Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

inget, jag är som jag är, iofs kan vi sluta svara i nybörjarfrågor så självdör dom trådarna, inte nämna vilken metod vi använder, inte berätta var vi handlar. jag tycker DOM kan passa på nu och skriva hur

dom vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag menar att dom ska engagera sig, inte bara vänta på att någon annan ska skriva något intressant, sen metoderna ser jag inget fel i att diskutera.

Crille min vän.

Om du höll på med något för ditt eget höga nöjes skull. Varför skulle du då ge dig in i eller starta diskussioner med folk som inte vill ta till sig dina erfarenheter och som dessutom avvisar dem med taskig inställning?

Det finns ju de som håller på med detta för andra skäl än att visa upp sig på internet. :) Det skulle vara kul om det gick att få även denna kategori av saltisar att vara med på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inget, jag är som jag är, iofs kan vi sluta svara i nybörjarfrågor så självdör dom trådarna, inte nämna vilken metod vi använder, inte berätta var vi handlar. jag tycker DOM kan passa på nu och skriva hur

dom vill ha det.

Moget, Crille! Självransakan på hög nivå...

Själv faller jag in i ett "besserwisser"-beteende stundom som jag naturligtvis får ansvara för själv! Det är i alla fall något jag själv hela tiden försöker ändra på!

Vad behöver du jobba på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag personligen tar gärna emot tips och råd från duktiga akvarister, sen måste man få försvara sig i tex nitrat-tråden, det är kanske korkat, och tonen rå, men från min sida är den hjärtlig oxå. vissa tycker att trådar om sitt kar är tråkiga, jag tycker dom är kul, vissa tycker hemmabyggen är kul, jag tycker dom är tråkiga, dessa som nu inte vill skriva tycker inte om nybörjar respektive forskartrådar, samt reklam och metodtrådar, då är det inte mycket kvar. jag vet att jag kan svara taskigt ibland, men det är till samma personer som svarar korkat mot mig. jag tycker att dom som smyger här och och inte vill skriva ska göra sin röst hörd i denna tråd, för sin egen skull! ingen ska

behöva stå utanför. jag vet några som slutat skriva, som inte själva valde sina ord, och som körde

en väldigt kaxig attityd, mot oss vanliga dödliga som inte kan allt om bakterier o joner mm mm.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moget, Crille! Självransakan på hög nivå...

Själv faller jag in i ett "besserwisser"-beteende stundom som jag naturligtvis får ansvara för själv! Det är i alla fall något jag själv hela tiden försöker ändra på!

Vad behöver du jobba på?

min mage och mogenhet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett dårligt formulerat påstående/fråga kan lätt kännas som ett påhopp. Dock behöver folk ha lite tjockare hud än att sluta/aldrig skriva på grund av sådant.

Att bara smyga på guiden, skaka på huvudet och klaga i det tysta är fegt. Den riktiga världen fungerar genom att man är med och påverkar om något är fel; det ger en förändring, inte fikarumsklagan.

jag personligen tar gärna emot tips och råd från duktiga akvarister, sen måste man få försvara sig i tex nitrat-tråden, det är kanske korkat, och tonen rå, men från min sida är den hjärtlig oxå. vissa tycker att trådar om sitt kar är tråkiga, jag tycker dom är kul, vissa tycker hemmabyggen är kul, jag tycker dom är tråkiga, dessa som nu inte vill skriva tycker inte om nybörjar respektive forskartrådar, samt reklam och metodtrådar, då är det inte mycket kvar. jag vet att jag kan svara taskigt ibland, men det är till samma personer som svarar korkat mot mig. jag tycker att dom som smyger här och och inte vill skriva ska göra sin röst hörd i denna tråd, för sin egen skull! ingen ska

behöva stå utanför. jag vet några som slutat skriva, som inte själva valde sina ord, och som körde

en väldigt kaxig attityd, mot oss vanliga dödliga som inte kan allt om bakterier o joner mm mm.:)

Bra skrivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, med tanke på intrigerna här på SG kan jag inte låta bli att undra om uppblåsta egon, ömtåade primadonnor och självförhärligande psykopater är kraftigt överrepresenterade bland saltvattensakvaristiken. I det första inlägget i den här tråden står det 'på sistone', men så är det ju inte alls, just denna problematik ältas sedan länge regelbundet på SG. På andra akvarieforum som är mångdubbelt större är dessa diskussioner ytterst sällsynta. Här är de ständigt återkommande.

Jag tycker det är lite spännande att fundera över varför det tycks vara så... ;)

Intriger ??? Vad då för intriger ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas du inte menar mig magnus, för det har jag inte skrivit, men tolkar man allt fritt är det inte

konstigt det blir tjafs!

Tja... jag skulle kanske önska att fler skrev typ så här: Aj,aj,aj, uppfattar andra det jag skriver så? Då måste jag försöka ändra mig!

Vad kan du göra för att debatt-klimatet ska bli bättre, Crille?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte, jag har inga problem med debatt-klimatet! och mästra andra överlåter jag åt dig och dina osynliga vänner! lite svårt att diskutera med dom som inte skriver här bara:snurrig:

sen kanske vissa tar sig själv på för stort allvar, och inte vill ta skit från lägre varelser

som har en åsikt om något!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte, jag har inga problem med debatt-klimatet! och mästra andra överlåter jag åt dig och dina osynliga vänner! lite svårt att diskutera med dom som inte skriver här bara:snurrig:

sen kanske vissa tar sig själv på för stort allvar, och inte vill ta skit från lägre varelser

som har en åsikt om något!

Puh.... jag är ledsen om du tycker jag mästrar dig men uppriktigt - du fattar inte vad jag menar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå,men jag tycker inte dom som inte skriver är några puckon, jag känner saltisar som inte vet vad

SG är för någonting. alla gillar inte forum , vad jag menade innan är att dom har ju chansen att yttra

sig i denna tråd, det är väl ingen som skulle hoppa på dom för det!sen är vi ju olika allihop här, tycker

olika,debatterar olika.jag menar i dom trådar vi debatterat häftigt behöver ingen gå in och skriva eller

läsa om man inte gillar läget, så är det väl i verkliga livet oxo.så ställer du frågan vad jag kan göra,det är bättre någon annan svarar, är det något problem så kan jag ändra på mig! jag är långt

ifrån fri från fel,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå,men jag tycker inte dom som inte skriver är några puckon, jag känner saltisar som inte vet vad

SG är för någonting. alla gillar inte forum , vad jag menade innan är att dom har ju chansen att yttra

sig i denna tråd, det är väl ingen som skulle hoppa på dom för det!sen är vi ju olika allihop här, tycker

olika,debatterar olika.jag menar i dom trådar vi debatterat häftigt behöver ingen gå in och skriva eller

läsa om man inte gillar läget, så är det väl i verkliga livet oxo.så ställer du frågan vad jag kan göra,det är bättre någon annan svarar, är det något problem så kan jag ändra på mig! jag är långt

ifrån fri från fel,

Det är nog en del av problemet. Satt man öga mot öga runt ett fikabord och disskuterade de här ämnena skulle tonen vara en helt annan. Det är ganska lätt att sitta bakom ett tangetbord och mer eller mindre idiotförklara alla som inte tycker som man själv.

Jag tycker inte heller att man ska behöva välja bort tråden om man är intresserad av ett ämne men vartannat inlägg är mest påhopp. Dessutom kanske det är flera som skulle vilja skriva i den beryktade nitrattråden och liknande men inte gjort det därför att debattklimatet är som det är. Vi kanske missar en massa viktig input pga tonläget i tråden.

Nu pekar jag inte på dig Crille men hur man kan ha någon skuld till debattklimatet om man väljer att inte vara aktiv övergår helt mitt förstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ytterligare en fråga som mäste belysas och det är erfarenheten från andra områden. De flesta frågeställningar som kommer upp inom saltvattensakvaristiken finns även inom andra områden. Många av oss har en massa yrkeskunskap och erfarenhet från vår andra verksamheter i livet. En del gånger har jag råkat ut för att blivit beskylld för att jag inte skall uttala mig om något som jag inte har erfarenhet av - exempelvis naturliga zeoliters förmåga att ta upp nitrat eller en vanlig framförd åsikt att ammonium som absorberats av en naturlig zeolit är tillgänglig för bakteriel nedbrytning. Sanningen är nog att jag har större erfarenhet och yrkesverksam tid med zeoliter än de flesta här på forumet och på grund av den erfarenheten inte kan tänka mig använda zeoliter för just dessa applikationer. Med detta har jag inte sagt att zeolit inte fungerar exempelvis inom zeovitmetoden eller att naturliga zeoliter inte kan fungera som denitrifikationsfilter - det enda jag sagt är baserat på mina egna erfarenheter inom andra områden så är föklarningar på iaktagelserna felaktiga - Ammoniumet absorberat av en naturlig zeolit är inte uttnyttjbart för nitrifikationsbakterierna och naturliga zeeoliter kan inte absorbera en negativ jon typ nitrat utan bara ett antal positiva joner såsom ammonium, kalcium och andra. Det finns dock konstgjorda "zeoliter" som på engelska kallas resins (kådor) som kan absorbera negativa joner åtminstone inom sötvattensdelen. Observerade effekter måste alltså ha andra förklaringar har jag sagt.

Jag har också, baserad på annan erfarenhet, sagt att det är ytterst tveksamt om naturliga zeoliter överhuvud taget klarar av att absorbera någon ammonium i saltvatten beroende på den höga koncentrationen av de två regenerande jonerna natrium och klorid.

De här åsikterna har jag fått mycket stryk för, ibland beskylld för att jag har dålig erfarenhet - ibland för att jag bara snackar teori.

Observera nu - starta ingen mastadontdebatt om detta - jag har bara nämnt dessa som exempel.

Dessa åsikter är dock inte baserade på några teorier (även om det går teoretiskt förklara dem) utan på erfarenheter från praktiskt arbete men som ligger utanför saltvattensakvaristiken.

Ett annat exempel är Tintomaras yrkeskunskaper om populationsekologi som hon givetvis inte fått inom saltvattensakvaristiken utan på annat håll och som helt följer den åsikt som de flesta inom vetenskapen har idag. Denna förde hon fram i en disk om bakterietillsättning eller ej (i redan etablerade kar) Hon blev ordentligt tilltryckt med hänvisning till att hon inte visste så mycket om saltvattensakvaristik och har tyvärr sluta skriva på forumet.

En av de mest duktiga killarna i Sverige vad gäller våglängder och fotosyntes, Defdac, har varit inne några gånger och försökt dela med sig av sina på praktisk grund uppnådda erfarenheter och även försökt visa varför teoretiskt - men han är ju sötvattensakvarist och han har väl inget att säga här...

Jag tycker de riktlinjer som moderatorerna dragit upp vad gäller användadet av källor och referat är mycket bra - jag tycker också att förslaget om en hårdare moderering är bra och jag tror att de vet vilka de skall punktmarkera :)

Jag skall också tillägga att jag har blivit varnad för mitt inlägg nummer 158 i nitrattråden - jag har accepterat varningen som baseras på att jag nämt personen jag kritiserar för dålig debattstil vid namn. Det är moderatorernas (och därmed ägarnas) åsikt att det är fel att nämna den man avser vid namn och det får jag acceptera (oavsett min egen åsikt) om jag skall fortsätta att skriva i detta forum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud hur många trådar finns det där zeovit nämns. Är det zeovit som lyckas göra alla så upprörda ? ingen är väl tvingad att använda det ? Är det resultaten av metoden som gör så förbaskat ont någonstans på någon`?

Hur som haver angående erfarenheter med zeovit. Så har jag lagt märke till att de som använder metoden inte skriver nåt här om sina erfarenheter medan väldigt många som inte använder den hänvisar och tar upp metoden hela tiden. Gör man en sökning på ordet zeovit vilket man säkert kan så tror jag inte det är en av de som använder metoden som skrivit det flest gånger. Jag själv kan inte skriva om mina erfarenheter av det för då är det reklam. För mej verkar det mer som att " Nu har vi inget att skriva om igen. Jo vi kan gagga om nitrat lite då händer alltid nåt tillslut."

Visst är det synd att defdac och tintomara, Jonas Roman mfl inte skriver på forumet. Det tycker jag med men det är absolut inte de enda som inte gör det. Ibland när man talar med kunder så känns det nästan lika löjligt som om man skulle erkänna att man spelat bingolotto någongång, när man är tvungen att erkänna att man tjafsat med vuxna människor om saltvattensakvarium. För att inte tala om när man nämner intriger för vänner som inte är insatta i hobbyn. Herregud vad löjligt igentligen. Det handlar om ett par liter saltvatten som står hemma hos någon annan. Visst kan väl dom få göra som dom vill med det. Jag tycker helt ärligt att det här är rätt tramsigt. Forumet är till för att ta hobbyn frammåt men dessa meningslösa tjaffs om att den vetenskapsmannen har sagt det o den andra datt. Titta på era akvarium istället. Hur ser dom ut. Helt ok kanske. Jamen dåså kör hårt. Ser de inte ut som grannens kar o du vill ha likadant. Jamen gör likadant då. Men att tjata sej gul å blå om teorier som man tycker att andra ska göra. Why ??

Det är nog så att det är lite för mycke "jag ska lära dej allt jag kan" urtyper här på forumet(inte illa ment ni som tar åt er) som gärna vill lära ut mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det synd att defdac och tintomara, Jonas Roman mfl inte skriver på forumet. Det tycker jag med men det är absolut inte de enda som inte gör det

det är väl klart att de inte är, men det gör det ju inte mindre tråkigt att kunniga personer som hittat hit slutar skriva här. Men givetvis kommer det alltid finnas duktiga saltisar som inte vill delta i forum, fast de som börjar skriva här visar ju trots allt att de vill dela med sig, då kanske det är dumt att bemöta dem så att de slutar. Jag har inte uppfattat det tidigare (kanske eftersom jag inte känner särskillt många saltisar) men det är kanske tydligare för andra att det är en del duktiga akvarister som slutat skriva här för att de inte trivs här. Lasses exempel tycker jag är bra.

Jag tycker trots allt att de mer avancerade trådarna lyfter forumet (iallafall tills de spårar ur). Bara trådar av typen "titta på mitt fina nya kar" och "uppstartstrådar" skulle jag ganska fort tröttna på, även om de också kan vara inspirerande. Men jag vill inte bara bli inspirerad, utan också lära mig lite och då är de mer avancerade diskussionerna kanon, även om det kan vara svårt att hänga med...

Men kanske bör vi alla försöka debattera i en lite vänligare ton!

Sen att zeovit diskuteras kan väl tillskrivas en viss handlare, all uppmärksamhet är väl positiv uppmärksamhet eller vad man brukar säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är väl klart att de inte är, men det gör det ju inte mindre tråkigt att kunniga personer som hittat hit slutar skriva här. Men givetvis kommer det alltid finnas duktiga saltisar som inte vill delta i forum, fast de som börjar skriva här visar ju trots allt att de vill dela med sig, då kanske det är dumt att bemöta dem så att de slutar. Jag har inte uppfattat det tidigare (kanske eftersom jag inte känner särskillt många saltisar) men det är kanske tydligare för andra att det är en del duktiga akvarister som slutat skriva här för att de inte trivs här. Lasses exempel tycker jag är bra.

Jag tycker trots allt att de mer avancerade trådarna lyfter forumet (iallafall tills de spårar ur). Bara trådar av typen "titta på mitt fina nya kar" och "uppstartstrådar" skulle jag ganska fort tröttna på, även om de också kan vara inspirerande. Men jag vill inte bara bli inspirerad, utan också lära mig lite och då är de mer avancerade diskussionerna kanon, även om det kan vara svårt att hänga med...

Men kanske bör vi alla försöka debattera i en lite vänligare ton!

Sen att zeovit diskuteras kan väl tillskrivas en viss handlare, all uppmärksamhet är väl positiv uppmärksamhet eller vad man brukar säga :)

Jag påstod aldrig att det gjorde det mindre tråkigt att kunniga personer som hittat hit slutar skriva här. Jag kanske inte kan tillstå med en lika enorm kunskapsbank som Jonas Roman Defdac och Tintomara men har faktiskt själv halvt gett upp på det här forumet,

visst är det positivt att ZEOvit diskuteras men det hade vart kul om de som använde metoden ville vara med o hjälpa de andra med att gissa hur långt ett snöre är. Jag ha sålt över 30 reaktorer nu men ser inte många av dem här.

Handlaren du tänker på måste vara Thomas Pohl för jag har då sannerligen inte tagit fram metoden. Det fanns dessutom de som använde metoden innan jag började sälja den. Fanns även de som sålde korallen-zuchtprodukter i sverige innan jag gjorde det(Bla Lasses goda vän Göran i Lerum). Lasses exempel om att ibli ankladad för att inte vara erfaren om zeolit när han i själva verket arbetat med reningsverk och andra reningsanläggningar Tex Universeum i en stor del av sitt liv där han dragit slutsatser om att inte zeolit fungerar som någon annan säger att det gör fast det enligt honom själv fungerar i zeovitmetoden är en snårig och svår berättelse. Men jag försökte läsa den och förstå vad som han kände sig anklagad för att inte ha erfarenhet av men jag fattar faktiskt inte.Jag läste det som att han inte använt zeolit inom samma område som detta och där sett att inte zeolit hade de egenskaperna i det området. Och sedan därför inte tyckte att man kunde använda det inom detta området. Har man då erfarenheter av zeolith inom detta området. Han nämner också att den fungerar i rex zeovitmetoden. Har jag fattat rätt ? var finns missförståndet. Att debattera i vänlig ton är väl jättebra men man kan läsa meningar och ord på olika sätt tyvärr. Missförstånd är lätt. Alla har inte samma humor. En sak vill jag iallafall klargöra och det är att jag har absolut inget emot Lasse. Jag har träffat honom ett flertal gånger och han har varit lika trevlig varje gång. Han har tilllomed varit min lärare. Och på senare tid arbetskamrat även om vi aldrig riktigt hann ses. Jag var med o gnabbade lite på honom i hans nanokarriär och jag har nog inte riktigt gett mej än faktiskt ,tyvärr. Nano är inte för nybörjare. Det blir oftast inte äldre än ett år. Och de som har dem vill oftast ha mer fisk i dem än vad som går att ha. De flesta saltvattensfiskar blir över 15 år.

Dom avancerade diskussionerna tycker jag själv inte är så avancerade utan mest en massa referat som letats fram för att visa att här minsann har jag hittat nån som säger annat än vad ditt referat sa. Ta i betänk att forskare väldigt sällan är eniga om nåt. Men kanske är de forskare dom här som är oense i våra trådar.

Ush kommer man ångra att man skrev nåt på SG igen nu eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag påstod aldrig att det gjorde det mindre tråkigt att kunniga personer som hittat hit slutar skriva här. Jag kanske inte kan tillstå med en lika enorm kunskapsbank som Jonas Roman Defdac och Tintomara men har faktiskt själv halvt gett upp på det här forumet,

visst är det positivt att ZEOvit diskuteras men det hade vart kul om de som använde metoden ville vara med o hjälpa de andra med att gissa hur långt ett snöre är. Jag ha sålt över 30 reaktorer nu men ser inte många av dem här.

Handlaren du tänker på måste vara Thomas Pohl för jag har då sannerligen inte tagit fram metoden. Det fanns dessutom de som använde metoden innan jag började sälja den. Fanns även de som sålde korallen-zuchtprodukter i sverige innan jag gjorde det(Bla Lasses goda vän Göran i Lerum). Lasses exempel om att ibli ankladad för att inte vara erfaren om zeolit när han i själva verket arbetat med reningsverk och andra reningsanläggningar Tex Universeum i en stor del av sitt liv där han dragit slutsatser om att inte zeolit fungerar som någon annan säger att det gör fast det enligt honom själv fungerar i zeovitmetoden är en snårig och svår berättelse. Men jag försökte läsa den och förstå vad som han kände sig anklagad för att inte ha erfarenhet av men jag fattar faktiskt inte.Jag läste det som att han inte använt zeolit inom samma område som detta och där sett att inte zeolit hade de egenskaperna i det området. Och sedan därför inte tyckte att man kunde använda det inom detta området. Har man då erfarenheter av zeolith inom detta området. Han nämner också att den fungerar i rex zeovitmetoden. Har jag fattat rätt ? var finns missförståndet. Att debattera i vänlig ton är väl jättebra men man kan läsa meningar och ord på olika sätt tyvärr. Missförstånd är lätt. Alla har inte samma humor. En sak vill jag iallafall klargöra och det är att jag har absolut inget emot Lasse. Jag har träffat honom ett flertal gånger och han har varit lika trevlig varje gång. Han har tilllomed varit min lärare. Och på senare tid arbetskamrat även om vi aldrig riktigt hann ses. Jag var med o gnabbade lite på honom i hans nanokarriär och jag har nog inte riktigt gett mej än faktiskt ,tyvärr. Nano är inte för nybörjare. Det blir oftast inte äldre än ett år. Och de som har dem vill oftast ha mer fisk i dem än vad som går att ha. De flesta saltvattensfiskar blir över 15 år.

Dom avancerade diskussionerna tycker jag själv inte är så avancerade utan mest en massa referat som letats fram för att visa att här minsann har jag hittat nån som säger annat än vad ditt referat sa. Ta i betänk att forskare väldigt sällan är eniga om nåt. Men kanske är de forskare dom här som är oense i våra trådar.

Ush kommer man ångra att man skrev nåt på SG igen nu eller ?

Bra skrivet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men att tjata sej gul å blå om teorier som man tycker att andra ska göra. Why ??

För att man inte har något annat att göra när karet funkar skapligt, man måste hålla intresset uppe och på köpet kanske komma på någon förbättring? Det är i alla fall min anledning.

Jag ha sålt över 30 reaktorer nu men ser inte många av dem här.

Nej, jag ser dem inte heller här. Å andra sidan kan ju reaktorerna inte skriva själva, och deras ägare är väl helt upptagna med att pumpa, dosera och bli kloka på systemet. icon10.gif

(OBS! - ovanstående är bara ett skämt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...