-=Mr_B=- Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Med sådan åtgång, man har inte övervägt att köra en ca reaktor, och sköta finliret med balling, bara för att få lite bättre ekonomi i det hela?B! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 januari 2011 Författare Dela Postat 17 januari 2011 Japp den är riktigt snygg tycker jag.Hur vill den stå (ljus/ström) o hur ofta bör man mata den? Sorry för lite trådkapning lugnt ang tråden.. jag kör den medel.. läst mig till det.både o flöde o ljuse.. vill den inte blåsa upp sig så flytta den.. då trivs den inte.. det är den linjen jag gick på. om jag ser rätt så är din lite skadad i nederkant , bara mata den rikligt ett par dagar så med bra vattenkvalle så repar den sig fint o växer på.mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 januari 2011 Författare Dela Postat 17 januari 2011 Med sådan åtgång, man har inte övervägt att köra en ca reaktor, och sköta finliret med balling, bara för att få lite bättre ekonomi i det hela?B!det är en lösning.. dock än fler prylar då.. sålde kalkisen för ett antal månader bakåt i tiden.. förmycket prylar i sumpen o sen hade jag en grotech trea på bra o ha hyllan som nu är en ghl istället.. tycker jag får något bättre koll på läget när det gäller ballingen.. där snackar vi ml som vi kan styra.. känns helt rätt för mig..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tengan Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 lugnt ang tråden.. jag kör den medel.. läst mig till det.både o flöde o ljuse.. vill den inte blåsa upp sig så flytta den.. då trivs den inte.. det är den linjen jag gick på. om jag ser rätt så är din lite skadad i nederkant , bara mata den rikligt ett par dagar så med bra vattenkvalle så repar den sig fint o växer på.mvh manneJapp den har dragit ihop sig lite i nederkant. Tack för tipsen, ska köra på o hoppas att den växer ut fullt igen. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 januari 2011 Författare Dela Postat 17 januari 2011 Japp den har dragit ihop sig lite i nederkant. Tack för tipsen, ska köra på o hoppas att den växer ut fullt igen.det gör den med all säkerhet så bara mata på par ggr i veckan o sen vänta ett par dagar o sen mata igen.. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2011 Författare Dela Postat 31 januari 2011 katastrof!!!nu ikväll så har min eremit knäckt fästet till en megastor korall.. ramlade rakt ner på två lpser , så vi får se hur dom mår sen.. helt omöjligt o få korallen på plats igen.. detta är ÖKEN! satt en tun flakväxande LPS över korallen som small i bitar också.. har nu möjlighet att bygga om ca 80cm av revet iprincip..men det får vi ta en annan dag.. nu är jag bara trött..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PBM: Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Aj Aj inget roligt när sådant händer, de där satans Eremiterna... det blir ju lätt lite påföljder när en korall lossar/vippar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tengan Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Tråkigt att höra Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Får man fråga vilken korall som föll omkull? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Aj, lider med dig Manne. Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 februari 2011 Författare Dela Postat 1 februari 2011 Får man fråga vilken korall som föll omkull?Styloporan med lamellosan ovanpå.. Vänster sida på revet..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 Ok. Trodde den satt ordentligt fast. Du får förpassa den lille gynnaren till din avrinningshörna. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 februari 2011 Författare Dela Postat 1 februari 2011 Ok. Trodde den satt ordentligt fast. Du får förpassa den lille gynnaren till din avrinningshörna. Det straffet har den fått en gång.. Den bara vandrade över kammen igen.. En tuffing i blåsvarta skinbyxor.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 Ooohhhh, fy för i h....e. Den har ju alltid sett ut att sitta som berget.Jag blev halvknäckt när en S.hystrix ramlade ner och brännde en Ricordea nu i flytten. Mitt är ju fjant jämfört med detta.Hoppas det löser sig vettigt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbyn Postat 3 februari 2011 Dela Postat 3 februari 2011 Tack för titten i kväll. Som sagt nu har man fått inspiration av 2 galet vackra kar Får hoppas man får fraggarna till att överleva nu med./Robin Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 3 februari 2011 Författare Dela Postat 3 februari 2011 Tack för titten i kväll. Som sagt nu har man fått inspiration av 2 galet vackra kar Får hoppas man får fraggarna till att överleva nu med./RobinAlltid trevligt o snacka lite salt, hoppas nu fraggarna klarar sig så får du bygga vidare efterhand , du får rapportera hur det går på tisdag.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 3 februari 2011 Dela Postat 3 februari 2011 Manne, rensa din inbox... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbyn Postat 3 februari 2011 Dela Postat 3 februari 2011 Alltid trevligt o snacka lite salt, hoppas nu fraggarna klarar sig så får du bygga vidare efterhand , du får rapportera hur det går på tisdag.Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkJa kanon, aldrig fel att prata med någon som är gammal i gemet Jag gör så, ser framemot dagen med spänning Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 4 februari 2011 Författare Dela Postat 4 februari 2011 Manne, rensa din inbox... Är gjort!!Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 senaste:fixade till ballingdunkarna igår kväll.. tog mitt 5L recept o bara räknade om till 25L dunkar.. även denna gång utan Mg , blev lite hastigt gjort så hade inte fixat fram ett recept med Mg i.. blir kanske till o använda kanal 4 till Mg om det nu inte går att fylla på i någon av dunkarna nu i efterhand..dunk 1 1440 g kalcium klorid 100 Ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex 100 Ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplexdunk 2 1640 g natriumbikarbonat 100 Ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplexdunk 3 480 g mineralsaltKan jag tillsätta Mg i någon av dunkarna nu , har fått blandande tips nämligen. det ena tipset är i dunk 3 , det andra tipset är i dunk 1 samt mängdenMg , bör handla om 500-600g skulle jag tro.som vanligt är det ett helvete o lösa allt pulver i dunk 2 , kallt osmosvatten hjälper väl knappast till heller.. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Jag har mitt Mg i dunken med mineralsalt iaf. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 Jag har mitt Mg i dunken med mineralsalt iaf. Så hade jag det innan dock en liten mängd mg.. Dock så tyckte stig att man skulle köra på annat sätt..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Vad har du baserat ditt recept på Manne?Jag har Mg i dunken med kalciumklorid, på rekommendation av Stig. Ska separera alla preparaten när dunkarna är tomma och köra 4 kanaler. Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 Vad har du baserat ditt recept på Manne?Jag har Mg i dunken med kalciumklorid, på rekommendation av Stig. Ska separera alla preparaten när dunkarna är tomma och köra 4 kanaler. Sent from my iPhone using TapatalkJag har inte skapat receptet själv , utan fått det från en annan användare här på forumet , datruckaDet var det stig sa till mig med , mg i kalsium dunken..Så vad väljer man nu egentligen..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Jag har inte skapat receptet själv , utan fått det från en annan användare här på forumet , datruckaDet var det stig sa till mig med , mg i kalsium dunken..Så vad väljer man nu egentligen..Ditt (datruckas) balanserade recept skiljer sig lite från Stigs recept. Man undrar då vad det grundar sig på?Vet inte om jag är ute och cyklar nu men... Är det inte så att varje enskilt kar med sin specifika förbrukning kräver sitt eget balanserade recept? Mao, att använda någon annans blir lite skevt om man vill dosera samma mängd stamlösning per dygn ur varje dunk... Om man får justera en kanal upp/ned under resans gång bör man justera receptet till nästa gång man blandar, annars har man inget balanserat recept... eller?I Stigs recept blandar man lika många gram Natriumkloridfritt salt per fem liter som antalet gram Magnesiumklorid man väljer att använda. I Stigs fall 13 gram per liter stamlösning. Om jag har förstått saken rätt måste man öka Natriumkloriden med 83% av antalet gram Magnesiumklorid man tillsätter. Dvs, om du väljer att tillsätta 480 gram Mg skall du öka Natriumkloriden från 1640 till 2038 gram. Jag tror inte att man kan höfta med det Natriumkloridfria saltet, då rubbar man förmodligen den eftersträvade jonbalansen. Kan någon förklara förhållandet mellan saltet och de övriga ämnena?Rätta mig om jag har fel. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg