Gå till innehåll

Överinningskam


acuario

Rekommenderade inlägg

jag har en överinningskam á 32 cm, visserligen tillsågad så det blev en L-form på överinningen, men jag kan inte köra mer än 1500-2000 l/h uppskattningsvis sen börjar det att rinna över kammen.

Jag kommer antagligen bryta av varannan, var tredje pinne då blir där 9mm mellan pinnarna. Eller så får man borra upp den mellan pinnarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma erfarenhet av Aqua Medics överriningskam. Idag har jag ett plastnät med ungefär 7 mm maskvidd i AM:s fäste. Tre maskrader i höjdled har jag klippt ur de vågräta trådarna så att de nedersta maskorna är tre gånger så höga. Det nätet sväljer utan vidare 3000 liter i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just här och funderar lite hur mycket flöde en överrinningskam på 325mm (32,5cm) sväljer. Hur lång behöver en kam vara för ca 3000L? Jag skulle vilja korta av den lite.

sväljer knappt 2000L innan kammen försvinner från ytan..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga. Köpte min kam på löpmeter å skall se hur mycket den släpper igenom. Blir det för lite så får man bryta av en pinne eller två.

Jag har 2 x 20cm

är det som aquamedic's kam så runt 2600 L sen går det över kammen är mitt tips..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just här och funderar lite hur mycket flöde en överrinningskam på 325mm (32,5cm) sväljer. Hur lång behöver en kam vara för ca 3000L? Jag skulle vilja korta av den lite.

Hej Jörgen.

Enligt formeln som du hittar på nedanstående länk måste kammen vara 27cm för att svälja 3000l/h

se länk:http://reefcentral.com/calc/drain.php

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det var en intressant länk. Vet du om det är någon speciell kam som nyttjats som referens ex? Vet du vad det är för marginal för kalkalger mm?

oj..de va en svår fråga...vet tyvärr inte de...gissar att dom kör med en standardkam, den man brukar få när man beställer via "akvarieleverantörer"..dom ser väl ganska lika ut tror jag..??.

kalkalgerna gör ju flödet sämre som du säger, så bäst är nog att ligga lite i överkant för att kompensera för sånt;)...i jörgen fall skulle jag nog därför inte gå under 30 cm.

Ha de gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj..de va en svår fråga...vet tyvärr inte de...gissar att dom kör med en standardkam, den man brukar få när man beställer via "akvarieleverantörer"..dom ser väl ganska lika ut tror jag..??.

kalkalgerna gör ju flödet sämre som du säger, så bäst är nog att ligga lite i överkant för att kompensera för sånt;)...i jörgen fall skulle jag nog därför inte gå under 30 cm.

Ha de gott

Jonas

Jag frågade för egen kunskaps skull. Jörgen kan så mycket mer än mig så han har säkert koll!

Plastnätet är litet halvhårt så om man drar av det med en tandborste varannan vecka blir det inga kalkalger på det.

Mmm, men alla sköter inte karet så bra och jag får annat som fastnar också.:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en typ av nät som har 5x5mm maskor tror jag, säljs på bl.a. Optimera, det används till hängrännor för at inte få ner löv och smuts i dem. Har sådant uppe i nin avrinningsbox, så inga snäckor eller sniglar tar sig ner däri och sätter igen durson.

attachment.php?attachmentid=17435&d=1192661122

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har hänt med en fisk Jonas, min Blåkindade tryckare. Grejen är att här ligger nätet mot kanten på glaset, om jag skulle sänka det så hade det inte haft något stöd, om jag inte fixt det med något som kan stå på botten och gå hela vägen upp, typ något rör eller så. Jag får se om jag ändrar det ifall det skulle hända igen. Annars är det samma typ av nät som satt i min gamla överrinningsbox från CPR.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...