Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

För att man inte har något annat att göra när karet funkar skapligt, man måste hålla intresset uppe och på köpet kanske komma på någon förbättring? Det är i alla fall min anledning.

För mej verkar det mer som att " Nu har vi inget att skriva om igen. Jo vi kan gagga om nitrat lite då händer alltid nåt tillslut."

Skall jag rannsaka mej själv så har jag nog med att göra att Tintomara slutade skriva. Jag tror det var när hon idiotförklarade alla som tillsatte bakterier kontinuerligt i saltvattensakvarium. Något som jag själv tycker fungerar väldigt bra för mej. Jag nämnde nåt om att hon inte ens visste hur man blandade saltvatten och hänvisade till en tråd. Diskussionen finns säkert att finna. Dumt av mej kanske men jag ville bara på mitt egna vis visa att det för en del fungerar väldigt bra i vissa saltvattenssammanhang och att hon inte kanske var så bevandrad inom just detta. Dumt av mej. Jajjemen. Om detta var anledningen att hon helt gav upp att skriva så gjorde jag en dum grej. Mitt egna sätt att påvisa att en erfarenhet eller kunskap om något kanske inte går att översätta inom alla områden var fel av mej.

Kul att man uppskattas även om man har ett par fläckar kompisar. Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

en sak som slår mig är, ibland säger våra lärde att man inte kan jämföra havet och akvariumet, för att i nästa inlägg posta enmeters inlägg från just havsforskning, sånt kan ju vara väldigt irriterande

för debatten:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Ted! Kul att du skriver igen - jag har saknat dig här! Kanske vill du skriva lite om dina erfarenheter så här långt med zeovit tex?

Uppskattar din självransakan - det är dit jag vill komma i den här tråden!

Mer "Vad kan jag ändra hos mig själv för att förbättra diskussionerna här på forumet" är vad vi behöver här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted - du får faktiskt ursäkta mig men jag kan inte låta bli en straffspark om jag får den serverad ;).

Ibland när man talar med kunder så känns det nästan lika löjligt som om man skulle erkänna att man spelat bingolotto någongång, när man är tvungen att erkänna att man tjafsat med vuxna människor om saltvattensakvarium. För att inte tala om när man nämner intriger för vänner som inte är insatta i hobbyn. Herregud vad löjligt igentligen. Det handlar om ett par liter saltvatten som står hemma hos någon annan.

Och så läser man tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22236&page=4 inlägg 78, 79 och 80 och kan bara hålla med.

Observera att när jag svor i kyrkan så sa jag också

Observera nu - starta ingen mastadontdebatt om detta - jag har bara nämnt dessa som exempel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst hellöjligt faktiskt

Jag har bett om ursäkt flera gånger men du vill inte godta dem så ska vi fortsätta vara löjliga eller vara lite mer vuxna, det är ju vänliga veckan på SG nu så jag gör så här.

Angående zeostart2 . Du har sagt att du vet vad det är i flaskan och säger du att det inte är ättika så är det antagligen inte det heller. Du har rätt. Fel av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moose: vad menar du att du märker skillnader osv. när du precis installerat reaktorn?

huh?

innan har jag kört med en egen byggd reaktor, då såg jag skillnader i bättre färger på topparna på spser.

Men hoppas det skall bli ännu bättre nu.

Sen sa jag inte att jag hade märkt skillnad. Jag sa jag skall rapportera allt eftersom skillnader uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske dags att ta med det väldigt ofta förekommande off topic i den här diskussionen också? Det sänker och förstör många debatter i min mening och det är ofta samma personer som gör det.

Peter,

Vad är det som du menar förstör många debatter? Är det att OT-inlägg görs, eller att OT-inlägg modereras (efter ett tag)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Vad är det som du menar förstör många debatter? Är det att OT-inlägg görs, eller att OT-inlägg modereras (efter ett tag)?

Kanske uttryckte mig otydligt och det var ingen kritik att OT modereras (görs snarare för sällan här tycker jag). Det jag menar är att när någon startar en tråd om ett ett visst ämne så är det ganska vanligt att debatten svävar ut till förmån för exempelvis alger (inte så ofta längre som tur är) eller zeovit som i många fall inte har något som helst att göra med ämnet. Relativt ofta går OT överstyr i min mening och leder till ett dåligt debattklimat eller att man tröttnar på att följa med i diskussionen eftersom man inte hittar informationen kopplat till ämnet pga av all OT.

Det är också som sagt ofta samma personer som tycker detta är helt ok och som inte respekterar detta och som ofta fortsätter med OT. Jag vet att detta stör en del personer och att en del inte är lika aktiva på forumet tack vare detta så därför tog jag upp det. Sedan beror det självklart på ämnet och frågeställningen i tråden samt hur trådskaparen ser till detta. Ibland kan OT leda till en mer intressant diskussion men att börja diskutera reaktorer i en tråd om hur vi ska föra debatter på forumet tycker inte jag är positivt (finns mängder av bättre exempel men detta låg nu nära till hands).

Men jag kanske bara talar för en minoritet här så nu har jag surat färdigt :).

Trevlig helg på er.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mest förvånad över deltagandet i debatter och diskutioner, det är ett fåtal som är aktiva av dom som man ser inne på sidan.

Det är kanske en spegling av "atmosfären" på forumet?

Att många drar sig från att skriv kan bero på vissa debatter där tonen är allt annat än sansad och man vill inte bli indragen i den typen av ältande.

Ett ökat deltagande skulle nog göra forumet gott, alla har inte extrema utbildningar och masor av erfarenheter men nya frågeställningar brukar ge nya(bättre?) svar.

Det märks tydligt att flera känner varan och de finns mycket historia bakom relationerna på guiden, vore de dock inte kul att lära känna fler?

Jag själv är en ren hobby akvarist, förväntingen att ha rätt nästan jämt existerar inte och det är inget personligt mål för mig.

För min del så försöker jag vara tydlig o klar med vad jag menar i mina inlägg, om jag inte är säker på vad nån annan menar så frågar jag helre än antar.

Då man kommer upp till en viss svårighetsgrad så bör man nästan sitta vid ett bord och diskutera för att kunna få klarhet och minska missförstånden.

Vissa diskutioner ligger ovanför den nivån där jag känner mig bekväm att debatera, men jag läser dessa gärna tills dom spårar ut. Det som dock känns viktigast är att diskutionerna kan vara praktiskt implimenterbara i akvariesammanhang för att jag skall orka läsa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Tack för klargörandet om hur du ser på OT. När jag ser det hela ur min personliga synpunkt (och inte som moderator) så brukar jag bara posta i en tråd av två skäl, antingen för att aktivt bidra i diskussionen, eller för att ge någon annan uppskattning eller beröm. Jag läser kanske hälften av alla inlägg, men postar inte något alla dagar för den sakens skull.

Jag noterar att synen på inläggsskrivande skiljer sig mycket mellan oss alla. En del av oss är som sagt mycket sparsamma med inlägg och skriver bara för att driva "substansen" framåt i en tråd, och kan ibland skriva "djupa" inlägg som är väl värda att läsas mycket långt efteråt. I andra ändan av spektrat finner vi en del som gör skämtsamma/vardagliga inlägg som kanske passar bättre i en chatt och som har ganska lite (eller inget alls) värde att spara för eftervärlden.

Ett av syftena med SG är ju att kunna vara en faktabank som medlemmar, gamla som nya, kan använda sig av. Om t.ex. jag är intresserad av att lära mig om vodkametoden vore det ju fint om det fanns några "rena" trådar som handlade om just detta och inget annat, där jag kunde läsa på. Detta skulle kunna tala för att vi alla ska vara sparsamma med inlägg om vi inte har något att bidra med. Å andra sidan är ju saltvattensakvaristik inte på dödligt allvar utan en hobby där vi alla vill ha kul och kunna umgås med varandra, både på forumet och irl. Det är nog av detta skäl vi moderatorer är ganska generösa vad det gäller att "hålla sig till ämnet", fastän vi ju faktiskt har en regel om detta. I slutändan vill vi ju ha ett gott debattklimat som lockar så många som möjligt att bidra med sin kunskap och erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...