Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Snitsigt Manne, hur många Dispar har i karet nu?

Vi var också in om på ZG idag. Kollade lite på musslor men priset var helt åt skogen för de små musslorna.

Har köpt för en hel förmögenhet nu, fast nu gäller det, köpt tot 15 st nu. Om jag ny ska speckulera lite så ser det bra ut dock fem förlite ute o frisimmar.. Men gänget som är ute pendlar mellan hörnan där ev någon till trycker.

Hade alla gått ut o frisimmat så hade det sett mäktigt ut! Det är ganska fantastiskt hur dom håller ihop som grupp , när dom lämnar sin hörna.

Musslorna borde kosta under 700 iaf för den storleken och färg..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

trevligt blå anemon är precis vad jag ska ha när jag byggt ut kuben vad var det för fel med den?

led bygge till det stora nice !!

Felet med anemonen var enligt lagge att mina stora sadleback clowner hade inte gått i den.. Dvs fel fiskar eller fel anemon , det gick skunk clowner i den som det var nu.

LED kommer det att en dag bli även där men sifforna måste stämma hela vägen där.. Pris/watt ..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt för en hel förmögenhet nu, fast nu gäller det, köpt tot 15 st nu. Om jag ny ska speckulera lite så ser det bra ut dock fem förlite ute o frisimmar.. Men gänget som är ute pendlar mellan hörnan där ev någon till trycker.

Hade alla gått ut o frisimmat så hade det sett mäktigt ut! Det är ganska fantastiskt hur dom håller ihop som grupp , när dom lämnar sin hörna.

Musslorna borde kosta under 700 iaf för den storleken och färg..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Märkligt det där att de trycker så hårt, och länge. Är det vanligt att de gör så? Ja, jävla pris på musslorna. Tänkte samma sak när vi var där, 6-700:- kunde jag tänka mig ge för en av dem. Får blir DO istället.

Iaf, hoppas alla dina Dispar kommer igång snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara roligt med besök och att få snacka lite allmänt! Det händer, som du säkert förstår, inte så ofta här hemma vanligtvis. ;)

Jag tror att anemonen som vi kikade på är en Stichodactyla gigantea och enligt denna tabellen så ska inte dina Saddleback's gå i den. Känns bättre att vara på den säkra sidan och leta vidare efter en riktig carpet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt det där att de trycker så hårt, och länge. Är det vanligt att de gör så? Ja, jävla pris på musslorna. Tänkte samma sak när vi var där, 6-700:- kunde jag tänka mig ge för en av dem. Får blir DO istället.

Iaf, hoppas alla dina Dispar kommer igång snart.

det här att dom trycker var inte alls med på "kartan" när jag köpte dom , hade inte en tanke om detta, var bara påläst om vilket jobb som krävs med maten i princip , ofta o lite mindre istället.. sen visste jag att man kan förlora någon pga hoppandet från fisken.. men det har inte hänt ännu vad jag vet från Disparen.. har ju en sarg på ca 12cm så den kanske hjälper i det läget..

nu får allt gå ett tag , ska göra lite VB oftare nu en period, skaffat hem 2 hinkar DD salt som ska få jobba.

musslorna hade behövt vara dubbla sizen för priset.. men tycker det ändå är lustigt att dom inte säljs av, finns ju galningar därute :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara roligt med besök och att få snacka lite allmänt! Det händer, som du säkert förstår, inte så ofta här hemma vanligtvis. ;)

Jag tror att anemonen som vi kikade på är en Stichodactyla gigantea och enligt denna tabellen så ska inte dina Saddleback's gå i den. Känns bättre att vara på den säkra sidan och leta vidare efter en riktig carpet. :)

var kul o kunna få dyka upp o titta.. blev ju lite impuls av det hela.. jag litar helt på din bedömning av anemonen , annars hade den legat strax höger om mitten i mitt kar nu.. nästan så skunk clownen hade fått åka med..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var stor, och blir ännu större.

Jag tror den hade blivit lite för bra för ditt kar faktiskt.

Du ska hitta en som jag har i storlek, hade varit klockrent för ditt kar!

Bara o leta vidare då..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Har återigen fått en artemia flaska av johan så det matas mycket i karet nu , har inte gett upp hoppet att alla disparen ska komma igång , har räknat in tio som är framme o tuggar av 15 inköpta..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De måste nog äta något ändå - annars hade de nog varit döda vid det här laget.

MVH Lasse

Ett lik är hittat av dessa 15 , satt i vortechen o fladdrade.. Så med tur är där 14 i livet.. Dock obekräftat.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltat upp 100 liter vatten till ett byte ikväll förhoppningsvis..

Har två hinkar med DD H2O salt som ska förbrukas lite snabbare än vanligt så ska jag se vad som händer i karet med det nya saltmärket i karet.. Kört reef crystal o red sea innan..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort rent mitt fosfat filter och bytt media i det.. Har fått lite slem på ena sidan i karet.. Så ett media byte var nog ett smart drag nu med den större mängd matning som pågått under några veckor nu..

Mitt beslut tidigare om att plocka bort min ena kirurg har gett bra effekt på veliferumen som har kommit i god form igen o äter på allt som kommer i karet, känns som den lagt på sig rejält, vilket känns skönt.

Mina anthias verkar inte komma till ro i karet 100% , många är framme men aldrig hela gruppen som sådan.. Lite tråkigt men kämpar vidare..

Har påbörjat funderingar kring ett LED bygge till detta karet med.. Men det spårar snabbt ur en rimlig prisbild , även försökt få en möjlighet att få se en Pacific Sun XM ramp live, men det verkar bli svårt som det är nu..

Den nya skummaren har jag nu haft ett par veckor och är supernöjd med den.. Absolut den skummare som skummat ut mest skit ur karet någonsin.. Sådan äcklig smörja det bli i koppen, men vad annat begär man av en Bubble King.

Det var en liten uppdate om det senaste här..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får göra en tråd om ditt ledbygge också.. hur du har tänkt och med vad du ska bygga den av. vad för LEDar du tänker köra med m.m..

Allt finns ännu bara i skallen på mig.. Inget är igång eller inköpt för detta projekt.. Känns som det spårar ut ekonomiskt för mig.. Så första steget är kylflänsen/ar o den kostnad där, vad den nu landar på.. Detta är ett ev långtidsprojekt..

Tankarna är följande , runt 600w , Dimbart , blandade chip dvs både 3w samt multichip.. Alla 3w ska vara cree. Styrning med ghl.

Men som sagt, ekonomin för detta finns inte just nu, blir riktigt mycket cash i slutändan..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag i och för sig inte vad du tycker är för mycket cash för 600w led till ett så pass stort kar, men jag gjorde en snabb sökning på några olika hemsidor, och tror att du kan komma iväg med runt 2500 dollar (16250 kr) för en ramp (totalt 200 Leds cree 3w xp-e och xp-g, 16 meanwell drivers pwm styrbara och 200 individuella heatsinks till ledsen. inga sladdar eller frakt, men det flesta som jag kollat på fraktar for freeeee! =P)

Jag tycker inte det är så jäkla mycket om man tänker på vad man skulle få pröjsa för "fabriksgjord" LED till ett sånt stort kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag i och för sig inte vad du tycker är för mycket cash för 600w led till ett så pass stort kar, men jag gjorde en snabb sökning på några olika hemsidor, och tror att du kan komma iväg med runt 2500 dollar (16250 kr) för en ramp (totalt 200 Leds cree 3w xp-e och xp-g, 16 meanwell drivers pwm styrbara och 200 individuella heatsinks till ledsen. inga sladdar eller frakt, men det flesta som jag kollat på fraktar for freeeee! =P)

Jag tycker inte det är så jäkla mycket om man tänker på vad man skulle få pröjsa för "fabriksgjord" LED till ett sånt stort kar?

om du har editerat ditt inlägg färdigt så svarar jag nu,

som jag ser det så 4 kit a 48 dioder från rapidled blir knappa 2000 dollar..

utöver det så ett par multichip o drivers till dom.. , behöver kanske inte 4 kit , utan 3 + multichip.. (30w chip + driver = 60dollar /kit ca)

Meanwell Drivers faller bort direkt egentligen pga dålig dimning a PWM.. så där kommer en ökad prisbild att ske.. har inte hittat den perfekta drivern ännu.. PWM o dimbar till 100% är önskan.

sen tillkommer kylning.. vill ha två rejäla kylflänsar som pallar värmen, gärna som är självbärande.. sen tillkommer ev design av armaturen o fläktar.. lite aluprofiler o plexi för desginen..

elfa har en design på flänsen som funkar dock 4600/st.. behöver två..

ett antal styrningar från GHL för att kunna koppla in PWM styrning till ghlen.. prislappen på den plasten är förhoppningsvis 60 euro / 4 PWM drivers. , har inte koll idag hur många som man faktiskt kan koppla till GHLen..

sen nästa fråga är detta med varma kablar o dimbara drivers.. läst om detta på RC , så det måste utforskas vidare..

sen faller det in mer kostander under jobbets gång , det är jag övertygad om, redan nu innan jag ens lagt ut en krona..

ja.. detta är tankar just nu , inget mer än så.. men man vet aldrig.. :)

mvh manne

Ändrat av _Manne_
stavar som en kråka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men det går att göra det billigare än så! Ett bra ställe för LED chipen är Cutter.com.au gratis frakt till sverige och "groupbuy" (du får "rabatt" ju fler du köper, Tex så hamnar 100 XP-G leds vita och 100 XP-E leds Royal Blue på 1210 dollar med gratis frakt) priser på ledsen, samt att de skriver själva Bin nummerna istället för "xp-g, white led" så du har mer kontroll över vad du köper.

En "bra" lösning till driver är CAT4101 designen som finns på RC, en simpel och inte allt för dyr lösning. Delarna finns på Mouser.com, om jag inte har fel ligger frakten till sverige på 12 dollar. sen behöver du i och försig PCB arna men det finns säkert någon firma nära dig som gör dem för lite småpengar, om du har designen redo.

Varför köpa kylflänsar som kostar totalt 9200 spänn!!! på elfa när du kan köpa liknande produkter på andra ställen för ca 1/3-1/2 av den kostnaden, om inte ännu billigare

Det är i så fall mycket, mycket billigare att köpa en aluminium platta själv och gå till närmsta metallverkstad för att fräsa ut den med CNC.

Bara mina 0,02 dollar =P

(ps. var inte så negativ =S "säger man att det inte går, så går det inte, säger man att det går, är det j*vligt bra odds att det går" inställning är allt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...