Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp den är riktigt snygg tycker jag.

Hur vill den stå (ljus/ström) o hur ofta bör man mata den? Sorry för lite trådkapning ;)

lugnt ang tråden..

jag kör den medel.. läst mig till det.

både o flöde o ljuse.. vill den inte blåsa upp sig så flytta den.. då trivs den inte.. det är den linjen jag gick på. om jag ser rätt så är din lite skadad i nederkant , bara mata den rikligt ett par dagar så med bra vattenkvalle så repar den sig fint o växer på.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med sådan åtgång, man har inte övervägt att köra en ca reaktor, och sköta finliret med balling, bara för att få lite bättre ekonomi i det hela?

B!

det är en lösning.. dock än fler prylar då.. sålde kalkisen för ett antal månader bakåt i tiden.. förmycket prylar i sumpen o sen hade jag en grotech trea på bra o ha hyllan som nu är en ghl istället..

tycker jag får något bättre koll på läget när det gäller ballingen.. där snackar vi ml som vi kan styra.. känns helt rätt för mig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lugnt ang tråden..

jag kör den medel.. läst mig till det.

både o flöde o ljuse.. vill den inte blåsa upp sig så flytta den.. då trivs den inte.. det är den linjen jag gick på. om jag ser rätt så är din lite skadad i nederkant , bara mata den rikligt ett par dagar så med bra vattenkvalle så repar den sig fint o växer på.

mvh manne

Japp den har dragit ihop sig lite i nederkant. Tack för tipsen, ska köra på o hoppas att den växer ut fullt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

katastrof!!!

nu ikväll så har min eremit knäckt fästet till en megastor korall.. ramlade rakt ner på två lpser , så vi får se hur dom mår sen..

helt omöjligt o få korallen på plats igen.. detta är ÖKEN!

satt en tun flakväxande LPS över korallen som small i bitar också.. har nu möjlighet att bygga om ca 80cm av revet iprincip..

men det får vi ta en annan dag.. nu är jag bara trött..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Trodde den satt ordentligt fast. :)

Du får förpassa den lille gynnaren till din avrinningshörna. :D

Det straffet har den fått en gång.. Den bara vandrade över kammen igen.. En tuffing i blåsvarta skinbyxor.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för titten i kväll. Som sagt nu har man fått inspiration av 2 galet vackra kar :) Får hoppas man får fraggarna till att överleva nu med.

/Robin

Alltid trevligt o snacka lite salt, hoppas nu fraggarna klarar sig så får du bygga vidare efterhand , du får rapportera hur det går på tisdag.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid trevligt o snacka lite salt, hoppas nu fraggarna klarar sig så får du bygga vidare efterhand , du får rapportera hur det går på tisdag.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja kanon, aldrig fel att prata med någon som är gammal i gemet ;) Jag gör så, ser framemot dagen med spänning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

fixade till ballingdunkarna igår kväll.. tog mitt 5L recept o bara räknade om till 25L dunkar.. även denna gång utan Mg , blev lite hastigt gjort så hade inte fixat fram ett recept med Mg i.. blir kanske till o använda kanal 4 till Mg om det nu inte går att fylla på i någon av dunkarna nu i efterhand..

dunk 1

1440 g kalcium klorid

100 Ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

100 Ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

dunk 2

1640 g natriumbikarbonat

100 Ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

dunk 3

480 g mineralsalt

Kan jag tillsätta Mg i någon av dunkarna nu , har fått blandande tips nämligen

. det ena tipset är i dunk 3 , det andra tipset är i dunk 1 samt mängden

Mg , bör handla om 500-600g skulle jag tro.

som vanligt är det ett helvete o lösa allt pulver i dunk 2 , kallt osmosvatten hjälper väl knappast till heller..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du baserat ditt recept på Manne?

Jag har Mg i dunken med kalciumklorid, på rekommendation av Stig. Ska separera alla preparaten när dunkarna är tomma och köra 4 kanaler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har inte skapat receptet själv , utan fått det från en annan användare här på forumet , datrucka

Det var det stig sa till mig med , mg i kalsium dunken..

Så vad väljer man nu egentligen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte skapat receptet själv , utan fått det från en annan användare här på forumet , datrucka

Det var det stig sa till mig med , mg i kalsium dunken..

Så vad väljer man nu egentligen..

Ditt (datruckas) balanserade recept skiljer sig lite från Stigs recept. Man undrar då vad det grundar sig på?

Vet inte om jag är ute och cyklar nu men... Är det inte så att varje enskilt kar med sin specifika förbrukning kräver sitt eget balanserade recept? Mao, att använda någon annans blir lite skevt om man vill dosera samma mängd stamlösning per dygn ur varje dunk... Om man får justera en kanal upp/ned under resans gång bör man justera receptet till nästa gång man blandar, annars har man inget balanserat recept... eller?

I Stigs recept blandar man lika många gram Natriumkloridfritt salt per fem liter som antalet gram Magnesiumklorid man väljer att använda. I Stigs fall 13 gram per liter stamlösning. Om jag har förstått saken rätt måste man öka Natriumkloriden med 83% av antalet gram Magnesiumklorid man tillsätter. Dvs, om du väljer att tillsätta 480 gram Mg skall du öka Natriumkloriden från 1640 till 2038 gram.

Jag tror inte att man kan höfta med det Natriumkloridfria saltet, då rubbar man förmodligen den eftersträvade jonbalansen. Kan någon förklara förhållandet mellan saltet och de övriga ämnena?

Rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...