Gå till innehåll

Fosfatchock i fodret


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Blev lite nyfiken idag och tog en 1/2 dl köksmått, fyllde med osmosvatten och la i en bit av frysta Ocean Nutriton mysis, som fick tina upp där. Vispade runt lite också för säkerhets skull.

Mätte fosfaten i måttet till mycket mörkare färg än 3 ppm.

Blev grön i ansiktet, tappade hakan och höll på att ramla av stolen. icon10.gif

Jag läste tidigare att vissa brukar skölja fiskmaten, några gjorde liknande tester osv., men jag brukade slarva med det, tänkte att det var väl lite överdrivet. Tydligen inte. Jag måste se saker och ting med egna ögon antar jag.

Tog då och mätte nitraten. Den visade cirka 3-5 ppm, lite svåravläst.

Efter att ha gjort kanske 7-8 närmast 80-90%-iga vattenbyten i köksmåttet fick jag ner fosfaten till cirka 0,5. Fortfarande helt oacceptabelt. Visar förresten också att vattenbyten är ett kasst sätt att få ner förhöjda vattenvärden.

Därefter upprepade jag det amatörsmässiga experimentet med Saliferts Energi Plus pellets. Fick motsvarande om inte ännu högre vattenvärden i köksmåttet (som sköljts ordentligt mellan testerna i citronsyra).

Inte undra på att jag på sistone fick en glad tillväxt på vissa makroalger och ett fläck bryopsis. Även om makroalgerna är snygga i sig (bryopsis är inte det) så vill jag inte att de växer. Enbart korallerna skall kunna klara sig i min burk.

Jaja, nu får det väl bli en bakläxa till mig för att skölja fiskmaten ordentligt under rinnande vatten innan den hivas i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, tackar tackar Wiking, jag kommer ihåg att någon gjort något liknande, men orkade inte leta. Jag har för mig att även Klas genomförde ett motsvarande test tror jag. Hur som helst: tack för länken! Då kom vi fram till samma resultat, testerna borde i så fall bekräfta varandra. Också alltid bra att se med egna ögon.

Svärd: japp, jag läste det du skrev om det, har själv råkat ut för det nyligen och därför ville veta fosfatkällan i mitt kar. Nu är det klargjort att det är fodret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nori kan jag tänka mig suger upp en del under sin uppväxt-tid,men när man testar foder så här är det väl jäkligt koncentrerat?

Ja, nori innehåller mycket fosfat! Det stora problemet är väl att man ofta sätter det på en klämma i burken och då hinner det läcka ut mycket direkt i vattnet. har fått för mig att det inte är samma sak när fodret ska "passera" inuti fisken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror iofs att fosfaten man får när man blötlägger Norin inte kommer från själva Norin - där är allt fosfor bundet som organiskt fosfor. Istället kommer det troligtvis från behandlingen av livsmedlet eller en påbörjad nedbrytning. Detsamma gäller den fosfat som kommer från fryst foder.

MVH Lasse

Edit

E450, E451, E407

Stabiliseringsmedel som används för att konsumenten ska få produkten i samma skick som när den tillverkades. Fosfat används för att höja produktens ph-värde vilket ger mer stabil vattenhållning och smak. Fosfatet fungerar även som antioxidant och försvårar nedbrytningen av fett dvs härskning.

E450, E451: Förekommer i livsmedel som t.ex. kött, ost, glass, kakor, soppor, såser och frukostflingor

E407: Används i bland annat köttprodukter, ketchup och i sylt. Hindrar t.ex. jordgubbar att flyta upp till ytan i sylten eller krämen.

Till nitratinnehållet i Patriks analys

Tvivlar på att det är nitrat du mätt - kan vara en nitritstörning från

E250 (nitrit)

Konserveringsmedel som förekommer naturligt i rotfrukter och grönsaker. Är en tillsats i koksalt som i liten mängd används till charkuteriprodukter. Används för att bevara produktens hållbarhet. Rekommenderas av Livsmedelsverket för att den hämmar tillväxten av en bakterie som heter Clostridium Botulinum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pröva att lösa lite nori i vatten och mät fosfatet... det är inte kul!

Är det ännu värre...? Fasiken, måste testa!

Jag tror iofs att fosfaten man får när man blötlägger Norin inte kommer från själva Norin - där är allt fosfor bundet som organiskt fosfor. Istället kommer det troligtvis från behandlingen av livsmedlet eller en påbörjad nedbrytning. Detsamma gäller den fosfat som kommer från fryst foder.

MVH Lasse

Edit

E450, E451, E407

Stabiliseringsmedel som används för att konsumenten ska få produkten i samma skick som när den tillverkades. Fosfat används för att höja produktens ph-värde vilket ger mer stabil vattenhållning och smak. Fosfatet fungerar även som antioxidant och försvårar nedbrytningen av fett dvs härskning.

E450, E451: Förekommer i livsmedel som t.ex. kött, ost, glass, kakor, soppor, såser och frukostflingor

E407: Används i bland annat köttprodukter, ketchup och i sylt. Hindrar t.ex. jordgubbar att flyta upp till ytan i sylten eller krämen.

Till nitratinnehållet i Patriks analys

Tvivlar på att det är nitrat du mätt - kan vara en nitritstörning från

E250 (nitrit)

Konserveringsmedel som förekommer naturligt i rotfrukter och grönsaker. Är en tillsats i koksalt som i liten mängd används till charkuteriprodukter. Används för att bevara produktens hållbarhet. Rekommenderas av Livsmedelsverket för att den hämmar tillväxten av en bakterie som heter Clostridium Botulinum.

Jasså, används det alltså även i fryst foder för fiskar? För annars har jag specifikt använt osmosvatten för att inte få kloridstörningar. Oavseet vad så är det väl ändå en kväve-källa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är tillsatt någon oorganisk kvävekälla så begriper åtminstone inte jag varifrån den kommer. Helt klart, det kväve som finns i djur (och annat levande) är organiskt - inte i form av nitrat och nitrit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Fosfatchock", ett kvällstidningsord värdigt Aftonbladets rubriksättare. "Robinson-Gunnar Rasar över Fosfatchock!"

Jupp, det var också en del av poängen. icon10.gif

Ja oj, om man tillsätter en halv dl med "3ppm's fosfatlösning" till en 130 litersburk (2600 helvdecilitrar) så blir tillskottet 0,001ppm.

Det borde väl en mycket liten mängd rowa klara i ett nafs ??

.

Varför tillsätta fosfat (och sedan behöva ta ut den tillbaka) när man kan låta bli? Vill dessutom inte köra med järnrost i karet.

Det jag funderar på är :

Vad händer med näring och vitaminer mm. när man håller på och sköljer maten?

Allt foder innehåller fosfat (och rätt mycket, också)

Jo, det är frågan. Kanske göra egen blandning, eller helt enkelt skölja fodret ordentligt från tillverkningstillsatserna? Vitaminerna borde väl vara fortfarande "låsta" i foderdjurens kroppar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg uppgifter från en rätt kunnig källa på att fosfatremover shockar korallerna i början, tills de får en motståndskraft mot det. Och då inte pga av att fosfaten sjunker för snabbt, utan pga järninnehållet i removern. Jag själv vet inte om det är på det viset, men för mig funkar det att hålla omätbara nivåer av fosfat med endast skummare och lite vodka då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremovers tär ju rätt hårt på buffertreserven och är man inte med i svängarna när man börjar köra remover kan man få en snabb ph-sänkning. Det kan nog också vara en orsak till att någon får problem med korallerna. Så som Greger säger, mjukstarta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...