Om du nu vill bli av med den dvs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på lite om att lösa upp korallgrus i ättika. Och i teorin ska det fungera men ett antal personer på amerikanska forum rapporterar i praktiken så dör reaktionen av vid ett pH på 5. Vad detta beror på fick jag ingen klarhet i men det kan nog röra sig om en kombination av saker inklusive svårigheten att driva ut de koldioxid som bildas vid reaktionen. Så en idé kunde möjligen vara att först lösa upp så mycket korallgrus det går i en viss bestämd mängd ättika. Sedan ta bort korallgruset och tillsätta ett överskott av kalciumhydroxid för att driva upp pH på lösningen.

Baserat på min utredning av kalkvatten med extra ättika från gårdagen (se denna tråd) så skulle en lämplig mängd för tio liter vara:

Blanda 25,4 ml 24% ättika med några nävar korallgrus.

Vänta ett par dagar tills bubblandet upphört och koka sedan upp lösningen i en rostfri kastrull eller i mikron (för att driva ut koldioxid).

Häll ned lösningen utan korallgruset i tio liter vatten

Tillsätt ett överskott av kalciumhydroxid (dvs mer än 17,3 g)

Låt sjunka och kalkvattnet är färdigt.

Men egentligen är jag lite frågande till delar av idéen. T ex magnesiumjoner som frigörs från korallgruset kommer att fälla som magnesumhydroxid/magnesiumkarbonat så fort pH stiger vid tillsats av extra kalciumhydroxid. Ett annat exempel är strontiumjoner; strontiumhydroxid verkar bra lösligt men strontiumkarbonat är bara lösligt till 0,11 g per liter. Annars är det nästan en generell regel att andra spårelement är dåligt lösliga vid kraftigt basiskt pH och fäller ut som hydroxider eller karbonater. Lyckligtvis fäller ju fosfat också vid högt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var först inne på att tillsätta kalciumacetat från den rena kemikalien för att dels tillsätta kalcium och karbonatbuffer och dels för att tillsätta en organisk kolkälla. Men efter lite räknande så har jag insett att det kommer bli en på tok för hög kolkälletillsats om mitt akvarium ska försörjas på kalcium och karbonatbuffer via endast kalciumacetat. Så nu tänker jag köra på kalkvatten med partiell ättiktillsats som ger kalciumacetat. Genom att reglera mängden ättika kan jag därmed reglera mängden organiskt kol jag tillsätter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...