Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett annat tips är att alltid innan man postar tänka efter om inte ens påståenden skulle må bra av att inledas med 'Min erfarenhet är att', 'Enligt vad jag läst mig till', 'Min teori är att', 'Så vitt jag förstått' eller andra liknande fraser som antyder en ödmjukhet och öppnar för att det möjligtvis kan finnas alternativa förklaringsmodeller. För klart är att detta är en hobby där de biokemiska mekanismerna långt ifrån är fullt och entydigt kartlagda och att inte är några imbeciller som diskuterar i de mest heta trådarna här, utan personer som alla oftast har en eller annan ganska god grund för att komma med sina påståenden.
Ska det verkligen behöva skrivas? Det är väll en självklarhet att det man skriver representerar en åsikt, erfarenhet, eller teori man har, och inte är någon form för universell lag instiftad i.. Um, jag vet inte riktigt ens var eventuella lagar skulle komma från... Förslag? Alla teorier, erfarenheter, och åsikter måste tillåtas, eftersom det gång efter annan påvisas att det är fullt möjligt att driva sitt akvarium på de olika visen. Därav problematiken med att det ytterst sällan, eller aldrig finns ett unikt "rätt svar"

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK pågar och töser, nu gör vi så här:

Organisera ett par SG-träffar i er region och så ska ni se att sedan när ni träffat varandra i verkligheten ett par gånger så blir det svårare att skriva aggressivt, oförskämt och spydigt eller att bli upprörd över sådant som kan tolkas som det. Den dagen det utbryter ett ordkrig mellan deltagarna i SG-syd-träffarna så tar jag tillbaka mitt råd. Tänka sig att det ska behövas praktiska integrationsåtgärder för att ett ställe som SG ska kunna fungera någorlunda friktionsfritt....

Ett annat tips är att alltid innan man postar tänka efter om inte ens påståenden skulle må bra av att inledas med 'Min erfarenhet är att', 'Enligt vad jag läst mig till', 'Min teori är att', 'Så vitt jag förstått' eller andra liknande fraser som antyder en ödmjukhet och öppnar för att det möjligtvis kan finnas alternativa förklaringsmodeller. För klart är att detta är en hobby där de biokemiska mekanismerna långt ifrån är fullt och entydigt kartlagda och att inte är några imbeciller som diskuterar i de mest heta trådarna här, utan personer som alla oftast har en eller annan ganska god grund för att komma med sina påståenden.

Bra exempel på alternativa sätt att uttrycka sig!

Mer konkreta förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey!:kram: angående självrannsakan så menar jag inte att jag personligen

tillhör nån topp1000-lista:)

Alltså - det handlar inte om att ni/du är någon dålig/sämre akvarist. Utan det handlar om att många tycker det är olustigt att skriva här på grund av vårt sätt att skriva!

Vi måste ändra oss!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det verkligen behöva skrivas? Det är väll en självklarhet att det man skriver representerar en åsikt, erfarenhet, eller teori man har, och inte är någon form för universell lag instiftad i.. Um, jag vet inte riktigt ens var eventuella lagar skulle komma från... Förslag? Alla teorier, erfarenheter, och åsikter måste tillåtas, eftersom det gång efter annan påvisas att det är fullt möjligt att driva sitt akvarium på de olika visen. Därav problematiken med att det ytterst sällan, eller aldrig finns ett unikt "rätt svar"

B!

Är det inte trevligt om man faktiskt börjar sitt inlägg med att tala om att man inte vet "bäst" eller försöker påvisa på någon absolut sanning...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte trevligt om man faktiskt börjar sitt inlägg med att tala om att man inte vet "bäst" eller försöker påvisa på någon absolut sanning...?
Varför? Är inte alla medvetna om att det finns alltid någon som är bättre? Om jag inleder mitt inlägg med "jag tror/antar/gissar det är så här" och därefter fortsätter med "och alla andra som har en avikande åsikt har fel, och ska vänligen hålla .." (Nå, du ser vart det leder i alla fall.)

Poängen är att vad du skriver som inledning inte gör verken till eller från ur min synpunkt, utan hur du argumenterar. Om du som "debatt-teknik" har som mål att tysta din meningsmotståndare argumenterar du ungefär som våra politiker, och det fungerar bara för just politiker, för ingen hetsar upp sig över vad de säger. (Jag ber om ursäkt i förväg för eventuella personer med politiska aspirationer)

Om du iställer har argument som visar eventuella fördelar med din princip, eller helt enkelt bara redogör för en alternativ princip, utan att säga att tidigare nämnda principer måste vara felaktiga får du ett bättre klimat. Självklart finns det saker som bör, och måste sägas emot, men hur ofta syns de på SG? Hur ofta är sådan som bör, och måste sägas emot representerat av någon som enbart fås att sluta argumentera för sin sak genom att man förnedrar, eller förlöjligar denna?

Det är möjligt att inte alla är av samma för mig självklara åsikt, att de, eller jag, inte vet bäst, och kan allt, och därför kanske skulle behöva att alla inlägg började med "jag tror att det är så här" "det är min åsikt att" "enligt min erfarenhet" osv.

Det här är för övrigt bara min åsikt. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - acceptera att det finns andra åsikter och för inte in din egen som den enda sanna i varenda diskussion som handlar om näringsnivåer. Du skriver som det bara finns en sanning. Dina inlägg har inte tagits bort som oftopic i min tråd - de ligger kvar - däremot så togs det bort en disk om vem som var mest bevandrad i framställning av målsökande antibiotika. Jag har beslutat mig själv att inte inleda mig i tjafsdisk igen som inte leder någon vart. Jag kommer inte att ändra min inställning angående vikten att ha en biologisk stabilitet i ett saltvattensakvarium och du kommer helt klart heller inte lyssna på några argument som talar mot din nuvarande teori. Acceptera det och bli inte förnärmad om du inte bemöts. I den tråd jag startade själv anser jag att jag förfogar över och avgör vilka jag skall svara samt har rätt att framföra mina åsikter utan att råka ut för en tjafsdisk som slutar i hot och annat. Trots att jag inte har dina åsikter och anser att du är snett ute så går jag numera inte in i dina trådar eller trådar där du argumenterar för din åsikt - du får full frihet att skriva vad du vill där - jag bryr mig inte - det är inte viktigt för mig att slå ner några andra åsikter men däremot att fritt kunna föra sitt eget resonemang i min egen tråd ihop med människor som respekterar vad man säger och tycker (men kanske inte håller med). Efter jag bytt taktik med detta så kan inte du och några andra ändå lämna saken utan det skall propageras för dessa åsikter i alla lägen - som sagt innan så anser jag att om man skapar en egen tråd för att dokumentera en sak så skall man ha rätten att välja vilka inlägg man svarar på - om du hävdar din rätt att framföra vad du vill så vill jag hävda min rätt att välja vilka jag diskuterar med eller inte utan att beskyllas för mobbning.

Ordet dubbelmoral var nog det bäst valda uttrycket du haft på länge Patrik - men jag är inte så säker på att jag är den största boven i det fallet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Det kan kännas lite tråkigt för oss som ÄR aktiva att hela tiden få höra hur man saknar dom duktiga akvaristerna. Vi är väl inte så kassa ändå, så vi inte kan ge guiden nåt..eller??...

Om de nu finns så himla många duktiga akvarister som inte vill skriva här så får dom väl skylla sej själva då..de kan knappast bara vara vårt fel. Jag är tacksam om för dom som är här o gläds tillräckligt åt de, o sörjer inte dom som inte e här. Det är deras ensak.

/Jonas

Jag kan personligen säga att jag saknar ett antal för mig viktiga källor av information. Hur kunniga och erfarna är inte det väsentligaste utan att de har hjälpt mig massor och att jag inte varit där jag är idag utan dem. Detta inte bara spm hjälp utan också som inspiration. Detta innebär inte att det inte finns mycket duktiga akvarister här, för det finns det. Jag saknar dem ändå och jag hoppas att de kommer åter hit!

japp, jag tycker vi har grymt duktiga akvarister här,tycker nästan du är lite förnedrande mot våra "superakvarister" som de fakto finns här, Magnus! och jag svarar oxå JA de vackraste karen finns här.

tills någon bevisar motsatsen för mig. dom mystiska duktiga akvarister du gång på gång,tjatar om spelar egentligen ingen roll, eftersom dom aldrig skriver här,då kan man ju inte sakna dom.

Jag vet inte vad du menar med superakvarister? Det finns duktiga akvarister här och dem ska vi vara rädda om. Detta innebär inte att de andra som tidigare varit aktiva här inte har något värde. Jag tror och hoppas att det finns plats för oss här men som jag upplever det i din text ska vi skita i dem som inte känner att ´skriva då de inte har ett värde för SG. Jag hoppas att jag har tolkat dig fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner,

Givet engagemangsnivån i denna tråd saknas det ju knappas engagemang på SG! :)

Låt oss bygga vidare på denna styrka. Fundera på vad DU kan göra för att göra debattklimatet bättre.

Exmepel: Jag ska...

Jag ska sluta att ge mig in i meningslösa debatter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan personligen säga att jag saknar ett antal för mig viktiga källor av information. Hur kunniga och erfarna är inte det väsentligaste utan att de har hjälpt mig massor och att jag inte varit där jag är idag utan dem. Detta inte bara spm hjälp utan också som inspiration. Detta innebär inte att det inte finns mycket duktiga akvarister här, för det finns det. Jag saknar dem ändå och jag hoppas att de kommer åter hit!

Jag vet inte vad du menar med superakvarister? Det finns duktiga akvarister här och dem ska vi vara rädda om. Detta innebär inte att de andra som tidigare varit aktiva här inte har något värde. Jag tror och hoppas att det finns plats för oss här men som jag upplever det i din text ska vi skita i dem som inte känner att ´skriva då de inte har ett värde för SG. Jag hoppas att jag har tolkat dig fel!

japp jonas, det var dagens feltolkning;), jag skrev detta som ett svar till magnus, eftersom han inte tycker att de bästa lirarna hänger här, vilket jag inte håller med om till fullo. dom som inte vill skriva

kan man inte tvinga, det handlar självklart inte om dom inte har ett värde, det är ett val dom gjort.

jag vet inte så här på rak arm vem som inte skriver längre, men det är tydligen många enligt magnus.

du skriver att du saknar dem, du är moderator fråga varför dom inte vill vara delaktiga i detta underbara forum! kanske är vi inte så avancerade att det är intressant för dom .superakvarist är dom som lyckas med det mesta dom tar sig för,förebilder ja välj själv benämning. men det finns ett litet gäng här på guiden som är väldigt duktiga, man bara gapar när man ser burkarna. för oss vanliga dödliga,är det en bra tillgång , men man ska inte glömma alla andra, nybörjare teknikfreakar mm mm,

tillsammans blir det en guldgruva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]OK pågar och töser' date=' nu gör vi så här:

Organisera ett par SG-träffar i er region och så ska ni se att sedan när ni träffat varandra i verkligheten ett par gånger så blir det svårare att skriva aggressivt, oförskämt och spydigt eller att bli upprörd över sådant som kan tolkas som det[/quote'].

Tycker jag låter som ett mkt bra förslag. Faktum är att vi på västkusten redan har ett mkt aktivt sådant mötesforum, där vi redan på kort tid haft 3 träffar, o den fjärde nu på söndag hemma hos mej:)...o precis som du säger...mellan oss som träffats råder en mkt god o varm gemenskap, såväl på guiden som utanför.

Jag skulle vilja bjuda in hela guiden, men lägenheten har ju sina begränsningar..:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag låter som ett mkt bra förslag. Faktum är att vi på västkusten redan har ett mkt aktivt sådant mötesforum, där vi redan på kort tid haft 3 träffar, o den fjärde nu på söndag hemma hos mej:)...o precis som du säger...mellan oss som träffats råder en mkt god o varm gemenskap, såväl på guiden som utanför.

Jag skulle vilja bjuda in hela guiden, men lägenheten har ju sina begränsningar..:)

Jonas

jag får va med fast jag är utsocknes:nöjd: och det är snällt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dessvärre träffat ett par stycken i Sthlm som väljer att inte skriva så ofta, utan mest kolla läget då och då, för att de inte tycker om klimatet. Det kan t.ex. handla om att de tycker det är tjatigt emellanåt eller helt enkelt bristande "personkemi" (om man nu kan använda sig av det begreppet när man inte träffats på riktigt). Dessa personer ligger i den övre änden av erfarenhetsskalan och även "snygghet" på deras kar. Så jag tror att det finns fog för en bekymran över klimatet.

Så tillbaks till kärnfrågan riktad till oss alla: Vad kan DU göra? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Lasse:däremot så togs det bort en disk om vem som var mest bevandrad i framställning av målsökande antibiotika. Jag har beslutat mig själv att inte inleda mig i tjafsdisk

bara en rättelse där: antibiotika är i allra högsta grad ON topic när man pratar om cyano o inget "tjafs"...inlägget raderades för att en tredje person uttryckte sej lite yvigt. Denna person visade sen på klokhet och ödmjukhet genom att be om ursäkt...något som fler borde ta efter. Dock hade då stora delar av tråden redan raderats, trots alltså att de inte alls va OFFTOPIC skäl. Beträffande den synnerligen intressanta frågan huruvida man kan framställa AB selektivt, förde vi en sådan mkt givande diskussion via PM istället, arctireef och jag, där bådas kunskaper respekterades och utbyttes. Synd att de inte tilläts göras offentligt.

Rätt ska vara rätt.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dessvärre träffat ett par stycken i Sthlm som väljer att inte skriva så ofta, utan mest kolla läget då och då, för att de inte tycker om klimatet. Det kan t.ex. handla om att de tycker det är tjatigt emellanåt eller helt enkelt bristande "personkemi" (om man nu kan använda sig av det begreppet när man inte träffats på riktigt). Dessa personer ligger i den övre änden av erfarenhetsskalan och även "snygghet" på deras kar. Så jag tror att det finns fog för en bekymran över klimatet.

Så tillbaks till kärnfrågan riktad till oss alla: Vad kan DU göra? :)

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor, dvs inte pgr av att klimatet skulle vara dåligt, utan de saknas intresse helt enkelt. de knyter an till de jag skrev i början...skyll inte bara på oss, utan rannsaka själva guiden också!

Så frågan vad kan DU göra är förvisso god, men låt mej läga till frågan: vad kan GUIDEN o VI göra?...kanske sidan kan förbättras på nåt sätt?...de har kommit konkreta förslag såsom en avancerad del mm...till de förslaget har jag varit kluven...både bra o inte bra..

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara en rättelse där: antibiotika är i allra högsta grad ON topic när man pratar om cyano o inget "tjafs"...inlägget raderades för att en tredje person uttryckte sej lite yvigt. Denna person visade sen på klokhet och ödmjukhet genom att be om ursäkt...något som fler borde ta efter. Dock hade då stora delar av tråden redan raderats, trots alltså att de inte alls va OFFTOPIC skäl. Beträffande den synnerligen intressanta frågan huruvida man kan framställa AB selektivt, förde vi en sådan mkt givande diskussion via PM istället, arctireef och jag, där bådas kunskaper respekterades och utbyttes. Synd att de inte tilläts göras offentligt.

Rätt ska vara rätt.

/J

Jonas, har inte denna frågan redan tagits upp i en tråd? Varför älta den om igen då? Lite nyfiken då det här med "rätt" uppfattas olika av oss människor beroende på hur vi läser saker och ting.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så mycket nybörjarfrågor här? Jämför med den enorma mängden upprepande nybörjarfrågor som ställs på tex Zoopet... Överhuvudtaget så dominerar nästan presentationstrådarna i detta forum, vilket iochförsig är trevligt, men det är hopplöst att söka rätt på fakta om någon specifik detalj för den informationen är spridd i alla dessa presentationer eller "blogg-trådar" som man skulle kunna kalla dom... Det bästa bloggtrådarna har dessutom 3 sidor med "ryggdunk" och beröm mellan varje matnyttigt inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor

/J

Varför skapar de inte intressanta trådar och struntar i att läsa de med nybörjarfrågor?

Det är detta jag inte förstår, hur "de" kan klaga på guiden istället för att försöka ändra. SG blir vad användarna gör den till, inte vad andra är missnöjda med och tycker vi ska ändra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor, dvs inte pgr av att klimatet skulle vara dåligt, utan de saknas intresse helt enkelt. de knyter an till de jag skrev i början...skyll inte bara på oss, utan rannsaka själva guiden också!

Så frågan vad kan DU göra är förvisso god, men låt mej läga till frågan: vad kan GUIDEN o VI göra?...kanske sidan kan förbättras på nåt sätt?...de har kommit konkreta förslag såsom en avancerad del mm...till de förslaget har jag varit kluven...både bra o inte bra..

/J

Det finns säkert folk i alla läger i denna frågan, men vad är det SG egentligen handlar om? Har du tänkt på att det heter "saltvattensguiden", och inte "saltvattensexperten"?

Jag citerar SG's syfte:

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar.

Finner man ingen nytta eller nöje i det som behandlas här så finns det säkert fler avancerade forum som stillar sinnet. Nu vill jag inte få det till att låta som "om det inte passar, så stick!" För det är inte alls min mening, jag vill bara påpeka att vi inte är det enda forumet för hobbyn. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor, dvs inte pgr av att klimatet skulle vara dåligt, utan de saknas intresse helt enkelt. de knyter an till de jag skrev i början...skyll inte bara på oss, utan rannsaka själva guiden också!

Så frågan vad kan DU göra är förvisso god, men låt mej läga till frågan: vad kan GUIDEN o VI göra?...kanske sidan kan förbättras på nåt sätt?...de har kommit konkreta förslag såsom en avancerad del mm...till de förslaget har jag varit kluven...både bra o inte bra..

/J

Det är mycket enkelt - motar vi bort de som har mest kunskap så blir det inte mycket kvar... och där är vi nu!

Vad kan DU göra, Jonas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...