Gå till innehåll

Svängande pumpar


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Detta är ganska enkelt att bygga om man bara har en bra och tyst motor. Clas Ohlsons synkronmotorer var toppen men dessa har de slutat sälja. Just nu kör jag en hemmabyggd variant med en Nanostream 6055 på. Ska försöka hinna ta en bild.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ganska enkelt att bygga om man bara har en bra och tyst motor. Clas Ohlsons synkronmotorer var toppen men dessa har de slutat sälja. Just nu kör jag en hemmabyggd variant med en Nanostream 6055 på. Ska försöka hinna ta en bild.

/Mattias

Låter intressant! Själv tänker jag dock bara använda luftkylda pumpar i nya burken (Turbelle Classic) och då tycker jag Wavysea verkar vara perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser den ut. Kanske fungerar med de klassiska turbelle också om man gör om armen som håller pumpen litegrann. Men denna är tyst och fin och har snurrat ganska länge nu. Det som är ganska nice är att man slipper magnetfästena. Buntbandet sitter bara där för att Tunzes värdelösa clips inte håller!

Tyvärr blev bilderna inget vidare i skärpa.

/Mattias

post-1622-14468915357343_thumb.jpg

post-1622-14468915357536_thumb.jpg

post-1622-14468915357762_thumb.jpg

post-1622-14468915357934_thumb.jpg

post-1622-14468915358129_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser den ut. Kanske fungerar med de klassiska turbelle också om man gör om armen som håller pumpen litegrann. Men denna är tyst och fin och har snurrat ganska länge nu. Det som är ganska nice är att man slipper magnetfästena. Buntbandet sitter bara där för att Tunzes värdelösa clips inte håller!

Tyvärr blev bilderna inget vidare i skärpa.

/Mattias

Hur styr du svängningarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt tydligt på bilderna men på bild 2ser du att det finns hål på axlarna vilket gör att man kan välja lite olika alternativ. Just nu går den ca 80 grader fram och tillbaka. Bara någon millimeter i skillnad på hålen gör 10-tals grader. Man får testa sig fram lite tills man är nöjd.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Clas Ohlsons synkronmotor 1V/min. Köpte på mig några när de slutade med den. Någon som vet om det går få tag på någon annanstans? El. någon liknande?

Den som är lite klurig på stegmotorer och styrning till dessa kanske kan ge något tips på om man då kan skippa hela "ångloksvarianten" och sätta motorn direkt på axlen ner til pumpen?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt tydligt på bilderna men på bild 2ser du att det finns hål på axlarna vilket gör att man kan välja lite olika alternativ. Just nu går den ca 80 grader fram och tillbaka. Bara någon millimeter i skillnad på hålen gör 10-tals grader. Man får testa sig fram lite tills man är nöjd.

/Mattias

Ok. Far man ordning pa det later det ganska idiotsäkert. Antar efter ett strömavbrott är det ingen dator som maste programmeras om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om det går få tag på någon annanstans? El. någon liknande?

Den som är lite klurig på stegmotorer och styrning till dessa kanske kan ge något tips på om man då kan skippa hela "ångloksvarianten" och sätta motorn direkt på axlen ner til pumpen?

/Mattias

Denna skulle säkert funka.

http://www.conrad.se/?article=220490

12 V cool box motor

220490_LB_00_FB.EPS.jpg

eller om man kollar på denna

Specialmotor för diskokulor

http://www.conrad.se/?article=580864

580864_BB_02_FB.EPS.jpg

1,5 varv/min

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första motorn verkar vara högvarvig? Discomotorn fungerar säkert men är ganska klumpig, 113 mm i diameter. Den motorn classe hade var bara 50 mm. En inköpskälla med små tysta synkronmotorer vore perfekt men var finns den??

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första motorn verkar vara högvarvig? Discomotorn fungerar säkert men är ganska klumpig, 113 mm i diameter. Den motorn classe hade var bara 50 mm. En inköpskälla med små tysta synkronmotorer vore perfekt men var finns den??

/Mattias

www.elfa.se Där har du ett par motorer att välja på, med växel, men de kostar allt för mycket i mina ögon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...