acuario Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Sitter just här och funderar lite hur mycket flöde en överrinningskam på 325mm (32,5cm) sväljer. Hur lång behöver en kam vara för ca 3000L? Jag skulle vilja korta av den lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbygg Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 jag har en överinningskam á 32 cm, visserligen tillsågad så det blev en L-form på överinningen, men jag kan inte köra mer än 1500-2000 l/h uppskattningsvis sen börjar det att rinna över kammen.Jag kommer antagligen bryta av varannan, var tredje pinne då blir där 9mm mellan pinnarna. Eller så får man borra upp den mellan pinnarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Jag har samma erfarenhet av Aqua Medics överriningskam. Idag har jag ett plastnät med ungefär 7 mm maskvidd i AM:s fäste. Tre maskrader i höjdled har jag klippt ur de vågräta trådarna så att de nedersta maskorna är tre gånger så höga. Det nätet sväljer utan vidare 3000 liter i timmen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Sitter just här och funderar lite hur mycket flöde en överrinningskam på 325mm (32,5cm) sväljer. Hur lång behöver en kam vara för ca 3000L? Jag skulle vilja korta av den lite.sväljer knappt 2000L innan kammen försvinner från ytan.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Intressant fråga. Köpte min kam på löpmeter å skall se hur mycket den släpper igenom. Blir det för lite så får man bryta av en pinne eller två.Jag har 2 x 20cm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Intressant fråga. Köpte min kam på löpmeter å skall se hur mycket den släpper igenom. Blir det för lite så får man bryta av en pinne eller två.Jag har 2 x 20cmär det som aquamedic's kam så runt 2600 L sen går det över kammen är mitt tips.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Sitter just här och funderar lite hur mycket flöde en överrinningskam på 325mm (32,5cm) sväljer. Hur lång behöver en kam vara för ca 3000L? Jag skulle vilja korta av den lite.Hej Jörgen.Enligt formeln som du hittar på nedanstående länk måste kammen vara 27cm för att svälja 3000l/hse länk:http://reefcentral.com/calc/drain.phpMvhJonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Jonas det var en intressant länk. Vet du om det är någon speciell kam som nyttjats som referens ex? Vet du vad det är för marginal för kalkalger mm? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Jonas det var en intressant länk. Vet du om det är någon speciell kam som nyttjats som referens ex? Vet du vad det är för marginal för kalkalger mm?oj..de va en svår fråga...vet tyvärr inte de...gissar att dom kör med en standardkam, den man brukar få när man beställer via "akvarieleverantörer"..dom ser väl ganska lika ut tror jag..??.kalkalgerna gör ju flödet sämre som du säger, så bäst är nog att ligga lite i överkant för att kompensera för sånt;)...i jörgen fall skulle jag nog därför inte gå under 30 cm.Ha de gottJonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Plastnätet är litet halvhårt så om man drar av det med en tandborste varannan vecka blir det inga kalkalger på det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Stig, var hittade du plastnätet, verkar inte dumt alls! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 oj..de va en svår fråga...vet tyvärr inte de...gissar att dom kör med en standardkam, den man brukar få när man beställer via "akvarieleverantörer"..dom ser väl ganska lika ut tror jag..??.kalkalgerna gör ju flödet sämre som du säger, så bäst är nog att ligga lite i överkant för att kompensera för sånt;)...i jörgen fall skulle jag nog därför inte gå under 30 cm.Ha de gottJonasJag frågade för egen kunskaps skull. Jörgen kan så mycket mer än mig så han har säkert koll!Plastnätet är litet halvhårt så om man drar av det med en tandborste varannan vecka blir det inga kalkalger på det.Mmm, men alla sköter inte karet så bra och jag får annat som fastnar också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Kankse lite off topic men på min burk, med avrinning från alla fyra sidor har jag ett nät sitter. Kanske inte världens snyggaste lösning men den fungerar. Nätet är ett sånt som man sätter på spritflaskor man är rädd om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Inte dumt, vet du var det är för plast i dessa, mjukmedel eller annat onyttigt? Dessa har man ju några av. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Jag köpte mitt nät på Planteimporten i Köpenhamn. Det är svart och har helt vågräta - lodräta maskor. Nu är det slut men jag behöver en liten bit till för ett 200 liters kar.Känns dumt att åka så långt bara för det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Det finns en typ av nät som har 5x5mm maskor tror jag, säljs på bl.a. Optimera, det används till hängrännor för at inte få ner löv och smuts i dem. Har sådant uppe i nin avrinningsbox, så inga snäckor eller sniglar tar sig ner däri och sätter igen durson. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Inte dumt. Dock skulle jag ha nätet straxt under vattenytan för att fiskar som hoppas ska ha en chans att överleva. Själv har jag 2 mandariner som hoppar över så fort jag tar bort "locket" till överrinningsfacket! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Det har hänt med en fisk Jonas, min Blåkindade tryckare. Grejen är att här ligger nätet mot kanten på glaset, om jag skulle sänka det så hade det inte haft något stöd, om jag inte fixt det med något som kan stå på botten och gå hela vägen upp, typ något rör eller så. Jag får se om jag ändrar det ifall det skulle hända igen. Annars är det samma typ av nät som satt i min gamla överrinningsbox från CPR. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Jag har kollat överrinningsnätet för hängrännor men tycker det är för mycket plast och för litet hål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Hur styv är denna plasten? Jag har funderat på att ha någon form av plastskiva i botten av min av mittöverrinningsfack för att kunna lyfta upp "botten" med ett pvc rör och på så sätt få ut ev rymmare från akvariet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 7 april 2008 Dela Postat 7 april 2008 Hej Jonas. Den plasten är ganska styv och skulle nog fungera som du tänkt dig.Mvh/ Jimmy. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.