Gå till innehåll

Allergi mot akvariet!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Idag fixade jag (Karoline) hos våra dvärgar och en kvart efter fick jag en riktig allergichock.

Det här var andra gången som det hände. Fösta gången trodde vi att jag hade ätit något som jag inte tålde, men den här gången så vart det glasklart att det var akvariet som utlöste allergin.

Det började som stickningar i läpparna och sen började det klia på hela kroppen, hela jag var röd som en kräfta :) och det blev "blåsor" på armarna och hela jag svullnade upp. Blev riktigt rädd att det skulle sätta sig på andningen, läpparna var som när du varit hos tandläkaren och fått bedövning.

Första gången var det lindrigt och mina allergi tabletter hjälpte på 20 minuter, men den här gången så var det riktigt hemskt. Tabletterna hjälpte inte och vi fick åka till akuten (har nyss kommit hem).

Jag kommer inte att peta i våra kar något mer utan Anders får ta hand om dem i fortsättningen. Iof så har han ju gjort det fram tills nu när jag skulle försöka avlasta honom.

Är det någon annan som har råkat ut för liknande?

Det som är konstigast är att Anders sög igång vattnet, jag bara höll i slangen och ändå blev det såhär allvarligt.

Nu är framtiden osäker för våra kar, om jag blir dålig igen så kommer vi att behöva sälja bort allt. Det här känns riktigt "skit".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej va tråkigt. Hoppas det var något tillfälligt så ni kan ha kvar era fina kar. Håller tummarna.

Tror inte att det är något tillfälligt eftersom det hänt två gånger nu på en vecka.

Jag har ju aldrig hållt på med karet innan, det har varit Anders jobb.

men usch :/ Kan det vara något speciellt i karet du är allergisk mot som kan tas bort tror du eller är det nåt i saltet/vattnet? Vad sa de på akuten?

De på akuten kunde inte säga nått, man måste ta tester för att veta mer exakt.

Jag blir så förbannad!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemska tanke, en Akvarist som är allergisk mot Akvariet.

Du skriver att första gången det hände så hjälpte dina allergi tabletter. Du har alltså en redan bekräftad allergi eftersom du hade tabletter hemma då?

Vad utlöste symptomen, arbetade du med händerna i vattnet, kom du åt några koraller eller andra djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några knappar i karet?

MVH Lasse

Dvärgkaret är ihopkopplat med det stora och i det har vi lite knappar.

Har tänkt tanken om det skulle kunna vara dom, men jag fick ingen metallsmak i munnen och ingen huvudvärk. Däremot så fick jag en jäkla frossa efter ett tag, plus de andra symptomen som jag skrev om.

Om man river ur alla knappar, tror du att jag kan hålla på i karen då?

Vi har även en sacro, xenia, gorgonior, två montiporor och en acropora i det stora karet. Hur giftiga är dom??

Röda slemalger i dvärgarnas kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några knappar i karet?

MVH Lasse

Hemska tanke, en Akvarist som är allergisk mot Akvariet.

Du skriver att första gången det hände så hjälpte dina allergi tabletter. Du har alltså en redan bekräftad allergi eftersom du hade tabletter hemma då?

Vad utlöste symptomen, arbetade du med händerna i vattnet, kom du åt några koraller eller andra djur?

Jag har astma och allergi sen barndomen :(

Jag höll bara på med händerna i karet, kom inte åt några koraller (har inga i det karet) men däremot så har vi röda slemalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

det här låter ju riktigt tråkigt - det enda jag kan komma på förutom det som lasse föreslog är clavularia/paclavularia/briarum - har någonstan i bakhuvudet att vissa frysfoder kan utlösa allergier, men jag har för mig att det var tubifex

blågröna alger kan ge allergier hos känsliga , vet inte om det finns kopplingar till era slemalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

det här låter ju riktigt tråkigt - det enda jag kan komma på förutom det som lasse föreslog är clavularia/paclavularia/briarum - har någonstan i bakhuvudet att vissa frysfoder kan utlösa allergier, men jag har för mig att det var tubifex

blågröna alger kan ge allergier hos känsliga , vet inte om det finns kopplingar till era slemalger

röda mygglarver är jäkliga, men cyano kan säkert utlösa allergireaktion, har läst nånstans att cyano som torkat är mycket allergiframkallande. se till att ha adrenalinspruta och betapred hemma, det går jäkligt snabbt ibland. hoppas dom kommer fram till nåt på testerna, lider med er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det var riktigt tråkigt att höra. Hoppas inte att ni behöver göra er av med era kära sjöhästar. Jag råkade ut för en allergisk reaktion en gång i tiden då jag skulle mata med röda mygglarver. Ögonen började tåras något otroligt och svullande sedan igen totalt!

Varma hälsningar

Martin och Jennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med diskhandska nästa gång fast du kanske inte vill prova fler gånger vilket är förståligt.

Mycket synd skulle ju vara katastrof om man blir alergisk mot akvarium.

Jag skulle prova att plocka ut knapparna först å se om det hjälper nått.

Jag har fått metallsmak i munnen nån gång å mått lite lagom konstigt med huvudvärk osv ett par gånger när jag varit i karet men inga alvarligare grejer.

Tror jag höll på med xenia då men kan lika väll ha kommit i kontakt med knappar eller liknande så man ska ha respekt med det man håller på med.

Det finns mycket konstigt i karet som man vet aldeles för lite om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

det här låter ju riktigt tråkigt - det enda jag kan komma på förutom det som lasse föreslog är clavularia/paclavularia/briarum - har någonstan i bakhuvudet att vissa frysfoder kan utlösa allergier, men jag har för mig att det var tubifex

blågröna alger kan ge allergier hos känsliga , vet inte om det finns kopplingar till era slemalger

Det är skit tråkigt! :(

Kan vara blågröna alger som vi har lite av.

röda mygglarver är jäkliga, men cyano kan säkert utlösa allergireaktion, har läst nånstans att cyano som torkat är mycket allergiframkallande. se till att ha adrenalinspruta och betapred hemma, det går jäkligt snabbt ibland. hoppas dom kommer fram till nåt på testerna, lider med er.

Vi matar inte med röda mygglarver. Matar bara med artemia och mysis, plus att det är Anders som fixar med frysmaten, jag bara häller i. :)

Jopp, har spruta och tabletter här hemma nu.

Tyvärr så togs det inga tester, men nästa gång så skulle det tas sa läkaren. Vill inte att det ska bli någon nästa gång :(

Hej,

Det var riktigt tråkigt att höra. Hoppas inte att ni behöver göra er av med era kära sjöhästar. Jag råkade ut för en allergisk reaktion en gång i tiden då jag skulle mata med röda mygglarver. Ögonen började tåras något otroligt och svullande sedan igen totalt!

Varma hälsningar

Martin och Jennie

Tack.

Prova med diskhandska nästa gång fast du kanske inte vill prova fler gånger vilket är förståligt.

Mycket synd skulle ju vara katastrof om man blir alergisk mot akvarium.

Jag skulle prova att plocka ut knapparna först å se om det hjälper nått.

Jag har fått metallsmak i munnen nån gång å mått lite lagom konstigt med huvudvärk osv ett par gånger när jag varit i karet men inga alvarligare grejer.

Tror jag höll på med xenia då men kan lika väll ha kommit i kontakt med knappar eller liknande så man ska ha respekt med det man håller på med.

Det finns mycket konstigt i karet som man vet aldeles för lite om

Kommer inte att prova nått mer innan skit algerna är borta i mini karet.

Ja det är röda mygg som Greger menar det är ett av de mest allergiframkallande ämnen som finns. Cyanon kan vara boven i ditt fall.

MVH Lasse

Tack, då känner man ändå lite hopp :)

Vi matar inte med några mygglarver, bara artemia och mysis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mest på cyano. Jag hade en liten överkänslighet mot en mörkt blågrön cyano i mitt sötvatten. Inte på något sätt så mycket som du men intorkade "alger" kunde jag inte borsta bort utan bevär i ögon och näsa. Men arten lever inte i saltvatten tydligen för de sista två åren har jag inte märkt något.

Jag har själv äntligen blivit av med min cyano i saltvattnet nu. Tungan på vågen var aluminiumbaserad fosfatremover "Ultra Phos" som jag körde tillsammans med ozon.

Jag tror kanske ozonet inte har så mycket med saken att göra eftersom jag körde det två månader med bara liten effekt.

Så ge inte upp utan rensa ur litet ur karen. Jag skulle i och för sig fram för allt vara försiktig med Zoanthus knappar. Det är väl de som går att använda till pilgift. Palythoa /Protopalythoa är nog nummer två i giftighet. Det var väl sådana Lasse hade problem med? Men nummer tre tror jag är mjukkorallerna framför allt Xenia.

I och med att detta verkar vara en allergisk reaktion är det inte säkert att det är något som i vanliga fall räknas som giftigt du reagerat mot. Jag tror alltså mer på problem med cyanon.

Och Anders får väl vara ännu mer noga med tvätta händer och armar efter det att han varit i karet. Och absolut inte glömma hinkar, håvar eller något annat där något ur karet kan tänkas torka och damma upp i luften efteråt. Jag har separata akvariehanddukar som tvättas i 90 grader för att koagulera eventuella gifter. Det är nog något för er också.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker du ska kräva en utredning, det får du, när du har så kraftiga reaktioner!

Borde göra det.

Men då får det bli om jag får en ny reaktion, så att de ser hur jäkligt det är.

När jag var liten så gjorde man allergi tester på mig (blodprov och pricktest) och de visade inte ett skit förutom på mögel. Så då kom man fram till att jag var överkänslig, vilket är precis samma sak fast testerna inte visar nått och att jag kan vara dålig hela året mot något. Jag har alltså inga fasta perioder (tex. björkpollen period) som jag är sjuk utan det kan komma när som helst och vara hur länge som helst.

Så därför är jag rädd att de här testerna inte heller ska visa nått och att folk (läkare) inte ska ta mig på allvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde göra det.

Men då får det bli om jag får en ny reaktion, så att de ser hur jäkligt det är.

När jag var liten så gjorde man allergi tester på mig (blodprov och pricktest) och de visade inte ett skit förutom på mögel. Så då kom man fram till att jag var överkänslig, vilket är precis samma sak fast testerna inte visar nått och att jag kan vara dålig hela året mot något. Jag har alltså inga fasta perioder (tex. björkpollen period) som jag är sjuk utan det kan komma när som helst och vara hur länge som helst.

Så därför är jag rädd att de här testerna inte heller ska visa nått och att folk (läkare) inte ska ta mig på allvar.

Kan nog bli knepigt att hitta något med testerna. Dessa innehåller de vanligaste allergiutlösande ämnena och sådana "konstigheter" som finns i saltburkar finns nog inte med i dessa testbatterier.

Verkligen tråkiga nyheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mest på cyano. Jag hade en liten överkänslighet mot en mörkt blågrön cyano i mitt sötvatten. Inte på något sätt så mycket som du men intorkade "alger" kunde jag inte borsta bort utan bevär i ögon och näsa. Men arten lever inte i saltvatten tydligen för de sista två åren har jag inte märkt något.

Jag har själv äntligen blivit av med min cyano i saltvattnet nu. Tungan på vågen var aluminiumbaserad fosfatremover "Ultra Phos" som jag körde tillsammans med ozon.

Jag tror kanske ozonet inte har så mycket med saken att göra eftersom jag körde det två månader med bara liten effekt.

Så ge inte upp utan rensa ur litet ur karen. Jag skulle i och för sig fram för allt vara försiktig med Zoanthus knappar. Det är väl de som går att använda till pilgift. Palythoa /Protopalythoa är nog nummer två i giftighet. Det var väl sådana Lasse hade problem med? Men nummer tre tror jag är mjukkorallerna framför allt Xenia.

I och med att detta verkar vara en allergisk reaktion är det inte säkert att det är något som i vanliga fall räknas som giftigt du reagerat mot. Jag tror alltså mer på problem med cyanon.

Och Anders får väl vara ännu mer noga med tvätta händer och armar efter det att han varit i karet. Och absolut inte glömma hinkar, håvar eller något annat där något ur karet kan tänkas torka och damma upp i luften efteråt. Jag har separata akvariehanddukar som tvättas i 90 grader för att koagulera eventuella gifter. Det är nog något för er också.

Lycka till!

Det är nog cyanon, för när jag tänker efter så har jag haft astma (inte allergi) problem förut när vi hade en annan bakteriell alg i karet.

När vi hade vårat 860 liters rev kar så fick vi en massa konstiga alger. Under dom veckorna som vi hade algerna mådde jag skit i astman.

Det skulle kännas riktigt tungt om man fick lov att lägga ner för en sån här sak.

Ibland har man riktig otur :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog bli knepigt att hitta något med testerna. Dessa innehåller de vanligaste allergiutlösande ämnena och sådana "konstigheter" som finns i saltburkar finns nog inte med i dessa testbatterier.

Verkligen tråkiga nyheter!

Ja, det är riktigt tråkigt.

Jag tror också att det kan bli skit svårt att hitta källan till problemet.

Men nu ska jag avvakta och se hur jag mår.

Hur stor är risken att det komer upp i luften??

Det är typ det som jag är rädd för nu :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J

Hur stor är risken att det komer upp i luften??

Det är typ det som jag är rädd för nu :(

Knepigt att säga. Skummare borde ju bilda en aerosol där allergenet kan finnas och rent teoretiskt borde det kunna spridas i luften. Det bästa du kan göra är att diskutera detta med din allergolog och under tiden vara väldigt försiktig. Likaså att din respektive är noga med att tvätta sig efter att han rotat i burken så inget överförs till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...